جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading
20 تیر 1395

رسانه ها؛ نظر گورباچف درباره جنگ آخرالزمانی و …

۱۳۹۵/۰۴/۲۰ | رصد

شوراآنلاین: پیش بینی گورباچف از جنگ بعدی جهان، تمجید شاهزاده سعودی از گروهک منافقین، برپایی تجمع در اعتراض به گسترش ناتو در نیویورک، حمایت ضمنی رئیس جمهور فرانسه از داعش، اذعان اوباما به ناتوانی آمریکا در تامین امنیت جهانی، سرنگونی بالگرد روس با موشک آمریکایی، سفر وزیر خارجه مصر به فلسطین اشغالی و افزایش درخواست اتریشی ها برای  خروج از اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی گفت: اگر بحران تشدید و منجر به وقوع جنگ دیگری در جهان شود، این آخرین جنگ خواهد بود. میخائیل گورباچف با اشاره به نشست اخیر رهبران ناتو، همچنین تصریح کرد: تصمیمات اتخاذ شده در نشست ناتو در ورشو را باید یک آمادگی برای جنگ تمام عیار با روسیه تلقی کرد. به نظر من تصمیمات اخیر ناتو کوته نظرانه و بسیار خطرناک خواهد بود.

خبرگزاری صدا وسیما: سخنان ترکی فیصل، رییس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان در حمایت از گروهک منافقین در نشست سالانه این گروهک در پاریس تعجب همگان را برانگیخت. این شاهزاده کارکشته سعودی در اظهارات خود که بارها مورد تشویق حاضران قرار گرفت، خطاب به مریم رجوی گفت: « و تو ای خانم مریم رجوی و همسرت مرحوم مسعود رجوی، شما نیز مثل شاهنامه در تاریخ ماندگار خواهید شد.» این در حالیست که خبر مرگ مسعود رجوی تاکنون از سوی هیچ نهاد خبری تایید نشده و یک منبع امنیتی نیز در واکنش به این اظهارات در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاریس خبر مرگ وی را تکذیب کرده است.

خبرگزاری صداوسیما: صدها تن از شهروندان نیویورکی  همزمان با برپایی اجلاس سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (‌ناتو) در ورشو،  با اجتماع در میدان تایمز این شهر به گسترش ناتو اعتراض کردند. جو لومبارد فعال ضد جنگ و معاون ائتلاف ملی متحد آنتی وار (UNAC) اعلام کرد سران ناتو در ورشو، در حالی برای گسترش این پیمان تلاش می کنند که هیچ نیازی به این کار وجود ندارد. وی افزود: ناتو سالها قبل برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد ولی نظام شوروی سالهای سال است که از هم  فروپاشیده است.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور فرانسه به طور ضمنی از داعش حمایت کرد. فرانسوا اولاند اقدام بین المللی را علیه شاخه القاعده در سوریه خواستار شد و هشدار داد: شکست های اخیر داعش ممکن است به جسور شدن دیگر گروه‌های افراط گرا منجر شود.  اولاند پس از دیدار با سران آمریکا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و اوکراین در حاشیه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ورشو گفت: داعش در حال عقب نشینی است .با این حال، اولاند خاطر نشان کرد : ما همچنین باید از اوضاعی که در آن داعش ضعیف تر و دیگر گروه‌ها قدرتمندتر می شوند، اجتناب کنیم.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که ایالات متحده به تنهایی نمی‌تواند چالش‌های جهانی از جمله مقابله با گروه تروریستی داعش را حل و فصل کند. باراک اوباما در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی “ال پایس” تاکید کرد: ایالات متحده قادر نیست به تنهایی امنیت و رفاه را در سراسر جهان تامین کند. آمریکا نمی تواند همه چالش های جهانی مثل مقابله با داعش و روند صلح سوریه را حل و فصل نماید. این مصاحبه در آستانه سفر امروز یکشنبه اوباما به اسپانیا منتشر شده است.

خبرگزاری مهر: نخست وزیر انگلستان گفت پارلمان این کشور درباره نوسازی تسلیحات اتمی انگلیس تصمیم گیری خواهد کرد. «دیوید کامرون» که در نشست سران ناتو در ورشو در این خصوص سخن می گفت، تصریح کرد که البته معتقد است پارلمان در حمایت از جایگزینی کامل زیردریایی های هسته ای این کشور حمایت خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: وزیرخارجه آلمان ضمن دعوت از مسکو برای پذیرش پیشنهاد گفت‌وگو با ناتو درعین حال گفت که این مذاکرات آسان نخواهد بود. ‌اشتاین‌مایر در پی نشست 2 روز گذشته اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ورشو اعلام کرد که با توجه به حضور نظامی ناتو در شرق اروپا، مذاکرات با روسیه آسان نیست و با مشکلاتی همراه خواهد بود وی گفت: «این مسئله که هر 2 طرف در مذاکراتی مداوم و جدی وارد شوند، اهمیت دارد.» وی همچنین از روسیه خواست تا پیشنهاد گفت‌وگو را بپذیرد.اشتاین‌مایر پیش از این هم از مذاکره با روسیه استقبال کرده بود.

خبرگزاری فارس: خبرگزاری اینترفکس نوشته است که داعش برای هدف قرار دادن بالگرد روس در سوریه، از موشک‌های آمریکایی «تاو» استفاده کرده است. شنبه شب وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که داعش یک فروند بالگرد ام‌آی-25 این کشور را در نزدیکی شهر «تدمر» (پالمیرا) ساقط کرده است. در جریان این حادثه دو خلبان بالگرد جان خود را از دست دادند. منابع نظامی به اینترفکس گفته‌اند که بالگرد احتمالا توسط موشک‌های زمین به هوای ساخت آمریکا، هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس : موسسه آمریکایی «کاتو» در گزارشی نوشت: مشکل واقعی کسانی که خواهان ایجاد اصلاحات در اتحادیه‌ اروپا هستند این است که انگیزه اولیه برای تشکیل این اتحادیه متمرکزسازی تصمیم‌گیری‌ها در بروکسل بوده است. در این گزارش آمده است: اتحادیه‌اروپا اوج فرآیند طولانی ادغام سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. این اتحادیه مدعی است که رفاه و امنیت را برای مردم این قاره به ارمغان آورده اما این ادعا با واقعیت در تضاد است. هم‌اکنون اروپا به شکل نگران‌کننده‌ای در حال بی‌ثبات‌شدن بوده و رشد اقتصادی آن نیز کندتر از بسیاری از نقاط دیگر جهان است.

خبرگزاری ایرنا: سامح شکری وزیر خارجه مصر امروز (یکشنبه) به فلسطین اشغالی سفر می کند. شکری در سفر به فلسطین اشغالی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تل آویو دیدار می کند. وی قرار است در دیدار با نتانیاهو درباره مساله فلسطین و روند مذاکرات بین فلسطین – رژیم صهیونیستی و نکات مورد اختلاف بین دو طرف گفت وگو کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): معاون تونی بلر در دوران نخست وزیری انگلیس گفت:  جنگ عراق غیرقانونی بود. جان پریسکات تاکیدکرد جنگ عراق یک “تصمیم غیر قانونی و فاجعه‌بار” بوده و او از کهنه سربازان انگلیسی و به ویژه بازماندگان سربازان کشته شده در عراق عمیقا عذرخواهی می‌کند. پریسکات همچنین حمایت بی‌چون و چرای تونی بلر از جورج دبلیو بوش را “ویرانگر” خوانده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): دبیرکل ناتو گفت، اوکراین پیشرفت خوبی در زمینه اصلاحات در راستای هنجارهای ناتو داشته، اما عضویت این کشور در ناتو در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از مذاکره با رهبران ناتو در ورشو در کنار پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: مساله عضویت اکنون در دستور کار نیست. الان تمرکز روی آن است که ببینیم اوکراین چگونه می‌تواند به استانداردهای مورد نظر ناتو دست یابد. او افزود: ما همچنان به فراهم کردن حمایت سیاسی قوی ادامه می‌دهیم؛ حمایت عملی آنها را برای حرکت رو به جلو توانمند می‌کند و سپس ما می‌توانیم مساله عضویت اوکراین را در سطحی بالاتر بررسی کنیم.

خبرگزاری اسپوتنیک :  نتیجه یک  نظرسنجی نشان میدهد 47 درصد  اتریشی ها خواهان خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند. این نظرسنجی در نشریه «کوریر» منتشر شده است. همچنین براساس این نظرسنجی  51 درصد  ساکنان اتریش  معتقدند که اتریش باید در ترکیب اتحادیه اروپا باقی بماند. یوهانس  هوبنر  نماینده  مجلس از حزب آزادی  اتریش گفته است : هم اکنون  خروج اتریش از اتحادیه اروپا بررسی نمی شود.  اما این موضوع  به  جهت  پیشرفت اتحادیه اروپا طی دو — سه سال  آینده وابسته خواهد بود. اگر چنین گرایشی  مانند  نادیده گرفتن  تصمیمات پارلمان  رخ بدهد، شکل گیری  سناریوی خروج اتریش از اتحادیه اروپا محتمل خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *