جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading
23 مرداد 1395

رسانه ها؛ مرگ سرکرده داعش در افغانستان و پاکستان و …

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ | رصد

شوراآنلاین: کشته شدن سرکرده شاخه داعش در افغانستان و پاکستان، درخواست گولن برای تحقیقات بین المللی درباره کودتای ترکیه، تاکید پاکستان بر مذاکره با هند برای حل مناقشه کشمیر، تصویب تشکیل شورای سیاسی در یمن، احتمال قطع روابط دیپلماتیک مسکو با کی‌یف، اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره عربستان سعودی و هشدار سازمان ملل به استرالیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مسئولان آمریکایی از کشته شدن سرکرده شاخه داعش در افغانستان و پاکستان در حمله یک پهپاد آمریکایی خبر دادند. یکی از مسئولان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: حافظ سعید خان، سرکرده شاخه داعش در افغانستان و پاکستان 26 ژوئیه در حمله یک پهپاد آمریکایی در افغانستان کشته شده است. عمر زخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان نیز روز جمعه اعلام کرده بود که سرکرده داعش در حمله یک پهپاد آمریکایی در شرق افغانستان کشته شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فتح الله گولن خواهان تحقیقات بین المللی درباره کودتای نافرجام 15 ژوئیه در ترکیه شده و مجددا اتهامات اردوغان علیه خود را مبنی بر اینکه عامل این کودتا بوده، رد کرد. گولن، روحانی ترکیه‌ای مخالف رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه که از او به عنوان عامل کودتا اخیر علیه دولت یاد می‌شود در مقاله‌ای در روزنامه لوموند نوشت “هرکسی که در کودتای اخیر ترکیه دست داشته باید بعد از یک محاکمه عادلانه مجازات شود.” گولن همچنین متعهد شد که همکاری کاملی در تحقیقات درباره کودتای ترکیه داشته باشد تا مشخص شود او مغز متفکر این کودتا نبوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی از احتمال همکاری‌های نظامی با کشورهای خارج از چارچوب ناتو خبر داد. مولود چاووش اوغلو اعلام کرد: کشورهای ناتو همچنان متحدان اصلی ترکیه هستند، اما پس از حوادث کودتای 15 ژوئیه این احتمال وجود دارد که ترکیه همکاری‌ها و توافقات نظامی خود را خارج از چارچوب ناتو با کشورهای دیگر گسترش دهد.  این اظهارات درحالی بیان می‌شود که پس از کودتای 15 ژوئیه روابط دولت ترکیه با غرب دچار تنش شده است و  در مقابل آنکارا و مسکو بر گسترش هرچه بیشتر روابط تاکید کرده‌اند.

خبرگزاری فارس:  وبگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد دولت اوباما به ایران برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید چراغ سبز نشان داده است. بر این اساس، مقامات کاخ سفید به فری بیکن گفتند ایران اجازه دارد ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید را تحت مفاد برنامه جامع اقدام مشترک دنبال کند.

خبرگزاری فارس: «سرتاج‌ عزیز» مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان اعلام کرد اسلام‌آباد برای حل مناقشه کشمیر خواستار مذاکرات جامع با دهلی‌نو است و به زودی وزارت امور خارجه نا‌مه‌ای در این زمینه ارسال خواهد کرد. «سرتاج‌عزیز» در یک کنفرانس خبری گفت: پاکستان به طور رسمی از هند درخواست می‌کند که با مذاکره ادامه خشونت در کشمیر را پایان دهد.مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان از کشورهای عربی درخواست کرد برای پایان دادن به خشونت در کشمیر به هند فشار بیاورند.

خبرگزاری فارس: منابع اسرائیلی به روزنامه عربستانی «ایلاف» خبر داده‌اند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دعوت «رووین ریولین» رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی را برای سفر به تل آویو در ماه سپتامبر آینده پذیرفته است. به گفته این منبع اسرائیلی، دعوت از اردوغان در ادامه اعلام توافق اسرائیل و ترکیه برای عادی‌سازی روابط، انجام شده است.

خبرگزاری فارس: پارلمان یمن پس از یک سال و نیم تعطیلی، امروز (شنبه) به دعوت انصارالله و کنگره مردمی تشکیل جلسه داد. تعداد نمایندگان پارلمان یمن برای تشکیل جلسه امروز (شنبه) به حد نصاب رسید و این جلسه تشکیل شد. «یحیی الراعی» رئیس پارلمان یمن  در ابتدای جلسه اعلام کرد: تلاش کردند این جلسه برگزار نشود اما حضور بیش از حد پیش‌بینی بود.

خبرگزاری تسنیم: نخست وزیر روسیه از احتمال قطع روابط دیپلماتیک بین مسکو و کی یف در صورت تشدید بحران فعلی خبر داد. دیمتری مدودف نخست وزیر روسیه روز جمعه تاکید کرد: ممکن مسکو مجبور شود تا روابط دیپلماتیک با کی یف را قطع کند اگر بحران مربوط به حوادث اخیر در شبه جزیره کریمه تشدید شود. اظهارات مدودف در شرایطی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، اوکراین را متهم به اجرای تاکتیک های تروریستی در شبه جزیره کریمه نموده است. اوکراین این اتهامات را به رد کرده است.

خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع ترکیه گفت که آنکارا و مسکو در ارتباط با سوریه تصمیم گیری کرده‌اند. فکری آیسیک وزیر دفاع ترکیه روز جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی هابرترک تأکید کرد: نقش ترکیه در ائتلاف علیه داعش به‌رهبری آمریکا بدون هیچ اختلالی پس از کودتای نظامی نافرجام ماه گذشته، ادامه خواهد یافت.وی در ادامه گفت: آنکارا و مسکو در ارتباط با سوریه تصمیمی اتخاذ کردند و ترکیه مصمم به تداوم نبرد علیه داعش است.وی افزود: ترکیه براساس منافع خود در زمینه همکاری با روسیه حرکت خواهد کرد و آنکارا تاکید فراوانی به عدم تشدید تنش با مسکو بعد از سرنگونی جنگنده روس داشت.

خبرگزاری ایرنا:  رییس جمهوری فیلیپین که برخی اظهارات هفته گذشته وی درباره سفیر آمریکا در مانیل، روابط دیپلماتیک دو طرف را تحت تاثیر قرار داد، تاکید کرد از آمریکا عذرخواهی نمی کند. ‘رودریگو دوترته’ رییس جمهوری فیلیپین هفته گذشته در سخنرانی خود در جمع نظامیان این کشور، ‘فیلیپ گولدبرگ’ سفیر آمریکا را ‘همجنس باز’ و ‘حرامزاده’ خطاب کرد. وزیرامورخارجه آمریکا در واکنش به این سخنان دوترته، کاردار فیلیپین در واشنگتن را فراخواند و خواستار تشریح دلایل این اظهارات رییس جمهوری فیلیپین شد.

خبرگزاری ایرنا: راوینا شامداسانی سخنگوی رسمی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته در نشست مطبوعاتی خود در ژنو افزود: در اثر این حملات ٬سه هزار و 700 غیر نظامی در یمن کشته شده و بیش از شش هزار و 500 غیر نظامی دیگر نیز مجروح شده اند ضمن اینکه تعداد قربانیان در این کشور همچنان رو به افزایش است. پیش از این نیز سازمان بهداشت جهانی اعلام کره بود که در اثر جنگ عربستان علیه یمن بیش از 6 هزار نفر ( نظامی و غیرنظامی) کشته و بیش از 32 هزار نفر مجروح شده اند.

خبرگزاری ایرنا: چین در اقدامی که به باور کارشناسان بی ارتباط با تصمیم سئول و واشنگتن در استقرار سامانه تاد در شبه جزیره کره نیست، شرایط دریافت روادید گروهی را برای اتباع کره جنوبی سخت تر کرد. بر اساس قانون جدید وضع شده از سوی چین، شهروندان کره جنوبی از این پس برای اخذ ویزای چین در قالب تورهای گروهی، باید به جای یک رونوشت از گذرنامه خود، اصل آن را نیز به آژانس های مسافرتی تحویل دهند. اقدامی که پیش از این سابقه نداشته است.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور ترکیه گفت : چنانچه اروپا به تعهداتش در زمینه معافیت شهروندان ترکیه از دریافت روادید عمل نکند ما نیز به تعهداتمان درباره پذیرش آوارگانی که از اروپا بازگردانده می شوند عمل نخواهیم کرد.رجب طیب اردوغان در مصاحبه با تلویزیون آر تی ال آلمان همچنین از کشورهای اروپایی انتقاد کرد و گفت: آنان هنگامی که دموکراسی ترکیه در کودتای اخیر هدف حمله قرار گرفت، به اندازه کافی از ترکیه حمایت نکردند. وی گفت: کشورهای اروپا می توانستند حداقل یک نماینده به ترکیه اعزام کنند اما این کار را نیز انجام ندادند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد عربستان سعودی شریکی بدنام است که نمی توان به آن اعتماد کرد. پل رایان در مصاحبه با نشریه فارن پالسی اعلام کرد قصد دارد قرارداد فروش تسلیحات جدید به عربستان سعودی را به ارزش یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون دلار به حال تعلیق درآورد. رایان افزود: عربستان شریکی است که نمی توان به آن اعتماد کرد. این کشور در زمینه احترام به حقوق بشر بدنام است.

خبرگزاری اسپوتنیک : جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری امریکا گفت دولت آینده آمریکا، باید سیاست بازدارندگی و درعین حال “همکاری تاکتیکی” و ثبات استراتژیک را در رابطه با روسیه دنبال کند. بایدن در مقاله خود در مجله Foreign Affairs ضمن بیان این مطلب افزود: آمریکا “باید در زمینه هایی که منافع ما به یکدیگر برخورد می کنند، برای همکاری با روسیه آماده باشد”.

خبرگزاری اسپوتنیک: ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که دیدار در شورای امنیت این سازمان در خصوص موقعیت در کریمه مفید بود هر چند که هیات آمریکا سعی کرد منظره غیر واقعی حوادث در اوکراین را معرفی کند. بقیه برای ما مفید بود و ما در باره آن حوادث اطلاعات واگذار کردیم. این دیپلمات روس ذکر کرد که موضع روسیه و بسیاری اعضای شورای امنیت در مورد اوکراین با هم مطابقت دارد. وی اظهار داشت: بسیاری اعضای شورای امینت به اجرای کامل توافق های مینسک فرا خواندند. این فراخوانی با موضع ما مطابقت دارد.

خبرگزاری مهر:  دفتر کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل بار دیگر از استرالیا و نائورو خواست که به بازداشت پناهجویان و زندانی کردن آنان در بازداشتگاه‌های ساحلی پایان دهند. راوینا شامداسانی، سخنگوی این کمیسیون، در جمع خبرنگاران در ژنوِ سوئیس گفت: ما به شدت نگران اقداماتی نظیر خشونت، آزار جنسی و رفتارهای تحقیرآمیزی هستیم که در بیش از هزار مورد گزارش از نائورو به دستمان رسیده است» وی افزود بسیاری از پناهجویان و مهاجران توسط دولت استرالیا از سه سالِ پیش به این مراکز بازداشتِ دورافتاده در نائورو منتقل شده‌اند و از آن زمان در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *