جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading
5 اسفند 1394

رسانه‌ها؛ از تماس های تلفنی پوتین تا هراس صهیونیست‌ها

۱۳۹۴/۱۲/۰۵ | رصد

شورا آنلاین: تماس تلفنی رئیس جمهور روسیه با پادشاه عربستان و رییس جمهور سوریه، انتقاد از اقدامات مداخله جویانه عربستان سعودی در یک دهه اخیر، بررسی «توانمندی های نظامی غیرمتعارف و اطلاعاتی ایران» در جلسه غیرعلنی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا و هشدار  جمعی از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی درخصوص گسترش انتفاضه از مهم‌ترین اخبار راهبردی منتشر شده در رسانه‌ها بود که به صورت اجمالی به آنها می‌پردازیم.

رویترز: وزارت امور خارجه روسیه از تماس تلفنی رییس جمهور این کشور با پادشاه عربستان و رییس جمهور سوریه خبر داد. بر این اساس، ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در تماس تلفنی با سلمان پادشاه عربستان با وی درباره جزئیات طرح روسیه و آمریکا برای برقراری آتش بس در سوریه گفتگو کرده است. کرملین اعلام کرد پادشاه عربستان با استقبال از این طرح برای کمک در موفقیت این طرح اعلام آمادگی کرد. همچنین کرملین اعلام کرد پوتین با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تلفنی گفتگو کرد. پوتین و اسد بر اهمیت ادامه جنگ با داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی تأکید کردند.  اسد نیز بر آمادگی دولت سوریه برای کمک به تثبیت آتش بس در این کشور تأکید کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: موسسه هوور با بیان اینکه اقدامات مداخله‌جویانه عربستان سعودی در یک دهه اخیر افزایش یافته است، این کشور را بزرگ‌ترین خطری توصیف کرد که منطقه خاورمیانه را تهدید می کند. در یک دهه اخیر عربستان سعودی به عنوان یکی از جسورترین قدرت های منطقه خاور میانه ظهور کرده است و  سرنگونی صدام ، افزایش قدرت ایران و ناآرامی های ناشی از قیام های عربی، عربستان را بر آن داشته است تا مداخله جویی های خود را افزایش دهد. از آنجایی که حامیان غربی قدرتمند عربستان و از همه مهم‌تر آمریکا و انگلیس نه تنها چشم خود را بر روی اقدامات ریاض بسته اند، بلکه به طور مستقیم از نظامی گری های آن حمایت هم می کنند، سران این کشور جسارت بیشتری یافته اند. مداخله نظامی عربستان در یمن این کشور را در باتلاقی خود ساخته گرفتار کرده است. بیش از 6 هزار یمنی کشته شده اند که عامل بخش زیادی از این تلفات بمب های سعودی بوده است. ریاض مانع تحقیقات در زمینه جنایات جنگی می شود و فشار بین المللی چندانی هم برای به انجام رسیدن تحقیقات مناسب وجود ندارد.

پایگاه اینترنتی فارن پالسی: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره اوضاع خاورمیانه مرتکب اشتباه می شوند. ‌از طرح برخی سخنان و وعده هایی درباره ممنوع کردن ورود همه مسلمانان به خاک آمریکا گرفته تا طرح پیشنهادهای ناآگاهانه ای در باب همکاری با دشمنان قسم خورده ای مانند ایران، همه و همه نشان می دهد که نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا کمترین شناخت و برداشت درست را از وقایع و تحولات این بخش از جهان دارند و البته جالب است که بیشتر از هر چیز درباره تحولات خاورمیانه حرف می زنند.

خبرگزاری رویترز: عفو بین الملل در گزارش  خود از  کشورهای غربی انتقاد کرد. عفو بین الملل در گزارش سالانه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، در مورد نقض حقوق بنیادین بشر در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در فرانسه، انگلیس و آمریکا به بهانه تهدید حملات تروریستی احتمالی در خاک خود، هشدار داد.  بنا بر اعلام عفو بین الملل حملات هوایی رژیم سعودی به یمن جنایت جنگی تلقی می شود. عفو بین الملل در این گزارش اعلام کرده است بیش از 60 میلیون نفر در جهان آواره هستند که برخی از آنها چندین سال است که آواره اند. دستکم 30 کشور به طور غیرقانونی آوارگان را وادار به بازگشت به کشورهایی کرده اند که احتمال قرار گرفتن آنها در معرض خطر وجود داشته است.

خبرگزاری ایتارتاس: روزنامه نیویورک تایمز  نوشت:  روسیه در پی توافق با آمریکا بر سر برقراری آتش بس در سوریه تا روز 27 فوریه، ‌در حقیقت به اهداف اصلی خود در این کشور دست پیدا کرد. روسیه در ماه سپتامبر بیش از 50 فروند هواپیمای جنگنده را  به همراه بیش از چهار هزار نیرو برای حفاظت از آنها ، به یک پایگاه هوایی نزدیک شهر ساحلی لاذقیه سوریه فرستاده است.

روسیه با این اقدامات پنج هدف اصلی را مد نظر داشت:‌ جلوگیری از سقوط اسد با اعمال فشار از خارج از این کشور، خنثی سازی طرح های واشنگتن برای منزوی ساختن مسکو ، اثبات اینکه روسیه در مقایسه با آمریکا، متحد ثابت قدم تری است، نمایش تسلیحات جدید روسیه و در نهایت ارائه یک سیاست خارجی نوین در برابر افکار عمومی روسیه که از جنگ در کشور همسایه یعنی اوکراین خسته شده بودند.‌ همه پنج هدف تعیین شده روسیه هر کدام یا به طور کامل یا تا حدودی محقق شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: بررسی طرح های بودجه ای برخی از وزارتخانه های مهم آمریکا و بررسی «توانمندی های نظامی غیرمتعارف و اطلاعاتی ایران» در یک جلسه غیرعلنی موضوع دستور کار کمیته های فرعی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در چهارشنبه 24 فوریه (5 اسفند) بود. پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نوشت جان کری وزیر امور خارجه این کشور روز چهارشنبه 24 فوریه در جلسه رسیدگی به بودجه وزارت امور خارجه و کمک های خارجی این وزارت خانه در مجلس نمایندگان آمریکا حضور یافت..

خبرگزاری صدا و سیما: یک گروه افکارسنجی مستقر در واشنگتن اعلام کرد دولت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به وعده ها و تعهدات پیشین خود برای از بین بردن شک و تردیدهایی که در خصوص حملات هواپیماهای بدون سرنشین توسط ارتش این کشور وجود دارد، عمل نکرده است. مرکز افکارسنجی استیمسن که در سال 2014 نیز گزارشی انتقادی از آمریکا در زمینه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین منتشر کرده بود، در گزارش جدید خود که دیروز منتشر شد، اعلام کرد دولت باراک اوباما با وجود تعهدات پیشین خود هیچ کاری در جهت افزایش شفافیت در خصوص حملات پهپادها که گفته می شود ضد عناصر تروریستی و گروه‌های افراط‌گرای مسلح از جمله القاعده، داعش یا دیگر گروه‌های مسلح صورت می گیرد، انجام نداده است. طبق این گزارش، دولت آمریکا هیچ اطلاعات مناسبی ارائه نمی کند که با استناد به آنها بتوان درباره شمار حملات پهپادها در کشورهای مختلف و همچنین میزان تلفات این حملات به دیدگاهی کلی دست پیدا کرد، بنابراین از شرایط موجود باید این گونه نتیجه گیری کرد که دولت آمریکا قادر یا مایل نیست میزان کارآیی یا سودمندی حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را بهبود بخشد.

قدسنا: جمعی از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی با هشدار به نخست وزیر و وزیر جنگ این رژیم پیش بینی کردند اگر مذاکرات سازش از سر گرفته نشود، جنبش فتح نیز به انتفاضه می پیوندد. شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد هرتسی هلیفی، رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل و شماری از فرماندهان ارشد ارتش این رژیم، به وزیران کابینه امنیتی اسرائیل هشدار دادند که در صورت از سرگرفته نشدن مذاکرات  با فلسطینیان در دوره کنونی، انتفاضه قدس گسترش خواهد یافت و جنبش فتح نیز به  انتفاضه خواهد پیوست.

خبرگزاری صدا و سیما: فرستاده دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی هشدار داد روند سیاسی در این کشور کند و پیشروی داعش سریع است. مارتین کوبلر بر لزوم سرعت یافتن پیشبرد روند سیاسی در لیبی تاکید کرد و افزود: بحث های سیاسی در لیبی به کندی ادامه دارد و هنوز دولت رای اعتماد نگرفته است. همزمان گروه داعش در حال قدرت گرفتن و گسترش مناطق تحت کنترل خود است.

کنسرسیوم نیوز: گراهام فولر، رئیس سابق شورای اطلاعات ملی سازمان سیا و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی خاورمیانه در آمریکا می گوید رئیس جمهور ترکیه باید با این حقیقت کنار بیاید که بشار اسد به این زودی ها از قدرت کنار نمی رود. نویسنده کتاب «قبله عالم؛ ژئوپلیتیک ایران» عقیده دارد اکنون آنکارا در این دوراهی قرار گرفته که سیاست های تنش‌زای کنونی را ادامه دهد و یا اینکه به استراتژی و سیاست صلح در منطقه بازگردد. وی با ذکر این نکته که دوران کنونی از جمله تلخ ترین دوران تاریخ مدرن برای ترکیه است، به طرح این پرسش پرداخت که اکنون ترکیه چه اقدامی باید انجام دهد تا بر این سیاست خارجی ناکام و شکست خورده غلبه کند؟ گراهام فولر معتقد است بزرگ ترین طنز سیاست خارجی ترکیه این است که رجب طیب اردوغان و نخست وزیر وی، در حالی کشورشان را به این شرایط آشفته کشانده اند که همین تیم حاکمیتی در  سال های گذشته یک سیاست خارجی خلاقانه و پویا را مبتنی بر صلح در منطقه در پیش گرفته بود. این مقام سابق سازمان سیا می افزاید این باور کردنی نیست که اردوغان و داود اوغلو ارتباط با کشورهایی مانند ایران، عراق، روسیه، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا، سوریه و کردهای خاورمیانه را که واقعاً برای ترکیه مهم هستند، تخریب کرده اند و به جای آن، آنکارا یک ائتلاف مشکوک و خطرناک و خانمان برانداز را با عربستان سعودی آغاز کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *