جدیدترین مطالب

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

ایران تصویر جدیدی را در موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در حمله موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رایزنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل‌عام و نسل‌کشی کودکان و زنان بی‌دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی‌کنند.

غافلگیری‌های زیادی برای تل‌آویو تدارک دیده شده است/ایران پایبند به ارزشهای اخلاقی و انسانی

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» یکی از تحلیلگران جهان عرب ارتکاب هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی علیه ایران را آغازی بر پایان این رژیم دانست و از غافلگیری هایی خبر داد که برای آن تدارک دیده شده است.

امیرعبداللهیان: ریشه اصلی بحران در منطقه جنگ، نسل‌کشی اسرائیل در غزه و کرانه باختری است

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با وزیر خارجه اتریش با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال توسعه دامنه تنش‌ها در منطقه نبوده است، گفت: گویا رژیم اسرائیل از خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران پیام اشتباه دریافت کرده بود.

Loading
4 مرداد 1395

رسانه ها؛ تکذیبیه روس ها در آستانه مذاکرات ژنو و…

۱۳۹۵/۰۵/۰۴ | رصد

شوراآنلاین: تکذیب توافق روسیه و آمریکا درخصوص برکناری بشار اسد، انفجار انتحاری در ایالت بایرن آلمان، هشدار انصارالله یمن در خصوص تعیین سقف زمانی برای مذاکرات، موافقت آ.سه.آن با پیوستن ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا، اعزام مستشاران نظامی آمریکا به عراق، انتقاد سازمان عفو بین‌الملل از اقدامات دولت ترکیه ضدکودتاگران، استعفای رئیس حزب دموکرات آمریکا و ادامه بازداشتهای سیاسی در بحرین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک منبع آگاه در روسیه اخبار درباره توافق آمریکا و روسیه یا حتی تفاهم آنها را درباره مساله سرنوشت بشار اسد تکذیب کرد و گفت: اکثر طرف‌هایی که با روسیه درباره سوریه مذاکره می‌کنند دائما درباره سرنوشت بشار اسد سوال می‌کنند. برخی معتقدند که باید برود و برخی معتقدند که باید بماند چون ضامن ثبان کشور و منطقه است. این منبع آگاه به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت:‌ من از اینکه برخی دوست دارند اعلام کنند که مسکو دست از حمایت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برداشته، تعجب می‌کنم. براساس پیگیری‌های ما و اطلاعات رسیده از نتایج مذاکراتی که در مسکو درباره سوریه انجام شده روسیه موضعش را درباره سرنوشت اسد تغییر نداده و نخواهد داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پلیس آلمان اعلام کرد انفجار دیشب شهر آنسباخ که به کشته شدن فرد مهاجم انجامید، یک عملیات انتحاری بوده اما هنوز انگیزه مهاجم مشخص نیست. در جریان انفجاری در شهر آنسباخ در ایالت باواریا (بایرن) عامل این انفجار کشته شد و ۱۱ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس هیات مذاکره کننده جنبش مردمی انصارالله یمن در مذاکرات صلح در کویت تعیین سقف زمان دو هفته‌ای برای مذاکرات را “اتلاف وقت” دانست. محمد عبدالسلام، رئیس هیات انصارالله یمن در مذاکرات کویت و سخنگوی این جنبش در گفت‌وگو با روزنامه “الرای”،  تعیین سقف زمان دو هفته‌ای برای مذاکرات را “اتلاف وقت” دانست و اظهار داشت، کویت و سازمان ملل می‌توانند هرچه می‌خواهند را تعیین کنند و اگر آنها تنها دو هفته را تعیین کرده‌اند ما به این امر احترام می‌گذاریم، اما نظر ما این است که مذاکرات تمدید شود و البته این مساله را به کویت ابلاغ کرده‌ایم.

خبرگزاری تسنیم :  مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان گفت: هند صلاحیت تصمیم‌گیری برای کشمیر را ندارد و جامعه جهانی به خواسته‌های مردم این منطقه احترام می‌گذارد. «سرتاج عزیز» در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه هند مبنی بر اینکه کشمیر هرگز جزئی از خاک پاکستان نخواهد شد، اعلام کرد: تنها مردم کشمیر حق تصمیم‌گیری درباره آینده خود را دارند و هند صلاحیت این کار را ندارد. عزیز خاطر نشان کرد: سازمان ملل حق تصمیم‌گیری درباره آینده کشمیر را به مردم این منطقه واگذار کرده و جامعه جهانی به خواسته‌های مردم این منطقه بدون توجه به نتایج آن احترام خواهد گذاشت.

خبرگزاری ایرنا:  وزرای امور خارجه 10 کشور عضو اتحادیه آ.سه.آن روز دوشنبه در لائوس با پیوستن ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا موافقت کردند. وزرای امور خارجه اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، برونئی، لائوس، مالزی، میانمار و کامبوج در چهل و نهمین اجلاس خود که به میزبانی لائوس در حال برگزاری است، پیوستن کشورمان به پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن (تاک) را مورد موافقت قرار دادند. لایحه ‘الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا’ که به پیشنهاد وزارت امور خارجه به تصویب هیات وزیران رسیده بود سال 1392 برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.

خبرگزاری ایرنا: با وجود برخی اخبار در رسانه های پاکستان مبنی بر احتمال سفر نخست وزیر این کشور به کابل در آینده نزدیک، رئیس جمهوری افغانستان، روابط کشورش با پاکستان را یک چالش توصیف کرده و گفته است این چالش حتی بزرگ تر از چالش حضور تروریست های طالبان و القاعده در افغانستان است.’اشرف غنی’ گفته است: پاکستان پناهگاه های امن برای تروریست ها تامین می کند و آنها را آموزش می دهد و همین باعث شده تا روابط با پاکستان، به چالشی بزرگ تر از حضور تروریست ها درخاک افغانستان تبدیل شود.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد که آمریکا 200مستشار نظامی به عراق اعزام می کند تا به مسئولان این کشور برای راه اندازی مجدد پایگاه القیاره کمک کنند. ‘سعد الحدیثی’ سخنگوی دفتر رسانه ای حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در سخنانی گفت: عراق در خط مقدم اول جنگ علیه تروریسم قرار دارد و به نفع این کشور است که خواهان کمک بین المللی و منطقه ای در این جنگ شویم. وی افزود: به نفع ما است که از هر کمکی تا زمانی که تعارضی با حاکمیت ملی ما نداشته باشد و با هماهنگی کامل دولت صورت بگیرد بهره بگیریم به ویژه اینکه این حمایت و کمک در تسریع عملیات آزادسازی و کاهش خسارت ها و محافظت از غیرنظامیان نقش دارد، که تفاهم اخیر با واشنگتن در همین راستا است.

خبرگزاری فارس :  نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق ضمن اعلام اینکه نابودی داعش راه‌حل نظامی ندارد و بدون برنامه سیاسی منسجم از میان بردن کامل این گروه تروریستی امکان پذیر نخواهد شد؛ گفت: پس از آزادسازی موصل باید مرزهای کردستان را مشخص کنیم. «نیچیروان بارزانی» در گفت‌وگویی با صدای آمریکا به شرح موضع این منطقه در قبال مسایل مختلف پرداخت.وی در بخشی از مصاحبه، مساله استقلال کردستان را حق کردها خواند و دوباره بر طبل جدایی کوبید.

خبرگزاری فارس: سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی از در اختیار داشتن شواهد و اطلاعات معتبری در خصوص شکنجه و آزار و اذیت زندانیان بازداشت شده در بازداشتگاه‌های ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر این کشور خبر داد. سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این سازمان اطلاعات معتبری در اختیار دارد که طبق آنها پلیس ترکیه در آنکارا و استانبول تا 48 ساعت زندانیان را در شرایط دردناکی نگهداری می‌کنند و در مواردی آنها از غذا، آب و دارو محروم کرده و اقدام به توهین و تهدید آنها کرده و در موارد وخیم‌تر آنها را مورد ضرب و شتم، شکنجه و تجاوز قرار می‌دهند.

خبرگزاری صدا و سیما:  نخست وزیر پیشین فرانسه تاکید کرد : تنها راه حل ممکن حمایت از همه نیروهایی است که قادر به جنگ با داعش هستند. فرانسوا فیون ، نخست وزیر پیشین فرانسه اعلام کرد:  فرانسه باید با همکاری روسیه، ایران و دولت بشار اسد با تروریست های داعش مبارزه کند. وی گفت :مبارزه با  افراط گرایی  به « جنگی جهانی » تبدیل شده و این مستلزم هماهنگی همه نیروهای موجود است.

 خبرگزاری صدا و سیما: در پی افشای ایمیل های داخلی حزب دمکرات؛ رئیس حزب دموکرات آمریکا استعفاء می کند. دبی واسرمن شولتز ، رئیس حزب دموکرات آمریکا که به دنبال درز ایمیل های داخلی حزب دموکرات جایگاهش متزلزل شده است، اعلام کرد در پایان مراسم معرفی رسمی هیلاری کلینتون به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، از سمت خود استعفا خواهد کرد. مراسم معرفی هیلاری کلینتون به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از روز دوشنبه تا پنجشنبه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک : کمیسیون امور خارجه در پارلمان بلژیک اعلام کرد که قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه ای برای لغو تحریم های اقتصادی علیه روسیه را مورد بررسی قرار دهد. آلدو کارکاسی نماینده پارلمان و یکی از تهیه کنندگان این قطعنامه با اعلام این خبر گفت: “پیشنویس این قطعنامه احتمالا تا ماه اکتبر تهیه و به بحث گذاشته خواهد شد”.کارکاسی با اشاره به این که تحریم های اقتصادی علیه روسیه در نوبت اول به شرکت های بلژیکی فعال در عرصه کشاورزی از جمله شرکت های تولیدکننده میوه و سبزیجات ضرر می رساند، تصریح کرد: “در این قطعنامه از دولت بلژیک درخواست خواهد شد تا مساله لغو این تحریم ها را در اتحادیه اروپا مطرح کند”.

خبرگزاری مهر:  نظامیان رژیم آل خلیفه در راستای اقدامات سرکوبگرانه خود علیه شهروندان بحرینی، ۳ روحانی شیعی را بازداشت کردند. مقامات آل خلیفه علت بازداشت این روحانیون را تحصن آنها در مقابل منزل شیخ عیسی قاسم و اعلام حمایت از وی، اعلام کردند.

خبرگزاری مهر: رسانه ها از تلاش استرالیا برای تصویب قوانین جدید علیه تروریسم در این کشور خبر دادند. «مالکوم ترنبول» نخست وزیر استرالیا قوانینی را پیشنهاد داده است که به موجب آنها افراد متهم به اقدامات تروریستی در این کشور تا زمان نامعلومی در بازداشت بسر ببرند. طبق این قوانین اگر ثابت شود که مظنونان تروریستی همچنان یک تهدید محسوب می شود حتی پس از پایان دوره محکومیتشان در زندان باقی خواهند ماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *