جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

آیا پاریس برای میزبانی بازی‌های المپیک آماده است؟

تهران- ایرنا- انتشار اخباری در مورد کمک‌های خارجی به پاریس برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک و نیز نتایج نظرسنجی‌ها از میزان آمادگی فرانسه برای میزبانی این مسابقات این سوال را مطرح می‌کند که آیا این کشور واقعا برای میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان، آمادگی کافی را دارد؟

Loading
هفتم ارديبهشت 1395

رسانه ها؛ انتشار گزاره برگ مشارکت راهبردی شورای همکاری و آمریکا و …

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ | رصد

شورا آنلاین: سفر هیات دفاعی بلندپایه ایران به روسیه، انتشار گزاره برگ اجرای مشارکت راهبردی شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا، اصلاحات پیشنهادی دولت سوریه به سند دی‌میستورا، چین و ایران چالش های دریایی پنتاگون در سال ۲۰۱۵، حمایت شورای امنیت از گفتگوهای صلح یمن در کویت و آمادگی کره شمالی برای انجام آزمایش جدید موشکی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در صدر یک هیات برای شرکت در «پنجمین همایش سالانه بین المللی امنیت» وارد  مسکو شد. همایش بین المللی امنیت با محور مبارزه با تروریسم و با حضور 500 نفر شامل 17 وزیر دفاع و 14 نفر از معاونان وزارتخانه های دفاع- روسای ستاد کل نیروهای مسلح و کارشناسان کشورهای مختلف روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مسکو برگزار می شود. (لینک)

خبرگزاری صدا و سیما: در پی برگزاری نشست اوباما با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، کاخ سفید گزاره برگ خود را با عنوان اجرای مشارکت راهبردی شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا، منتشر کرد. در این گزاره برگ آمده است، این شراکت بر اساس تعهدات متقابل به منظور بهبود اوضاع امنیتی، برقراری ثبات و شکوفایی منطقه است. در این گزاره برگ درباره مقابله با داعش نیز تصریح شده است: همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از اعضای ائتلاف جهانی مقابله با داعش محسوب می شوند. (لینک)

خبرگزاری فارس: سایت اندیشکده اوراسیا ریویو نوشت: ایران ابرقدرت انرژی است و می‌تواند منابع مالی خود را در پسا برجام به طور قابل توجهی افزایش داده و قدرت قابل توجه ژئوپلیتیکش را در سطح منطقه تقویت بخشد. در ساز و کار پسا برجام، ایران می‌تواند شاهد احیا عمده بخش نفتی و گازی خود باشد. (لینک)

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بشار جعفری، رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات ژنو تأکید کرد که تهدیدات برخی اعضای هیات مخالفان مورد حمایت ریاض قبل از ترک ژنو امروز به اقدامات عملی از طریق حملات به حلب و انفجار تروریستی در حومه دمشق تبدیل شده است. وی همچنین تأکید کرد: ما امروز اصلاحاتی را درباره سند پیشنهادی دی‌میستورا برای حل بحران ارائه کردیم و این اصلاحات را بخشی جدایی ناپذیر از این سند می دانیم. (لینک)

خبرگزاری مهر: گزارش سالانه پنتاگون نشان می دهد، آمریکا بیشترین موارد عملیات موسوم به عملیات آزادی دریانوردی را علیه چین انجام داده است.وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت نیروهای خود در سراسر جهان به ۱۳ کشور اشاره کرد که چالش اصلی این کشور در عملیات دریایی بودند. پنتاگون در این گزارش به کشور چین اشاره کرد که بیشترین مانع و چالش نیروی دریایی آمریکا محسوب می شود. از جمله دیگر این کشورها می توان به ایران، لیبی، مالزی، مالدیو، عمان، فیلیپین و ویتنام اشاره کرد که در گزارش دو صفحه ای پنتاگون اسامی آنها ذکر شده است. (لینک)

خبرگزاری مهر: شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای ضمن حمایت از مذاکرات صلح یمن در کویت، طرف‌های درگیر را دعوت به خویشتنداری کرد. شورای امنیت در ادامه این بیانیه بدون هیچ گونه اشاره ای به بمباران هر روزه مناطق مسکونی یمن و کشتار مردم بی دفاع این کشور توسط رژیم سعودی اعلام کرده است: ادامه وضعیت موجود باعث شدت یافتن اوضاع وخیم انسانی در یمن می شود. شورای امنیت در بخش پایانی بیانیه خود نیز نسبت به خطر گسترش گروه های تروریستی القاعده و داعش در یمن ابراز نگرانی کرد. (لینک)

خبرگزاری صدا و سیما: رسانه های کره جنوبی از آمادگی کره شمالی برای انجام آزمایش جدید موشک میان برد این کشور خبر دادند. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از منابع دولتی که نام آنها فاش نشده است، گزارش داد نشانه هایی در اقدامات ارتش کره شمالی وجود دارد که نشان می دهد پیونگ یانگ احتمالا درصدد آزمایش موشک “موسودان” در آینده نزدیک است.

خبرگزاری فارس: وبگاه تحلیلی المانیتور با اشاره به احتمال عدم پیشرفت در روابط آتی تهران-واشنگتن و مواضع راسخ ایران در این زمینه نوشت: بعید است رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا نیز گامی فراتر از توافق هسته‌ای با ایران بردارد. «گری سیک» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دوره روسای جمهوری همچون «فورد»، «کارتر» و «ریگان» در زمینه آینده روابط آتی ایران و ‌آمریکا در گفت‌‌وگویی با وبگاه «المانیتور» گفت: «این که هیلاری کلینتون (نامزد ریاست جمهوری آمریکا) از تمام (برجام) فاصله گیرد را متصور نمی‌شوم اما این که او اشتیاقی به ایجاد رابطه با ایران یا گسترش آن نیز داشته باشد را نیز تصور نمی‌کنم.» (لینک)

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *