جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

کوبا کاردار آمریکا را احضار کرد

کوبا با متهم کردن ایالات متحده در رابطه با تظاهرات اخیر در اعتراض به مشکلات اقتصادی، کاردار سفارت ایالات متحده در این جزیره منطقه کارائیب را احضار کرد.

پاکستان دومین مرحله اخراج اتباع غیرمجاز افغانستان را آغاز می‌کند

اسلام‌آباد – ایرنا – با اجرای طرح بازگرداندن اتباع غیرمجاز افغانستانی از پاکستان که از آبانماه امسال آغاز شد و تاکنون نیم میلیون از آنان به کشور خود بازگشته‌اند، دولت اسلام‌آباد تا هفته‌های آینده مرحله دوم اخراج اتباع افغانستانی را آغاز می‌کند.

سفر بلینکن به عربستان و مصر

وزیر خارجه امریکا به منظور رایزنی در زمینه برقراری آتش بس در باریکه غزه راهی عربستان و مصر می شود….

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

Loading
26 بهمن 1394

رسانه‌ها؛ از تازه‌ترین مواضع درباره سوریه تا هشدار سیا درباره داعش

۱۳۹۴/۱۱/۲۶ | رصد

شورا آنلاین: هشدار درباره دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه، اعلام نظر روس ها در خصوص خرید اس -400 از سوی ایران، ابراز  نگرانی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از وضعیت سوریه و تلاش داعش برای حمله به خاک آمریکا از مهم‌ترین خبرهای راهبردی است که امروز در رسانه ها به آن پرداخته شد. در ادامه می ‌توانید گزیده ای از این خبرها را مرور کنید.

خبرگزاری فارس: یک تحلیلگر ارشد مصری اعلام کرد  ترکیه برای تسویه حساب‌های شخصی می‌خواهد وارد خاک سوریه شود و تلاش عربستان به اقدام نظامی در سوریه به جنگ منطقه‌ای منتهی می‌شود. محمد السعید ادریس، رئیس بخش عربی و منطقه‌ای مرکز مطالعات سیاسی الاهرام هشدار داد دخالت ترکیه و عربستان در سوریه می‌تواند زمینه ساز جنگی منطقه‌ای باشد. وی به روزنامه الیوم السابع که به دولت مصر نزدیک است، گفته این اقدام، حرکت خطرناکی در خاورمیانه خواهد بود و سوریه را به میدانی برای جنگی منطقه‌ای در آینده نزدیک تبدیل خواهد کرد. ادریس گفت ترکیه در جایگاهی نیست که بخواهد با تروریسم بجنگد و دخالت نظامی این کشور در سوریه تنها با هدف مبارزه با کُردها و مقابله با حمایت احتمالی آنها از حزب کارگران است.

خبرگزاری ایرنا: وزیر امور خارجه انگلیس گفت رئیس جمهوری روسیه با یک تماس تلفنی می تواند جنگ سوریه را تمام کند. اظهارات فیلیپ هاموند در شبکه بی بی سی انگلیسی اشاره به ضرورت استفاده پوتین از نفوذ خود در سوریه برای کناره گیری بشار اسد از قدرت است. وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعاها مبنی بر هدف قرار دادن کسانی که «معارضان معتدل سوریه» نامیده می شوند، از روسیه خواست به این حملات پایان دهد. هاموند مدعی شد، روس ها در هفته های گذشته بر حملات خود افزودند و مخالفان معتدل را از برخی مناطق تحت نفوذ خود بیرون راندند، اما مساله مهم این است که نظام سوریه نیرویی برای سیطره بر آن مناطق ندارد، بنابراین اوضاع معلق مانده است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر خارجه عربستان تاکید کرد پایان جنگ در سوریه از پیش تعیین شده است و آینده سیاسی در انتظار اسد نخواهد بود. عادل الجبیر  درگفتگو با روزنامه آلمانی  زود دویچه سایتونگ گفت: این موضوع ممکن است سه ماه، شش ماه و سه سال طول بکشد، ولی‌ در پایان اسد این توانایی‌ را نخواهد داشت که در سوریه نقش یا مسئولیتی داشته باشد. وزیر خارجه عربستان خاطرنشان کرد ما به روس ها هشدار داده ایم که اگر در این نبرد بخواهند در کنار اسد و ایران خود را داخل کنند به عنوان مبارزان در یک جنگ دینی دیده می شوند. این برای آنها خیلی خطرناک خواهد بود. وزیر خارجه سعودی درپاسخ به خبرنگار روزنامه المانی که گفت  ولی‌ عربستان هم به همان اندازه نفوذ خودش را در منطقه نشان داده است و وهابی‌ها نشان دادند که آنقدرها هم خجالتی نیستند و از گروه های نظامی در عراق و یمن حمایت می کنند، گفت : این کاملا درست نیست. ما هیچ هدف و تلاشی ورای مرزهای خودمان نداریم. کشور ما به اندازه کافی‌ بزرگ است و مردم و منابع طبیعی‌ داریم. ما در تاریخ خودمان همیشه نقش تدافعی داشته ایم و همیشه میخواستیم از کشور خودمان محافظت و شرایط زندگی‌ را برای مردم خودمان بهتر کنیم. در جنگ یمن فقط از روی  ناچاری و اجبار وارد شدیم. وزیر خارجه سعودی در پاسخ به این سوال که  آیا کشور شما حاضر است که با نیروهای مسلح وارد سوریه شود، گفت:  ما فعلا در حال صحبت و بحث درباره این موضوع هستیم که آیا نیروی زمینی‌ به جنگ داعش بفرستیم یا نه… ولی‌ اگر اتحاد بین المللی تصمیم به این کار بگیرد و نیروهای ویژه را به جنگ داعش بفرستد، عربستان سعودی هم حاضر است  نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

خبرگزاری فرانسه: دیده بان حقوق بشر از آمریکا به علت چشم پوشی از اقدام عربستان در استفاده از بمب های خوشه ای در یمن و کشتار غیرنظامیان انتقاد کرد. سازمان دیده بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، در بیانیه ای اعلام کرد بمب های خوشه ای ساخت آمریکا که اخیرا به یمن منتقل شده اند در مناطق غیرنظامی استفاده می شود. این اقدام در سطح بین المللی ممنوع و خلاف قوانین صادراتی آمریکاست. این سازمان غیردولتی تصریح کرد، در خصوص دستکم پنج حمله در چهار استان یمن تحقیق می کند که این نوع بمب های خوشه ای در آن استفاده شده است. استیو گوس مدیر بخش تسلیحات دیده بان حقوق بشر گفت: ائتلاف تحت رهبری عربستان باید در مورد کشته شدن غیرنظامیان در حملات به یمن تحقیق و فوری استفاده از این سلاح را متوقف کند. وی افزود: عربستان و شرکای آن و نیز تامین کنندگان آمریکایی، به قوانین بین المللی در مورد اینکه بمب های خوشه ای نباید در هیج شرایطی استفاده شود، وقیحانه بی اعتنایی می کنند.

خبرگزاری ریانووستی: وزارت خارجه روسیه از تمایل ایران برای خرید سامانه اس-400 و نیز تعهد مسکو به تحویل سامانه اس-300 در آینده‌ای نزدیک خبر داد. ضمیر کابولوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان همچنین گفت، روسیه به زودی سامانه‌های پدافند هوایی اس-300 را به ایران تحویل می‌دهد. حسین دهقان، وزیر دفاع ایران پیشتر اعلام کرده بود که تحویل سامانه اس-300 روسیه به ایران در سه ماهه نخست سال 2016 میلادی انجام خواهد شد. کابالوف تصریح کرد، تهران همچنین به دریافت سامانه دفاعی اس-400 نیز تمایل نشان داده، اما گفت‌وگوها میان دو کشور در این رابطه هنوز انجام نگرفته است.

 روزنامه آلمانی دی ولت: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه‌آلمانی دی ولت گفت که از دید این رژیم صلح در سوریه محقق نخواهد شد و ایران در پی توافق هسته‌ای در زمینه اعمال نفوذ در منطقه موفق است. موشه یعلون بار دیگر با وارد کردن اتهاماتی به ایران گفت که تعامل با این کشور غیر قابل تصور است و نه داعش که ایران تهدیدی برای اسرائیل محسوب می‌شود. وی درباره دید اسرائیل به تحولات سوریه گفت: «سوریه بنابر برآورد ما تا مدت زمان زیادی بی‌ثبات خواهد ماند. شما می‌توانید با تخم‌مرغ، املت درست کنید، اما نمی‌توانید یک تخم مرغ را از املت خارج کنید و اینکه سوریه بار دیگر کشوری یکپارچه شود،‌ توهم است.»

خبرگزاری ایرنا: دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دستیابی به توافق در مورد بحران سوریه در مونیخ را یک نشانه امیدوارکننده توصیف کرد. عبدالطیف بن راشد الزیانی در میزگردی در کنفرانس امنیتی مونیخ تحت عنوان «ژئوپولیتیک جدید خاورمیانه» گفت: مهم این است که طرفین در سوریه به یک مصالحه برسند و باید برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز و سیاسی برای سوریه فرصت داد. وی با تأکید بر اینکه بزرگ ترین چالش و تهدید جهانی، “داعش” است، افزود: همه جهان باید برای مبارزه با داعش متحد شود. شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی، وزیر امور خارجه قطر نیز که در این میزگرد حضور داشت، با اشاره به توافق مونیخ و آتش بس موقت در سوریه، بار دیگر خواستار به اجرا در آمدن قطعنامه های سازمان ملل در مورد سوریه شد.

پایگاه خبری هیل: مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا “سیا” تلاش داعش برای انجام حمله در خاک امریکا را اجتناب ناپذیر دانست. جان برنان در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت: داعش برای ترغیب افراد و جاسازی مواد و هر چیزی که برای انجام یک عملیات تروریستی در خاک آمریکا مورد نیاز است، برنامه ریزی می کند. وی افزود: سازمان سیا در روزهای منتهی به حملات تروریستی نوامبر 2015 در پاریس از برنامه ریزی برای حمله ای تروریستی به مکانی مطلع بود. جان برنان همچنین مدعی شد که سرویس امنیتی سیا تا کنون از وقوع چندین حمله تروریستی جلوگیری کرده است و به دلیل دقت بالای اطلاعاتی تعدادی از مظنونان بازداشت و یا تحت تعقیب قرار گرفتند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *