جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading
28 بهمن 1394

رسانه‌ها؛ از تشدید مخالفت چین با تدابیر نظامی آمریکا تا نشانه‌های رکود اقتصاد جهانی

۱۳۹۴/۱۱/۲۸ | رصد

شورا آنلاین: تشدید مخالفت چین با استقرار سامانه ضدموشکی تاد در کره جنوبی، پیش بینی روزنامه انگلیسی درباره وقوع جنگ جهانی سوم، هشدار آلمان درباره وضع کنونی در کرانه باختری رود اردن، هشدار مجلس اعیان انگلیس درباره نقاط ضعف استراتژی امنیتی اتحادیه اروپا، فراخوان ایرباس از شرکت‌های خارجی برای معامله با ایران، از مهم‌ترین خبرهایی است که رسانه ها در ساعات گذشته به آن پرداخته اند.

خبرگزاری شین هوا: دولت چین مخالفت شدید خود را با استقرار سامانه ضدموشکی تاد در کره جنوبی اعلام کرد. ژانگ یسویی، معاون وزیر امور خارجه چین که به سئول سفر کرده است، تاکید کرد پکن با طرح استقرار سامانه ضدموشکی تاد در کره جنوبی به شدت مخالف است و آن را خطری برای امنیت خود می داند. معاون وزیر خارجه چین که برای شرکت در هفتمین گفتگوی راهبردی وزارتخانه‌های امور خارجه چین و کره جنوبی به سئول سفر کرده است، این مطلب را در پایان دیدار با لیم سونگ-نام معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی بیان کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی میل انگلیس نوشت به سبب عنادورزی ترکیه و روسیه در مواضع خود، نبود نرمش میان این دو کشور به ویژه در خصوص سیاست‌های استقبال از آوارگان سوری و تمایل دو کشور به دخالت نظامی در سوریه، ممکن است اختلافات میان آنکارا و مسکو به شعله‌ور شدن جنگ جهانی سوم بینجامد. به نوشته دیلی میل، به سبب حملات هوایی روزانه روسیه علیه داعش و مخالفان نظام سوریه، 6000 پناهنده غیرنظامی سوری در مرزهای ترکیه و اردن در حالت انتظار به سر می برند که این امر سبب شد تا ترکیه نیز آشکارا اعلام کند قصد استقبال از پناهندگان بیشتر را ندارد. از زمانی که ترکیه جنگنده روسی را در مرزهای سوریه ساقط کرد، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، وعده پیامدهای سخت داد. تحلیلگران نیز همواره حادثه تاریخی را که زمینه ساز جنگ جهانی اول شد، یادآوری می کنند و از اینکه این بار نیز ممکن است پیامد یک درگیری کوچک و محدود به شعله ور شدن جنگ جهانی سوم بینجامد، ابراز نگرانی می کنند.

الحیات: خودداری آمریکا از مشارکت دادن نیروهای مسلح خود برای تامین منافع متحدانش در منطقه، کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به سوی اتخاذ تدابیری مانند حمله نظامی به یمن و اعلام آمادگی برای اعزام نیرو به سوریه سوق داد. ولی این تدابیر، راهگشا نخواهد بود و برقراری توازن راهبردی در منطقه خلیج فارس نیازمند آن است که همه کشورهای عربی حاشیه آن از جمله عراق، حداکثر تلاش خود را برای دستیابی به بهترین شکل همگرایی در منطقه انجام دهند. منطقه خلیج فارس صحنه دو نوع تحول سیاسی است که تاثیرات عمیقی بر اوضاع کنونی و آینده نظام منطقه‌ای عربی به طور کلی و به ویژه کشورهای عربی این منطقه خواهد گذاشت. نوع نخست، تحولاتی است که توازن قوای منطقه ای را تحت تاثیر قرار می دهد که شاید مهم‌ترین آنها افزایش قابل توجه قدرت ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی و نظامی و اقتصادی به ویژه بعد از دستیابی این کشور به توافق درباره برنامه هسته‌ای خود است و نوع دوم، تحولاتی است که توازن قوای جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد که آن هم علل متعددی دارد. شاید مهم ترین علت، افول نسبی قدرت و جایگاه آمریکا در نظام جهانی و تضعیف شدن برخی علل و انگیزه های توجه آمریکا به منطقه خاورمیانه از جمله منطقه خلیج فارس است.

شبکه العربیه: ورود نیروهای شرکت کننده در مانور عربستان سعودی در شمال این کشور ادامه دارد. مانورهای عربستان سعودی با شرکت تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی با عنوان «سپر شمال» در منطقه «حفر الباطن» در شمال این کشور در حال برگزاری است. روز گذشته شماری از نیروهای ویژه  چترباز از سودان و تعدادی از نیروهای زمینی قطر در چارچوب نیروهای بیست کشور شرکت کننده در  این مانور، وارد عربستان سعودی شدند.

خبرگزاری صدا و سیما: دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه سخن گفتن درباره دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه تحولی خطرناک در منطقه است، اعلام کرد که دخالت نظامی عربستان و ترکیه در سوریه نه برای مقابله با داعش بلکه برای شعله‌ور کردن جنگ است. سید حسن نصرالله تأکید کرد در شرایط کنونی هماهنگی میان ادبیات رسانه‌های اسرائیلی و رسانه‌های عربی به ویژه رسانه‌های سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد که آن معرفی ایران به عنوان دشمن و همینطور نظام سوریه و حزب الله و نادیده گرفتن دشمن واقعی یعنی اسرائیل. دبیرکل حزب الله با اشاره به اینکه هدف اصلی از معرفی ایران و مقاومت به عنوان تهدید، ایجاد جنگ مذهبی میان شیعه و سنی است ابراز داشت که نشان دادن منازعات سیاسی یمن، بحرین، لبنان و عراق به عنوان جنگ مذهبی در راستای منافع اسرائیل است.

خبرگزاری صدا وسیما: وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد ادامه وضع کنونی در کرانه باختری رود اردن ممکن نیست. فرانک والتر اشتاین‌مایر پیش از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آلمان  گفت، ادامه اوضاع کنونی در کرانه باختری رود اردن ممکن نیست. وزیر امور خارجه آلمان افزود، مطالبات فلسطینی ها از طریق برپایی مذاکرات جدی و شفاف و تشکیل کشور مستقل فلسطینی محقق می شود. در همین حال، گیلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز با ابراز نگرانی درباره تشدید وقوع عملیات های ضد صهیونیستی مبارزان فلسطینی، اذعان کرده است که نیروهای پلیس و ارتش این رژیم به صورتی گسترده در کرانه باختری رود اردن و قدس اشغالی مستقر شده اند، اما قادر به مقابله با این عملیات ها نیستند.

خبرگزاری صدا وسیما: وزیر امورخارجه مصر، تصمیم عربستان برای مداخله در سوریه را یک تصمیم انفرادی دانست. سامح شکری در کنفرانس خبری با شیخ صباح خالد الاحمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت در قاهره اعلام کرد این تصمیم عربستان در حیطه حاکمیت کشور خود است و در چارچوب نیروهای ائتلاف اسلامی برای مقابله با تروریسم قرار ندارد.  شکری افزود، اعلام آمادگی عربستان در این زمینه بر اساس سیاست های ویژه این کشور بوده این در حالی است که مصر از راه حل های سیاسی در سوریه حمایت می کند.

خبرگزاری ایسنا: یک ژنرال انگلیسی با تایید اینکه حملات هوایی روسیه علیه مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه بسیار موفقیت‌آمیز بوده‌اند، راهبرد نظامی غربی‌ها در سوریه را اشتباه دانست. ژنرال ریچارد دانات، رئیس سابق ستاد کل ارتش انگلیس اعلام کرد نیروی هوا فضای روسیه در مبارزه با شبه نظامیان عضو گروه تروریستی داعش بسیار موفق است. به گزارش نشریه انگلیسی Express ، ژنرال دانات اظهار داشت، هماهنگی تنگاتنگ نظامیان ارتش دولت بشار اسد و نیروی هوایی روسیه به آنها این امکان را می دهد که بتوانند بطور موثر با داعشی ها مبارزه کنند.

خبرگزاری ایسنا: مجلس اعیان انگلیس در گزارشی اعلام کرد اتحادیه اروپا برای مواجهه با تشدید تهدیدهای تروریستی و بحران آوارگان و پناهجویان آماده نیست. مجلس اعیان انگلیس در این گزارش ادعا کرد که رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به ترکیه بی‌نظم است و خواستار بررسی فوری سیاست این بلوک 28 عضوی شد. اعیان و اشراف‌زادگان انگلیس ضمن انتقاد از واکنش اتحادیه اروپا نسبت به “اقدامات تهاجمی روسیه” ، از این بلوک خواستند تا واکنش معتبر و قابل اعتمادی را ارائه کند. کمیته فرعی امور خارجه اتحادیه اروپا در مجلس اعیان انگلیس نیز هشدار داد، اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، نفوذ بین‌المللی‌اش به طور چشمگیری محدود خواهد شد.

گاردین: پس از امضای توافق هسته ای، با هجوم شرکت های خارجی برای همکاری تجاری با ایران چنین تصور می شود که توافق هسته ای بیشتر جنبه تجاری داشته است. همانطور که توافق هسته ای ایران پیش می رود، شرکت های اروپایی بیشتر به دنبال فرصت های تجاری در آن کشور هستند.

خبرگزاری ایسنا: باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در اجلاس اقتصادی آسه آن در کالیفرنیا گفت: من همچنان بر این باورم که آقای ترامپ رئیس جمهور نخواهد شد. علتش این است که من ایمان زیادی به مردم آمریکا دارم. اوباما گفت که رای دهندگان او را انتخاب نخواهند کرد چون “آنها تشخیص می‌دهند که ریاست جمهوری یک شغل جدی است.” ترامپ که یک سرمایه‌دار میلیاردر است هم اکنون در میدان رقابت جمهوری خواهان پیشتاز است. او در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر برنده شده و در نظرسنجی‌ها در ایالت کارولینای جنوبی که روز شنبه رای گیری خواهد کرد پیشتاز است. ترامپ در پاسخ گفته است که “انتقاد رئیس جمهوری که با کارهایش آسیب زیادی به کشور رسانده را تعریف و تمجید قلمداد می‌کند.”

گاردین: حتی اگر برنی ساندرز بتواند رای مردم را به دست آورد، باز هم هیلاری کلینتون به عنوان نامزد حزب دموکرات برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا انتخاب خواهد شد.  بسیاری از مردم آمریکا در توئیتر تعجب خود را از اینکه پس از انتخابات مقدماتی درون حزبی نیو همپشایر و با وجود پیشتازی ساندرز، هیلاری کلینتون توانسته است همدوش ساندرز پیش رود، ابراز کرده اند. این اتفاق به بحث دیرین درباره سیستم «ابر نماینده» که می تواند امسال در پیروزی نهایی نامزد حزب دموکرات نقش مهمی ایفا کند، دامن زده است. اکنون مشخص شده است که حزب دموکرات نامزد خود را به شیوه ای کاملا غیردموکراتیک انتخاب می کند. تصمیم‌گیری نهایی حزب دموکرات درباره نامزد این حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نهایتا برعهده بیش از 4 هزار و 700 نماینده خواهد بود. به هر حال این حزب تعداد 700 نفر یا بیشتر را به عنوان ابرنماینده انتخاب می کند. این افراد را هیچکس در روند مقدماتی انتخاب نکرده است و آزادند به هر شکلی که می خواهند رای دهند. این افراد از میان اعضای کنگره و کمیته ملی حزب دموکرات انتخاب می شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس: نشانه های مرحله جدید رکود اقتصادی جهانی بروز کرده و زنگ خطر آن برای اقتصادی جهانی نواخته شده است. در این تحلیل آمده است: با وجود آنکه، ضعف جدی ناشی از بحران هشت سال گذشته اقتصاد جهانی هنوز دامن بسیاری از کشورها را رها نکرده و کمک های اضطراری نیز در راه نیست، زنگ خطر برای اقتصاد جهانی بار دیگر به صدا در آمده است و جهان را با واقعیت های نامطلوبی روبه رو خواهد کرد. کاهش ارزش بورس های جهانی، تورم بالا و پدیده دلسرد کننده نرخ سود منفی به همراه سقوط بازارهای نوظهور اقتصادی جهان نیز بر نگرانی های اقتصادی جهان افزوده و اقتصاد جهانی با تهدیدهایی علیه بانک های مرکزی به عنوان ذخایر دوران بحران نیز همراه شده است.

خبرگزاری رویترز: شرکت هواپیماسازی «ایرباس» از بانک های اروپایی خواست بر تردید در معامله با ایران و نگرانی از تحریم های آمریکا غلبه کنند. «نایجل تیلور» مسئول مالی شرکت ایرباس، عنوان کرد: دولت های اروپایی و شرکت های بیمه اعتبار صادرات نگاه مثبتی به از سرگیری تبادلات اقتصادی با ایران دارند. وی در کنفرانس تامین اعتبار صادرات که توسط وزارتخانه های اقتصاد و دارایی برگزار شده بود، افزود: به رغم این موهبت نمی فهمم که چرا بانک های اروپایی در حال حاضر به این مساله پشت کرده اند؛ نترسید!

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *