جدیدترین مطالب

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

Loading

أحدث المقالات

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading
18 فروردین 1395

رسانه ها؛ از سفرهای جدید دی میستورا تا 5 چالش راهبردی آمریکا

۱۳۹۵/۰۱/۱۸ | رصد

شورا آنلاین: تاکید فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه بر حل و فصل سیاسی بحران این کشور، آغاز گفتگوهای مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط، نگرانی آمریکا از تهدیدهای امنیت سایبری، مخالفت آمریکا با فروش تسلیحات روسی به ایران و توافق انصارالله و عربستان برای توقف تدریجی جنگ در یمن از مهم ترین اخبار دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه، گزیده ای از این خبرها را مرور کرده ایم.

شبکه المیادین: فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه گفت عملیات سیاسی در سوریه سنگ بنای اصلی حل و فصل سیاسی بحران این کشور است. استفان دی میستورا در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو ابراز امیدواری کرد این فرایند به آغاز مرحله ای جدید منجر شود. وی تاکید کرد به پایتخت های مختلف کشورهای ذیربط از جمله تهران، آنکارا، ریاض، واشنگتن و دمشق سفر خواهد کرد تا مقدمات برگزاری مذاکرات جدید ژنو را فراهم کند. لاوروف هم به نوبه خود تاکید کرد سازمان ملل باید طرح های بازیگران خارجی را در مذاکرات میان طرفهای سوری یکپارچه و هماهنگ کند.

خبرگزاری صدا و سیما: مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی امروز برای گفتگو درباره عادی سازی روابط دیدار می کنند. روزنامه ملیت چاپ ترکیه به نقل از روزنامه هاآرتص نوشت:‌ این دیدار در یکی از کشورهای اروپایی انجام خواهد شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پیشتر تاکید کرده بودند،‌ دیدارهایی را که ماه آوریل میان نمایندگان دو طرف صورت خواهد گرفت، حائز اهمیت می دانند. نتانیاهو ابراز امیدواری کرده است که این دیدار نتایج مثبتی در جهت عادی سازی روابط ترکیه و اسرائیل داشته باشد. این مذاکرات با حضور جوزف سیچانوور نماینده نخست وزیر اسرائیل و فریدون سینیرلی اوغلو معاون وزیر امور خارجه ترکیه صورت خواهد گرفت. گفته می شود دو طرف هنوز درباره خواسته ترکیه در زمینه پایان محاصره غزه، همچنین درخواست اسرائیل برای تعطیلی دفتر حماس در استانبول به توافق نرسیده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس: مسئول فرماندهی سایبری ارتش آمریکا در کنگره این کشور گفت روسیه و چین در حکم بزرگ ترین تهدیدهای امنیت سایبری علیه آمریکا هستند، اما ایران هم تلاش می کند تا قابلیت های خود را در این زمینه افزایش و منابع مالی بیشتری برای این کار اختصاص دهد. دریاسالار مایکل راجرز خطاب به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت گرچه آمریکا در کل قدرت نظامی بیشتری نسبت به این سه کشور دارد، اما وقتی پای جنگ سایبری به میان می آید شکاف ها بین آمریکا و این سه کشور کمتر می شود. او افزود فرماندهی سایبری آمریکا در زمینه ایجاد تیم های ماموریت های سایبری در حال پیشرفت است و تا سپتامبر سال 2018 در مجموع 133 تیم کاملا عملیاتی در اختیار خواهد داشت. به گفته راجرز در حال حاضر حدود 100 تیم در این فرماندهی در حال انجام عملیات سایبری هستند.

خبرگزاری صدا و سیما: مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر گفت آمریکا در حقیقت در مرکز فرماندهی نیروهای عربستان در ریاض مستقر شده و به ارائه کمک در زمینه تعیین اهداف حمله در خاک یمن مشغول است. سارا لی ویتسون گفت: کاری که آمریکا در یمن انجام می دهد فراتر از کمک نظامی و تامین سلاح های مورد استفاده در این جنگ است. چیزی که عموم مردم کمتر درباره آن می دانند و کمتر درک شده و دولت آمریکا کاملا عمدی در حال انجام است، این است که این کشور در حقیقت در مرکز فرماندهی نیروهای عربستان در ریاض مستقر شده و به کمک در زمینه تعیین اهداف حمله در خاک یمن مشغول است. همچنین آمریکا در زمینه سوخت گیری هوایی هواپیماهای نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان همکاری می کند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر دفاع آمریکا گفت: ما با پنج چالش راهبردی روسیه، چین، کره شمالی، ایران و تروریسم روبرو هستیم. اشتون کارتر در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی درباره طرح پنتاگون برای نوسازی ارتش گفت: من به تازگی گزارش خود درباره وزارت دفاع برای سال مالی 2017 را بیان کردم. ما با پنج چالش راهبردی روسیه، چین، کره شمالی، ایران و تروریسم روبرو هستیم. وی اضافه کرد: مسئولان وزارت دفاع آمریکا در کمیته دفاعی کنگره در هفته های آینده جلسه خواهند داشت. ارتش آمریکا و وزارت دفاع سابقه طولانی در تلاش برای اصلاحات در ساختار فرماندهی و بهبود راهبرد و سیاست های ما دارد.

خبرگزاری صدا و سیما: کارشکنی آمریکا در مسیر تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تهدید به وتوی اقدام روسیه درقبال فروش جنگده های سوخو 30 به ایران، وارد مرحله تازه ای شده است. وزارت خارجه آمریکا دیشب تاکید کرد که برای توقف فروش جنگده های سوخو – 30 روسیه به ایران در شورای امنیت از وتو استفاده می کند. روسیه هم در واکنش به مخالفت آمریکا با تحویل جنگنده‌های سوخو 30 و تانکِ تی90 به ایران اعلام کرد فروش این تسلیحات به ایران مغایرِ قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست. میخائیل اولیانوف، رئیس اداره امنیت و خلع سلاح وزارت خارجه روسیه، تهدید آمریکا برای جلوگیری از صدور مجوز فروش جنگنده های سوخو-30 را اقدامی سودجویانه دانست و گفت: براساسِ نظام جدیدی که برای فروش تسلیحات به ایران، با اجازه شورای امنیت اعمال شده، تحریم تسلیحاتی در مورد ایران دیگر وجود ندارد. در عین حال، معاون وزارت امور خارجه آمریکا در جلسه استماع کنگره آمریکا گفت: این کشور بر اساس قوانین بین المللی از فروش هواپیمای سوخو- 30 و تانک تی-90 روسیه به ایران جلوگیری خواهد کرد. توماس شانون معاون جان کری در امور سیاسی با اشاره به اجرای برجام و لغو تحریم های ایران افزود: تحریم های موشکی و فشارها علیه ایران را همچنان ادامه خواهیم داد. شانون درباره فروش این تجهیزات دفاعی – نظامی به ایران گفت : بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد فروش اینگونه سلاح ها بدون مجوز شورای امنیت ممنوع است. به گفته منابع دیپلماتیک، قطعنامه 2231 شورای امنیت پس از 12 سال گفتگو در مورد فعالیت‌ هسته‌ای ایران با اعضای گروه 5+1 در تاریخ 23 تیرماه 1394 به تصویب رسید. بر این اساس همه تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران لغو شد و در مفاد آن اشاره ای به منع فروش تجهیرات دفاعی از جمله هواپیمای سوخو-30 و تانک تی- 90 به ایران نشده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی انصارالله یمن از توافق با عربستان برای ادامه آتش‌بس در طول نوار مرزی و توقف درگیری‌ها در برخی استان‌ها و جبهه‌های داخلی خبر داد. روزنامه مستقل رأی الیوم نوشت، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن در بیانیه‌ای در صفحه خود در پایگاه اجتماعی “فیس‌بوک” نوشت: توافق با ادامه آتش‌بس در طول نوار مرزی یمن با عربستان و توقف درگیری‌ها در برخی استان‌ها و جبهه‌های داخلی در راستای تفاهم‌های اولیه‌ای است که به توقف فراگیر عملیات نظامی در کشور و گشودن افق‌های واضحی برای ورود به مذاکرات سیاسی یمنی کمک می‌کند؛ مذاکراتی که 18 آوریل (30 فروردین) با نظارت سازمان ملل در کویت برگزار می‌شود. وی افزود: آتش‌بس در نوار مرزی شامل جبهه “میدی” از توابع استان “حجه” در شمال غرب کشور نیز می‌شود. آتش‌بس قبلی شامل این جبهه نبود. اخیرا عربستان و انصارالله با آتش‌بس مرزی توافق کردند که از شدت درگیری‌ها در مرزهای دو کشور کاست. همچنین مسئولان ارشد عربستانی از جمله وزیر خارجه و وزیر دفاع این کشور مدعی شده بودند که هیئتی از انصارالله برای بررسی آتش‌بس در ریاض حضور دارد.

بلومبرگ: وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد این ساکنان کریمه هستند که باید در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند. جان کری در مصاحبه اختصاصی با شبکه بلومبرگ گفت در مورد اینکه کریمه به روسیه بازگردانده شود یا در اوکراین بماند نظر ساکنان کریمه تعیین کننده است. کری در پاسخ به این سوال مجری شبکه بلومبرگ که آیا شما دلیلی برای این باور دارید که کریمه را می توان به روسیه بازگرداند گفت: «من فکر می کنم دلایلی برای این باور وجود دارد که در دراز مدت باید دید نظر ساکنان کریمه در این باره چیست. آنها ممکن است به دنبال راه حلی باشند که تعیین کند آیا آنها جزو اوکراین باشند یا نه و البته اوکراینی ها دست بردار نخواهند بود؛ اوکراین قطعاً نخواهد گفت که بیایید و کریمه از آن شما باشد و این موضوع اصلاً مطرح نیست.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *