جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌

چرا کشورهای عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟

با پایان عملیات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل، بررسی‌ها حاکی از کمک برخی کشورهای عربی در رهگیری پرتابه‌های ایران داشته است. اعراب با چه انگیزه‌هایی به اسرائیل کمک کردند و چگونه چنین ریسکی را پذیرفتند؟ خبرآنلاین گزارش می‌دهد.

پاسخ بلینکن به پرسشی درباره اطلاع واشنگتن از حمله منتسب به اسرائیل: آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است

اولین سوال خبرنگاران از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کاپری ایتالیا درباره گزارش‌ها از حمله منتسب به اسرائیل به ایران بود و اینکه آیا آمریکا از این حمله مطلع بود یا نه. او به این سوال پاسخ نداد و فقط گفت که «آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است.»

ترامپ از اروپا خواست “بجنبد”!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در شبکه اجتماعی Truth Social از اروپا خواست تا “بجنبد” و از آن انتقاد کرد که کمتر از واشنگتن برای کمک به اوکراین هزینه می کند.

اروپا به تاکتیک تحریم‌های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است/فراخوان یکپارچه اتحادیه اروپایی از اسرائیل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.

Loading

الزامات احیای تمدن اسلامی

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ | علمی - فرهنگی

شورای راهبردی آنلاین – مقاله: احیای تمدن اسلامی یکی از راهکارهایی است که مسلمانان در دنیای امروز می‌توانند برای غلبه بر اختلافاتی که منجر به جنگ و جدایی آن‌ها از یکدیگر می‌شود، از آن بهره‌برداری کنند؛ اما برای بازگشت به دوران طلایی تمدن اسلامی ابتدا باید مؤلفه‌ها و شرایط پیدایش و اعتلای آن را شناسایی و سپس با تقویت ظرفیت‌های مادی و معنوی اسلام بار دیگر تمدن اسلامی را زنده کرد.

برخی متفکران، فاصله گرفتن مسلمانان از حقیقت قرآن، واقعیت زندگی در کشورهای اسلامی و اندیشه و رفتار مسلمانان را از مهم‌ترین عوامل انحطاط و مانع بازگشت حقیقی به اسلام توصیف کرده‌اند.

لوراواکچیا واگلری، استاد ادبیات عرب و تاریخ تمدن اسلامی در دانشگاه ناپل در کتاب «پیشرفت سریع اسلام» درباره قرآن می‌گوید: «ما در این کتاب مخزن‌ها و ذخایری از علوم را می‌بینیم که فوق ظرفیت و استعداد باهوش‌ترین اشخاص و بزرگ‌ترین فیلسوفان و قوی‌ترین مردان قانون سیاست است. ما را شگفتی و حیرت از دینی است که نه‌تنها نظریه‌ای را دنبال می‌کند که با نیازمندی‌های بشر سازگار است و شریعتی را ایجاد می‌کند که از عالی‌ترین قوانین تشکیل می‌شود و انسان می‌تواند در پناه آن زندگی کند، بلکه از این حدود نیز گام را فراتر می‌نهد و فلسفه حیات را نیز عرضه می‌دارد. شریعت که به‌منزله قانون اسلامی به شمار می‌رود، فقط از آداب و تشریفات شکل نمی‌گیرد، بلکه تمام مظاهر حیات اجتماعی و شخصی نیز از احکام آن پیروی می‌کند.»

جواهر لعل نهرو، دانشمند و سیاستمدار فقید هندی نیز در کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» می‌گوید: «سرگذشت اعراب و داستان این‌که چگونه به‌سرعت در آسیا و اروپا و آفریقا توسعه یافتند و فرهنگ و تمدن عالی و بزرگی را به وجود آوردند، یکی از شگفتی‌های تاریخ بشر است، نیرو و فکر تازه‌ای که عرب‌ها را بیدار ساخت و ایشان را از اعتمادبه‌نفس و قدرت سرشار ساخت، اسلام بود.»

بنابراین، بازگشت حقیقی به قرآن ازجمله الزامات اساسی احیای تمدن اسلامی به شمار می‌رود.

ازنظر قرآن، پیامبر اسلام در همه زمینه‌ها ازجمله تمدن سازی الگو و الهام‌بخش است. در آیه 21 سوره احزاب آمده است «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَن کانَ یَرجُو اللَّهَ وَالیَومَ الآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثیرًا»؛ برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار زیاد یاد می‌کند.

علامه طباطبائی در تفسیر این آیه شریفه گفته است: «کلمه اسوه به معنای اقتدار و پیروی است و اسوه در مورد رسول خدا عبارت است از پیروی او، این وظیفه همیشه ثابت است و شما همیشه باید به آن جناب تأسی کنید.»

بنا به فرمایش قرآن، پیروی از سیره رسول‌الله (ص) بهترین شیوه تبلیغ حق و بازگشت به اسلام است. شناخت و تبیین سیره ایشان از نیازهای مبرم زمان بیداری اسلامی است، چراکه تقویت و تداوم نهضت اسلامی تا حاکمیت اسلام و احیای تمدن اسلامی فقط با الهام گرفتن از اقدامات ارزنده رسول‌الله امکان‌پذیر است.

پس باید گفت که اقتدا به سیره رسول‌الله نیز یکی دیگر از الزامات اساسی احیای تمدن اسلامی محسوب می‌شود.

در همین راستا باید اهتمام به وحدت را مؤلفه دیگری در احیای تمدن اسلامی در نظر گرفت. اخوت اسلامی یکی از شعارهای عمیق، اصیل، ریشه‌دار و مؤثر قرآنی است که بر اساس آن مسلمانان از هر نژاد و رنگ و با هر زبان باید با یکدیگر احساس عمیق برادری کنند. پیامبر اکرم (ص) به‌رغم گستردگی زمینه‌های اختلاف در صدر اسلام، با تدبیر و درایت خاص توانست اتحاد نیرومندی را در مدینه ایجاد کند.

در کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن آمده است: «محمد، یک نفر عرب ساده، قبایل پراکنده کوچک و برهنه و گرسنه کشور خود را به یک جامعه فشرده و با انضباط تبدیل کرد و آن‌ها را در میان ملل روی زمین با صفات و اخلاق تازه‌ای معرفی کرد و در کمتر از 30 سال این طرز و روش امپراتور قسطنطنیه را مغلوب کرد و سلاطین ایران را از بین برد، سوریه و مصر و بین‌النهرین را تسخیر کرد و دامنه فتوحاتش را از اقیانوس تا کرانه دریای خزر و تا رود سیحون بسط داد.»

در این رابطه مقام معظم رهبری نیز این‌گونه توصیه کرده‌اند: «تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسید و آن را مدیریت کنید. تفاهم میان مذاهب اسلامی کلید نجات است. آن‌ها که آتش تفرقه مذهبی را با تکفیر این‌وآن دامن می‌زنند، اگر خودشان هم ندانند مزدور و عمله شیطان‌اند.»

از دیگر مؤلفه‌های ضروری برای احیای تمدن اسلامی باید به نظام سازی اشاره کرد. نخستین اقدام ضروری در روند بیداری اسلامی نظام سازی است. همان طور که پیامبر در اولین اقدام سرنوشت‌ساز برای سروسامان دادن امور جامعه اسلامی نظام‌سازی و حکومت تأسیس کرد.

در نظر داشتن آرمان‌ها و شعارهای انقلابیون در کشورهای اسلامی بهترین گزینه در روند نظام‌سازی الگوی «مردم‌سالاری دینی» یعنی تأسیس حکومت اسلامی بر پایه خواست مردم است. نظامی که در آن زمامداران با رأی مردم برگزیده می‌شوند و ارزش‌ها و اصول حاکم بر جامعه، اصول مبتنی بر معرفت و شریعت اسلامی است. در این رابطه باید توجه داشت که مردم‌سالاری دینی اسلامی متفاوت با دموکراسی غربی است.

بیدارگران جهان اسلام برای نظام سازی، قانون‌نویسی و سروسامان دادن اوضاع و شرایط در راستای اهداف و مصالح جهان اسلام باید از قرآن و سیره نبوی الهام بگیرند.

شناسایی آسیب‌ها و خطرهایی که در این مسیر وجود دارد از موضوعاتی است که نیازمند مواظبت و بصیرت جدی است. فراموش کردن اصول و اهداف، کاهش انگیزه‌ها، سست شدن عزم‌ها، دنیاطلبی و غنیمت‌جویی، غرور ناروا، غفلت از توطئه‌ها، اعتماد به بیگانگان، تفرقه و اختلاف از مهم‌ترین خطرها و آفات احیای تمدن اسلامی است که اگر به‌درستی رصد نشود و رهبران و راهنمایان بصیر تدبیری برای مبارزه با آن‌ها نیندیشند، می‌توانند به‌عنوان عامل بازدارنده عمل کنند و فرصت‌های پدید آمده را به تهدید تبدیل کنند.

درنهایت باید گفت که احیای تمدن اسلامی امری دور از واقعیت نیست و ظرفیت‌های مادی و معنوی اسلام آن‌قدر بالا است که با بازشناسی و تقویت آن‌ها می‌توان بار دیگر شکوه و عظمت گذشته را برپا کرد. در این راستا باید همه امکانات و توان مادی و معنوی را شناسایی کرد و با در پیش گرفتن راهبرد روشن و هدفمند، در راستای احیای این تمدن اقدام کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *