جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

Loading
گزيده هاي راهبردي 17بهمن 1394

رسانه ها؛ از حس تنفر آمریکایی تا جنگ‌طلبی عربستان

۱۳۹۴/۱۱/۱۷ | رصد

شورا آنلاین: نظری جالب درباره دو نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احتمال حضور نظامی عربستان در سوریه و واکنش‌ها به آن، تشدید درخواست از انگلیس برای قطع صادرات تسلیحات به عربستان از جمله خبرهای راهبردی بود که در روزهای جمعه و شنبه در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه می توانید به گزیده ای از این اخبار دسترسی پیدا کنید.

سی ان ان: استوارت استیونز نظریه پرداز و مشاور اسبق میت رامنی در انتخابات ریاست جمهوری پیشین آمریکا در پاسخ به این سؤال که تد کروز بهتر است یا دونالد ترامپ؟ گفت: امیدوارم هیچ کدام نامزد نهایی جمهوری خواهان نباشند. البته کروز بهتر از ترامپ است. ترامپ فرد خطرناک و ناپایداری است که هرگز نباید فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا و به بمب های هسته ای نزدیک شود.  استیونز ابراز امیدواری کرد که ترامپ پیروز نشود و افزود: ترامپ به بخش تاریک شخصیت مردم یعنی حس تنفر آنها روی آورده است. او این توانایی را دارد که از این حس استفاده و آن را  دستکاری کند.

روزنامه ایندیپندنت: روزنامه انگلیسی ایندپندنت نوشت اعزام نیروهای زمینی عربستان سعودی به سوریه می‌تواند پیامدهای شدیدی برای جنگ داخلی این کشور و همچنین برای سراسر منطقه غرب آسیا داشته باشد. اما سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این اتفاق خواهد افتاد و عربستان به سوریه نیروی زمینی اعزام خواهد کرد؟ اظهارات مقامات عربستان سعودی در ارتباط با اعزام نیروهای زمینی به جنگ داخلی در سوریه در حالی مطرح شده است که چشم اندازها برای برقراری صلح در این کشور با شکست مذاکرات صلح سوریه در حال محو شدن است و درگیری ها با نیروهای سوریه که در تلاش برای محاصره شهر حلب با حمایت های هوایی سنگین جنگنده های روسیه هستند، تشدید شده است.

پایگاه  اینترنتی گلوبال ریسرچ: درخواست کمیته توسعه بین الملل پارلمان انگلیس مبنی بر توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی سبب انجام تحقیقات بین المللی در زمینه ادعاهای مطرح شده درباره نقض قوانین بین المللی از سوی انگلیس می شود. کمیته توسعه بین الملل پارلمان انگلیس در اقدامی متأسفانه دیرهنگام خواستار تعلیق روند فروش تسلیحات به عربستان سعودی شده است. استدلالی که این کمیته بر آن تأکید می کند بر این اساس است که دولت انگلیس از یک سو کمک هایی را در اختیار یمن قرار می دهد و از سوی دیگر در حال تأمین تسلیحاتی عربستان سعودی و کمک به ویرانی کشوری باستانی است که در ساحل دریای سرخ، خلیج عدن و دریای عرب واقع شده است. بر اساس گزارش موسسه «کمپین علیه تجارت تسلیحات»، “از زمان روی کار آمدن دیوید کامرون، دولت انگلیس مجوز فروش تسلیحاتی به ارزش شش میلیارد و 700 میلیون پوند را به عربستان سعودی صادر کرده است. این رقم شامل قرارداد دو میلیارد و 800 میلیون دلاری برای فروش تسلیحات به ریاض از زمان آغاز بمباران یمن در ماه مارس سال 2015 می شود.”

خبرگزاری رویترز: کره شمالی با اصلاح در هشدار قبلی که صادر کرده بود تاریخ پرتاب موشک ماهواره بر این کشور را بین هفت تا 14 فوریه اعلام کرد.  این در حالی است که کره شمالی روز سه شنبه هفته قبل به سازمان های بین المللی اطلاع داده بود این کشور در تاریخ هشت تا 25 فوریه ماهواره ای اطلاعاتی را در مدار قرار خواهد داد.

خبرگزاری صدا و سیما: نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند در آمریکا نشان می دهد دولت‌های آمریکا و انگلیس همچنان منفورترین دولت‌ها نزد ملت ایران هستند. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد اکثریت ایرانیان از حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران از ملت‌های ستم‌دیده مانند یمن، فلسطین و گروه‌های مقاومت مانند حزب الله و جنبش حماس و اعزام نیرو به سوریه برای جنگ با تروریست‌های تکفیری حمایت می کنند. پایگاه اینترنتی آمریکایی المانیتور در مطلبی به قلم باربارا اسلاوین نوشت: این نظر سنجی را دانشگاه مریلند روزهای 29 دسامبر تا 15 ژانویه از طریق یک واسطه انجام داده است. این نظر سنجی به صورت تلفنی از 1012 ایرانی بالاتر از 18 سال انجام شده و ضریب خطای آن مثبت یا منفی 3.2 است.

فرانس پرس: ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز جمعه اعلام کرد چهار کشور عضو گروه ویسگراد (Visegrad) در اروپای مرکزی متشکل از لهستان، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان در پی اتخاذ موضعی مشترک درباره پیشنهادهای اصلاح اتحادیه اروپا به منظور جلوگیری از خروج انگلیس از این اتحادیه به ویژه درباره موضوع مزایای تامین اجتماعی هستند.  به گفته نخست وزیر مجارستان، احتمال رسیدن به سازش درباره کاهش مزایای اجتماعی کارگران اروپایی فعال در انگلیس وجود دارد در شرایطی که تمایزی بین شهروندان انگلیسی و شهروندان دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباید وجود داشته باشد. پیشنهاد دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، برای محدود کردن مزایای تامین اجتماعی کارگران اروپای شرقی از جمله گروه ویسگراد که در این کشور کار می کنند نگرانی ها را در این کشورها موجب شده است.

خبر گزاری برون مرزی: جیمز کلاپر، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا، روسیه را بزرگ‌ترین تهدید احتمالی برای امنیت آمریکا خواند. کلاپر روز شنبه گفت روسیه درصدد حمله به آمریکا نیست، اما بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا به شمار می رود. مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا، دلیل این موضوع را توانمندی هسته ای مسکو دانست. به گفته کلاپر، کاخ سفید از اقدامات روسیه در مورد به روز کردن توانمندی های نظامی و نیروهای مسلح این کشور نگران است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): وزیر خارجه سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی در دمشق هشدار داد هر متجاوزی-عربستانی باشد یا ترکیه‌ای – که پا بر خاک کشورش گذارد در تابوتی چوبی به وطنش بازخواهد گشت. ولید المعلم گفت: عقل سلیم و منطق می‌گوید که حتی تصور حضور سربازان سعودی در خاک سوریه غیرممکن است، اما جنون رهبران عربستان هیچ چیز را غیرممکن نمی‌گذارد. اما آیا عربستان در یمن موفقیتی بدست آورده تا فکر اعزام نیرو به سوریه را کند؟ سخنگوی ارتش عربستان سعودی پیش از این گفته بود که کشورش خواهان اعزام نیرو به سوریه به عنوان بخشی از نیروهای نظامی ائتلاف ضدداعش آمریکاست. معلم افزود: رجب طیب اردوغان‌، رئیس جمهور ترکیه رویای احیای امپراتوری بزرگ عثمانی را در سر می‌پروراند اما واقعیت میدانی باعث شد تا رویاهای او نابود شود. وی همچنین تاکید کرد که هرگونه عملیات زمینی در سوریه بدون تایید دمشق “اقدام تجاوزکارانه” محسوب می‌شود.

روزنامه گاردین: بان کی مون،‌ دبیر کل سازمان ملل در سخنانی در لندن عربستان را به بمباران “کورکورانه” در یمن متهم کرد و گفت، کشورهایی مثل انگلیس وظیفه دارند که فروش سلاح به نیروهای تحت رهبری ریاض را متوقف کنند. وی گفت: یمن در آتش می‌سوزد و به طور مشخص حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان به مدارس،‌ بیمارستان‌ها، مساجد و زیرساختهای غیرنظامی حمله می کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه اسبق و سیاست‌مدار کهنه کار آمریکا پس از دیدار با پوتین تاکید کرد که روابط میان واشنگتن و مسکو در زمان کنونی تقریبا در بدترین وضعیت خود قرار دارد.   هنری کیسینجر، در پی سفرش به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور گفت: اعتماد متقابل میان روسیه و آمریکا از بین رفته و رو دررویی‌ها جای همکاری دوجانبه را گرفته است. وی افزود: بسیاری از تحلیلگران دو کشور بر سر این مسئله که جنگ سرد جدیدی میان آمریکا و روسیه آغاز شده، اتفاق نظر دارند.کیسینجر تأکید کرد: منافع دو کشور نظام جهانی را می‌طلبد که در آن مشکلات کنونی تغییر کند تا توازن جدیدی حاصل شود. هیچ کشوری هر اندازه که قدرت هم داشته باشد نمی‌تواند بر خلأ قدرت که هر روز در حال افزایش است پیروز شود. مقابله با این مسئله هماهنگی میان آمریکا و روسیه و کشورهای ابرقدرت را می‌طلبد.

خبرگزاری صدا و سیما: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه پنجشنبه در نشستی در اندیشکده چتم هاوس در لندن، گفت: جهان امروزی به گونه‌ای است که زندگی در آن، بدون توجه به وضعیت دیگر مناطق، ممکن نیست، زیرا جامعه جهانی شده و زندگی را بدون توجه به مشکلات دیگر انسان ها غیر ممکن ساخته است. به گفته آقای ظریف حوادث یازده سپتامبر نشان داد در شرایط جدید، حتی بزرگ ترین قدرت جهانی هم نمی تواند بودن توجه به ناامنی در دیگر نقاط جهان، امن باشد و به عبارتی، یا همه در امنیت هستیم یا همه در ناامنی و تاکید کرد این درهم تنیدگی، در منطقه نیز صادق است، زیرا اکنون ناامنی هم جهانی شده است. وزیر خارجه ایران گفت: برای برون رفت از مشکلات و بحران ها، ما معتقدیم ابتدا باید افکار تغییر کند، زیرا جهان تغییر کرده است، مثلا درباره برنامه هسته ای ایران، جامعه جهانی پس از سال ها رفتن  به بی‌راهه، دریافت که اوضاع جهان تغییر کرده است و ضرورت دارد تا مشکل ها و راه حل ها، باز تعریف شود. ظریف در پاسخ به پرسشی درباره تنش با عربستان سعودی گفت:  ما معتقدیم منافع‌مان در منطقه، مغایر با منافع کشوری دیگر نیست و می گوییم با باز تعریف وضعیت منطقه و منافع‌مان، می توان به نتیجه ای دست یافت که به نفع دو طرف باشد، مثلا اکنون داعش به دشمن فاجعه بار همگان مبدل شده است و ما می توانیم برای ریشه کنی آن به صورت مشترک همکاری کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان درباره تعلیق گقتگوهای سوریه نیز گفت: افراد، از جمله غربی ها درباره این کشور در اشتباهند. همه می دانند که پیش شرط ها، مانع گفتگوست و نبود بشار اسد در گفتگوها، یکی از همان پیش شرط هاست.

رویترز: «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، از اعلام آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه استقبال کرد. کارتر گفته است که افزایش حضور نیروهای سایر کشورها، به آمریکا کمک می‌کند تا به نبرد با گروه داعش سرعت ببخشد. وی با این حال اظهار داشت در انتظار خواهد ماند تا در هفته آینده در خصوص پیشنهاد عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه با مقام‌های این کشور در بروکسل مذاکره کند.

خبرگزاری فارس: همزمان با سفر هیئت نظام آمریکایی به قزاقستان، دو کشور به توافقاتی در خصوص توسعه همکاری‌های نظامی دست یافتند. در جلسه ای که در «آستانه» برگزار شد، نمایندگان نیروهای مسلح جمهوری قزاقستان و آمریکا پیش‌نویس طرح همکاری‌های نظامی نیروهای مسلح دو کشور را برای سال‌های 2016-2017 بررسی و تصویب کردند. سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع جمهوری قزاقستان در این‌باره اعلام کرد، موضوع مهم در این همکاری‌ها، حفظ و توسعه صلح و تقویت توانمندی نیروهای مسلح کشور در دو سال آینده می‌باشد. این مرکز همچنین اعلام کرده است: در سال آینده ارتقاء آموزش در مؤسسات آموزشی نظامی قزاقستان برنامه‌ریزی شده و علاوه بر این، کار بر روی آموزش زبان ادامه می‌یابد که در این راستا در آینده نزدیک دانشجویان مؤسسات آموزش نظامی قزاقستان و آمریکا با یکدیگر دوره‌های مشترکی را نیز برگزار خواهند کرد.

رویترز: دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی “ناتو”، راهکار و مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه را ضروری دانست. ینس استولنبرگ روز جمعه پیش از آغاز اجلاس وزیران خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در شهر آمستردام پایتخت هلند اعلام کرد این سازمان از همه تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز در سوریه کاملا حمایت می‌کند. دبیر کل ناتو، همچنین خواستار ایفای نقش موثر روسیه برای حل بحران سوریه شد. به گفته دبیر کل ناتو، حملات هوایی شدید روسیه در سوریه تلاش ها را برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران این کشور تضعیف می کند.

ایتارتاس: وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ، این کشور قصد دارد به نقض مفاد پیمان آسمان های باز ترکیه واکنش نشان دهد و چنین انتظاری را از دیگر کشورهای عضو این پیمان دارد. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مطابق با پیمان آسمان های باز، کارشناسان روسیه قرار بود از اول تا پنجم فوریه 2016 پرواز شناسایی بر فراز ترکیه انجام دهند. وزارت امور خارجه روسیه، همچنین اعلام کرد ترکیه با ورود هیات شناسایی روسیه در چارچوب زمانی قید شده موافقت کرد، اما به محض ورود این هیات به ترکیه، طرف روس برنامه شناسایی خود را ارائه کرد که با مخالفت ترکیه مواجه شد. در این بیانیه آمده است، هیچ ممنوعیت یا محدودیتی برای استفاده از حریم هوایی در منابع رسمی قید نشده است و این اقدام غیرمنتظره ترکیه یکی از اهداف کلیدی این پیمان را نقض می کند. بنا بر اعلام این وزارتخانه، ترکیه اصول کلیدی قید شده در پیمان آسمان های باز را که پرواز شناسایی در هر منطقه از کشورهای عضو را قانونی می داند، نقض کرده است و آنکارا حق نداشته است مانع از پرواز هیئت شناسایی بر فراز خاک خود شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا): چین با مردود دانستن انتقاد برخی کشورهای غربی در خصوص ساخت نخستین پایگاه لجستیک نظامی این کشور در جیبوتی – تاکید کرد که این پایگاه باید یکی از مهم‌ترین محل‌های پشتیبانی ماموریت‌های صلح‌بانی این کشور باشد. وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد که بر خلاف برخی ادعاهای مطرح شده – این پایگاه تنها وظیفه دارد مشکلات  ناوگان ها و ماموران حفاظت از صلح را برطرف کند. همزمان، اسماعیل عمر گوله، رییس جمهوری جیبوتی در گفت وگویی اعلام کرد که ساخت نخستین پایگاه نظامی چین در این کشور به زودی آغاز می شود.

خبرگزاری فرانسه: براساس  نظرسنجی موسسه “یوگاو” ، از زمانی که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پیشنهاداتی را برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا مطرح کرده است، میزان حمایت مردم برای خروج از اتحادیه اروپا بیشتر شده است. این نظرسنجی افزود: بیش از 45 درصد مردم انگلیس اکنون خواستار ترک اتحادیه اروپا هستند و تنها 36 درصد مردم این کشور خواستار ادامه عضویت در اتحادیه اروپا بوده اند. میزان حمایت مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا نسبت به نظرسنجی هفته گذشته که پیش از اعلام پیشنهادات کامرون انجام شده بود، سه درصد افزایش داشته است. این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که میزان حمایت مردم انگلیس از ادامه حضور در اتحادیه اروپا نیز 2 درصد کاهش داشته است. 19 درصد مردم نیز اعلام کرده اند که مردد هستند یا رای نخواهند داد. اتحادیه اروپا به تازگی پیشنهادات جدیدی را با هدف متقاعد کردن انگلیس برای ادامه عضویت در این اتحادیه مطرح کرده است. کامرون اکنون دو هفته فرصت دارد تا پیش از نشست رهبران اروپا در روزهای 18 و 19 فوریه، از همه ظرفیت های دیپلماسی برای دستیابی به توافق نهایی با اتحادیه اروپا استفاده کند. کامرون خواستار آن شده است که طرح پیشنهادی “ترمز اضطراری” قاطعانه تر اجرا شود و انگلیس باید قدرت و اختیارات بیشتری برای محدود کردن مهاجرت از کشورهای اروپایی داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *