جدیدترین مطالب

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

Loading

أحدث المقالات

روایت جدید روزنامه اسرائیلی معاریو از عملیات ایران: موشک‌ها به سه پایگاه اسرائیل اصابت کرد/ درصد رهگیری ۸۴ درصد بوده نه ۹۹ درصد مورد ادعای ارتش اسرائیل

روزنامه معاریو اعلام کرد: «نرخ رهگیری موشک‌ها و پهپادهای تهاجمی ایران به اسرائیل ۸۴ درصد بوده و نه ۹۹ درصدی که ارتش ادعا کرده است همچنین به احتمال زیاد، موشک‌ها به راکتور هسته‌ای دیمونا و پایگاه‌های نواتیم و روامون اصابت کرده است.»

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

تحلیلگر عرب: نتانیاهو برای حمله به ایران به آمریکا نیاز دارد/ موضع واشنگتن محتاطانه و پایگاه های آن در تیررس ایران است

نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی عرب گفت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل برای حمله به ایران از نظر لجستیکی به آمریکا نیاز دارد اما این کشور درا…

حزب‌الله: عملیات «وعده صادق» منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد

یکی از مسئولان حزب‌الله با اشاره به اینکه عملیات «وعده صادق» ایران مایه افتخار و شادی مردم فلسطین و همه آزادگان و مقاومت است تاکید کرد این عملیات معادلات جدیدی را تثبیت کرد و مرحله بعد از آن در منطقه مانند مرحله قبل از این عملیات نخواهد یود.

اربعین پدیده فراملی و فرا دینی است/ معرفی ابعاد زیباشناختی اربعین + فیلم

کربلا- ایرنا- رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین گفت: اربعین پدیده‌ای فراملی، فرامذهبی و فرا دینی است و برای جهانی شدن آن به عنوان یک حرکت الهی، نیازمند وحدت نخبگان، تبیین صحیح، و گفتمان‌سازی است. 

Loading
مروري بر توليدات انديشکده هاي داخلي

ایران، مهم‌ترین بازیگر در حل بحران داعش

۱۳۹۵/۰۴/۱۰ | رصد

شوراآنلاین: چرا ایران مهم‌ترین بازیگر در حل بحران داعش است؟، فرصت‌های پیش روی رژیم صهیونیستی در کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دلایل و پیامدهای نزدیکی رژیم صهیونیستی و ترکیه، نگاهی به میزان مشارکت انگلیسی‌ها در همه‌پرسی خروج ، تعلیق فعالیتهای جمعیت الوفاق بحرین و تبعات آن  ، نقش عوامل مختلف در آینده حضور و نفوذ داعش و نگاه بازیگران شانگهای به عضویت ایران از مهمترین مقالات اندیشکده های داخلی در روزهای اخیر بود که در ادامه به مرور اجمالی آنها می‌پردازیم.

اندیشکده روابط بین الملل: چرا ایران مهمترین بازیگر در حل بحران داعش است؟ عنوان مقاله ای است که مانی محرابی کارشناس اندیشکده روابط بین الملل به آن پرداخته و نوشته است: جنگ سوریه دارای دو جبهه ظاهری دولت‎ها و تروریست‎ها است، لیکن دارای بازیگران متعددی است که قرار دادنشان در دو جبهه خیر و شر نهایت ساده انگاری‎ست. وی افزوده است: یکی از بازیگران اصلی این جنگ در وهله اول داعش به عنوان مهمترین و بزرگترین گروه تروریستی حاضر در سوریه می‎باشد که حضور دیگر گروه‎ها یا به عبارت صحیح‎تر گروهک‎های تروریستی را کاملا به سایه رانده. همچنین بازیگر دوم ایالات متحده تحت لوای ائتلاف جهانی‎ست که با هدف اولیه سرنگونی اسد و تغییر ژئوپلتیک خاورمیانه و مدیترانه و هدف ثانویه سرکوب و تضعیف داعش وارد درگیری‎ها شده و بازیگران بالقوه منطقه‎ای مانند عربستان، ترکیه، اسرائیل و حتی مصر را به حاشیه رانده است. دراین مقاله تصریح شده است : بازیگر سوم روسیه، حامی استراتژیک اسد است که با اهداف سرکوب و اضمحلال داعش، حفظ یکپارچگی سوریه و ماندن حکومت اسد در راس قدرت و البته حفظ جایگاه‎اش به عنوان یک قدرت جهانی، با اتکا به نیروی هوایی قدرتمندش به یکه تازی در سوریه مشغول است اما بازیگر چهارم این پیکار کسی نیست جز ایران. ایران صاحب یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی منطقه خاورمیانه است.

اندیشکده راهبردی تبیین: محمدمحسن فایضی، کارشناس اندیشکده راهبردی در مقاله ای درباره “فرصت‌های پیش روی رژیم صهیونیستی در کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد” نوشته است:  به نظر می‌رسد انتخاب مهندسی‌شده رژیم صهیونیستی به ریاست کمیته ششم، اهدافی خاص را پیگیری می‌نماید که عبارتند از: تشدید فشار حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران، تداوم حساسیت‌زدایی در عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، فراهم نمودن نقش‌آفرینی رژیم صهیونیستی در بحران سوریه و شکل‌دهی به نظم جدید منطقه‌ای و نهایتاً مشروعیت‌بخشی به رژیم صهیونیستی در جامعه بین‌المللی. 25 خرداد 95 دانی دانون نماینده رژیم صهیونیستی به‌عنوان رئیس کمیته حقوقی سازمان ملل که به کمیته ششم مشهور است، برگزیده شد. اتفاقی که با واکنش بسیاری از کشورها و دیگر جنبش‌های اسلامی همراه بود. تکیه زدن رژیم صهیونیستی بر کرسی ریاست یکی از شش کمیته اصلی مجمع عمومی سازمان ملل اتفاقی است که نیاز به بررسی دقیق پیامدهای آن و فرصت‌های پیش روی رژیم صهیونیستی دارد.

اندیشکده راهبردی تبیین:  محمدمحسن فایضی، کارشناس اندیشکده راهبردی همچنین در مقاله ای دیگر  درخصوص ” دلایل و پیامدهای نزدیکی رژیم صهیونیستی و ترکیه” تاکید کرده است:  روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در حال تغییر و رسیدن به سطح راهبردی است. تحولی که دو سرمنشأ می‌توان برای آن پیدا نمود. یک سرمنشأ، رژیم صهیونیستی است که به دنبال آن است با بهره‌برداری از شرایط منطقه، جبهه رقیبان و مخالفان جمهوری اسلامی را به یک ائتلاف هماهنگ راهبردی ِخصمانه و عملیاتی تبدیل کند. وی افزوده است: این ائتلاف با پیوستن ترکیه در کنار هم‌پیمانی سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی تکمیل خواهد شد. سرمنشأ دوم این تحول ترس ترکیه از تغییر معادلات منطقه‌ای و نزدیکی اعراب به رژیم صهیونیستی و از سوی دیگر در کنار قدرت گرفتن محور مقاومت و جمهوری اسلامی است.

اندیشکده راهبردی تبیین:  پژوهشگر مسائل راهبردی درمطلبی تحت عنوان  “نگاهی به میزان مشارکت انگلیسی‌ها در همه‌پرسی خروج”  نوشته است: جدول انتخابات سراسری بریتانیا طی سال های ۱۹۴۵ تا ۲۰۱۵ نشان می‌دهد نرخ مشارکت مردم انگلیس از سال ۲۰۰۰ به بعد، به پائین‌تر از ۷۰ درصد افت داشته و در طی ۱۵ سال اخیر میانگین ۶۵ درصدی داشته است.  ماشااله ذراتی افزوده است همه‌پرسی شکلی از رأی‌گیری است که هرشخصی به سن رأی دادن رسیده باشد می‌تواند در آن شرکت کند. معمولا پرسشی طرح می‌شود و هر رأی‌دهنده “بله” یا “خیر” می‌گوید. هر طرف که رأیش بیشتر بود برنده است. این پژوهشگر تصریح کرده است: دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، پیش از انتخابات سراسری 2015 – تحت فشار گروهی از نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان و البته حزب استقلال بریتانیا – قول داده بود اگر برنده شد، ماندن یا بیرون آمدن از اتحادیه اروپا را به رأی همگانی بگذارد. حامیان رفراندوم می‌گفتند از سال 1975 که مردم به ماندن در اتحادیه اروپا رأی دادند، چهل سال گذشته و مردم باید بتوانند دوباره نظرشان را بگویند. حرف‌شان این بود که اتحادیه اروپا تغییر کرده و اختیار زندگی روزمره مردم را از آنها گرفته است.

مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC: در یک سال گذشته تلاش های بسیاری از سوی بازیگران مختلف در جهت سرنگونی و از بین بردن داعش انجام شده است. در این بین آینده داعش و عوامل موثر در این حوزه زمینه ای برای گفتگو مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC  با دکتر علی اصغر زرگر،کارشناس مسائل سیاسی  شده است. وی در پاسخ به این سوال که  چه عوامل ژئوپلیتیکی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و … بر آینده قدرت و حضور داعش تاثیر دارد؟ گفته است: وضعیت موزائیکی در خاورمیانه وضعیت مناسبی برای نشو و نمایان شدن داعش بوده است. در عراق زمینه های این افتراق دیده می شود. کسانی که طرفدار صدام حسین بودند و کسانی که عضو حزب بعث عراق بودند و از قدرت پاکسازی شدند، بهترین محفل و بهترین زمینه را پیدا کردند که در کنار این تفکر قرار بگیرند، اگرچه حتی اعتقادی هم به آن نداشته باشند. در عراق شیعه ها که در اکثریت هستند، قدرت نسبی را در دست دارند و زمینه مناسبی برای چنین سیاستی در آن جاست. در سوریه هم اقلیت 11، 12 درصدی علوی ها قدرت را به دست داشتند و یک اکثرست سنی که همین موضوع زمینه فرقه گرایی را در آن جا فراهم کرده است. بنابراین بیشترین جای حضور داعش در سوریه و در عراق است و بهترین زمینه های فرقه گرایی و جنگ و خونریزی فراهم بوده است و توانسته است بهره برداری کند.

مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC: کشورهای هند و پاکستان به همراه جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ و کشور افغانستان نیز در سال ۲۰۱۲ به عنوان اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شدند. در این بین ایران در سال ۲۰۰۷ درخواست عضویت دائم در این سازمان را ارائه کردند. اخیرا نیز سازمان همکاری شانگهای متشکل از کشورهای روسیه، چین، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به عنوان شش کشور دارای عضویت دائمی است و پیوستن هند و پاکستان به این سازمان تعداد اعضای دائم این سازمان به هشت کشور رسید. اخیرا نیز شست سازمان همکاری شانگهای با حضور سران 10 کشور، هیات های مختلف از جمله ایران به ریاست محمدجواد ظریف پایان یافت. در این بین با وجود تاکید سران در نشست تاشکند مبنی بر لزوم عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای عضویت ایران هنوز در دست بررسی است. مرکز بین المللی مطالعات صلح درخصوص اینکه  در شرایط کنونی چند نوع نگاه در بین اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای نسبت به عضویت ایران در این سازمان وجود دارد ؟ نوشته است: موضوع عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای موضوع مهمی است. بعد از خروج انگلستان از اتحادیه از اروپا ترکیبات جدید قطب بندی‌های دنیا مشخص می‌شود. شاید آمریکا و انگلیس به عنوان یک قطب و اتحادیه اروپا به عنوان قطب دوم مطرح باشند، سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند قطب سوم تقسیمات جدید حاکم بر جهان باشد. در این بین عمده نگاه به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نگاه مثبتی است، ولی عضویت ایران در این سازمان نیاز به اجماع آراء دارد. .

مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC:  اکبر جمالی، پژوهشگر و کارشناس مسائل هند درتحلیلی بیان کرده است : اگر بخواهیم که منحنی روابط هند و امریکا را ترسیم کنیم این منحنی که در طول جنگ سرد سعی با شیب متمایل به اتحاد شوروی از امریکا بیش از حد دور نشد پس از پایان جنگ سرد تا امروز این منحنی در جهت عکس جنگ سرد در حال حرکت است و اکنون هند در نزدیک ترین رابطه با امریکا پس تاریخ استقلال این کشور است. وی افزوده است : هندی ها که روزگار درازی مستعمره ی بریتانیا بودند از آن روزگار همچنان تلاش داشته اند که بریتانیا را همه گونه الگوی خود قرار دهند. آنان در سیاست خارجی نیز چنین الگویی را با جدیت دنبال می کنند. هند در سالهای جنگ سرد ناخواسته به سوی شوروی سوق داده شد و دلیل اصلی آن هم حمایت امریکا از پاکستان برای ایجاد کمربند سبز در اطراف اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی بود. اما اکنون که رابطه ی امریکا با پاکستان در حال فروپاشی است و اتحاد شوروی دیگر در کار نیست دیگر مانعی در جهت نزدیکی هر چه بیشتر هند و امریکا نمانده است. ضمن اینکه هر دو اینک دو دشمن مشترک جدید نیز دارند. چین و اسلام گرایی.

مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه: جمعیت وفاق ملی اسلامی (جمعیه الوفاق الوطنی الاسلامی) که برجسته‌ترین حزب سیاسی شیعه در بحرین می‌باشد، اخیرا فعالیت های آن توسط وزارت دادگستری بحرین تعلیق شده است. سید مرتضی کاظمی دینان کارشناس و پژوهشگر مینویسد:  یکی از تبعات مهم این اقدام را می توان تعمیق شکاف بین حاکمیت و اکثریت مردم بحرین و نهایتا از دست دادن ثبات و مشروعیت سیاسی حکومت بحرین دانست. وی افزوده است :  جمعیت وفاق ملی اسلامی این جمعیت در هیچ برهه ای رویکرد خشونت آمیز و مسلحانه نداشته و عمده فعالیتهای آن، در حوزه سیاسی و فرهنگی – اجتماعی کشور بحرین انجام می شود. الوفاق، خواستار اصلاحات و ایجاد نظام سلطنت مشروطه و تشکیل کابینه بر اساس رای مردم است. مهمترین دلایل اقدام اخیر وزارت دادگستری بحرین در تعلیق فعالیتهای این جمعیت مردمی را می توان اینگونه بررسی کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *