جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
10 اسفند 1394

رسانه ها؛ از سفر صهیونیست ها به عربستان تا مساله مهاجران در اروپا

۱۳۹۴/۱۲/۱۰ | رصد

زمزمه ها درخصوص اجرای طرح «ب» آمریکا در سوریه، سفر مخفیانه هیات صهیونیستی به عربستان سعودی و تاکید صدراعظم آلمان بر سیاست‌های کنونی خود در زمینه مهاجران و ادامه برنامه مرزهای باز از مهم ترین اخبار دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را مرور کنید.

شبکه تلویزیونی العالم: فرمانده سابق نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: در صورتیکه آتش بس در سوریه به شکست بینجامد، طرح «ب» یعنی طرح جایگزین مورد نظر آمریکا به اجرا در می آید که شامل عملیات نظامی زمینی در این کشور است. جیمز استاوریدیس گفت: غیر از روسیه تمامی کشورهای ذیربط در این طرح مشارکت خواهند داشت. وی گفت: این طرح پیچیده خواهد بود و در یکی از مراحل خود شامل ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه خواهد بود که در آنجا «مخالفان میانه ‌رو» سوری از حمایت‌های بین المللی برخوردار خواهند شد. وی از نقش اردن در این طرح پرده برداشت و گفت: شاید نیروهای زمینی اردن نیز در سوریه مداخله کنند. فرمانده سابق ناتو گفت: جزئیات این طرح بخشی از محور دیدار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با عبدالله دوم پادشاه اردن بوده است. درهمین حال، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت، منابع دولتی در اردن گفتند که سخنان اخیر استاوریدیس در خصوص طرح “ب” تحلیل‌های شخصی است و نمی‌تواند واقعیت باشد. مقامات اردن میزان دقت اظهارات ایراد شده از سوی جیمز استاوریدیس را بسیار اندک ارزیابی کرده و گفته‌اند که سخنان وی به هیچ وجه مستند نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه عربستان با متهم کردن روسیه و نظام سوریه به نقض آتش‌بس، اعلام کرد که مذاکرات با ائتلاف آمریکا درباره مداخله زمینی در سوریه ادامه دارد. عادل الجبیر در کنفرانس مطبوعاتی با کریستین جنسن، همتای دانمارکی خود در ریاض مدعی شد: روسیه و نظام سوریه به نقض آتش‌بس پرداخته‌اند و ما در حال حاضر مشغول بررسی این مساله با کشورهای گروه حامی سوریه هستیم.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه آلمان درباره ناپایداری آتش بس در سوریه هشدار داد. شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد فرانک والتر اشتاینمایر گفت: اگر آتش بس در سوریه همراه با روند سیاسی نباشد، پایدار نخواهد ماند. اشتاینمایر افزود: آتش بس در سوریه فقط در صورتی که با روند سیاسی همراه و سرآغاز تغییر سیاسی در این کشور باشد، پایدار خواهد ماند. من از اینکه استفان دی میستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد نمایندگان گروه های مخالف و نظام این کشور را برای گفتگوها در اوایل ماه مارس به ژنو دعوت خواهد کرد، خرسند هستم. امیدوارم این گفتگوها به پیشرفت مستمر در روند سیاسی کمک کند.

شبکه تلویزیونی المیادین: سفر اخیر یک هیئت رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی فاش شد. رسانه های اسرائیلی از سفر یک هیئت بلندپایه این رژیم به ریاض پایتخت عربستان سعودی در چند هفته گذشته خبر دادند. تحلیلگر امور عربی کانال دهم تلویزیون اسرائیل تاکید کرد عربستان خواستار آن شد که این سفر محرمانه باقی بماند و به همین علت نمی توان جزئیات بیشتری از این سفر منتشر کرد. این تحلیلگر صهیونیست افزود: «اسرائیلی ها همواره می خواهند این مسایل مبهم باقی بماند. دولت جدید عربستان همسویی کاملی با اسرائیل درباره همه مسایل مربوط به توافقنامه هسته ای ایران داشت.» وی تاکید کرد، دیدارهای دوجانبه بیشتری بین دو طرف صورت خواهد گرفت که نمی توان آنها را فاش کرد.

واشنگتن پست: یک روزنامه آمریکایی نوشت: مقام‌های سعودی همزمان با بسیج نیروهای خود در مرز با یمن در هنگامه دوران سخت مالی ناشی از کاهش بهای نفت، هزینه بالای حفظ رهبری استبدادی مصر و پشتیبانی از شورشیان در نبرد داخلی سوریه را نیز متحمل شده‌اند. هزاران نیروی عربستانی در امتداد مرزها برای متوقف کردن حملات با حملات راکتی و تهاجم زمینی کشنده مبارزان یمنی استقرار یافته‌اند. بر اساس این گزارش، مبارزان یمنی صد‌ها نظامی سعودی را در نبردی که بزرگ ترین چالش این سال‌ها است، کشته و دستگیر کرده‌اند و هزاران راکت و خمپاره نیز به مناطق مختلف شهر نجران با جمعیتی چند صدهزار نفری در جنوب عربستان و تنها چند مایل دور از کوهستان‌های شمالی یمن اصابت کرده است.

خبرگزاری فارس: صدراعظم آلمان در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن حمایت از سیاست‌های کنونی خود در زمینه مهاجران، بر ادامه برنامه مرزهای باز تاکید کرد. آنگلا مرکل در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که هیچ برنامه‌ دیگری برای حل بحران مهاجران ندارد و خواستار صبر برای هماهنگی پیامدهای ورود این افراد شد. مرکل همچنان بر ادامه سیاست‌های مرزهای باز برای مهاجران تاکید کرد و گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم من می‌توانم با بستن مرزها مسئله را حل کنم.» صدراعظم آلمان با تاکید بر اینکه تقسیم پناهجویان در اروپا اقدام درستی است، افزود که باید دقت کرد که تعداد کمتری از مهاجران وارد آلمان شوند. اما در عین حال گفت که راهکاری که وی در پیش گرفته است تنها راهکار منطقی است. صدراعظم آلمان همچنین تاکید کرد که او از وضعیت تقسیم مهاجران در اروپا نگران است، ولی باید از فروپاشی اتحادیه اروپا جلوگیری کرد.

خبرگزاری یونهاپ: رودونگ سینمون، روزنامه رسمی حزب حاکم کره شمالی تاکید کرد اقتصاد این کشور مستقل است و در برابر تحریم های بین المللی آسیب نخواهد داد. روزنامه رسمی حزب کارگران کره شمالی در مقاله ای تحت عنوان ” افتخار از طریق تقویت استقلال به دست می آید”، نوشت قدرت های امپریالیستی تلاش می کنند با اعمال تحریم های شدید اقتصادی، کشورهای ترقی خواه را نابود کنند. آنچه اهمیت دارد این است که این کشورها استقلال خود را بر پایه فناوری های علمی معاصر مستقل کنند، چرا که رسیدن به استقلال و برداشتن گام های محکم در این مسیر بدون دستیابی به استقلال اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود.” رودونگ سینمون با تاکید بر ضرورت تقویت نیروهای مسلح در برابر تهاجم و فشارهای خارجی، خاطر نشان کرد قدرت های امپریالیستی که هدف شان زیر پاگذاشتن حق استقلال کشورهای ترقی خواه است، بر پایه نیروی نظامی شکل گرفته اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *