جدیدترین مطالب

استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی این روز‌ها با دومینوی برکناری و استعفا‌های بی شماری مواجه است آن هم در بین نظامیان عالی رتبه که این رژیم را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به چین که به دنبال حل‌وفصل مسائلی است که می‌تواند روابط تازه بهبود یافته این دو کشور را به خطر بیندازد، امروز – پنجشنبه – از چین خواست تا «رفتار عادلانه‌ای» در برابر شرکت‌های آمریکایی در پیش بگیرد.

پسکوف: آمریکا مستقیماً در جنگ اوکراین دخالت دارد

تهران- ایرنا- دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با اشاره به گنجانده شدن موشک‌های دوربرد زمین به زمین تاکتیکی اتکمز (ATACMS) آمریکا در بسته کمک نظامی اعلام شده در ماه مارس ایالات متحده به کی‌یف، تاکید کرد: ارسال موشک دوربرد به کی‌یف توسط آمریکا، مهر تائید دخالت واشنگتن در جنگ اوکراین است.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از تحولات دفاعی در اروپا تا فناوری در آفریقا

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ | رصد

شوراي راهبردي آنلاين – رصد: تحولات در ساختار دفاعي اروپايي، نگاه روسيه به خليج فارس از نگاه يک انديشکده صهيونيستي، دردسر اوکراين براي رياست جمهوري ترامپ، اقتصاد چين، فناوري در آفريقا و خطرات پيش رو در هنگ کنگ از موضوعاتي بود که در رصد انديشکده‌هاي خارجي جلب توجه می نماید.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقمندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

شورای روابط خارجی اروپا

دفاع اروپایی و کمیسیون جدید: دبیرخانه جدید دفاعی و فضایی از این شانس برخوردار است که تفاوتی را ایجاد کند اما این امر فقط در صورتی ممکن است که نقش خود را در این عرصه به‌خوبی ایفا کند. جلسات استماع برنامه‌ریزی‌شده برای تائید کمیسیونرهای جدید اتحادیه اروپا با رد غیرمنتظره کاندیداهای رومانی و مجارستان توسط کمیته امور حقوقی پارلمان اروپا دچار اختلال شد. این موضوع برای سیلوی گولارد، که به‌عنوان کمیسیونر بازار داخلی در نظر گرفته‌شده، با توجه به تحقیقاتی که درباره پرداخت پول توسط او به دستیارانش در دوران نمایندگی در پارلمان اروپا در حال انجام است، امری نگران‌کننده است.

مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات

تلاش های پوتین برای بهره‌برداری از تنش ها در خلیج فارس: ولادیمیر پوتین تشدید تنش‌ها در خلیج‌فارس را یک فرصت می‌داند اما اقداماتش برای بردن بیشترین بهره از این تنش‌ها ناشیانه بوده و می‌تواند باعث شکست او شود.

بروکینگز

رویکرد یک بام و دو هوای سیاست خارجی آمریکا در قبال اوکراین برای کی‌یف خطرناک است: به نظر می‌رسد که دولت ترامپ دست‌کم از اوایل سال 2019 تاکنون دو رویکرد سیاست خارجی را در قبال اوکراین دنبال کرده است. یک رویکرد درصدد پیشبرد منافع ملی سنتی آمریکا و دومی به دنبال پیشبرد چشم‌اندازهای پیروزی دوباره دونالد ترامپ در انتخابات سال 2020 بوده است.

مرکز سیاست جهانی کارنگی-چینهوا

آیا مناقشه تجاری باعث نقش بر آب شدن جاه طلبی‌های چین می شود؟: اقتصاد چین در سال‌های پیش رو با تردید و تلاطم  روبرو می‌شود، روندی که به نظر می‌رسد مناقشه تجاری با آمریکا آن را تشدید کند.

بروکینگز

آفریقایی ها چطور باید به جنگ‌های سرمایه گذاری، فن آوری، امنیتی و تجاری پاسخ بدهند؟: صفحات تکتونیک اقتصاد سیاسی جهان در حال تغییر هستند و این تغییر با سرعتی زیاد در حال وقوع است: «جنگ‌های تجاری»، «برگزیت»، «اخبار دروغین» و دست‌کاری‌های انتخاباتی، «پوپولیسم»، تعیین «کمیسیون ژئوپلیتیک» در بروکسل، اعتراضات بی‌سابقه در هنگ‌کنگ، رویارویی‌های نظامی در دریای چین جنوبی، حزب کمونیست چین که روزبه‌روز جسورتر می‌شود و این فهرست همچنان ادامه دارد. دولت‌های کوچک‌تر و نسبتاً شکننده به‌ویژه آن‌هایی که در آفریقا واقع‌شده‌اند، در مواجهه با این تغییرات باید تکیه‌گاه‌هایی را ایجاد کنند تا توسعه خود در آینده را تضمین کنند یا این‌که توسط شکاف‌های عمیق ایجادشده میان این صفحات بلعیده شوند.

شورای روابط خارجی آمریکا

هنگ‌کنگ در تعادل: آینده هنگ‌کنگ به‌عنوان پلی میان چین و جهان بیرون، بعد از چندین ماه اعتراضات سراسری با خطری جدی روبرو است. خوشبختانه تمامی طرف‌ها به دنبال کردن رشدی جامع‌تر در چارچوب «یک کشور، دو نظام» که برای موفقیت هنگ‌کنگ امری حیاتی است، علاقه‌مند هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *