جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: شکستی برای تلاش‌ها جهت برقراری صلح در منطقه

وزارت خارجه قطر ضمن ابراز تاسف شدید نسبت به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه پیشنهادی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل آن را روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه عنوان کرد. 

انتقام سخت

پس از عملیات وعده صادق ایران اسرائیلی ها سر و صدای زیادی راه انداختند که انتقام سخت خواهند گرفت.

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین

جنبش حماس در واکنش به وتوی آمریکا اعلام کرد که یکبار دیگر آمریکا در برابر اراده بین‌المللی ایستاد و مجدداً بر موضع خود علیه ملت فلسطین و حق آنان برای تعیین سرنوشت و تاسیس کشور مستقل فلسطینی اذعان کرد.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از چراغ سبز آمریکا به ترکیه تا تداوم بولتونیسم در دولت ترامپ

شوراي راهبردي آنلاين – رصد: چراغ سبز آمریکا برای حمله ترکیه به سوریه، واقعیت جدید تروریسم، شکست دوباره گفت‌وگوهای آمریکا-کره شمالی، رقابت آمریکا و چین در جنوب شرق آسیا، بحران قانون اساسی پرو، مناقشه آمریکا-ایران، بدترین وزیر امور خارجه تاریخ معاصر آمریکا، برگزیت و تداوم بولتونیسم در دولت آمریکا از برجسته‌ترین موضوعاتی است که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقمندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

میدل ایست فروم

بی‌اعتمادی وزارت امورخارجه آمریکا به کردهای سوریه راه را برای خیانت باز کرد: وزارت امور خارجه آمریکا مدت‌ها قبل از آن‌که رئیس‌جمهور ترامپ کردهای سوریه را رها کند، به آن‌ها بی‌اعتنا شده بود. وزارت امور خارجه روز جمعه پذیرفت که به نیروهای دموکراتیک سوریه، یعنی همان گروهی که آمریکا کمک کرد تا ایجاد شود، به‌عنوان گروهی شامل اجزای پ.ک.ک نگاه می‌کرده که آمریکا آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است. این نگاه برخلاف نگاه پنتاگون است که آن‌ها را شرکای کلیدی در شکست داعش می‌داند.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

در شمال سوریه چه خبر است؟: با توجه به حمله نظامی اخیر ترکیه به سوریه، این گزارش تحلیلی از نیروهای مختلف در این منطقه ارائه می‌دهد. در تنش جدید در بحران سوریه، ترکیه عملیاتی نظامی را باهدف خروج مبارزان کرد از نواحی شمال سوریه در نزدیکی مرز ترکیه به راه انداخت. در این گزارش آنچه را که لازم است درباره بازیگران بسیار حاضر در این منطقه بدانید ارائه می‌شود.

تیراندازی در هاله: واقعیت جدید تروریسم: حمله اخیر در آلمان نمونه هشداردهنده دیگری است از این که تهدید تروریستی چطور در حال متحول‌شدن است و عاملان راست‌گرای افراطی در تلاش‌اند خشونت‌شان را به نمایش بگذارند. وقتی استفان بالیه چند روز قبل در یک کنیسه و کبابی اطراف آن در هاله، آلمان تیراندازی کرد، جهان شاهد این حادثه بود، وحشت کرد اما دیگر متعجب نشد. این تیراندازی کپی‌برداری شده از حمله تروریستی دیگری بود که اوایل سال جاری در نیوزیلند رخ داد و در آن فردی مسلح کشتار 51 نفر در دو مسجد را به‌صورت زنده در اینترنت به نمایش گذاشت.

گروه‌های افراطی چطور از قاچاق دختران سود می‌برند: درحالی‌که دنیا قدرت و پتانسیل دختران را در روز جهانی دختر جشن گرفته است، باید با موانع مهمی که مانع مشارکت کامل دختران در جامعه می‌شود دست‌وپنجه نرم کنیم. دختران اولین کسانی هستند که مدرسه را ترک می‌کنند، وقتی غذا کم باشند گرسنه می‌مانند و با نرخ بالای خشونت جنسی روبرو می‌شوند. در نواحی تحت تأثیر بحران و تروریسم دختران در معرض خطر بردگی، ازدواج اجباری و سوءاستفاده قرار دارند. سه‌چهارم کودکان قربانی قاچاق انسانی را دختران تشکیل می‌دهند و گروه‌های افراطی و مسلح بیش‌ازپیش آن‌ها را هدف می‌گیرند.

چرا گفت‌وگوهای آمریکا-کره شمالی دوباره شکست خورد: گفت‌وگوهای خلع سلاح بار دیگر با یک بن‌بست به پایان رسید و هنوز معلوم نیست که آیا مذاکرات در هفته‌های آتی از سر گرفته خواهد شد یا خیر.

 

بروکینگز

گفت‌وگوی ترانس آتلانتیک و ترانس پاسیفیک: اتحادها بر سر دوراهی: سه سال رویکرد «نخست آمریکا»ی دولت ترامپ در سیاست خارجی، انتقادات مکرر رئیس‌جمهور از اتحادها، پیام‌های گیج‌کننده و سردرگمی سیاسی، نظام‌های اتحادی ترانس آتلانتیک و ترانس پاسیفیک را تحت‌فشار گذاشته است.

درس‌هایی که اسرائیل می تواند از لرزشی دیگر در خاورمیانه بگیرد: تصمیم ناگهانی رئیس‌جمهور ترامپ برای خروج سربازان آمریکایی از منطقه خودمختار کردنشین شمال سوریه نباید باعث تعجب باشد. در ماه دسامبر 2018 ترامپ قصدش را برای خروج از سوریه به‌عنوان بخشی از تلاش برای خاتمه دادن «جنگ‌های بی‌پایان احمقانه» اعلام کرد.

برندگان و بازندگان انتخابات مجلس تونس: تونسی‌ها روز یکشنبه در انتخابات پارلمان شرکت کردند و قرار است دومین انتخابات از سه انتخابات این کشور در پاییز برگزار شود. میزان مشارکت حدود 41 درصد بود که کمتر از 49 درصدی بود که در انتخابات ریاست جمهوری 15 سپتامبر شرکت کردند.

مجبورمان نکنید که انتخاب کنیم: آسیای جنوب شرقی در گیرودار رقابت آمریکا-چین: رقابت آمریکا و چین در آسیای جنوب شرقی تشدید شده است. این گزارش به شرح وقایع این ماجرا در نشست‌های مهم آسیایی در اواخر 2018، دومین نشست کمربند و جاده در آوریل 2019، گفت‌وگوی شانگریلا در مه-ژوئن و سی و چهارمین نشست مجمع کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن) در ماه اوت می‌پردازد و با تمرکز ویژه بر جنبه‌های ژئواقتصادی رقابت آمریکا-چین دیدگاه‌های راهبردی واشنگتن و پکن و پاسخ منطقه را به‌دقت بررسی می‌کند. این گزارش به‌طور ویژه واکنش‌های منطقه‌ای به راهبرد هند-اقیانوسیه آزاد و باز (FOIP) را موردبررسی قرار می‌دهد. FOIP چین را برای دنبال کردن هژمونی منطقه‌ای برجسته می‌کند و می‌گوید که پکن از اهرم اقتصاد یغماگر برای تحت‌فشار گذاشتن کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

 

امریکن اینترپرایز

چرا برای وحشت غرب از ابرقدرت اقتصادی بودن چین زمان عجیبی است: نرخ بالای رشد اقتصادی گزارش‌شده چین باعث ترغیب ترسیم این کشور به‌عنوان یک ابرقدرت اقتصادی است که جایگزینی موفق برای سرمایه‌داری به سبک غربی است. بر اساس این دیدگاه صعود این کشور به جایگاه رهبری اقتصادی و تکنولوژیک جهان غیرقابل توقف است. یک جنگ سرد جدید بهترین گزینه آمریکا برای کاستن از سرعت این پیشرفت است اگرچه احتمالا کاری از پیش نخواهد برد. ایجاد تأخیر، شاید کاری از پیش ببرد. شکست دادن چطور؟ موفق باشید.

تشریح بحران قانون اساسی پرو: یک نزاع حماسی بر سر قدرت در پرو در حال وقوع است. مارتین ویزکارا، رئیس‌جمهور پرو در پاسخ به مجموعه‌ای از آراء و خودداری از پیشبرد ابتکارات او در مبارزه با فساد به سمت منحل کردن کنگره و برگزاری انتخابات حرکت کرد. در عوض کنگره به معلق کردن او رأی داد و مرسدس آراوز، معاون او را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت منصوب کرد.

 

هوور

از سرگیری گفت‌وگوهای تجاری چین در حالی که کاخ سفید گزینه‌های تشدید را بررسی می‌کند: مقامات آمریکا و چین روز پنجشنبه در سیزدهمین دور مذاکرات تجاری در بحبوحه انتظارات رو به رشد برای معامله‌ای محدود که بتواند تنش‌ها را رفع کند و به برخی نگرانی‌های ترامپ درباره اقدامات اقتصادی چین پاسخ دهد، با یکدیگر دیدار کردند.

 

چتم هاوس

تعیین نقش جهانی کانادا در سال انتخاباتی: درحالی‌که کانادا به سمت انتخابات پیش می‌رود و در آستانه تلاش این کشور برای کسب مجدد کرسی شورای امنیت سازمان ملل، اهداف سیاست خارجی رهبران چهار حزب اصلی فدرال، یعنی جاستین ترودوی لیبرال، اندرو شییر محافظه‌کار، الیزابت می از حزب سبز و جاگمیت سینگ از حزب نودموکرات، شامل ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌هایی از پتانسیل جهانی کانادا خواهد بود.

آِیا اقتصاد جهانی می تواند رهبر جدیدی پیدا کند؟: این گزارش به بررسی مشکلات حکمرانی در نظام پولی و تجارت و مقررات جهانی می‌پردازد. سپس بررسی می‌کند که آیا این مسائل به دلیل آن ظهور کرده‌اند که آمریکا از نقش غالب خود دست کشیده است و اگر چنین است این مسائل چطور می‌تواند رفع شود.

 

مرکز بلفر

چگونگی حل مشکل «شمارش مضاعف»: گزارش جدید راهبردی را برای مذاکرات شیلی ترسیم می‌کند: درحالی‌که مذاکره‌کنندگان بیش از 100 کشور برای گردهمایی در سانتیاگو، شیلی به مناسبت بیست و پنجمین اجلاس سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل در ماه دسامبر آماده می‌شوند، نگاه‌ها متوجه چگونگی ایجاد اجماع برای شمارش دقیق کاهش انتشار است. «شمارش مضاعف» که وقتی رخ می‌دهد که دو یا تعداد بیشتری از طرف‌ها مدعی سهم مشابهی از کاهش هستند، می‌تواند تمامیت توافق پاریس را تضعیف کند. در گزارش جدیدی که در ساینس منتشر شد 10 پژوهشگر سیاست تغییرات اقلیمی، راهبردی را ترسیم کردند که می‌تواند مشکل شمارش مضاعف را رفع کند و حرکت فعلی بین‌المللی به‌سوی رفع تغییرات اقلیمی جهان را حفظ کند.

مناقشه آمریکا-ایران: سیاست رئیس‌جمهور ترامپ در قبال ایران، حتی اگر به جنگ منتهی نشود، یکی از بدترین نمونه‌های خودزنی و واردکردن صدمات جانبی به جامعه بین‌المللی در تاریخ سیاست خارجی آمریکا است.

 

شورای روابط خارجی اروپا

نبرد حقیقی برای آینده لهستان: یاروسلاو کاژینسکی وعده یک مدل لهستانی دولت رفاه و حمایت اجتماعی نظیر غرب را داده است اما اگر حزب او بعد از انتخابات 13 اکتبر بر مسند قدرت باقی بماند این کشور از آزادی‌هایی که به‌سختی به دست آورده و ارتباطات با اروپا دورتر خواهد شد.

عراق بعد از «اعتراضات اکتبر»: کشوری متفاوت: اعتراضات مردمی در عراق پدیده جدیدی نیست اما تازه‌ترین دور اعتراضات ممکن است هم حکومت و هم این کشور را تغییر دهد.

 

کارنگی

پاسخ به دیدگاه‌های پیچیده چین درباره نظم بین الملل: آمریکا و ژاپن برای حفظ ارزش‌های مشترک باید با دقت نگاه کنند که چین چطور به جنبه‌های مختلف نظم بین‌الملل می‌نگرد.

رقابت با چین در زمینه فن‌آوری و نوآوری: درحالی‌که چین بیش‌ازپیش در حال تبدیل‌شدن به یک رقیب در بخش‌های فن‌آوری برتر است، آمریکا و ژاپن باید برای حفظ برتری خود تلاش کنند.

حذر از آتش خودی در بحبوحه تنش های اقتصادی با چین: واشنگتن و توکیو باید به مشورت با یکدیگر ادامه دهند تا اطمینان یابند که اختلافات تجاری با چین در رابطه اقتصادی آن‌ها خللی وارد نمی‌کند.

پل زدن بر روی شکاف کمربند و جاده: آمریکا و ژاپن باید با دیگر کشورهای هم‌فکر همکاری کنند تا استانداردهای مناسب برای تأمین مالی و توسعه زیرساختی را تقویت کنند.

مدیریت ریسک‌ها و فرصت‌ها برای اتحاد آمریکا-ژاپن از طریق سیاست در رابطه با چین: واشنگتن و توکیو باید درعین‌حال که به خیزش چین در حوزه‌های مختلف رسیدگی می‌کنند باهم هماهنگ بمانند.

متحد ماندن در رابطه با چالش های فراروی تایوان: واشنگتن و توکیو باید در بحبوحه تنش‌های رو به افزایش میان چین و تایوان، زمینه‌های  مشترک را حفظ کنند.

آیا به مرحله ای نزدیک می‌شویم که ایران و عربستان آماده آغاز مذاکره باشند؟: نظرات کارشناسان درباره موضوعات مربوط به سیاست و امنیت خاورمیانه و شمال آفریقا.

ترامپ گزینه های سیاسی بد درباره سوریه را بدتر کرد: آمریکایی‌ها در رویارویی با جهانی که در آن سخنان کاخ سفید نفوذش را ازدست‌داده است، باید پیامدها را در نظر بگیرند. رئیس‌جمهور ترامپ در عرض 36 ساعت سیاست آمریکا در قبال سوریه را سه بار تغییر داد.

شاید نام پمپئو به عنوان بدترین وزیر امور خارجه تاریخ معاصر ثبت بشود: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای رئیس‌جمهوری دمدمی مزاج و افسارگسیخته کار می‌کند که به هیچکس اعتماد ندارد و همه‌چیز را از لنز نیازهای شخصی و سیاسی خود نگاه می‌کند. شاید هیچ وزیر امور خارجه‌ای نتواند از این آب‌های خروشان عبور کند.

اعتراضات علیه جوکو ویدودو اندونزی را به لرزه درآورد: اگرچه اغلب سیاستمداران بانفوذ اندونزی با خانواده های سیاسی قدرتمند مرتبط هستند، جوکو ویدودو به عنوان فردی خارج از این محافل ظهور کرد. اما به همین دلیل است که مشارکت فعال دولت او در تدوین مجموعه‌ای از قوانین طرفدارانش را خشمگین کرده است.

آنچه قتل خاشقچی درباره رقابت سعودی– ایران به ما می گوید: قواعد بازی میان ایران و عربستان تغییر کرده و قتل جمال خاشقچی در کنسولگری تحولی مخوف در این راستا بود. وقتی خاشقچی یک سال قبل به کنسولگری سعودی در استانبول قدم گذاشت بیش از یک سال بود که از وطنش دور شده بود. یک سالی که در طول آن این پادشاهی تغییر زیادی کرده بود.

اشتغال‌زایی در هند: یک دستور کار سیاسی:  اقتصاد هند بر موجی از افزایش جوانان سوار است و دو سوم جمعیت این کشور زیر 35 سال هستند. سرشماری سال 2011 برآورد کرد که جمعیت گروه‌های 10 تا 15 سال و 10 تا 35 سال به ترتیب شامل 158 میلیون و 583 میلیون نفر است. انتظار می‌رود هند تا سال 2020 جوان ترین کشور دنیا باشد. در انتخابات سال 2019 تعداد رای اولی‌ها 133 میلیون نفر بود. همان طور که انتظار می رفت احزاب سیاسی تقلا کردند رای دهندگان جوان را به خود جذب کنند. بنابر این جای تعجبی ندارد که طبق نظرسنجی های مختلف نگرانی مهم این احزاب اشتغال زایی بود.

 

موسسه رند

رسیدن به صلح در عراق: دولت عراق بعد از سال‌ها جنگ به ثبات رسیده است و به‌جای رسیدگی به فرقه‌گرایی به حکمرانی مشغول شده است. اما کار هنوز تمام نشده و نویسنده این گزارش تأکید می‌کند که برای رسیدن به صلح دائمی به هشیاری و شکیبایی نیاز است.

 

بروگل

آثار توافقنامه تجاری ژاپن-آمریکا: در 25 سپتامبر دونالد ترامپ و شینزو آبه یک توافقنامه محدود تجاری را امضا کردند که تعرفه‌های ژاپن بر برخی کالاهای کشاورزی و تعرفه‌های آمریکا بر برخی کالاهای صنعتی را کاهش می‌دهد. این توافقنامه شامل یک‌فصل در رابطه با تجارت دیجیتال نیز می‌شود. این اقدام به دلیل پایین بودن میزان کاهش تعرفه‌های آمریکا که کمتر از پنج درصد است، می‌تواند بدون تصویب کنگره و با اعلام ریاست جمهوری تحت بخش 103 قانون اولویت‌های تجاری انجام شود. این قانون در دهه‌های گذشته به اشکال مختلف وجود داشته است. هدف این قانون تقویت سرعت و کارایی در منطقی کردن برنامه تعرفه‌ها است اما اولین باری است که از آن برای انعقاد یک توافق تجاری با یک شریک مهم استفاده‌شده است.

برگزیت: یک اودیسه اروپایی: در ژوئن 2016 حدود 17.4 میلیون نفر به ترک اتحادیه اروپا رأی دادند. از آن زمان تاکنون برگزیت به یک ملودرام پیچیده و چندقطبی تنزل یافته است. اما فراتر از میدان‌های نبرد فنی و فرهنگی،  برگزیت نه‌فقط برای بریتانیا بلکه برای اتحادیه اروپا چه معنایی دارد؟ برگزیت درباره بروکسل چه چیزی را به ما می‌گوید؟

با شما یا بدون شما: آیا کشورهای اروپایی برای یورو آمادگی دارند؟: بحث بر سر تصویب یورو توسط کشورهای اروپای مرکزی در اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر تشدید شده است. نویسنده این گزارش به بررسی تمامی جنبه‌های پیچیده بزرگ شدن ناحیه یورو نمی‌پردازد بلکه یک مسئله مهم خاص را بررسی می‌کند: تقویت ضعف‌های اقتصاد کلان و اصلاحات متعاقب آن

 

مرکز بگین سادات

بازی بزرگ اوراسیا: بازی بزرگ اوراسیا ساده و سرراست نیست. اتحاد رو به رشد میان چین و روسیه که دست‌کم فعلاً اختلافات بالقوه میان این دو قدرت را به حاشیه می‌راند، شرایط ژئوپلیتیک پیچیده‌ای را رقم‌زده است.

 

مرکز کنترل تسلیحات

بولتونیسم زنده است: مشاور امنیت ملی ترامپ رفته اما ماموریتش برای نابودی معاهدات کنترل تسلیحات ادامه دارد: وزارت امور خارجه در ماه اوت گزارشی منتشر کرد که می‌گوید «آماده است با حسن نیت با روسیه» برای رفع مسائل کار کند. بااین‌حال الکساندرا بل، یک مقام سابق وزارت امور خارجه و مدیر سیاسی ارشد مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه به من گفت که دولت ترامپ «هیچ اقدام روشنی برای درست کردن شرایط انجام نداده است.» او گفت که «مسئله فقط روسیه نیست. آمریکا ملزم است با 32 طرف دیگر این توافق نیز کار کند که  اغلب آن‌ها از متحدانی هستند که همگی برای این معاهده ارزش قائل‌اند و از آن پشتیبانی می‌کنند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *