جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading
چهارم اسفند 1394

رسانه ها؛ از توافق سوریه با آتش‌بس تا نگرانی انگلیس از کردها

۱۳۹۴/۱۲/۰۴ | رصد

شورا آنلاین: توافق سوریه با آتش‌بس اعلام شده از سوی روسیه و واشنگتن، انتقاد ازبه‌کارگیری جنگنده های اف 22 در جنگ با داعش، ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس از همکاری کردهای سوریه با دولت سوریه و نیروی هوایی روسیه و انتقاد شدید اندیشکده آمریکایی از حمایت‌های همه جانبه واشنگتن از عربستان سعودی از مهم‌ترین خبرهای راهبردی بود که در رسانه ها منعکس شد. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را مطالعه کنید.

خبرگزاری رویترز: وزارت خارجه سوریه اعلام کرد دمشق با توافق آتش‌بس اعلام شده از سوی روسیه و واشنگتن موافق است و آن را اجرا می کند. وزارت خارجه سوریه اما تاکید کرده است که دمشق همچنان به عملیات خود علیه داعش و النصره ادامه می‌دهد. آمریکا و روسیه روز گذشته اعلام کردند که برای آغاز آتش‌بس در تاریخ 27 فوریه به توافق رسیده‌اند و از دولت سوریه و نیروهای مخالف خواسته بودند تا موضع خود را در قبال این توافق اعلام کنند.  بنا براعلام وزارت امور خارجه سوریه “برای تضمین موفقیت اجرای آتش بس در موعد مقرر دولت سوریه اعلام می‌دارد که آماده است با طرف روسی برای مشخص کردن مناطق و گروه‌های مسلحی که توافق آتش بس شامل آنها می‌شود، هماهنگی لازم را انجام دهد.”

ایسنا: از دید بسیاری از منتقدان، استفاده جنگنده‌های رادارگریز پیچیده اف 22 که با هزینه گزافی در آمریکا ساخته شده و اکنون در عملیات‌های ضدداعش استفاده می‌شود، در عراق و سوریه ضرورتی ندارد و کار آنها را جنگنده‌های دیگر هم می‌توانند انجام دهند. شبکه خبری ای‌بی‌سی گزارش داد، نام جنگنده‌های اف 22 رپتور مدت‌ها به عنوان هواپیماهای فوق پیشرفته نسل پنجم آمریکا بدون انجام حتی یک عملیات مطرح بود و منتقدان تاکید داشتند که این جنگنده‌ها با صرف بیش از 80 میلیارد دلار از پول مالیات‌دهندگان برای مقابله با دشمنی ساخته شد که وجود نداشت. با این حال، تیم اسمیت، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا ‌گفت: اف 22 یک گزینه ضروری برای عملیات علیه داعش نیست، اما یکی از ابزارهای عالی است که می‌توان از آن در این درگیری استفاده کرد.

فارس: فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان گفت دلایل بسیارنگران‌کننده‌ای درباره وجود همکاری میان کردهای سوریه، نظام این کشور و نیروی هوایی روسیه وجود دارد. وی روز سه‌شنبه در جمع نمایندگان پارلمان انگلستان گفت «آنچه ما در طول هفته‌های گذشته دیدیم مدارک نگران‌کننده‌ای است که از همکاری میان نیروهای کرد سوریه، رژیم سوریه و نیروی هوایی روسیه حکایت دارد و ما را درباره نقش کردها در همه موارد نگران کرده است.»

فارس: یک اندیشکده آمریکایی با انتقاد شدید از حمایت‌های همه جانبه واشنگتن از عربستان سعودی، درباره «نسل‌کشی احتمالی» در یمن هشدار داد. اندیشکده «موسسه مطالعات سیاسی» در مطلبی با عنوان «حمایت آمریکا از رژیم سعودی یک فاجعه انسانی است» نوشت: «در حالی که میلیون‌ها نفر در یمن با خطر گرسنگی شدید مواجهند، آمریکا به تامین تسلیحات برای تجاوز و حمله سعودی (به یمن) ادامه می‌دهد». در این گزارش آمده است: «اگرچه سعودی‌ها قول تشکیل یک کمیته رده بالا را برای تحقیق درباره مرگ و میر غیرنظامیان در حملات هوایی‌شان به یمن داده‌اند، اما آنها به هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی که سبب مرگ و میر بی‌شمار و تخریب گسترده می‌شود،  ادامه می‌دهند». اندیشکده آمریکایی ادامه داد: «برای مثال، در میان آنهایی که اخیرا در حمله هوایی به یک کارخانه دور افتاده سیمان کشته شدند، شامل این ها بود: افرادی که در خودروهای پارک شده نشسته بودند، یک صاحب مغازه، یک دندانپزشک و همچنین افرادی که برای خرید آمده بودند». در این گزارش آمده که جنگ در یمن که با تجاوز هوایی عربستان سعودی همراه شده، تاکنون 2.3 میلیون بی‌خان‌مان برجا گذاشته و سبب مرگ 5700 نفر شده که 2500 تن از آنها غیرنظامی بودند. اندیشکده آمریکایی افزود: «سعودی‌ها ادعا می‌کنند که در حال یک جنگ نیابتی با ایران در یمن هستند اما شواهد به سختی می‌تواند ادعای آنها را ثابت کند».

مهر: صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه کشور افغانستان در آغاز نشست چهارجانبه در کابل گفت که امیدوار است علمای افغانستان و پاکستان برای آوردن صلح در افغانستان تبلیغ کنند. کابل روز سه شنبه میزبان چهارمین دور نشست چهار جانبه بود که در آن نمایندگان افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین حضور داشتند و برای آوردن طالبان بر سر میز مذاکرات صلح به مذاکره می پردازند. ربانی در آغاز این نشست ضمن سخنرانی گفت: افغانستان منتظر اقدامات عملی، قاطع و روشن درجهت تحقق تعهدات مشترک طرف‌های شرکت‌کننده، مطابق نقشه راه است. وی گفت: خشونت ها در افغانستان و پاکستان سال هاست که از شهروندان دو کشور قربانی می گیرد، اما هنوز هیچ کار موثری انجام نشده است.

روزنامه تایمز: روسیه در صدد است تا مجوز آمریکا را برای پرواز هواپیماهای جاسوسی خود که به حسگرها و دوربین های بسیار پیشرفته ای مجهز هستند، بر فراز ایالات متحده کسب کند.  تا کنون هواپیماهای جاسوسی روسیه بدون در اختیار داشتن چنین تجهیزات پیشرفته ای، اجازه عبور از آسمان آمریکا را داشتند. روسیه با تکیه بر پیمان «آسمان های باز» درصدد است تا مجوز پرواز چنین هواپیماهایی را بر فراز آمریکا کسب کند. معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان و موضوع آن اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است. این معاهده جهت ایجاد درک متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آنها شود، ایجاد شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *