جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading
17 اسفند 1394

رسانه ها؛ از گزارش جدید آمانو تا رسیدن اولین محموله نفت ایران به اروپا

۱۳۹۴/۱۲/۱۷ | رصد

شورا آنلاین: آغاز نشست فصلی شورای حکام و تاکید دوباره مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر نبود انحراف در برنامه هسته ای ایران، انتقاد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سیاست خارجی باراک اوباما، خطر فروپاشی غرب با ظهور رهبران افراطی، بازتاب رسیدن محموله نفتی ایران به اروپا پس از پایان یافتن تحریم ها، ادامه تنش ها در شبه جزیره کره و تمدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه از مهم‌ترین خبرهای دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را مرور کنید.

خبرگزاری صداو سیما: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه خود را در  نشست فصلی شورای حکام قرائت کرد. یوکیا آمانو امروز در  نشست فصلی شورای حکام در بیانیه مقدماتی خود در خصوص ایران با ذکر اینکه شورای حکام گزارش اول در ارتباط با اجرای برجام را دریافت کرده است، گفت: آژانس هیچ گونه انحرافی در فعالیت های هسته ای ایران مشاهده نکرده است. آمانو با بیان اینکه آژانس به ارایه گزارش‌های بی‌طرفانه در این ارتباط ادامه خواهد داد، تصریح کرد: من در تاریخ اول مارس بخش جدیدی با عنوان دفتر راستی‌آزمایی پادمان‌ها در ایران در دپارتمان پادمان ها تاسیس  کردم. مدیرکل آژانس  همچنین در بخش همکاری های فنی نیز گفت: با توجه به قطعنامه شورای امنیت 2231  ایران اکنون می تواند در گستره وسیعی از فعالیت‌های آژانس از جمله جلسات فنی، کنفرانس، دوره ها و  کارگاه‌های آموزش مشارکت نماید.

خبرگزاری صدا و سیما: پایگاه اینترنتی پل رایان نوشت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شکست باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در شش عرصه در زمینه سیاست خارجی ظرف دو ماه نخست سال 2016 پرداخت. بر اساس این گزارش، باراک اوباما به جای تلاش برای به جا گذاشتن میراثی از خود، 2016 را با تلاش برای نجات دستورالعمل سیاست خارجی شکست خورده خود آغاز کرد، اما با  ناکامی هایی روبرو بود. گفتن این موضوع که راهبرد رئیس جمهور آمریکا در سوریه کارآمد نیست، سخاوتمندانه است، زیرا در واقع راهبردی وجود ندارد. خطوط قرمز پوچ و توخالی و درخواست برای استعفای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت، در متوقف کردن خشونت گسترده و بحران فزاینده پناهجویان هیچ تأثیری نداشته است. همچنین راهبرد رئیس جمهور آمریکا – بار دیگر اگر بتوان آن را راهبرد نامید- برای شکست دادن داعش با شکست مواجه شده است و رئیس جمهور آمریکا ضرب الاجلی را نیز برای ارائه طرحی به منظور تعطیلی زندان گوانتانامو تعیین کرد. اما کنگره، پیشنهادی ناقص دریافت کرد که شامل انتقال تروریست های زندانی به خاک آمریکا می شد.

روزنامه واشنگتن پست: پیروزی (احتمالی) دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مارین لو پن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا مهم‌ترین خطراتی است که می تواند غرب را با خطر فروپاشی روبرو کند. دونالد ترامپ هیچ اهمیتی برای ارزش‌های مشترکی که برای روسای جمهور پیشین آمریکا بسیار اهمیت داشت، قائل نمی‌شود. در فرانسه نیز ممکن است با پیروزی احتمالی مارین لو پن رئیس جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری 2017 همین شرایط به وجود آید. احتمال خروج انگلیس از ناتو نیز در آینده منتفی نخواهد بود. اگر این احتمال رنگ واقعیت پیدا کند تصور این که ناتو بتواند برای مدت طولانی بدون انگلیس به حیات خود ادامه دهد، دشوار خواهد بود.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ: نفت ایران برای اولین بار پس از پایان یافتن تحریم ها، به اروپا رسید. تانکر نفتی مونته تولدو سفری پر حادثه را از ایران به سوی اروپا -در حالی که حامل یک میلیون بشکه نفت خام ایران بود- طی 17 روز انجام داد، اما برای انجام این سفر چهار سال منتظر مانده بود. ورود نفتکش حامل نفت خام ایران از اهمیت گسترده‌تری برخوردار است. شرکت پترو لجستیکس اس اِی -که در ژنو مستقر است- تخمین زده ایران در ماه فوریه حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت در روز صادر کرده است که در مقایسه با متوسط سطح صادرات در سال 2015 میلادی 350 هزار بشکه در روز افزایش نشان می دهد. ست کلینمن رئیس بخش تحقیقات انرژی در سیتی گروپ در لندن اعلام کرد علاوه بر افزایش میزان صادرات نفت خام ایران در این ماه، کشورهای بیشتری در تلاش برای خریداری نفت ایران هستند.

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به قلم «جیسون هیکل» استاد دانشگاه اقتصاد لندن، از ریاکاری سردمداران غرب انتقاد کرد. گاردین نوشت :  کودتای بیست و هشتم مرداد 1332 شمسی علیه دولت محمد مصدق در ایران، نخستین نمونه از مجموعه اقدامات مخرب غرب علیه توسعه‌یافتگی در کشورهای غیرغربی بوده است. چرچیل با همکاری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا، با کودتا مصدق را برکنار کرد و سلطنت مطلقه محمدرضا پهلوی را جایگزین مصدق کرد. پهلوی با لغو همه اصلاحات مصدق، به مدت 26 سال با حمایت غرب بر ایران حکومت کرد. باید اعتراف کنیم که همه این اتفاقات روی دادند و ما نباید وانمود کنیم که آمریکا، فرانسه و انگلیس قهرمانان خیرخواه فقرا هستند.

خبرگزاری اسپوتنیک: اولین نخست وزیر ژاپن بعد از ده‌ها سال به ایران سفر می ‌کند. این سفر که نخستین دیدار نخست وزیر ژاپن از ایران طی 38 سال گذشته است، قرار است با هدف تقویت همکاری های اقتصادی دوجانبه صورت گیرد. هیاتی از مقامات تجاری و روسای شرکت های ژاپنی شینزو آبه را در سفر به ایران همراهی خواهند کرد. دیدار نخست وزیر ژاپن از ایران احتمالا در جریان سفر وی به کنیا برای شرکت در کنفرانس توسعه ژاپن – آفریقا یا حین بازگشت از این کنفرانس در تاریخ 28-27 ماه اوت (14 و 15 مرداد ماه) صورت می گیرد.

روزنامه واشنگتن پست: آمریکا و کره جنوبی روز دوشنبه رزمایش نظامی بزرگی را آغاز کردند که بخشی از آن  تمرین برای حملات دقیق به تاسیسات موشکی و هسته ای مهم کره شمالی است. این رزمایش ها همیشه واکنش های خشم آلود پیونگ یانگ را در پی دارد، اما اظهار نظرها در کره شمالی در واکنش به رزمایش امسال این دو کشور بسیار شدید بوده است و آمریکا و کره جنوبی به برنامه ریزی برای انجام عملیاتی با هدف برکناری رژیم کیم جانگ اون، رهبر کره شمالی متهم شده اند. حدود 17 هزار نیروی آمریکایی و 300 هزار پرسنل نظامی کره جنوبی در این رزمایش زمینی، دریایی و هوایی شرکت دارند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی: پارک گئون های رئیس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه به مقامات کشورش دستور داد ضمن بررسی امکان تشدید تحریم‌های اعمال شده بر کره شمالی، به منظور اجرای کامل قطعنامه تحریم‌های کره شمالی با شورای امنیت سازمان ملل متحد همکاری تنگاتنگی داشته باشند. رئیس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه در نشستی که با حضور مشاوران خود برگزار کرده بود، تاکید کرد قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ضد کره شمالی که سوم مارس به اتفاق آرای اعضای این شورا تصویب شد، باید به طور کامل و دقیق به اجرا گذاشته شود. وی از مشاوران خود خواست برای اجرای مفاد این قطعنامه،‌ با اعضای سازمان ملل متحد بیشترین همکاری را داشته باشند و راه‌های اعمال تحریم‌های دوجانبه و چندجانبه جدید بر ضد پیونگ یانگ را بررسی کنند. پارک گئون های این سخنان را در حالی بیان کرد که رسانه های خبری کره جنوبی در روزهای اخیر گزارش داده اند در پی آزمایش هسته ای و پرتاب موشک دوربرد توسط کره شمالی، سئول قصد دارد تحریم‌های یکجانبه جدیدی علیه همسایه شمالی خود به اجرا گذارد.

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی: تحلیلگر آمریکایی گفت داعش با حملات تروریستی در عراق می کوشد خبرساز شود. مایک لیونز، تحلیلگر نظامی و کارشناس «پروژه امنیت ملی ترومن» در شهر نیویورک آمریکا با اشاره به حمله انتحاری اخیر داعش در منطقه جنوب بغداد گفت: داعش به تغییر تاکتیک و پیگیری اهداف آسیب‌پذیر مانند مراکز غیرنظامی، آن هم در فاصله بسیار دورتری از مناطق زیر نظر خود روی آورده اند. آنها احتمالاً می خواهند (در اقدام ضربتی) وارد شوند، خبرساز شوند، خسارت به بار بیاورند و محل را ترک کنند؛ این تغییر راهبردی، برای فاصله گرفتن از جنگ متعارف و نزدیک شدن به عملیات تروریستی داخل عراق است.

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه اسرائیل نشنال نیوز نوشت گسترش موج ضد یهودی و ضد اسرائیلی در دانشگاه های آمریکا و کانادا خطری جدی برای آینده اسرائیل است. بر کسی پوشیده نیست که موجودیت اسرائیل به طور کامل به سیاست و حمایت مالی آمریکا بستگی دارد. بدون حمایت های آمریکا، اسرائیل قادر نخواهد بود رشد اقتصادی داشته باشد، نیازهای دفاعی خود را برطرف کند یا حتی ادامه بقا بدهد. رابطه با دولت آمریکا برای بقای اسرائیل لازم است.

خبرگزاری اسپوتنیک: یک منبع وابسته به اتحادیه اروپا اعلام کرد شورای اروپا روز پنجشنبه اقدام به تمدید تحریم ها علیه 146 تبعه روسیه و اوکراین خواهد کرد. این منبع روز دوشنبه خاطر نشان کرد شورای اروپا همچنین تحریم ها علیه 37 شخص حقوقی را نیز تا پانزدهم دسامبر تمدید خواهد کرد. آنها به این علت تحت تحریم قرار دارند که تمامیت ارضی اوکراین را تضعیف کرده اند. این منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود همچنین اضافه کرد:‌ این تصمیم روز پنجشنبه رسما تایید خواهد شد و در جلسه مسائل داخلی و عدالت شورا به فهرست موضوعات A (موارد اتخاذ شده) افزوده می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *