جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading
31 فروردين 1395

رسانه ها؛ تاثیر رقابت های منطقه‌ای بر بازار نفت و …

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ | رصد

شورا آنلاین: برگزاری نشست رؤسای مجالس اوراسیا، تاثیر رقابت‌های منطقه ای بر بازار نفت، واکنش جدید آمریکا به تحویل سامانه اس -300  به ایران، راهبرد جدید آمریکا مبتنی بر استفاده از نیروهای ویژه به جای اعزام نیروهای زمینی و تعویق در مذاکرات صلح سوریه در ژنو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه، به مرور گزیده ای از این خبرها می پردازیم.

خبرگزاری صدا وسیما: نشست رؤسای مجالس اوراسیا با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در مسکو برگزار شد. در این نشست رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در سخنانی با تاکید بر اهمیت همگرایی کشورهای منطقه اوراسیا در مقابله با تهدیدات مشترک پیشنهاد کرد با تدوین و تصویب اساسنامه، تصمیم‌های این نهاد، قابلیت اثرگذاری در سطح جهانی داشته باشد.

پایگاه اینترنتی  بلومبرگ: سیاست نفتی عربستان سعودی به شدت تحت تاثیر سیاست خارجی این کشور قرار دارد و ریاض برای ضربه زدن به ایران این سیاست خود را تنظیم می کند. محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان بعد از برنامه ریزی های دفاعی و اقتصادی اش حالا وارد سیاستگذاری های نفتی شده است. این مرد 30 ساله به رویکرد چندین دهه ای کشورش مبنی بر تفکیک بین تجارت و ملاحظات سیاسی پایان داده است. مقامات سعودی چند روز قبل مانع شکل گیری توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفت در دوحه شدند، چرا که از حضور نیافتن ایران در این نشست ناراحت بودند. این بیانگر تاثیر رقابت های منطقه ای بر بازار نفت است.

خبرگزاری صدا و سیما: معاون باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با اشاره به تحولات فسلطین تاکیدکرد فقط راه حل تشکیل دو کشور، راه برون رفت از مناقشه فلسطین است و با شهرک سازی اسرائیل مخالفیم. جو بایدن در سخنانی در نشست سالانه یهودیان آمریکا موسوم به جی استریت در واشنگتن گفت: ما همچنان معتقدیم پیشرفت در مسیر تحقق راه حل ایجاد دو کشور، اقدامی ضروری برای امنیت پایدار اسرائیل است. ایالات متحده همچنان به این هدف متعهد است. من به صراحت منظورم را بیان می کنم و نباید در این سخن تردید کرد. تنها راه تضمین امنیت آینده اسرائیل این است که هویت یهودی و دموکراتیک آن حفظ شود. وی افزود: این کار، تنها راه حفظ کرامت انسانی فلسطینی ها و حق تعیین سرنوشتی است که آنها شایستگی برخورداری از آن را دارند، راه حل تشکیل دو کشور مستقل است. هیچ راه حل دیگری وجود ندارد.

خبرگزاری صدا و سیما: سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل بر لزوم تغییر سیاست های واشنگتن در خاورمیانه، از جمله در قبال ایران، پس از روی کارآمدن رئیس جمهور بعدی آمریکا تاکید کرد. جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و عضو ارشد موسسه امریکن انترپرایز، در مطلبی در روزنامه واشنگتن تایمز نوشته است: باراک اوباما بیست و یکم ژوئن برای آخرین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا در اجلاس سران شورای همکاری خلیج [فارس] – شش کشور پادشاهی تولید کننده نفت واقع در شبه جزیره عربستان- شرکت خواهد کرد. پس از آن بی تردید رسانه ها گزارش خواهند داد که این «تبادل دیدگاه کامل و صریح بوده است.»  در صورتی که واقعیت چنین نخواهد بود. وی افزود: تفکر راهبردی غلط، مبنای اقدامات اوباما در خاورمیانه است، از جمله اینکه او فکر می کند آمریکا باید در درگیری های بزرگ منطقه بی طرف باشد. تلاش های ما طی چندین دهه برای حفاظت از منافع و متحدان‌مان کاهش یافته و این امر موجب افزایش صلح و امنیت در منطقه نشده است؛ همچنین نقش بی طرف آمریکا در آینده این امکان را برای بازیگران محلی فراهم خواهد کرد تا بدون مداخله ما آسان‌تر به سازش‌های خاص مورد نظرشان دست یابند.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت تحویل موشکهای  اس -300  به ایران ممکن است به تحریم این کشور منجر شود. جان کربی در نشست خبری روز دوشنبه با خبرنگاران با اشاره به اخبار تحویل سامانه دفاع موشکی اس – 300 به ایران از سوی روسیه اشاره و تاکید کرد آمریکا سال هاست به فروش چنین فناوری های پیچیده ای به ایران معترض است. وزیر امور خارجه در دیدار شخصی با لاوروف نیز این موضوع را مطرح کرده است. درباره اینکه تصمیمی برای وضع تحریم ضد ایران در دستور کار باشد هیچ اطلاعی ندارم، اما تحویل اس -300 ممکن است به تحریم ایران ختم شود.

شبکه المیادین: رئیس جمهور روسیه می تواند نقش میانجی را بین تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل ایفا کند. بحران سوریه و در کنار آن مبارزه با گروه داعش باعث شده است دیگر مسئله فلسطین در صدر مسایل خاورمیانه قرار نداشته باشد. به اعتقاد ناظران این احساس باعث شد محمود عباس به دنبال راهی برای احیای مسئله فلسطین باشد. ابومازن پس از پاریس به مسکو سفر کرد. تشکیلات خودگردان همواره اقدامات خود را با روسیه که همیشه حامی ملت فلسطین بوده، هماهنگ کرده است.

نشریه  آمریکایی میامی هرالد: دوران قدرت حکومت های خودکامه همچون گروه تروریستی داعش دوام نمی آورد و سرانجام به علت تحولات داخلی و خارجی، نابود خواهند شد. پیش بینی می کنیم داعش به همان سرعتی که ظهور کرد، نابود شود. در ضمن انتظار داریم این پیش بینی تا پایان سال 2016 تحقق یابد. همه حکومت های خودکامه به سه علت مهم از بین خواهند رفت: سرخوردگی اعضای آن، نارضایتی جمعیت تحت حاکمیت و افزایش تعداد دشمنان خارجی. همین سه مشکل به نابودی حکومت های فاشیستی جنگ جهانی دوم و نیز بلوک شوروی منجر شد.

 خبرگزاری صدا و سیما: شبکه الحدث گزارش داد: راهبرد جدید آمریکا مبتنی بر استفاده از نیروهای ویژه به جای اعزام نیروهای زمینی است. تصمیم آمریکا برای اعزام دویست سرباز اضافی از یگان های ویژه به عراق بخشی از راهبرد فراگیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از زمان به قدرت رسیدن او در سال 2009 است. این راهبرد مبتنی بر عقب نشینی نیروهای زمینی و به کار گیری هواپیماهای بدون سرنشین و عملیات یگان های کماندویی است. لاری کورپ معاون وزیر دفاع سابق آمریکا در این باره گفت: «این راهبرد بسیار کارآمد بود. زیرا حضور شمار زیادی از نیروهای زمینی در عراق و افغانستان به نتایجی که می خواستیم نرسید. ژنرال دانفورد و اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا خواهان اعزام نیروهای اضافی به عراق هستند، اما فرماندهان ستاد نیروهای مسلح تمایلی به اعزام نیرو به لیبی ندارند و از ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا منطقه امن در سوریه حمایت نمی کنند.» نیروهای کماندویی آمریکا در عراق، سوریه، افغانستان، فیلیپین، منطقه شاخ آفریقا، مالی، نیجر، موریتانی و کلمبیا مستقر هستند. این نیروها در عملیات ویژه مانند بازداشت یا قتل سران داعش و القاعده مشارکت داشتند و اجازه دسترسی به اطلاعات مهمی را از فعالیت گروه های تروریستی دادند. نیروهای ویژه آمریکا همچنین به آموزش نیروهای متحد واشنگتن مانند کردها در سوریه و عراق ایفای نقش می کنند.

خبرگزاری فارس: معارضان سوری از تعویق در مذاکرات صلح سوریه در ژنو تا زمان نامشخص خبر دادند. معارضان سوری ادعا کردند مذاکرات صلح تا زمان نامشخص به تعویق افتاده است. شبکه «اورینت» وابسته به معارضان سوریه این خبر را اعلام کرد. شبکه «اسکای نیوز» نیز گزارش داد هیأت معارضان ژنو را ترک کرده و فقط یک گروه چند نفری از آنها در ژنو باقی مانده‌اند. بر اساس این گزارش، گروه مذکور تا پایان هفته جاری در ژنو باقی خواهند ماند. هیات معارضان سوری اعلام کرد: تصمیم به تعویق مذاکرات و نه تعلیق آن گرفتیم. معارضان ادامه مذاکرات صلح در ژنو را مشروط به اقدامات عملی و میدانی کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *