جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

هنیه وارد ترکیه شد

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در راس هیئتی از رهبری این جنبش وارد ترکیه شد.

Loading
8 تیر 1395

رسانه ها؛ لابی ضدایرانی سعودی در فرانسه و …

۱۳۹۵/۰۴/۰۸ | رصد

شوراآنلاین: نشست جانشین ولیعهد سعودی و رئیس‌جمهوری فرانسه درباره ایران، اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا درباره برجام، واکنش رسمی مرکل به جدایی انگلیس ازاتحادیه اروپا، عذرخواهی اردوغان از پوتین، کامرون در راه بروکسل، موافقت پارلمان مصر با برنامه عربستان برای توسعه شبه جزیره سینا، کنفرانس مطبوعاتی جان کری با موگرینی درباره همه‌پرسی انگلیس و امضای قرارداد جدید میان  شرکت روس اتم و ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: جانشین ولیعهد سعودی و رئیس‌جمهوری فرانسه در نشستی در پاریس، ایران را به مداخله در امور کشورهای منطقه متهم کردند. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی، روز دوشنبه در پاریس با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کرد. بن سلمان و اولاند در این دیدار که یک ساعت تمام طول کشید، اوضاع بحرین، سوریه و عراق و نیز موضوع نفود قدرت ایران در منطقه را مورد رایزنی قرار دادند. عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی اعلام کرد، محمد بن سلمان با اولاند درباره آنچه که وی «مداخله ایران در منطقه» نامید، گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری تسنیم: یک منبع نظامی گفت: تایوان قصد دارد در شرایطی که روابطش با چین با تنش بیشتری روبرو شده، جدیدترین سامانه ضدموشکی خود را طی ماه آینده در آمریکا آزمایش کند. روابط چین و تایوان با انتخاب “تسای اینگ-ون” رئیس جمهور جدید تایوان در ماه مه به شدت رو به سردی گراییده است. انتخاب اینگ ون به روند آشتی و مصالحه 8 سال گذشته بین تایوان و چین پایان داده است.

خبرگزاری صداوسیما: جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا در نشست سالانه کمیته برتون وودز، توافق هسته ای تابستان گذشته میان ایران و گروه پنج به اضافه یک را یکی از دستاوردهای مهم دولت آمریکا در یک سال گذشته توصیف کرد. لو در سخنرانی خود در این نشست که روز دوشنبه برگزار شد به موضوع همه پرسی انگلیس نیز پرداخت و گفت: ما به تصمیم رای دهندگان در انگلیس احترام می گذاریم و از نزدیک با لندن، بروکسل و شرکای بین المللی خود برای تضمین استمرار ثبات اقتصادی، امنیت و کامیابی اروپا و جهان همکاری خواهیم کرد.

خبرگزاری صدا وسیما: صدراعظم آلمان در واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت لندن نمی‌تواند همه چیز را برای خود دست چین کند و مذاکراتی هم بر اساس اصل دست چین کردن وجود نخواهد داشت. آنگلا مرکل در اعلام موضع رسمی دولت آلمان در قبال برگزیت اعلام کرد: معامله ای با انگلیس در میان نخواهد بود. مرکل امروز تاکید کرد لندن باید اول از همه رسماً تقاضای خروج از اتحادیه اروپا را اعلام کند.

خبرگزاری فارس: سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد رئیس‌جمهوری ترکیه به خاطر کشته شدن خلبان روسی در حادثه سرنگونی جنگنده «سوخو 24» بر فراز سوریه از «ولادیمیر پوتین» عذرخواهی کرده و خواستار عادی‌سازی روابط میان دو کشور شده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه کشته شدن خلبان روسی در حادثه سرنگونی جنگنده «سوخو-24» در ماه نوامبر سال گذشته را تسلیت گفته است. پسکوف همچنین تأکید کرد که اردوغان «متأسف است» و تمایل دارد تا به بحران ایجاد شده در روابط میان دو کشور رسیدگی کند. در تاریخ 24 نوامبر سال 2015 میلادی یک فروند جنگنده روسی «سوخو-24» توسط جنگنده‌های اف-16 ترکیه در خاک سوریه هدف قرار گرفته و سرنگون شدند. یکی از دو خلبان این جنگنده روسی در این حادثه جان خود را از دست داد.

خبرگزاری اسپوتنیک: والنتینا ماتووینکو، رییس شورای فدراسیون روسیه عذرخواهی اردوغان را دیر هنگام نامید، ولی گفت نامه اردوغان به پوتین می تواند پایه ای برای احیای مرحله به مرحله روابط بین روسیه و ترکیه تشکیل دهد. ماتووینکو گفت: “افسوس که این عذرخواهی با تاخیر رسیده است. روابط ما در این مدت شاهد افت هایی در بسیاری از عرصه ها شده و اعتماد سابق نیز از دست رفته است. با این وجود پیام اردغان می تواند باعث آغاز روند احیای مرحله به مرحله روابط بین روسیه و ترکیه شود”.

خبرگزاری فارس: نخست وزیر بریتانیا با حضور در جمع دیگر سران عضو اتحادیه اروپا امروز به توضیح نتیجه همه‌پرسی جدایی این کشور از اتحادیه اروپا می‌پردازد. دیوید کامرون روز سه‌شنبه با سفر به بروکسل به دیگر سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا توضیح خواهد داد که چرا مردم این کشور رای به خروج از این اتحادیه داده‌اند. به نوشته گاردین، کامرون ابتدا با ژان کلود، رئیس کمیسیون اروپا و دونالد توسک، رئیس شورای اروپا دیدار می‌کند. بعد از این دیدارها، کامرون با دیگر سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا شام کاری خواهد داشت که تنها موضوع این جلسه همه‌پرسی تاریخی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و رای مردم به خروج خواهد بود.

خبرگزاری فارس: بینالی ایلدریم، نخست وزیر ترکیه رسما توافق عادی‌سازی و ازسر گیری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. ایلدریم طی کنفرانس خبری در آنکارا با بیان اینکه مذاکرات زیادی برای آشتی با رژیم صهیونیستی انجام شد، گفت: طی این توافق، محدودیت‌هایی که بر فلسطینی‌ها و محاصره‌ای که بر غزه گذاشته شده، تسهیل خواهد شد. وی تاکید کرد که جمعه آینده اولین کشتی حاوی 10هزار تن کمک‌های انسان دوستانه ترکیه به بندر «اشدود» وارد و با این اتفاق، محاصره غزه تا حدود زیادی رفع خواهد شد. این در حالی است «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی کنفرانس خبری همزمان در پایتخت ایتالیا تاکید کرد که محاصره غزه هنوز ادامه خواهد داشت تا از تقویت حماس جلوگیری شود و اسرائیل امتیازی در این زمینه نداده است.

خبرگزاری ایرنا: پارلمان مصر با برنامه عربستان برای توسعه شبه جزیره سینا موافقت کرده است. مقامات مصری و سعودی در مارس (فروردین) گذشته این توافقنامه را در ریاض امضا کردند. برنامه توسعه سینا شامل پرداخت یک و نیم میلیارد دلار از سوی عربستان به مصر در قالب وام با بهره دو درصد برای اجرای این طرح هاست. پارلمان مصر در هفته اول ماه ژوئن (خرداد) به طور موقت دریافت این وام را تایید کرده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اقدام خردمندانه‌ رهبران اروپایی در پی تصمیم انگلیس برای خروج از این اتحادیه شد. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جان کری اعلام کرد: شراکت ما همچنان قدرتمند و حیاتی است و برای حفظ منافع مردم و همچنین برقراری صلح و امنیت در جهان دنبال می‌شود.وی ادامه داد که در دیدارش با کری، فرصتی عالی برای گفت‌وگو درباره مسائل مختلف داشته که از آن جمله می‌توان به تحکیم نقش اتحادیه اروپا در امور بین‌المللی اشاره کرد.

خبرگزاری مهر:   رئیس شرکت روس اتم از امضای قرارداد جدید میان این شرکت و ایران تا پایان سال جاری میلادی خبر داد. میخاییل پوزنیاکوف، رئیس شرکت روس اتم اعلام کرد که قرار است این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۶ قراردادی چهار ساله را برای انجام خدمات بلوک اول نیروگاه بوشهر امضا کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *