جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading
6 مرداد 1395

رسانه ها؛ شمشیر دموکرات‌ها علیه ایران و …

۱۳۹۵/۰۵/۰۶ | رصد

شوراآنلاین: انتشار سند رسمی سیاستگذاری حزب دموکرات آمریکا و نگاه تند ضد ایرانی آن، گفتگوی وزارت دفاع آمریکا و روسیه درباره سوریه، دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس‌جمهور مصر، هشدار آنکارا به تهدیدهای اروپا، توافق مسکو -‌ واشنگتن بر ماندن اسد، اعزام  نیروهای جدید آمریکایی به افغانستان و رایزنی نخست وزیر جدید انگلیس با پادشاه اردن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: حزب دموکرات آمریکا در اولین جلسه گردهمایی چهار روزه برای معرفی «هیلاری کلینتون» به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سند جامع سیاست‌گذاری خود را تصویب کرد. رهبران حزب دموکرات سند تصویب‌شده را «پیشرفت‌گرا» خوانده و آن را «چشم‌اندازی جسورانه» برای آینده آمریکا در چهار سال آینده دانستند. سند حزب دموکرات، خط مشی‌های این حزب در قبال کشورهای مختلف از جمله ایران و سوریه را نیز مشخص کرده است. در بخش مربوط به ایران آمده است: «ما از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم، چرا که (این توافق) همان‌طور که با قدرت اجرا و اعمال می‌شود، تمامی مسیرهای ایران به سمت بمب را بدون توسل به جنگ از بین می‌برد.»

خبرگزاری فارس: در دومین روزکنفرانس ملی حزب دموکرات در آمریکا، هیات‌های انتخاباتی رسما هیلاری کلینتون را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 انتخاب کردند. کلینتون اولین زن در تاریخ آمریکاست که موفق شده نامزد یکی از 2 حزب بزرگ این کشور برای شرکت در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری شود. پس از اعلام رسمی پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات درون حزبی تعدادی از هواداران برنی سندرز سالن محل همایش را به نشانه اعتراض ترک و در مقابل سالن محل برگزاری همایش در فیلادلفیا تجمع اعتراضی برپا کردند وپرچم اسرائیل را آتش زدند.

خبرگزاری فارس:  وزارت دفاع آمریکا و روسیه در ادامه رایزنی‌های دو کشور درباره سوریه، در گفتگوی ویدئو کنفرانسی درباره حملات هوایی در سوریه با هم رایزنی کردند. جان کری و سرگئی لاوروف دیروز در حاشیه نشست کشورهای جنوب شرق آسیا در لائوس با هم دیدار کردند و طبق خبر رسیده بر تداوم رایزنی‌ها درباره سوریه و حملات هوایی در این کشور، با هم گفتگوی ویدئو کنفرانسی ترتیب دادند.

خبرگزاری فارس: «السیسی» رئیس‌جمهور مصر در دیدار راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان ضمن تأکید بر گسترش همکاری دفاعی بین دو کشور، نقش اسلام‌آباد در برقراری امنیت منطقه را مهم توصیف کرد. در این دیدار راحیل شریف نیز تأکید کرد که همه کشورهای اسلامی و کشورهای جهان باید برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر متحد شوند و نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.راحیل شریف روز گذشته برای سفر 2 روزه راهی قاهره شد و درملاقات‌های مهم امروز با رئیس‌جمهور مصر دیدار کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: اتحادیه اروپا نباید ترکیه را درباره عضویت در این اتحادیه تهدید کند. درپی اظهارات اخیر  ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه ترکیه پس از حوادث بعد از کودتای15 ژوئیه نمی تواند در آینده نزدیک  عضو اتحادیه اروپا شود، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه مجددا تاکید کرد: ما به دلیل تهدید های مقامات اروپایی ناامید نمی‌شویم.وی افزود: اروپا آزاد است که مواضع خود را درباره احیای مجازات اعدام در سیستم قضایی ترکیه بیان کند اما بیان جملات تهدیدآمیز می‌تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد.وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: یونکر نمی‌تواند نگاه بالا به پایین نسبت به ترکیه داشته باشد ما نمی توانیم این مساله را قبول کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): “حشد شعبی” یک نیروی رسمی وابسته به نخست‌وزیری عراق شد. حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق دستوری را صادر کرد که براساس آن نیروهای حشد شعبی به عنوان یک نیروی رسمی وابسته به نخست‌وزیری فعالیت خواهند کرد.براساس دستور العبادی حشد شعبی یک نیروی رسمی وابسته به نخست وزیری خواهد بود و فرمانده، معاون فرمانده، گردان و اداره خواهد داشت. حشد شعبی سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و شامل بیش از ۴۲ تیپ است که با ارتش عراق در جنگ علیه تروریسم شرکت می‌کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  الکسی بوروداوکین، نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که واشنگتن دیگر خواهان کناره‌گیری فوری بشار اسد از قدرت نیست چرا که معتقد است که رفتن او سناریوی عراق و لیبی را در سوریه تکرار می‌کند. بوروداوکین گفت: براساس اطلاعاتی که ما در روسیه داریم موضع واشنگتن اکنون این است که هیچ آینده سیاسی برای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در کشورش وجود ندارد اما آنها نمی‌خواهند که بشار اسد فورا از قدرت کنار برود بلکه آنها موضع‌شان را در این باره تغییر داده‌اند. ‌

خبرگزاری تسنیم :  ارتش آمریکا اعلام کرد که در تابستان پیش رو، ۸۰۰ نیروی رزمی حمل و نقل هوایی آمریکایی به هدف پیشتیبانی لجستیکی به افغانستان اعزام خواهند شد. بنابراین گزارش ،تیپ یکم رزمی حمل و نقل هوایی (CAB) لشکر پیاده نظام در «فورت ریلی» تحت برنامه «جابجایی و چرخش نیرو» به افغانستان اعزام خواهند شد. واحد اعزامی از بالگردهای «بلک هاوک»، «چینوک» و «آپاچی» در افغانستان به کار خواهد گرفت و علاوه بر آن، مأموریت حمایت از عملیاتهای نظانی افغانستان را بر عهده دارد.

خبرگزاری تسنیم: گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه تاکنون موعدی برای دور بعدی مذاکرات صلح سوریه مشخص نشده است، تصریح کرد، ازسرگیری دور بعدی این مذاکرات به توافق مسکو و واشنگتن درباره همکاری علیه گروه تروریستی جبهه النصره بستگی دارد. گاتیلوف این موضوع را در پایان نشست سه‌جانبه روسیه، آمریکا و سازمان ملل درباره سوریه در ژنو اعلام کرد و گفت: «درخصوص موعد برگزاری دور بعدی مذاکرات، ما می‌گویم این مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود. استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز به این موضوع اهمیت می‌دهد ولی موعد مشخصی در این زمینه اعلام نشده است. وضعیت به سرعت دستیابی به توافقی درباره اسنادی بستگی دارد که کارشناسان نظامی روسی و آمریکایی درباره آنها همکاری می‌کنند.«

خبرگزاری ایرنا: «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز همدردی با مردم فرانسه و کلیسای کاتولیک به مناسبت حمله به کلیسایی در فرانسه، گفت که اخبار روزنامه حملات تقویت کننده کار مشترک ما علیه تروریسم، و اتحاد رمز پیروزی در برابر تروریسم است. در بیانیه موگرینی آمده است: ‘اندوه و حیرت پاپ فرانسیس به مناسبت قتل «کشیش ژاک امل» اندوه و حیرت همه ما است؛ من همبستگی و مراتب تسلیت خود را با خانواده های قربانیان ، فرانسه و کلیسای کاتولیک ابراز می دارم. ‘

خبرگزاری ایرنا:  در جریان تجمع معترضان همایش سراسری دمکراتها در آمریکا، پرچم رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شد. معترضان که سه شنبه شب به وقت محلی در شهر فیلادلفیا و در برابر محل برگزاری همایش دمکراتها تجمع کرده بودند؛ فریاد ‘زنده باد انتفاضه’ سر می دادند و برخی از آنان پرچم فلسطین را در دست داشتند.

خبرگزاری صدا و سیما:  بشار اسد در دیدار با اعضای هیأت سیاسی یونانی تأکید کرد ملت سوریه مصمم است به مقاومت و پایداری و دفاع از میهن و تصمیم گیری مستقل خود ادامه دهد. بشار اسد رئیس جمهور سوریه تأکید کرد سیاست غرب در حمایت از تروریسم در سوریه بر منافع ملت های غربی تأثیر منفی گذاشته است. بشار اسد تصریح کرد مشکل بسیاری از سران کشورهای غربی با سوریه، استقلال در تصمیم گیری این کشور است به همین علت از تروریست ها حمایت کرده اند تا آن را تضعیف و به کشور وابسته تبدیل کنند.

خبرگزاری صدا و سیما:  دادگاه کیفری بحرین، امروز محاکمه آیت الله شیخ عیسی قاسم و شمار دیگری را آغاز می کند. بیش از 90 سازمان، جمعیت و انجمن از 5 قاره جهان با  انتشار بیانیه ای  هر گونه تعرض و هتک حرمت به  آیت الله شیخ عیسی قاسم ، توسط ر‍ژیم آل خلیفه را در بحرین محکوم کردند.عبدالله الغریفی، شیخ عبدالحسین الستری و شیخ محمد صالح الربیعی از علماء برجسته بحرینی نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: اعلام محاکمه حضرت آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم حفظه الله به منزله اعلام محاکمه مذهب شیعه، فرائض، احکام و مرجعیت آن است.

خبرگزاری اسپوتنیک : درصورت انتخاب هیلاری کلینتون به ریاست جمهوری آمریکا، بیل کلینتون، همسرش و رئیس جمهور اسبق نخواهد توانست درجلسات کاخ سفید شرکت کرده و ازهرگونه امکان تأثیرگزاری بر تصمیم گیری های هیلاری محروم خواهد بود. روزنامه “نیویورک تایمز” ضمن اعلام این مطلب اضافه می کند بیل کلینتون همچنین دارای اتاق کار مجزا درکاخ سفید نخواهد بود.

خبرگزاری مهر:  آمریکا و روسیه از سازمان ملل متحد خواستند تا طرحی را برای گذار سیاسی در سوریه تدوین نماید.‌ وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا و روسیه از سازمان ملل متحد می خواهند تا طرحی را برای گذار سیاسی در سوریه تدوین نمایند.طبق این بیانیه، طرفهای حاضر در این نشست پیرامون امکان برگزاری دور دیگری از مذاکرات میان گروههای متعارض سوری بحث و گفتگو کردند.

خبرگزاری مهر:   «فتح الله گولن» واعظ اسلامی ترکیه ضمن رد اتهام وارده از سوی دولت اردوغان مبنی بر سازماندهی کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور را متهم کرد که از این کودتای نافرجام برای تحمیل یک نظام اقتدارگرا استفاده می کند.فتح الله گولن در مطلبی که در ستون نظرات روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت: «پیشنهاد آقای اردوغان [برای استرداد] نه تنها در تناقض با تمام اعتقادات من، بلکه کاملاً غیرمسئولانه و اشتباه است». وی که از سال ۱۹۹۹ در آمریکا زندگی می کند، در ادامه نوشت: «من در طول زندگی خود، هرگونه مداخله نظامی در سیاست داخلی را هم در مجامع عمومی و هم بطور خصوصی محکوم کرده ام».

خبرگزاری مهر: ترزا می نخست وزیر جدید انگلیس در تماس تلفنی با عبدالله دوم پادشاه اردن درباره آخرین تحولات منطقه، مقابله با تروریسم و مناسبات دوجانبه گفتگو کردند.بر اساس گزارش های اعلام شده این دو مقام همچنین درباره اوضاع پناهجویان نیز تبادل نظر و رایزنی کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *