جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

Loading

أحدث المقالات

حماس: ایران ثابت کرد دوران عربده‌کشی اسرائیل به پایان رسیده است

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما همچنان پیگیر تحولات پاسخ مشروع و شایسته و بایسته ایران به رژیم صهیونیستی در نتیجه جنایت هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و ترور تعدادی از فرمادهان سپاه پاسداران هستیم.

روایت نویسنده پاکستانی از ضربِ شست ایران علیه اسرائیل و دوگانگی غرب

اسلام‌آباد – ایرنا – یک نویسنده پاکستانی حمایت‌های کورکورانه غرب از رژیم صهیونیستی را دلیل نسل کشی مردم غزه و اقدامات تحریک آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: آمریکا و متحدانش مسوول تجاوزات اسرائیل در منطقه هستند.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.
Loading
26 تیر 1395

رسانه ها؛ کودتای نافرجام در ترکیه  و …

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ | رصد

شوراآنلاین: وقوع و شکست کودتا در ترکیه، انتشار گزارش ۲۸ صفحه ای کنگره آمریکا درباره۱۱ سپتامبر، تصویب 3 طرح ضدایرانی دیگر در کنگره آمریکا، آخرین اخبار حمله تروریستی نیس فرانسه، تاکیدکره جنوبی براتحاد مجدد جزیره‌ کره، تلاش سازمان ملل برای بازگشت هیات دولت مستعفی یمن به مذاکرات صلح، توافق واشنگتن و مسکو با اتخاذ "اقدامات مهم و جدی" درباره سوریه، استقرار اس 400 در کریمه پاسخ روسیه به ناتو و تاسیس منطقه آزاد تجاری چین در آسیای میانه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها  بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا وسیما: گروهی از نظامیان ارتش ترکیه دیشب دراین کشور کودتا وتمام ساختمانهای مهم دولتی رااشغال کردند. کودتاچیان همچنین تغییر قانون اساسی ترکیه را خواستار شدند. اما پس از چند ساعت درگیری میان ارتش و هواداران دولت ترکیه، ‌مقامات رسمی در آنکارا از شکست کودتا خبر دادند. مقامات پلیس ترکیه اعلام کرد دریاسالار مرسین و ژنرال ممدوح حق بیلان فرمانده سپاه منطقه اژه ارتش ترکیه که از عوامل کودتا بوده اند را بازداشت و ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه را از دست کودتاگران آزادکرده اند.

خبرگزاری تسنیم: گزارش ۲۸ صفحه ای کنگره آمریکا درباره حوادث ۱۱ سپتامبر منتشر شد و در بخشی از آن به مشارکت دولت سعودی در طراحی و تامین مالی این حملات اشاره شده است. گزارش 28 صفحه ای کنگره آمریکا مربوط به سال 2002 میلادی که مدت هاست انتظار انتشار آن می رود با محوریت حملات تروریستی 11 سپتامبر منتشر شده و بخشی از این گزارش حاکی از آن است که مهره های برجسته دولت عربستان سعودی در طراحی و تامین مالی این حملات دخیل بوده اند. اسناد محرمانه ای که حاوی این گزارش 28 صفحه ای است، روز جمعه توسط کنگره آمریکا منتشر شده است. انتشار این گزارش تائیدی است بر این تردیدها که تروریست های دخیل در حملات تروریستی 11 سپتامبر  که بیشتر آنها تبعه سعودی بوده اند، احتمالا از طریق افسران عالی رتبه اطلاعاتی عربستان سعودی پشتیبانی و حمایت شده اند.

خبرگزاری فارس: همزمان با آزادی رئیس ستاد مشترک ترکیه از دست «کودتاچیان»، وزیر کشور ترکیه گفت تلاش برای کودتا سرکوب شده است. افکان آلا، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که تلاش برای کودتا در این کشور سرکوب شده است گزارش‌های خبری نشان میدهد که پلیس ترکیه موفق شده است با آن بخش از ارتش ترکیه که حامی کودتاست، مذاکره کند تا از خیابان‌ها عقب‌نشینی کنند.

خبرگزاری فارس:  در پی حمله تروریستی مرگبار شهر نیس فرانسه، پلیس این کشور از بازداشت همسر سابق  «محمد لحوائج بوهلال» عامل و مجری تونسی‌الاصل این حمله با هدف پی بردن به انگیزه وی از انجام این اقدام جنایتکارانه و بررسی احتمال وجود همدست در میان نزدیکان وی خبر دادند. به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، منابع پلیس فرانسه با تأیید اخبار رسانه‌های فرانسوی اعلام کرده‌اند که تیم تحقیق پلیس قضایی فرانسه هم‌اکنون در حال بازجویی از همسر سابق عامل این حمله با هدف پی بردن به انگیزه‌های این مرد 31 ساله از انجام این حمله است.

خبرگزاری فارس: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ضدایرانی دیگر در ارتباط با تحریم ها و جلوگیری از دسترسی ایران به سیستم مالی این کشور را تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا ساعات پایانی روز پنجشنبه دو لایحه مرتبط با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی که یک سال قبل بدست آمد، تصویب کرد که امکان وتو از سوی «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور را دارد.این دو لایحه که با تعداد بالای آرای موافق تصویب شد شامل یک سری تحریم‌های جدید و همچنین ممانعت از دسترسی ایران به سیستم اقتصادی آمریکا و واحد پول دلار می‌شوند.

خبرگزاری فارس: «پارک جئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی گفت در تلاش‌ها برای دستیابی به آسیای شرقی که آرام، آزاد و به هم پیوسته باشد کره شمالی، حلقه مفقوده است. رئیس جمهور کره جنوبی گفت در راستای دستیابی به آرامش و پیوستگی در آسیای شرقی به اتحاد در شبه‌جزیره کره نیاز است. وی ضمن تاکید بر این مساله خواستار همکاری بین‌المللی شد تا به تلاش‌های سئول در راستای این اتحاد کمک کنند. پارک جئون هی گفت آخرین راه برای ساختن اوراسیای واحد، اتحاد شبه جزیره کره است. وی افزود «همچنین معتقدم اتحاد شبه جزیره کره تنها راه حل اساسی برای نقض حقوق بشر کره شمالی و مشکل هسته‌ای آن است.»

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  در پی مخالفت هیات دولت مستعفی یمن با حضور در مذاکرات کویت، فرستاده سازمان ملل با رئیس‌جمهور فراری این کشور در ریاض دیدار و درباره مذاکرات صلح بحث و گفتگو کرد. دولت مستعفی یمن با شرکت در دور دوم مذاکرات صلح در کویت که قرار بود روز جمعه آغاز شود، مخالفت کرده است. در همین راستا اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن شب گذشته با هدف قانع کردن عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن برای حضور سر میز مذاکرات به ریاض رفت. منصور هادی در دیدار با ولد الشیخ تأکید کرد: اصول و پایه‌های “صلح” کاملا واضح و مشخص است. این اصول قطعنامه 2216 شورای امنیت، طرح شورای همکاری خلیج فارس و نتایج مذاکرات ملی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  وزیر خارجه عربستان ضمن استقبال از گزارش 28 صفحه‌ای حملات 11 سپتامبر در آمریکا، مدعی شد : نتایج تحقیقات بار دیگر ثابت کرد که هیچ دلیل و مدرکی دال بر دست داشتن عربستان یا مسئولان عربستانی در این حملات وجود ندارد. عادل الجبیر در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سفارت این کشور در واشنگتن گفت: انتشار این گزارش اقدامی مثبت است، از این جهت که بدانیم چه چیزی در آن وجود دارد و نتایج تحقیقات به کجا رسیده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن و مسکو با اتخاذ “اقدامات چشمگیر” برای نجات آتش‌بس در سوریه توافق کرده‌اند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که هرگز جزئیات این توافق را فاش نخواهد کرد “تا زمینه برای ادامه فعالیت پشت پرده جهت تحقق صلح فراهم شود.”کری در پایان مذاکرات خود با لاوروف که بیش از 12 ساعت طول کشید، گفت: این اقدامات مسئولیت‌های مشخصی را برای تمامی طرف‌های بحران سوریه تعیین می‌کند. هدف کنونی ما توقف بمباران بیهوده از سوی نظام بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و افزایش تلاشمان علیه جبهه النصره است. همگی ما می‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم.

خبرگزاری ایرنا:  همزمان با تشدید تنش بین مسکو و ناتو در باره افزایش گسترده نفوذ نظامی این پیمان در شرق اروپا، منطقه دریای بالتیک نزدیک و هم مرز خاکی-آبی روسیه و همچنین دریای سیاه، یک مقام نظامی روسی از تصمیم استقرار سامانه های پدافند موشکی اس-400 در شبه جزیره کریمه خبر داد. یوگنی آلینیکوف رئیس ستاد هنگ سی و یکم پدافند هوایی روسیه مستقر در بندر سواستوپل در شبه جزیره کریمه اعلام کرد: ماه آینده (اوت) مجموعه های پدافند موشکی اس-400 در کریمه مستقر خواهد شد. اس-400 با برتری های عمده به انواع سامانه های پدافند هوایی غربی و برخوردار از سه موشک مختلف، قادر به تشخیص همزمان 100 هدف و 12 شلیک آنی در برد 400 کیلومتری است که می تواند بالگرد، هواپیما، موشک های کروز و دوربرد را نابود کند.

خبرگزاری مهر:  رهبران جهان در پیام های جداگانه که مضمون واحدی داشت در واکنش به کودتای نظامی علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، خواهان احترام به نهادهای دموکراتیک این کشور عضو ناتو شدند. ایالات متحده آمریکا، روسیه، ناتو و اتحادیه اروپا همه به طور مشترک از لزوم برقراری ثبات در ترکیه سخن گفتند. در عین حال، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا از همه طرفین دخیل در بحران ترکیه خواست تا از دولت منتخب اردوغان دفاع کنند.

خبرگزاری مهر:   وزیر دفاع آلمان از انتشار کتاب استراتژیک دفاعی این کشور پرده برداشت. کتاب سفید عنوان مصطلحی برای نوعی کتاب استراتژیک دفاعی است که نه تنها در آلمان بلکه در برخی دیگر از کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا منتشر شده است.

خبرگزاری مهر:  مسئولان سازمان ملل متحد اعلام کردند که در درگیری های اخیر شهر جوبا پایتخت سودان جنوبی دستکم ۳۰۰ نفر کشته شده و حدود ۴۲ هزار نفر دیگر آواره شده اند.«طارق جاساروویچ» سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که از ۸ جولای تا کنون، در درگیری های شهر جوبا پایتخت سودان جنوبی بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده اند و آماری دقیقی از شمار مجروحان در دسترس نیست.شهر جوبا از ۸ تا ۱۱ جولای شاهد درگیری میان نیروهای دولت «سالوا کر» و شورشیان این کشور بود که این درگیری تهدیدی برای توافق شکننده صلح که در تابستان ۲۰۱۵ به امضا رسیده به حساب می آید.

 خبرگزاری اسپوتنیک :   چین و تاجیکستان در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری در مناطق مرزی خود در حال توافق هستند.مقامات تاجیکستان معتقد هستند که این توافقات حجم گردش کالا بین دو کشور را بالا می برد. کارشناسان در دوشنبه با این نظر موافق هستند، در عین حال می گویند که امکانات تاجیکستان برای صادرات کالا به این منطقه هنوز کم است. کمیسیون دولت در تاجیکستان به زودی توافقات صورت گرفته با چین را امضا خواهد کرد. اما جزییات برخی از پیشنهادات هنوز روشن نیستند. در چارچوب ایجاد این منطقه آزاد، دو هاب بزرگ تجاری ساخته می شود که یکی از آنها در منطقه کاشغر واقع در خاک چین و دیگری در نزدیکی مرغاب واقع در تاجیکستان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *