جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

حماس: اسرای اسرائیلی را مجانی تحویل نخواهیم داد

محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که این جنبش اسرای اسرائیلی را به رایگان آزاد نخواهد کرد. وی درباره مذاکرات آتش بس با اسرائیل گفت: مذاکرات روز دوشنبه غیرمستقیم آغاز شد، اما هنوز زود است که بگوییم به نتیجه می‌رسیم یا خیر.

امیرعبداللهیان: موضوع ارایٔه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از ایرانیان خارج از کشور را ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات جهت تردد ایرانیان به وطن و سرزمین مادری، گفت: بی‌تردید موضوع ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

شهادت ۱۴ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به رفح

در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.

Loading
ششم بهمن 1394

گزیده اخبار راهبردی در رسانه ها

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ | رصد

شورا آنلاین: افزایش مبادلات ایران و ایتالیا، نگاه ترکیه به ایران، هراس رژیم صهیونیستی از افزایش توان موشکی حماس و تاسیس مرکزی جدید برای مقابله با تروریسم در اروپا از جمله خبرهای راهبردی بود که امروز در رسانه های داخلی و بین المللی بازتاب یافت. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را از نظر بگذرانید.

لوموند: کارشناسان اقتصادی اروپا پیش‌بینی می‌کنند در بازه زمانی 2017-2015، آلمان با دو میلیارد یورو افزایش صادرات به ایران، بیشترین سود را از گشایش بازار این کشور ببرد و فرانسه با یک میلیارد و 300 میلیون یورو، ایتالیا با 900 میلیون یورو و انگلیس با 600 میلیون یورو در ردیف‌های دوم تا چهارم قرار گیرند. ‌انتظار می‌رود افزایش صادرات آمریکا به ایران هم بیشتر از یک درصد، یعنی حدود 500 میلیون دلار افزایش نیابد.

رویترز: سفر آقای روحانی به اروپا با استقبال گرم و امضای قراردادهای تجاری همراه بود. ایرانی ها قراردادهایی به ارزش 17 میلیارد یورو (برابر با 18 میلیارد و 400 میلیون دلار) در بخش های انرژی، ساخت و ساز، فولاد، کشتی سازی و غیره امضا کردند.

سی ان ان: سفر روحانی برای ملت و دولت ایتالیا بسیار پر اهمیت است. ایتالیایی ها برای استقبال از هیئت ایرانی سنگ تمام گذاشتند. کاروان استقبال کننده از رئیس جمهور روحانی و هیئت همراه را 45 خودرو زرهی و هشت موتور سیکلت همراهی می کردند. ایتالیایی ها هر آن چه را در چنته داشتند رو کردند.

سی ان ان: احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه گفت: ایران همسایه ماست و رقیب ترکیه نیست. او تفاوت در دیدگاه‌های دو کشور در خصوص بحران سوریه را معمولی ارزیابی کرد. داوداوغلو در خصوص حل بحران سوریه و مشارکت کردهای سوریه در میز مذاکرات حل مساله گفت: ترکیه مخالفتی با حضور کردهای سوریه ندارد، ولی با حضور حزب اتحاد دمکراتیک PYD در میز مذاکرات مخالف است.

خبرگزاری صدا و سیما:  منابع امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند افزایش قابل توجه توان موشکی جنبش حماس در نوار غزه چالش بزرگی برای این رژیم در آینده است. منابع امنیتی صهیونیستی تاکید کردند پس از پایان جنگ 53 روزه و امضای توافقنامه آتش بس میان تل‌آویو و حماس در قاهره در تابستان سال گذشته، شاخه نظامی حماس توانسته است دقت هدف گیری و مواد انفجاری موشک های خود را به میزان قابل توجهی ارتقا بخشد و این افزایش قدرت موشکی حماس چالش واقعی برای تل آویو در هر جنگ و رویارویی احتمالی در آینده خواهد بود .

خبرگزاری صدا و سیما: کارشناسان دلیل بازنگری، ابلاغ و اجرای سند راهبرد امنیت ملی جدید روسیه (مورخ 31 دسامبر 2015) را تحولات سریع و عمیق در محیط ژئوپلیتیکی روسیه در سطح منطقه ای و بین المللی می دانند. سند قبلی روسیه در این حوزه سال 2009 با عنوان “سند راهبرد امنیت ملی روسیه که بازه زمانی”2010 تا 2020” را شامل می شد ، ابلاغ شده بود. در سند قبلی (2009 ) روسیه خود را ابرقدرت اوراسیایی معرفی کرده بود، اما در سند به روز شده اخیر ، خود را یک ابرقدرت جهانی معرفی کرده است.

خبرگزاری فرانسه: فرستاده سازمان ملل در امور سوریه در نشست خبری اعلام کرد مذاکرات صلح سوریه که قرار بود امروز در ژنو آغاز شود 29 ژانویه ( نهم بهمن) شروع می شود و شش ماه طول خواهد کشید. دی میستورا گفت: دعوتنامه ها صبح سه شنبه ارسال می شود و مذاکرات 29 ژانویه شروع خواهد شد.

ایتارتاس: وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: موافقتنامه روسیه و ایران برای تسهیل فرایند صدور روادید از ششم فوریه (17 بهمن ماه) اجرایی خواهد شد. این موافقتنامه 23 نوامبر سال 2015 در حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و حسن روحانی همتای ایرانی وی به امضاء رسید.

السومریه: وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد اظهارات اخیر سفیر این کشور در بغداد بیانگر موضع رسمی ریاض در قبال عراق نیست. ثامر السبهان، سفیر سعودی در بغداد گفته بود نیروهای مردمی عراق در جامعه این کشور جایگاهی ندارند. الجبیر و الجعفری ، ادعاهای سفیر سعودی را به ضرر منافع روابط مشترک عربستان و عراق دانستند و تاکید کردند این گونه موضع‎گیری‎ها نباید در آینده تکرار شود.

آسوشیتدپرس: مرکز مقابله با تروریسم اروپا روز دوشنبه رسما به عنوان بخشی از یوروپل راه اندازی شد و آغاز به کار کرد. این واحد در شهر لاهه هلند مستقر خواهد بود و متشکل از 40 تا 50 کارشناس مقابله با تروریسم است و در زمینه های اشتراک اطلاعات ، تعقیب و رهگیری تروریست های خارجی و مقابله با منابع مالی غیر قانونی و کمک به کشورهای اروپایی در زمینه تحقیقات مقابله با تروریسم، فعالیت خواهد کرد.

ایسنا: مرکز اینترپرایز و مرکز پژوهش‌های جنگی آمریکا در گزارشی درباره خطراتی که امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند، جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه را خطرناک‌تر از داعش برای آمریکا دانستند. این دو اندیشکده آمریکایی اعلام کردند: هرگونه راهبرد که در آن جبهه النصره کنار گذاشته شود، راهبرد شکست خورده‌ای در حفظ امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما:  دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس درباره توافق در اتحادیه اروپا برای اصلاح قوانین به منظور باقی ماندن انگلیس در این اتحادیه گفت: اینکه چنین اتفاقی در ماه فوریه بیفتد، محتمل است. اگر توافق خوبی روی میز باشد، من آن توافق را به مردم کشورم ارائه خواهم داد و به آنها توضیح خواهم داد که چرا به نفع هم آنها و هم اروپاست که انگلیس در اتحادیه اروپا باقی بماند.

خبرگزاری فرانسه: شاخص سهام شانگهای کامپوزیت با 188.72 واحد کاهش (6.42 درصد کاهش) به 2749.79 واحد رسید. بورس شنزن، دومین بورس بزرگ چین نیز با 7.12 درصد کاهش به 1714.42 واحد رسید. شاخص بورس های چین در پی سقوط بازارهای بورس اروپایی و آمریکایی کاهش یافت. تداوم کاهش بهای نفت خام و کاهش تقاضای آن، نگرانی ها را درباره اقتصاد جهانی تشدید کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *