جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟

مهندسی معکوس ابزاری قدرتمند در زمینه جنگ و درگیری است، زیرا می‌توان از آن برای تحلیل و درک فناوری‌های پیچیده دشمن و استراتژی‌های آن استفاده کرد.

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

در پی توطئه جدیدی که اشغالگران صهیونیست علیه مسجدالاقصی طراحی کرده‌اند، شورای اوقاف و مقدسات اسلامی در قدس اشغالی نسبت به تغییر وضعیت مسجدالاقصی هشدار داده و بر هویت اسلامی و غیرقابل تقسیم بودن این مکان مقدس تاکید کرد.

امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک گفت: با توجه به تحولات منطقه و اینکه وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده، نشست شورای امنیت فرصتی برای تبیین دیدگاه‌های ایران در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه است.

Loading
27 خرداد 1395

رسانه ها؛ اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره برجام و …

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ | رصد

شورا آنلاین: سخنان جان کری درباره برجام و ایران، پایان عملیات نظامی‌ امارات در یمن، آغاز «گفت‌وگوی راهبردی» آمریکا-اسرائیل از امروز در قدس، خشم کنگره آمریکا از توافق بین ایران و شرکت «بوئینگ» استقرار چهار گردان ناتو در شرق اروپا و راهبرد سوئیسی ها درقبال پناهجویان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: وزیر امورخارجه آمریکا  مدعی شد که این کشور فراتر از تعهدات خود برجام عمل کرده، اما در عین حال آماده است تا گلایه‌های ایران را بررسی کند. جان کری که بعد از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در اسلو صحبت می‌کرد، گفت واشنگتن به متن و روح برنامه جامع اقدام مشترک عمل کرده است. وی مدعی شد : «ما تحریم‌هایی را که گفته بودیم برمی‌داریم، برداشته‌ایم و کاملا هم به متن سیاه و سفید و هم روح این مسئله پایبند بوده‌ایم.»

خبرگزاری فارس: یک مقام اماراتی از پایان عملیات نظامی این کشور در یمن در قالب ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور وزارت خارجه امارات اعلام کرد: جنگ برای نیروهای ما عملا در یمن تمام شده اگر چه این نیروها برای عملیات ضدتروریسم در یمن باقی بمانند. شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولی‌عهد ابوظبی نیز این سخنان قرقاش را در صفحه توئیتر خود اعلام کرد. برخی مسئولان یمنی اعلام کردند نیروهای اماراتی همچنان ازفرودگاه و قصر ریاست‌ جمهوری در عدن محافظت می‌کنند.

خبرگزاری فارس: واشنگتن و تل‌آویو امروز در قدس اشغالی «گفت‌وگوی راهبردی دو جانبه» را برگزار می‌کنند. ریاست هیأت آمریکایی را «تونی بلینکن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و ریاست هیأت اسرائیلی را «دوری گلد» مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بر عهده دارند. بلینکن پیش از آغاز این مذاکرات ضمن تأکید بر اینکه «هیچ دولت یا رئیس جمهوری در آمریکا به اندازه دولت فعلی باراک اوباما برای امنیت اسرائیل تلاش نکرده» گفت «ایالات متحده مخالفت با تصمیم‌های یکجانبه علیه اسرائیل در هیئت‌های بین‌المللی را ادامه می‌دهد حتی اگر این مخالفت فقط از جانب یک کشور باشد».

خبرگزاری مهر: برخی از نمایندگان کنگره آمریکا به خبر قرارداد احتمالی فروش هواپیمای مسافربری از سوی شرکت بوئینگ به ایران، اعتراض و ابراز نارضایتی کردند. توافق تاریخی میان ایران و شرکت هواپیما سازی بوئینگ برای خرید یکصد فروند هواپیمای مسافربری که روز گذشته توسط وزیر راه و شهرسازی کشورمان اعلام شد، منجر به اعلام مواضع  ضد ایرانی برخی از اعضای کنگره آمریکا شد. بر اساس این گزارش، سناتور «پیتر جی. روسکام» در واکنش به شنیدن این خبر که در آمریکا نیز توسط بیانیه ای رسمی از سوی شرکت بوئینگ اعلام شد، گفت: اگر بگوئیم که نگران امنیت ملی (خود) هستیم، کتمان حقیقت نیست.

خبرگزاری مهر: یک مقام اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از تلاش های پادشاه عربستان سعودی در رهبری کشورهای سنی برای مقابله با ایران و ایجاد اصلاحات در اقتصاد متکی به نفت ریاض تمجید کرد. «هرتزی هالیوی» رئیس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی به صورت علنی از آنچه تلاش های سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در رهبری کشورهای سنی برای مقابله با ایران و اصلاح اقتصاد متکی به نفت ریاض یاد کرد، تمجید نمود. هالیوی در کنفرانس «هرتزلیا» گفت: این عربستان همان عربستانی که یک سال و نیم پیش دیدیم نیست. ما با پادشاه مختلف و حمایت هایی که از وی می شود روبرو هستیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که “برای بازگرداندن آرامش” به حلب و مراقبت از جان غیرنظامیان از امروز (پنج شنبه) به مدت دو روز در شهر جنگ زده حلب آتش بس اعلام کرده است. این آتش بس از نخستین ساعات بامداد امروز آغاز شده و آنگونه که وزارت دفاع روسیه می‌گوید، هدف از آن، کاهش سطح خشونت‌های مسلحانه و آرام کردن اوضاع در این شهر شمالی سوریه است که زمانی دومین شهر بزرگ این کشور و پایتخت اقتصادی آن محسوب می‌شد. اعلام آتش بس و ترک مخاصمه توسط مسکو بعد از هشدار روز گذشته جان کری،‌ وزیر خارجه آمریکا انجام شده که روسیه و دولت سوریه را به نقض توافق آتش‌بس میان واشنگتن و مسکو متهم کرد و هشدار داد که  صبر آمریکا نیز حدی دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل ائتلاف ناتو پس از نشست اخیر این ائتلاف نظامی برنامه استقرار چهار گردان چند ملیتی در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان را تایید کرد که بزرگترین استقرار نظامی ناتو از زمان جنگ سرد محسوب می‌شود. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو پس از دیدار روز سه شنبه وزرای این ائتلاف در بروکسل گفت، کشورهای ناتو برای استقرار 4000 نیرو جدید در حوزه دریای بالتیک و لهستان توافق کرده‌اند. به نظر می‌رسد این تصمیم بخشی از اقدامات ناتو برای حمایت از متحدانش در شرق اروپا در مقابل تهدیدات روسیه است که این کشورها از آن به عنوان یک تهدید یاد می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم: نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا می‌گوید باید «مناطقی امن» داخل سوریه با دلارهای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ایجاد شود تا جلوی سیل آوارگان به اروپا گرفته شود. «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا، روز چهارشنبه در جمع هواداران خود در شهر «آتلانتا» در ایالت «جورجیا» گفت: «باید مناطقی امن ایجاد کنیم ولی باید آن را آنجا در سوریه ایجاد کنیم تا جلوی هجوم آوارگان به اروپا و ایالات متحده گرفته شود». وی که به اظهارات جنجالی‌اش علیه مسلمانان معروف است، افزود: «ما باید کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را مجبور کنیم تا هزینه آن را بپردازند (مسئولیت هزینه‌های ایجاد مناطق امن را تقبل کنند)، آنها دارایی‌های هنگفتی دارند ولی هیچ کاری انجام نمی‌دهند. آن منطقه آنهاست، ما باید آنها را به این کار وادار کنیم».

خبرگزاری تسنیم: به گفته دبیر کل ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی با استقرار تسلیحات متعارف به هرگونه حملات سایبری احتمالی در آینده واکنش نشان خواهد داد. ینس استولتنبرگ در مصاحبه ای با بیلد که امروز پنجشنبه منتشر شده است، تاکید کرد: یک حمله سایبری شدید احتمالا از سوی ائتلاف ناتو یک مورد خاص در نظر گرفته خواهد شد. بنابر این ناتو می تواند و باید به این گونه حملات واکنش نشان دهد. چگونگی این پاسخ بستگی به شدت حملات سایبری خواهد داشت.

خبرگزاری صدا و سیما: در ادامه عقب نشینی ها در مقابل روسیه، وزارت خارجه آمریکا تهدید جان کری علیه روسیه را پس گرفت.وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری زمانی که گفت صبر این کشور در مناقشه سوریه محدود است قصد نداشت روسیه را تهدید کند. جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری گفت: « اظهارات جدید جان کری تهدید تو خالی نبود در واقع اصلا تهدید نبود. کری از این که روس ها از نفوذ خود برای حل بحران سوریه استفاده نمی کنند ابراز ناخرسندی کرد.»

خبرگزاری ایرنا:« هرتزی هلیوی» رئیس شبعه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: پایان یافتن جنگ علیه داعش در سوریه و شکست آن به نفع اسرائیل نیست زیرا می ترسیم در مقابل قدرت بزرگ ایران و حزب الله تنها شویم.  هلیوی دیروز (چهارشنبه) در شانزدهمین کنگره هرتزلیا تحت عنوان« جدول برنامه های اسرائیل در خاورمیانه آشفته» ضمن بررسی اوضاع امنیتی منطقه، تهدیدها و فرصت های اسرائیل در جبهه های مختلف اعتراف کرد که اسرائیل نگران تقویت توان و آمادگی های نظامی حزب الله در سال های اخیر است.وی به جنگ آینده اسرائیل با حزب الله لبنان اشاره کرد و امکان شروع آن را « ضعیف» خواند. رئیس شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی درعین حال تاکید کرد که اگر این جنگ شروع شود، « آسان نخواهد بود» زیرا توان نظامی حزب الله بسیار گسترش یافته است.

خبرگزاری اسپوتنیک: اتحادیه اروپا در رابطه با تحریم های ضد روسی دچار شکاف شده است.  هفته گذشته فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه  آلمان  به  رد  اصل«  همه چیز یا هیچ چیز»  در  حل و فصل  مسأله تحریم ها فرا خواند.  این بدان معناست که  پیشرفت در اجرای مفاد توافق مینسک می تواند دلیلی بشود برای تضعیف بخشی از اقدامات تحریمی.  تاجران آلمانی  مدتهاست که خواهان  چنین چیزی هستند.  وافگانگ  بوخل  رئیس کمیته اقتصادی در شرق آلمان  بارها بیانیه مشابه ای ایراد کرده است. این خبرگزاری نوشت: اتحادیه اروپا  بیش از هر زمان دیگری در رابطه با تحریم های ضد روسی دچار شکاف شده است.  به عنوان مثال،  کشورهای های حاشیه بالتیک و لهستان  خواهان اقدامات  شدید در رابطه با روسیه هستند، ایتالیا و فرانسه و مجارستان  مخالف چنین برخوردی هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *