جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading
16 اسفند 1394

رسانه ها؛ از حیرت از ظرفیت اقتصادی ایران تا واکنش آمریکا و کره جنوبی به کره شمالی

۱۳۹۴/۱۲/۱۶ | رصد

شورا آنلاین: حیرت روزنامه انگلیسی از ظرفیت اقتصادی ایران، شکاف عمیق ملت‌های عرب و سران آنها از نگاه رسانه‌های رژیم صهیونیستی، رزمایش گسترده کره جنوبی و آمریکا در واکنش به کره شمالی و تاخیر در مذاکرات سوریه از مهم‌ترین خبرهای دارای جنبه راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه می توانید گزیده […]

شورا آنلاین: حیرت روزنامه انگلیسی از ظرفیت اقتصادی ایران، شکاف عمیق ملت‌های عرب و سران آنها از نگاه رسانه‌های رژیم صهیونیستی، رزمایش گسترده کره جنوبی و آمریکا در واکنش به کره شمالی و تاخیر در مذاکرات سوریه از مهم‌ترین خبرهای دارای جنبه راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را مرور کنید.

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه دیلی تلگراف نوشت اگر سیاست اجازه دهد، ظرفیت اقتصادی ایران حیرت آور است. این روزنامه در وبگاه خود در گزارشی به قلم لیام هالیگام نوشت، مارتین سورل مدیر اجرایی شرکت بزرگ تبلیغاتی دبلیو پی پی انگلیس و از تحلیلگران برجسته اعلام کرد: به عقیده من ایران – کشوری با ذخایر طبیعی گسترده و جمعیتی 81 میلیون نفری که بیشتر آنان تحصیلکرده هستند- باید در زمره جذاب ترین بازارهای نوظهور جهان قرار گیرد. این روزنامه افزود: با لغو تحریم ها، ممکن است صادرات نفت ایران به زودی از یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز به سه میلیون بشکه در روز افزایش یاید که سطح متوسط تولید نفت کشور در اواسط دهه 1990 بود؛ یعنی زمانی که تحریم ها به اندازه سال های اخیر تشدید نشده بود. در حال حاضر، ایران بر حسب دلار، یکی از 30 اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود و از نظر سطح زندگی، در زمره 20 کشور برتر جهان است. این کشور علاوه بر بهره مندی از ذخایر طبیعی، جمعیت تحصیلکرده بزرگی دارد – دانشگاه‌های متعدد این کشور پیوسته دانشمندان و مهندسان زیادی را تحویل جامعه ایران می دهند.

شبکه المنار: رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند بین ملت‌های عرب و سران آنها درباره این رژیم، شکاف عمیقی وجود دارد. حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین به تبعیت از عربستان گفت آغاز گشوده شدن کانال‌های دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با اسرائیل، قطعی است و فقط مسئله زمان آن مطرح است. المنار سپس به بخش‌هایی از اظهارات پادشاه بحرین با یک خاخام صهیونیست اشاره کرد و گفت پادشاه بحرین درخواست کرده است رویارویی با حزب الله تا آنجا که ممکن است گسترش یابد. میخال یعری، متخصص در امور عربی نیز  به تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «رسانه های عربی دیگر با اسرائیل کاری ندارند و حتی برخی معتقدند اسرائیل به عرب‌ها زیان نزده است. همین ایجاب می کند اسرائیل از وضع جدید بهره برداری کند و ادغام شدن در این وضع جدید را بررسی کند. ما فرصت داریم این موضوع را بررسی کنیم.» المنار اعلام کرد برداشت اسرائیل از تصمیم رسمی سعودی و هم‌پیمانانش برای نزدیک شدن به اسرائیل با بدبینی صهیونیست‌ها در خصوص آمادگی  افکار عمومی برای پذیرفتن این رویکرد کشورهای عرب خلیج فارس روبرو شده است، زیرا افکار عمومی همچنان اصرار می کنند که اسرائیل را دشمن اول بدانند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی: کره جنوبی و آمریکا در واکنش به اقدامات اخیر کره شمالی تمرین‌های نظامی گسترده برگزار خواهند کرد. رزمایش گسترده مشترک کره جنوبی و آمریکا با هدف جلوگیری از تکرار اقدامات کره شمالی و تقویت آمادگی برای مقابله با تهاجم احتمالی این کشور برنامه ریزی شده است. تمرین‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی هفتم ماه مارس با مشارکت بیش از 300 هزار نظامی کره جنوبی برگزار خواهد شد. تقویت کارآیی سازوکارهای بازدارنده علیه کره شمالی و همچنین افزایش آمادگی برای مقابله با تهاجم احتمالی این کشور هدف اصلی این رزمایش اعلام شده است. در این رزمایش مسئولان نظامی دو کشور از ماهواره های نظامی و هواپیماهای شناسایی استفاده خواهند کرد تا سطح نظارت و هشدار در برابر تهدیدهای موشکی کره شمالی را ارتقا دهند.

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه رأی الیوم نوشت: تروریستی خواندن حزب الله لبنان مقدمه ای برای اتخاذ گامی مشابه علیه مقاومت فلسطین است. نقولا ناصر در این روزنامه نوشت: کسانی که امروز موافق محکومیت مقاومت لبنان به اتهام تروریسم هستند، باید در آینده  منتظر محکومیت مشابه علیه مقاومت فلسطین باشند. آن کسانی که امروز نمی توانند با تروریست خواندن مقاومت لبنان مخالفت کنند، فردا نیز نخواهند توانست با اقدام مشابهی علیه مقاومت فلسطین مخالفت کنند. اگر الجزایر امروز به علت‌هایی مانند واقع‌گرایی و یا ملاحظات سیاسی و قومیتی و اخلاقی از تروریستی خواندن حزب الله خودداری می کند، بدان علت است که به منطق و همچنین به استقلال  لبنان و به سیاست عدم مداخله در امور داخلی کشورهای عربی یا غیر عربی، احترام می گذارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه از تاخیر در ادامه مذاکراتی خبر داده که پیش از این قرار بود در تاریخ 9 مارس برگزار شود. استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در مصاحبه با رسانه‌های عربی گفت که انتظار دارد مذاکرات سازش میان جناح‌های سوری بار دیگر به وجود تاخیرها در ژنو سوییس آغاز شود. وی تاریخ پیش‌بینی شده برای آغاز این مذاکرات را دهم مارس (20 اسفند) اعلام کرد با این وجود تاریخ‌های دیگری نیز همچون 9 مارس، 13 مارس و 14 مارس نیز برای از سرگیری مذاکرات مطرح شده است. پیش از این دی میستورا نهم مارس را به عنوان تاریخ برگزاری مذاکرات میان نمایندگان دولت و اپوزیسیون سوریه اعلام کرده بود. دی میستورا در گفت‌وگوی خود با روزنامه الحیات اظهار کرد: در شرایط کنونی به نظر من، ما مذاکرات را دهم ماه میلادی جاری آغاز خواهیم کرد. گروهی از شرکت‌کنندگان نهم مارس به اینجا خواهند آمد و گروهی دیگر به خاطر پاره‌ای از مشکلات یازدهم مارس به ما خواهند پیوست. وی اظهار کرد: مذاکرات به صورت غیرمستقیم و در فرایند ملاقات‌های جداگانه در تاریخ‌ها و اتاق‌های جداگانه انجام خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مسئولان روسی اعلام کردند که 30 گروه مخالف مسلح به آتش بسی که از یک هفته قبل در سوریه آغاز شده، پیوسته‌اند و مذاکرات با شش گروه دیگر برای پیوستن به این جریان ادامه دارد. بنا به اعلام مرکز برقراری صلح در سوریه که زیر نظر وزارت خارجه روسیه کار می‌کند، مسئولان روس در پایگاهی نظامی حمیمیم سوریه، اعلام کردند، مذاکرات با شش گروه مخالف دیگر که پایگاه‌هایشان در حومه دمشق، حمص و درعا است، ادامه دارد. از سوی دیگر، مرکز برقراری صلح در سوریه که کار نظارت بر آتش بس و مذاکرات پیرامون آن را بر عهده دارد 9 مورد نقض آتش بس ظرف 24 ساعت گذشته که بیشتر آنها در حلب بوده را ثبت کرده است. دیده بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در انگلیس است نیز اعلام کرد که در هفته نخست آتش بس در سوریه که از 27 فوریه آغاز شده است، تا 90 درصد خشونت‌ها فروکش کرده است.

شبکه خبری الجزیره: وزیر دفاع ترکیه ضمن تأکید بر اینکه قدرت نظامی کشورش در “اوج” قرار دارد، گفت: آنکارا آماده ورود به هر جنگی است. عصمت یلماز، وزیر دفاع ترکیه در سخنانی گفت: ما در حال حاضر برای افزایش قدرت نظامی خود تلاش می‌کنیم و ترکیه در آینده “قوی‌ترین” خواهد بود. ما آماده ورود به هر جنگی هستیم. وی گفت: ما تروریسم را در تمامی مناطق کشور ریشه‌کن خواهیم کرد و عملیات نظامی کنونی در برخی مناطق جنوبی و شرقی در چارچوب قانون است. وزیر دفاع ترکیه آشتی ملی را گام درستی خواند، اما برخی طرف‌ها را به عدم پایبندی به تعهدات خود و ناکام گذاشتن مسیر متهم کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز  نوشت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به شدت می کوشد به همه وانمود کند که کنترل همه چیز را در دست دارد اما ترس‌های دائمی‌اش، او را رسوا می کند. نیویورک تایمز نوشت اقدامات تهاجمی و تظاهر بی وقفه به شجاعت و جسارت بخشی از تصویر رجب طیب اردوغان است اما در واقع رئیس جمهور ترکیه آنقدرها که می خواهد نشان دهد جسور و بی باک نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *