جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading
ششم تیرماه  1395

رسانه ها؛ «برگزیت» خبری بد برای آمریکا و …

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ | رصد

شوراآنلاین: بازتاب «برگزیت» یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در اندیشکده‌های بین‌المللی، افزایش امضاهای طومار تکرار همه‌پرسی در انگلستان، اسکاتلندی ها خواهان جدایی از انگلیس، اظهارنظر معاون رئیس جمهوری آمریکا درباره ژاپن هسته ای، تاکید پوتین بر اهمیت گسترش روابط پکن – مسکو، فعالیت‌های حماس در ترکیه، محور گفتگوی رئیس موساد با همتای ترک خود، و تلاش آلمان برای مهار فروپاشی اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: رای مردم انگلستان به خروج این کشور از اتحادیه‌ اروپا در همه‌پرسی روز پنج‌شنبه، در اندیشکده‌های سرشناس بین‌المللی بازتاب‌های مختلفی داشت. «اندیشکده کارنگی» در این باره نوشت: نتیجه این همه‌پرسی نه تنها برای بریتانیا بلکه برای برای سراسر اروپا بسیار ناامیدکننده بود. در چنین وضعیتی جایگاه اروپا در جهان نیز همانند جایگاه بریتانیا تضعیف خواهد شد. اندیشکده آمریکایی«امریکن اینترپرایز» نیز با انعکاس خبر رای مثبت انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه‌اروپا به پنج حوزه‌ای اشاره کرد که باید در آینده انتظار مشاهده تبعات این رأی را در آن‌ها داشت.

خبرگزاری فارس :  طوماری که با تکرار همه‌پرسی تعیین تکلیف عضویت انگلستان در اتحادیه اروپا ارائه شده، تاکنون از سوی بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر امضا شده است. بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر (تا لحظه انتشار این خبر) در انگلستان طوماری را امضا کرده‌اند که از دولت این کشور می‌خواهد همه‌پرسی تعیین تکلیف عضویت در اتحادیه اروپا را تکرار کند.این طومار را «ویلیام اولیور هیلی» از حامیان ماندن در اتحادیه اروپا، پس از آن در سایت پارلمان انگلستان ثبت کرد که در همه‌پرسی روز پنج‌شنبه حامیان خروج این کشور از اتحادیه اروپا با نزدیک به 52% آرا، پیروز شدند.

خبرگزاری فارس: در تازه‌ترین واکنش‌ها به همه پرسی اخیر درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، «جورج سوروس» هم در این باره اظهارنظر کرد. میلیاردر مطرح آمریکایی و پدر انقلاب‌های رنگی، ضمن هشدار درباره آسیب دیدن بریتانیا به دلیل خروج از اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه برای ممانعت از فروپاشی، باید بازسازی شود. سوروس گفت: «در نهایت شاید بریتانیا به نسبت دیگر کشور با خروج از اتحادیه اروپا به نفعش باشد یا نباشد اما اقتصادش و مردمش در کوتاه مدت و میان مدت به طرز قابل توجهی آسیب می‌بینند».

خبرگزاری ایرنا: «نیکولا استرجن» وزیر اول اسکاتلند امروز (یکشنبه) با تاکید دوباره بر اینکه برگزاری دومین همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا بسیار محتمل است، گفت: بریتانیایی که مردم اسکاتلند در همه پرسی سال 2014 به ماندن در آن رای دادند، دیگر وجود ندارد.  استرجن در گفت وگو با یکی از برنامه های شبکه خبری «بی بی سی» در واکنش به برگزیت افزود: این، تکرار همه پرسی سال 2014 نخواهد بود زیرا شرایط و زمینه ها تا حد زیادی تغییر کرده است. مردم اسکاتلند در همه پرسی سال 2014 با 55 درصد در برابر 45 درصد آرا خواستار باقی ماندن در بریتانیا شدند.

خبرگزاری ایرنا:  «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه پی.بی.اس گفت: در طول مذاکرات با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به وی اعلام کردم که ژاپن تقریبا قادر است شبانه به سلاح هسته ای دست یابد. به گفته بایدن، وی در مذاکرات با رئیس جمهوری چین از او خواست تا تحریم ها علیه کره شمالی را که به دلیل توسعه هسته ای از سوی این کشور علیه پیونگ یانگ وضع شده اعمال کند. وی در این مذاکره گفته است که چین از قدرت نفوذ بیشتری در کره شمالی برخوردار است و با قطع همکاری پکن و پیونگ یانگ در طیف وسیع، کره شمالی در معرض فروپاشی قرار می گیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در بدو ورود به پکن با رئیس کمیته کنگره ملی خلق چین دیدار و گفت‌وگو کرد.پوتین در این دیدار گفت: سفر چندین باره من به چین این مساله را نشان می‌دهد که روسیه برای گسترش روابط با چین اهمیت بسیاری قائل است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع اسرائیلی می‌گویند، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیلی (موساد) روز گذشته با رئیس سازمان اطلاعات ترکیه دیدار و گفتگو کرده است.موضوع اصلی دیدار و گفتگوی یوسی کوهین رئیس موساد و هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه فعالیت‌های حماس در کشور ترکیه بوده است. این دیدار همچنین  برای فراهم کردن مقدمات امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان تل‌آویو و آنکارا بوده است.

خبرگزاری تسنیم: حکومت‌های عربی به این دلیل که استقلال سیاسی ندارند و به پایتخت‌های اصلی تصمیم‌گیری‌ها وابسته هستند، تاکنون به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واکنشی نشان نداده‌اند.روزنامه  «رای الیوم» نوشت، رهبران جهان به تحولات پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا «برگزیت» واکنش نشان می‌دهند ولی حکام کشورهای عربی به جز بحرین و امارات متحده عربی سکوت اختیار کرده‌اند که دلیل این امر به ناتوانی آنها از اتخاذ موضعی درقبال این رویداد بزرگ سیاسی برمی‌گردد.

خبرگزاری تسنیم:   وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در رم دیدار خواهند کرد تا درباره بحران سوریه و تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات سازش بین اسرائیل و فلسطینیان تبادل نظر کنند. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا،  قرار است در جریان این سفر با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص از سرگیری مذاکرات سازش بین اسرائیل و فلسطینیان رایزنی کند.طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، کری روزهای یکشنبه و دوشنبه در پایتخت ایتالیا با نتانیاهو دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس مجلس عراق تاکید کرد گروه تکفیری صهیونیستی داعش در عراق آخرین نفس های خود را می کشد. سلیم الجبوری همچنین بر لزوم حمایت از غیرنظامیان در نبردها با داعش در این کشور تاکید کرد. الجبوری گفت: باید راه حل های سریعی برای رسیدگی به مشکلات خانواده های آواره پیدا شود. در عملیات آزادسازی مناطق باید مسایل مربوط به اوضاع انسانی هم در نظر گرفته شود.

خبرگزاری صداوسیما: ارتش سوریه عملیات نظامی خود را در محورهای مختلف حلب آغاز کرد. ارتش سوریه عملیات نظامی گسترده خود را در حلب و از سمت غرب در منطقه اللیرامون و مزارع الملاح و اردوگاه حندرات آغاز کرده است. در این عملیات ده ها تن از تروریست های مسلح به هلاکت رسیده و یا زخمی شدند و شمار زیادی از آنها پایگاه های خود را در جبهه بنی زید و اطراف آن ترک کرده و پا به فرار گذاشتند.

خبرگزاری صدا وسیما: صدراعظم آلمان گفت: ارعاب آور توصیف کردن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ذهنیتی اشتباه است.  آنگلا مرکل، صدراعظم و رئیس حزب دموکرات مسیحی پارلمان فدرال آلمان (بوندس تاگ) با شرکت هورست زِهوفِر، رئیس حزب سوسیال مسیحی بوندس تاگ در یک نشست غیرعلنی در شهر پوستدام تلاش کردند مواضع مناقشه انگیز خود به ویژه در ارتباط با سیاست آوارگان را به هم نزدیک کنند. مرکل در این نشست دو حزب خواهر و همتای آلمانی اظهار داشت: مذاکرات ما در هر دو حزب، بسیار جدی و البته سازنده بوده و این گفتگوها همواره اراده حل و فصل کردن مشکلات را داشته است. ما گرایش و تمایل زیادی از خود نشان داده ایم و می خواهیم راه حلهایی برای مردم آلمان بیابیم که در آینده، رفاه و امنیت را برای آنها تضمین کند. نخستین مساله امروز ما بحث در مورد تصمیم انگلیس و نقش آفرینی اروپا در جهان است.

خبرگزاری اسپوتنیک : احمد جبرا، رییس حزب الغد السوری (فردای سوری) که پیشتر رییس ائتلاف ملی سوریه بود، اعلام کرد که امیدوار است دو شنبه 27 ژوئن در چارچوب سفر خود به مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند. پیش از این قاسم الخطیب عضو دبیرخانه حزب الغد السوری در مصاحبه ای با خبرگزاری “ریا نووستی” اعلام کرده بود که قرار است احمد جبرا اواخر ماه ژوئن برای رایزنی در خصوص بحران سوریه به مسکو سفر کند.

خبرگزاری مهر: یک روزنامه آمریکایی با انتشار گزارشی در خصوص تجاوز عربستان سعودی به مردم بی دفاع یمن اعلام کرد که آمریکا در این جنگ به عربستان کمک می کند. روزنامه دی ویک در این خصوص نوشته است: عربستان که در خاورمیانه واقع شده، در طول دهه های متوالی بهترین متحد آمریکا بوده است. وقتی به جنگ ظالمانه عربستان علیه یمن که فاجعه ای انسانی را در پی داشته، دقت می کنیم، نقش آمریکا را در این جنگ مشاهده می کنیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *