جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading
24 فروردين 1395

رسانه ها؛ از احتمال کاهش تنش نفتی تا اعتراض ها در مصر

۱۳۹۵/۰۱/۲۴ | رصد

شورا آنلاین: احتمال کاهش تنش بین تولید کنندگان نفتی با توقف روند افزایشی تولید، تاکید رئیس جمهور سوریه بر رد نظام فدرالی، هشدار رئیس پارلمان اروپا در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ادامه درگیری‌ها در یمن و افزایش اعتراض‌های مردم مصر به تصمیم دولت این کشور برای واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان از مهم‌ترین خبرهای دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب داشت. در ادامه، گزیده ای از این خبرها را مرور می‌کنیم.

نیویورک تایمز: با بررسی طرح توقف روند افزایشی تولید نفت می توان منتظر کاهش تنش ها بین برخی تولید کنندگان نفتی در منطقه خاورمیانه بود. زمانی که مقامات سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، روسیه و برخی دیگر از کشورهای تولید کننده نفت آخر این هفته در دوحه قطر با یکدیگر دیدار و درباره تثبیت تولید نفت در سطح کنونی گفتگو کنند، اهمیت این نشست بیشتر در ارتباط با چگونگی و شیوه های انجام این کار خواهد بود تا ماهیت آن. حقیقت این است که دو بازیگر بزرگ در این نشست – عربستان سعودی و روسیه- با سرعت هر چه تمام در حال تولید نفت هستند. آنها حتی اگر بخواهند، نمی توانند سطح تولید خود را افزایش دهند. اما پیام‌هایی که این دو کشور اخیرا ارسال کرده اند -که از این موضوع حکایت داشت که آنها بیشتر درباره همکاری گفتگو خواهند کرد تا کاهش این رقابت- سبب شد بهای نفت در بازارهای جهانی در مقایسه با اواسط ماه ژانویه -که بسیار پایین بود- افزایش یابد. به نوشته این روزنامه، تحلیل‌گران می گویند بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران فردی کارکشته است که بعید به نظر می رسد آشکارا با تثبیت تولید نفت موافقت کند، اما در عین حال نمی خواهد سبب سقوط بهای نفت شود.

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه کوریا هرالد در گزارشی نوشت برداشته شدن تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران، فرصت های قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران در کره جنوبی قرار داده است. لی جی وانگ، رئیس اتحادیه مهندسان کره گفته است: در حالی که شبه جزیره کره با رشد اقتصادی پایین و تنش های فزاینده دست و پنجه نرم می کند، مقامات کره جنوبی در تلاش برای یافتن راه های برون رفت از شرایط بد اقتصادی هستند. وی افزود: گزارش های منتشر شده حاکی است شرکت های فعال در بخش های مهندسی و ساخت و ساز به سبب زیان دهی در طرح های خارجی و کاهش سهم خود در بازار به سبب افزایش شمار طرح های نفتی و گازی به حالت تعلیق درآمده – پس از کاهش بهای نفت طی سال های اخیر- با مشکلاتی مواجه شده اند. رئیس اتحادیه مهندسان کره تصریح کرد: از آنجایی که ما -کره جنوبی- خواستار حضور در بازار در حال ظهور ایران هستیم، غیر قابل انکار است کشورهای توسعه یافته با قدرت، تجربه و حمایت های دولتی فزاینده خود در تلاش برای توسعه زیرساخت های خود بر آمده اند.

خبرگزاری ایتارتاس: رئیس جمهور سوریه در دیدار با یک هیئت پارلمانی روسی در دمشق تاکید کرد نظام فدرالی باعث ویرانی سوریه خواهد شد. بشار اسد افزود: باید پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه به همه پرسی گذاشته شود تا همه ملت از آن حمایت کنند. قانون اساسی جدید باید از همه ملت سوریه یعنی اکثریت و اقلیت حمایت کند. فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز امروز اعلام کرد دولت سوریه برخی تغییرات را در سند غیررسمی ارائه شده توسط نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه پیشنهاد کرده است. وی با بیان اینکه  گفتگوها درباره این سند باید در مذاکرات ژنو ادامه پیدا کند، گفت: استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه یک سند 12 ماده ای را ارائه کرده است و ما این سند را مطالعه کرده ایم و بر این باوریم ضرورت دارد که این سند در نشست های آتی مورد بررسی قرار گیرد. ما خواهان ارائه برخی تغییرات در این سند هستیم.

خبرگزاری مهر: رئیس پارلمان اروپا درباره فروپاشی اتحادیه اروپا درصورت خروج انگلیس هشدار داد. مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در گفتگو با روزنامه فرانکفورترآلگماینه اظهار داشت: انگلیس قرار است در ماه ژوئن همه پرسی برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا برگزار کند که امیدوارم نتیجه نهایی آن به ماندن آنها در این اتحادیه ختم شود. وی با بیان اینکه مدتی است اتحادیه اروپا شیب رو به پایین را طی می کند، افزود: افراط گرایان اکنون در اقلیت هستند اما مخالفت هلند با توافقنامه مشارکت با اوکراین حاکی از این است که نباید به پایان خوش در اتحادیه اروپا امید داشت. شولتز در ادامه این گفتگو گفت: اتحادیه اروپا به عنوان ابزاری برای حل و فصل اختلافات شکل گرفت اما بسیاری از افراد گمان می کنند که این اتحادیه خود به جای یک راه حل، به بخشی از مشکل تبدیل شده است.

خبرگزاری فرانسه: با وجود برقراری آتش بس  در یمن، چند منطقه در این کشور شاهد درگیری میان نیروهای دولتی مورد حمایت  ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی و گروه انصارالله و همپیمانانش بوده است. منابع نظامی در یمن اعلام کردند نیروهای هوادار عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن  با نیروهای انصار الله و نیروهای هوادار علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق این کشور در شهر صرواح در استان مأرب واقع در شرق صنعا، منطقه نهم در شمال شرق و بیحان در استان شبوه واقع در جنوب این کشور درگیر شدند. آتش بس یمن از نیمه شب یکشنبه به منظور ایجاد زمینه از سرگیری مذاکرات در هجدهم آوریل در کویت و با نظارت سازمان ملل متحد میان طرف‌های درگیر آغاز شده است. درگیری های یمن از مارس 2015 تاکنون به کشته شدن 6300 تن منجر شده است.

شبکه العالم: اعتراضات مردم و فعالان سیاسی در مصر به تصمیم دولت این کشور برای واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان سعودی، در حال تشدید است. معترضان این تصمیم دولت مصر را چشم پوشی از بخشی از خاک مصر در مقابل دریافت کمک های مالی توصیف و اعلام کردند روز جمعه اعتراض‌های خود را به این اقدام دولت با شعار «سرزمین، آبرو است» تشدید خواهند کرد. خشم و ناخرسندی شدید در چهره مصری هایی که مخالف واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان یا به گفته آنها فروش این جزایر به عربستان هستند، دیده می شود. تصمیم به واگذاری این جزایر در خلال سفر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به مصر اتخاذ شد. دکتر جمال زهران، هماهنگ کننده تجمع عربی و اسلامی در حمایت از گزینه مقاومت گفت: این اقدام برای افکار عمومی مصر شوک آور بود و سابقه نداشته است که رسانه ها و حتی مسئولان و سردبیران روزنامه ها به چنین موضوعی بپردازند. به نظر من این اقدام دولت مصر، بحران بسیار بزرگی برای اعتبار رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی در افکار عمومی ایجاد خواهد کرد. جزایر تیران و صنافیر که در دریای سرخ قرار دارند دارای اهمیت نظامی هستند و از آنها در جنگ 1967 بین مصر و رژیم صهیونیستی استفاده شد.

روزنامه واشنگتن پست: روزنامه واشنگتن پست نوشت: حمایت آمریکا از عربستان سعودی و سکوت در برابر جنایت‌هایش در جنگ یمن، علاوه بر بروز بحران انسانی در این کشور به قدرت گرفتن شاخه یمنی القاعده در نتیجه خلاء امنیتی منجر شده است. پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در تحلیلی به قلم ایشان تارور درباره جنگ یمن نوشت: دو گزارش ویژه هفته گذشته نقش دشوار آمریکا را در جنگ کنونی یمن توضیح داد که گفته می شود تا کنون جان هزاران نفر را گرفته و به بروز بحران انسانی در فقیرترین کشور خاورمیانه منجر شده است. نتایج تحقیقات ناظر حقوق بشر که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می دهد ماه گذشته در حملات مرگبار ائتلاف به رهبری عربستان سعودی دست کم دو بار از مهماتی که آمریکا در اختیار سعودی ها قرار داده، استفاده شده است.

خبرگزاری فارس: گفت‌وگوهای مقامات واشنگتن، سئول و توکیو برای تحریم و فشار علیه کره شمالی و خلع سلاح اتمی این کشور هفته آینده در کره جنوبی برگزار خواهد شد. کره جنوبی و آمریکا هفته آینده گفت‌وگوهایی در سطوح بالای استراتژیک برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، ‌برگزار خواهند کرد. وزارت خارجه کره جنوبی  اعلام کرد واشنگتن و سئول در راستای تقویت همکاری‌های دوجانبه برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، گفت‌وگوهای استراتژیک دوجانبه‌ای در سطوح بالای برگزار می‌کنند. معاون دفتر امنیت ملی ریاست جمهوری کره جنوبی روز چهارشنبه گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با معاون وزیر خارجه آمریکا در کره جنوبی خواهند داشت. طرفین پیش از این و در ماه فوریه نیز گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای برای تقویت همکاری‌های استراتژیک در رابطه با کره شمالی برگزار کرده بودند. پیش از گفت‌وگوهای دوجانبه سئول و واشنگتن، دو کشور گفت‌وگوهایی با نمایندگانی از ژاپن در رابطه با همین موضوع برگزار خواهند کرد. گفت‌وگوهای طرفین بر چگونگی افزایش فشار بر کره شمالی و افزایش تحریم‌ها در راستای مقابله با انگیزه‌های هسته‌ای این کشور خواهد بود. احتمالا آمریکا و کره جنوبی در این گفت‌وگوها پیرامون ارسال سامانه دفاع ضدموشکی تاد نیز گفت‌وگوهایی خواهند داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *