جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading
16 مرداد 1395

رسانه ها؛  مذاکرات دفاعی و امنیتی ایران و روسیه و …

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ | رصد

شوراآنلاین: برگزاری مذاکرات دفاعی و امنیتی ایران و روسیه در بالاترین سطح، ناکامی تروریست‌ها در شکست محاصره شرق حلب، نقش آمریکا در به شکست کشاندن مذاکرات یمنی‌ها، اصلاح ساختار ارتش ترکیه مطابق با چارچوب اصلی ناتو، نگرانی‌ وکلای فتح‌الله گولن از احتمال سوء قصد، تنش سیاسی برزیل دلیل غیبت رهبران جهان در افتتاحیه المپیک ریو، ارتباط بندر بن‌سلطان با حملات ۱۱ سپتامبر، تاکید پوتین بر اتحادکشورها برای مبارزه با تروریسم و رد عضویت ترکیه دراتحادیه اروپا از سوی رئیس کمیسیون اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: در آستانه نشست باکو با حضور رییسان جمهوری روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان، کاخ کرملین اعلام کرد که یکی از محورهای اصلی مذاکرات دوجانبه حسن روحانی و و لادیمیر پوتین گسترش همکاری های دفاعی-امنیتی بویژه برگزاری رزمایش های مشترک است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی کاخ کرملین  اعلام کرد که گسترش همکاری های فنی و دفاعی تهران و مسکو یکی از محورهای اصلی مذاکرات دوشنبه رییسان جمهوری ایران و روسیه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است.

خبرگزاری تسنیم: بعد از گذشت ۶ روز از حملات سنگین تروریست‌ها برای شکستن محاصره شرق حلب روز گذشته نیز دور جدید حملات آنها به غرب و جنوب غرب حلب ناکام ماند و با تلفات سنگین عقب نشینی کردند. ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت موفق شدند شدیدترین حمله گروه‌های مسلح به محور دانشکده‌های نظامی در جنوب غرب حلب را خنثی و چندین خودروی بمب‌گذاری شده تروریست‌ها را منهدم کنند. بر اساس این گزارش، زخمی‌های تروریست‌ها به ترکیه منتقل شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم:  عضو هیئت جنبش انصارالله یمن در مذاکرات صلح کویت، جزئیاتی جدید از روند این مذاکرات را فاش کرد. مهدی‌المشاط، عضو هیئت جنبش انصارالله یمن در مذاکرات صلح کویت گفت: دور اول مشورتها، به ایده‌های منصفانه‌ای درباره راه حل بحران از جمله تشکیل نهادهای اجرایی، تاسیس کمیته امنیتی و نظامی انجامید. همچنین در این دور از مذاکرات، بر توقف تجاوز و پایان محاصره ظالمانه و محدودیتهایی که به اقتصاد کشور لطمه زده است، تاکید شد. وی افزود: آمریکا برای به شکست کشاندن توافقی که واضح و منصف بوده و اجماع بین المللی درباره آن وجود داشت، از طریق همپیمان سعودی و منافقین وارد عمل شد و فرمان‌های آمریکا با مشارکت نماینده سازمان ملل در امور یمن اجرا شد.

خبرگزاری تسنیم: وزیردفاع ترکیه گفت: طرح های آنکارا برای بازسازی زیرساختی ارتش با هدف از بین بردن احتمال یک کودتای دیگر بوده و مطابق با ساختار و روح ناتو خواهد بود. فکری آیسیک تاکید کرد: طرح های دولت ترکیه برای اصلاح ساختار نیروهای مسلح با هدف حذف احتمال یک کودتای دیگر بوده و این اقدامات مطابق با ساختار و روح ناتو خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ادعایش درباره فیلم مربوط به هواپیمایی که ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را به ایران منتقل کرده، اشتباه بوده است. دونالد ترامپ در پیامی در توییتر اذعان کرد که هواپیمای زندانیان آمریکایی در تهران را با هواپیمای انتقال 400 میلیون دلار پول نقد به ایران، اشتباه گرفته است. ترامپ روز چهارشنبه در سخنانی در جمع طرفدارانش در پورتلند مدعی شده بود که در یک فیلم ویدئویی، هواپیمای کوچکی نشان داده شده است که روی باند فرودگاه می نشیند و پول ها از آن خارج می شود و هدف ایران از انتشار این فیلم، شرمسار کردن آمریکا بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وکلای فتح‌الله گولن که از سوی رئیس جمهور ترکیه به رهبری کودتای نافرجام 15 ژوئیه متهم شده، درباره احتمال سوء قصد به جان موکل‌شان ابراز نگرانی و پیش بینی کردند وی در محل اقامتش در پنسیلوانیای آمریکا بماند. رید وینگارتن، یکی از اعضای تیم حقوقی مدافع فتح الله گولن گفت: ما درباره امنیت جانی گولن بسیار نگرانیم. دولت آنکارا خواهان استرداد گولن به ترکیه است اما تا زمانی که اتهامات رسمی علیه این مبلغ اسلامی وارد نشود، آمریکا نمی‌تواند روند  استرداد وی را آغاز کند. روز پنج شنبه یکی از دادگاه‌های استانبول حکم بازداشت گولن را صادر و وی را به رهبری کودتای نافرجام 15 ژوئیه متهم کرد؛ کودتایی که در آن دست کم 238 تن کشته شدند و منجر به اخراج ده‌ها هزار کارمند دولت شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تنش‌های سیاسی در برزیل باعث شد تا بیشتر رهبران جهان از بیم قرار گرفتن در این تنش‌ها در مراسم افتتاحیه المپیک ریو حضور نداشته باشند. پیش از برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ریو، مقام های برزیل بر این باور بودند که بیش از 100 تن از رهبران کشورهای جهان در این مراسم حضور خواهند داشت اما این انتظار اصلا برآورده نشد و تنها 25 تن از رهبران کشورهایی چون آرژانتین، فرانسه و پرتغال و همچنین جان کری، وزیر خارجه امریکا در این مراسم حضور داشتند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه تشکیل “کشور مستقل کردها” بر روی خاک این کشور را بعید دانست و ابراز امیدواری کرد که روسیه در زمینه سیاسی حمایت بیشتری از کردها به عمل آورد. وی همچنین دولت ترکیه را به بهبود روابط با نظام بشار اسد فراخواند. صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه درباره اینکه آیا اعلام نظام فدرالی از سوی کردها گامی به سمت تشکیل کشور جدید است، گفت: “این امر غیرواقعی است.”

خبرگزاری فارس: شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی با اشاره به اسناد محرمانه موسوم به «۲۸ صفحه» اعلام کرد: «بندر بن‌سلطان به صورت غیرمستقیم با حملات ۱۱ سپتامبر ارتباط داشته است».بنا بر این گزارش، در حمله شبانه نیروهای پاکستان به مخفی‌گاه «ابو زبیده» که گفته می‌شد برای گروه تروریستی القاعده نیرو استخدام می‌کرد و عضو اصلی حلقه داخلی اسامه بن‌لادن به شمار می‌رفت، دفترچه تلفنی پیدا شده بود که چند شماره متعلق به آمریکا در آن ثبت شده بود؛ یکی شماره تلفن شرکتی بود در «آسپن» کلورادو که مسئولیت هماهنگی اقامت «بندر بن‌سلطان» در آمریکا را برعهده داشت و دیگری تلفن یکی از محافظان شخصی سفارت عربستان در واشنگتن.

خبرگزاری فارس: «دن‌ شاپیرو»، سفیرآمریکا در اسرائیل، برای توضیح درباره اظهارات باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام، به دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی احضار شد. پیشتر گزارش شده بود «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در بیانیه‌ای خواستار تدوین «سیاست مشترک» و «تقویت اتحاد آمریکا و اسرائیل» برای اعمال فشار بر ایران از رهگذر اجرای برجام شد.

خبرگزاری صدا و سیما: سازمان دهندگان نشست مجمع اجتماعی جهانی که هفته آینده در مونترال کانادا برگزار می شود اعلام کردند مقامات کانادا از اعطای ویزای مسافرتی به بیش از 200 تن از میهمانان دعوت شده به این نشست ضد جهانی سازی خودداری کرده اند. صفا چبی، سخنگوی مجمع اجتماعی جهانی گفت : « نشست مجمع اجتماعی جهانی قرار است از روز سه شنبه در مونترال گشایش یابد و این در حالیست که در حال حاضر وزارت مهاجرت کانادا از اعطای روادید مسافرانی به 234 تن از میهمانان خودداری کرده است و تعداد این افراد روز به روز در حال افزایش است.

خبرگزاری صدا و سیما: اتحادیه آفریقا تلاش مشترک را برای مبارزه با الشباب در سومالی خواستار شد. فرمانده نیروهای نظامی اتحادیه آفریقا در سومالی موسوم به آمیسوم از نظامیان این اتحادیه خواست با ارتش ملی سومالی به منظور ادامه دادن به مبارزه علیه گروه الشباب در این کشور منطقه شاخ آفریقا همکاری کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک : ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با خبرگزاری “آذرتاج” جمهوری آذربایجان اعلام کرد: “حوادث تروریستی اخیر در جهان نشان می دهند که با تروریسم باید متحدانه به مقابله پرداخت. وی افزود: استفاده از گروهک های تروریستی در جهت منافع سیاسی، موضوعی غیر قابل قبول است. به گفته رئیس جمهور روسیه، سازمان ملل متحد باید نقش محوریت موضوع و هماهنگ کننده را بر عهده بگیرد.

خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون اروپا ترکیه را دارای شرایط لازم برای عضویت در اتحادیه اروپا ندانست. «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به درخواست اتریش مبنی بر توقف روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اظهار داشت: در حال حاضر ترکیه دارای شرایط مناسب برای برخورداری از عضویت در اتحادیه اروپا نیست. وی با اشتباه خواندن این سیاست افزود: باید پرونده عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا باز بماند تا این کشور خود را موظف به اعمال اصلاحات و تغییرات بداند.

خبرگزاری مهر:   دولت آمریکا در حال طرح تمهیدات لازم برای ارتقای وضعیت فرماندهی سایبری در پنتاگون است؛ تمهیداتی همچون توسعه سلاحهای سایبری با هدف بازدارندگی در برابر حملات و مجازات اخلالگران شبکه های آمریکا. مقامات آمریکایی می گویند که طبق طرح کاخ سفید،‌ مرکز فرماندهی سایبری آمریکا به یک «مرکز فرماندهی واحد» تبدیل می شود که با سایر شاخه های رزمی ارتش آمریکا همچون فرماندهی مرکزی و فرماندهی پاسفیک هم تراز است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *