جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading
10تیر 1395

رسانه ها؛ آمریکا همچنان در پی تغییر ایران و …

۱۳۹۵/۰۴/۱۰ | رصد

شوراآنلاین: اظهارات جان کری به نحوه استفاده از تجارت برای ایجاد تغییرات دلخواه در ایران، روایت بشار اسد از مذاکرات محرمانه دولت‌های غربی با مقامات سوری، تاکید رئیس دید‌بان حقوق بشر بر اخراج عربستان از شورای حقوق بشر، درگیری بین نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی در جنوب مسجدالاقصی در آستانه روز جهانی قدس، تمدید تحریم محصولات غذایی اتحادیه اروپا از سوی روسیه، امضای  موافقتنامه همکاری هسته ای میان ترکیه و چین، آمار تعداد نفرات داعش در عراق و سوریه به روایت پنتاگون و هشدار حیدر العبادی در خصوص هرگونه دخالت ترکیه در موصل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای به نحوه استفاده از تجارت برای ایجاد تغییرات دلخواه در ایران و انگیزه‌های مالی پشت مذاکرات ایران و 1+5 پرداخت. وزیر خارجه آمریکا گفت نظر واشنگتن نسبت به ایرانِ حامی تروریسم عوض نشده، ولی «بی‌معنی» بود که واشنگتن مذاکره کند و کارگران فرانسوی ایرباس به جای کارگران آمریکایی بوئینگ از ثمر آن بهره‌مند شوند. وی در ادامه به اصل موضوع صدور مجوز فروش بوئینگ پرداخت و پس از اینکه مجدداً ادعاهای حمایت ایران ازتروریسم را مطرح کرد، گفت: «ما مطمئناً روی این موضوع متمرکز خواهیم ماند اما در عین حال، ما می خواهیم کارمان را با فکر پیش ببریم و تجارت یکی از بهترین راه‌های ایجاد منافع است و اگر شما خواهان باشید، وسیله‌ای است برای ایجاد تغییر.»

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان سیا در نشستی در یک اندیشکده آمریکایی گفت که برخی در داخل ایران از زمان امضای برجام انتظارات بالایی از این توافق هسته‌ای داشتند. جان برنان همچنین در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق و اینکه آیا تهران در این زمینه نقش یاری‌رسان دارد گفت: «بله. برخی کارها هستند که آنها قادرند برای مقابله با تهدیدهای تروریستی که خودشان با آن مواجه هستند که همان تهدیدهای پیش روی ما است، انجام بدهند و آنها را انجام داده‌اند.»

خبرگزاری فارس: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه بیشتر مسئولان غربی فقط چیزهایی را می‌گویند که آمریکا از آنها می‌خواهد، تصریح کرد که دولت‌های غربی مذاکرات محرمانه‌ای با مسئولان سوری دارند.

 خبرگزاری فارس : رییس دید‌بان حقوق بشر با تاکید بر «باج‌خواهی» ریاض در ماجرای حذف از لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان، از لزوم حذف سعودی‌ها از شورای حقوق بشر این سازمان سخن گفت. سازمان دید‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل  روز گذشته از مجمع عمومی سازمان ملل خواستند عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل را به حالت تعلیق درآورد.

خبرگزاری تسنیم: در آستانه روز جهانی قدس، درگیری بین نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی در مناطق کرانه باختری و جنوب مسجدالاقصی همچنان ادامه دارد. پلیس رژیم صهیونیستی از چند روز قبل نیروهای خود را در سراسر شهر قدس به منظور آنچه «حفظ امنیت  در ماه رمضان» خواند، مستقر کرده است.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که دولت آمریکا سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار به‌صورت مستقیم به اسرائیل کمک می‌کند؛ ثروتمندان یهودی این کشور نیز از طریق برخی خیریه‌ها مبلغ یک‌میلیارد دلار دیگر را به‌جای مالیات پرداختی‌شان به واشنگتن به تل‌آویو ارسال می‌کنند. از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، اسرائیل بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی از ایالات متحده بوده است. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا، کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل برابر با 53 درصد تمامی کمک‌های نظامی خارجی این کشور است. در واقع این کمک‌های نظامی، هم‌اکنون برابر با یک پنجم بودجه نظامی رژیم صهیونیستی است. حدود سه‌چهارم این کمک‌ها (74 درصد) صرف خرید تجهیزات نظامی از شرکت‌های آمریکایی شده و از مابقی آن نیز برای خرید تجهیزات جنگی از شرکت‌های مستقر در فلسطین اشغالی استفاده شده است.

خبرگزاری صدا وسیما: رئیس جمهور آمریکا گفت دونالد ترامپ، نامزدی عوامگرا نیست، بلکه نامزدی بیگانه ستیز و وقیح است. باراک اوباما روز چهارشنبه در حاشیه نشست سران آمریکای شمالی در اتاوا، پایتخت کانادا، اعلام کرد فردی که هرگز کوچک ترین احترامی برای کسانی که کار می کنند نشان نداده است، هرگز به برای مسائل مربوط به عدالت اجتماعی مبارزه یا برای این که کودکان فقیر حق زندگی آبرومندانه یا دسترسی به بهداشت داشته باشند، اقدامی نکرده است، با تعریف عوامگرا منطبق نیست.

خبرگزاری صداوسیما: در واکنش به ادامه تحریم های اتحادیه اروپا رئیس جمهور روسیه با امضای حکمی ممنوعیت واردات برخی از محصولات غذایی اتحادیه اروپا به روسیه را تمدید کرد. ولادیمیر پوتین با این حکم تحریم هایی را که روسیه در پاسخ به مجازات های غرب علیه این کشور در ارتباط با بحران اوکراین اعمال کرده است، بار دیگر تمدید کرد.

 خبرگزاری ایرنا: ترکیه و چین در زمینه همکاری و توسعه متقابل فناوری های هسته ای، یک موافقتنامه به امضا رساندند. این موافقتنامه بین «برات آلبایراک» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و «نور بکری» رئیس اداره ملی انرژی چین در حاشیه نشست وزیران انرژی گروه 20 در پکن امضا شد. آلبایراک روز گذشته بعد از شرکت در مراسم گشایش نشست وزیران انرژی گروه 20، دیدارهای دو جانبه ای با نمایندگان کشورهای این گروه داشت و در قالب این دیدارها، یک سند همکاری در زمینه انرژی هسته ای را «نور بکری» رئیس اداره ملی انرژی چین امضا کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): وزیر خارجه مصر که به رام الله مرکز کرانه باختری سفر کرده است، روز چهارشنبه با محمود عباس و رامی حمد الله دیدار و گفتگو کرد. رامی حمد الله، نخست وزیر فلسطین در دیدار با “سامح شکری” وزیر امور خارجه مصر وی را در جریان آخرین تحولات سیاسی و وضعیت روند سازش و نیز تجاوزات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی؛ به ویژه علیه مقدسات فلسطین و در راس آنها تجاوزات مکرر علیه مسجد الاقصی قرار داد. حمد الله همچنین از نقش جمهوری عربی مصر در حمایت از مساله فلسطین در محافل مختلف بین‌المللی تمجید کرد. در این نشست درباره طرح سیسی درخصوص فلسطین هم گفتگو شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه عراق در واکنش به اظهارات وزیر خارجه عربستان در خصوص ضرورت برچیدن نیروهای مردمی عراق، مخالفت خود را با مداخله مکرر ریاض در امور داخلی این کشور اعلام کرد. احمد جمال، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای گفت: این وزارتخانه مخالفت خود را با مداخله مکرر عربستان در امور داخلی عراق اعلام می‌کند و این کشور را به عدم دخالت در مسائل عراق که موجب انتقال اختلافات این کشور با دیگر کشورها و یا ایجاد بحران‌های داخلی در آن می‌شود، دعوت کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه روسیه از فرستاده سازمان ملل به سوریه خواست تا مذاکرات ژنو را با تمامی گروه‌های مایل به مشارکت از سر بگیرد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با ژان ماری آیرو، همتای فرانسوی خود در پاریس همچنین خواستار عدم حمایت دی میستورا از دیدگاه‌های غیرسازنده و  یا خواسته‌های گروه‌های مخالف شرکت کننده در  مذاکرات شد. بلکه دیدارهای دی میستورا باید با کسانی صورت گیرد که آماده حضور در ژنو و مشارکت در مذاکراتی سریع هستند. وی گفت: هیات عالی مذاکرات مورد حمایت ریاض دیدگاهی غیرسازنده در مذاکرات ژنو دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک: سرهنگ کریستوفر گارور، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تعداد نفرات داعش در عراق و سوریه 19 تا 25 هزار نفر تخمین زده می شود. وی در گفتگویی تلویزیونی گفت: “60 درصد تروریست ها در یک کشور و 40 در صد در کشور دیگر حضور دارند”.

خبرگزاری اسپوتنیک: باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا پیشقدم شدن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای عادی سازی روابط با روسیه را مورد تحسین قرار داد. این مطلب را دفتر مطبوعاتی کاخ سفید پس از گفتگوی تلفنی رهبران دو کشور اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری”تاس”، گام های اردوغان برای تخفیف تنش در روابط با روسیه و همچنین حصول توافق درباره عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل مورد تأئید رئیس جمهور آمریکا و دولت وی قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر: دادگاه بین المللی لاهه کمتر از دو هفته دیگر رای نهایی خود را درباره پرونده شکایت فیلیپین با موضوع زیاده خواهی پکن در دریای چین جنوبی اعلام خواهد کرد؛ مسئله ای که اعتراض چین را به دنبال خواهد داشت. اعلان دادگاه بین المللی لاهه مبنی بر تعیین تاریخ ۱۲ ماه میلادی جولای ۲۰۱۶ برای صدور حکم نهایی در خصوص پرونده شکایت فیلیپین از چین، واکنش سریع دولت پکن را به دنبال داشت. در این میان، آمریکا نیز که در این پرونده حول مناقشات ارضی دریای چین جنوبی، جانب فیلیپین را نگه می دارد، بار دیگر حمایت خود را از روند رسیدگی به شکایت در دادگاه لاهه اعلام کرد و مدعی شد که قصدش دعوت طرفین به حل اختلافات از راه های صلح آمیز است.

خبرگزاری مهر:  «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق شامگاه چهارشنبه درباره وقوع جنگی بزرگ در صورت دخالت ترکیه در شهر موصل هشدار داد. نخست وزیر عراق هشدار داد که هرگونه دخالت ترکیه در موصل به جنگی بزرگ غیر از جنگ با داعش منجر خواهد شد. حیدر العبادی با هشدار به اینکه هرگونه دخالت ترکیه در موصل به جنگی بزرگ غیر از جنگ با داعش منجر خواهد شد، گفت: نگرانی ما نسبت به طمع های ترکیه در موصل حقیقی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *