جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

تهران- ایرنا- «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است.

سازمان ملل: اسرائیل به محدودیت‌های «غیرقانونی» کمک به غزه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه) از تداوم اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» رژیم صهیونیستی اسرائیل در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

Loading

ابعاد جنگ نرم و تلاش آمریکا برای فرار مغزها از روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل روسیه با تشریح مهم‌ترین ابعاد جنگ نرم آمریکا علیه روسیه گفت: تلاش آمریکا برای جذب نخبگان روسیه اهداف و چشم‌انداز بلندمدت دارد و قطعا در بلندمدت باعث تضعیف توان فنی و علمی روسیه می‌شود.

عفیفه عابدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با بیان اینکه جنگ نرم غرب علیه روسیه، پیش از جنگ اوکراین آغاز شده بود، اظهار داشت: همزمان با استقرار نیروهای روسی در شرق اوکراین و مرزهای مشترک با بلاروس، اطلاعات گسترده‌ای و پیچیده‌ای در مورد اهداف روسیه از سوی رسانه‌ها و نهادهای غربی منتشر شد. گرچه روس‌ها این مسائل را رد می‌کردند، اما بعدها تحولات، طبق همان سناریوهایی که رسانه‌های غربی مطرح می‌کردند، پیش رفت.

وی با بیان اینکه جنگ نرم آمریکا در ابعاد جنگ سایبری، اطلاعاتی و رسانه‌ای جدی‌تر دنبال می‌شود، افزود: در بعد اطلاعاتی، شاهد مشاوره جنگی به اوکراین هستیم که ابعاد آشکار و پنهانی دارد، چنانچه اخیرا اطلاعاتی درباره اینکه اوکراین توانسته با مشاوره و کمک‌های اطلاعاتی آمریکا افسران روسیه را هدف قرار دهد نیز منتشر شد. غرب در بعد رسانه‌ای نیز جنگ گسترده‌ای علیه روسیه دنبال کرده است و در این راستا برای تاثیرگذاری مستقیم بر تصمیم‌گیران روسی تلاش می‌کند.

این کارشناس مسائل روسیه قرار گرفتن روسیه در موضع انفعال و واکنشی، تعویق یا تغییر برنامه‌ها در میدان جنگ و تحت فشار قرار دادن تصمیم سازان روسیه در افکار عمومی و عقب‌نشینی از مطالبات در میز مذاکرات و همچنین ارائه تصویر غیراخلاقی و شکست خورده از تصمیم‌سازان روسیه را از جمله اهداف جنگ نرم آمریکا علیه روسیه عنوان کرد و ادامه داد: آمریکا برای کاهش حمایت مردم روسیه از دولت، تضعیف روحیه آن‌ها و تعمیق یاس و ناامیدی و کاهش قدرت دولت روسیه برای به کارگیری نیروی انسانی در میدان جنگ را با بهره‌گیری از جنگ رسانه‌ای دنبال می‌کند.

عابدی با بیان اینکه غرب با جنگ نرم اهداف بلند مدت و میان مدتی علیه روسیه برای تشدید شکاف سیاسی و اجتماعی در این کشور دارد، اضافه کرد: گرچه افکار عمومی در روسیه، تاثیر مستقیمی بر سیاست خارجی روسیه ندارد، اما تاثیر آن‌ در بلندمدت قابل چشم پوشی نیست. ضمن اینکه کشورهای دیگر نیز به واسطه فشار افکار عمومی، برای عدم حمایت از روسیه تحت فشار قرار می‌گیرند. مخدوش شدن وجهه جهانی روسیه در افکار عمومی دنیا، حتی در گسترده ساختن تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور نیز تاثیرگذار است و همراهی‌ها را بیشتر می‌کند، زیرا بخشی از مبادلات ارزی و تجاری در سطوح پایین اجتماعی انجام می‌شود که با منفور شدن چهره روسیه در افکار عمومی جهان، این بُعد نیز به تحریم افزوده می‌شود.

وی ترور شخصیت، ارائه پیشگویی‌های فاجعه‌آمیز و مبالغه‌آمیز، جهت دهی به اخبار، ایجاد رعب و وحشت و عملیات روانی علیه روسیه را از دیگر عرصه‌هایی برشمرد که غرب علیه این کشور در دستور کار قرار داده است و گفت: با توجه به تسلط غرب بر رسانه‌ها و گستره رسانه‌های غربی و نقش شبکه‌های اجتماعی و در عین حال فراگیری زبان انگلیسی، پیامدهای این سیاست‌ها گسترده‌تر خواهد شد و غرب توانسته در جنگ نرم و ایجاد فضای روانی علیه روسیه به اهداف خود برسد و خلائی را که به دلیل عدم حضور نظامی و مستقیم در این جنگ داشته، پوشش دهد.

 

تلاش آمریکا برای تسریع فرار مغزها از روسیه

این پژوهشگر پژوهشکده مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به تصمیم آمریکا برای ارائه ویزای آمریکا به دانشمندان و نخبگان روسیه با هدف تسریع فرار مغزها و محروم کردن روسیه از استعدادهای برتر خود ادامه داد: یکی از راهبردهای بلندمدت آمریکا، درخصوص کشورهای هدف، خصوصا در مورد ایران، چین و روسیه، سرمایه‌گذاری‌های پیچیده برای جذب و به کارگیری نخبگان این کشورها و بهره‌گیری از استعدادهای آن‌ها و تضعیف بخش نخبگانی این کشورها بوده است. این یکی از ابعاد جنگ نرم آمریکا است که در قالب تضعیف نیرو و منابع انسانی جامعه روسیه دنبال می‌شود.

عابدی با بیان اینکه آمریکا همواره برنامه مدونی در ارتباط با این موضوع داشته و اکنون، با اعلام این تصمیم بایدن برای ارائه ویزا و برخی تسهیلات، آن را در برابر روسیه تشدید کرده است، تصریح کرد: آمریکا در حالی این سیاست را دنبال می‌کند که یکی از تاکتیک‌های موازی آن، ایجاد رعب، یاس و ناامیدی در افکار عمومی مردم روسیه و همچنین نخبگان آن، همزمان با اعمال تحریم‌های اقتصادی بوده است. قطعا ایجاد چنین شرایطی، باعث افزایش انگیزه و تمایل نخبگان برای مهاجرت به جوامع غربی و خصوصا آمریکا می‌شود.

 

تاثیرگذاری بر قدرت نظامی روسیه

وی درخصوص اهداف آمریکا با تمرکز بر جذب نیروهای تحصیل کرده در رشته‌های هوش مصنوعی، مهندسی هسته‌ای و فیزیک کوانتومی و تلاش برای کاهش برتری هسته‌ای و نظامی روسیه گفت: این برنامه‌ها، معمولا اهداف و چشم انداز بلندمدت دارند و قطعا در بلندمدت باعث تضعیف توان فنی و علمی روسیه می‌شود و بر پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای در جنبه‌های مختلف و مسائل نظامی و هوا و فضا که یکی از ابعاد مهم رقابت روسیه با غرب به شمار می‌رود، تاثیر خواهد داشت.

این کارشناس مسائل روسیه، در عین حال با یادآوری اینکه شاخص مهم قدرت روسیه، قدرت نظامی و پیشرفت‌ها در زمینه هوا و فضا است، تاکید کرد: آمریکا برای تضعیف نیروی انسانی و فنی روسیه تلاش می‌کند، اما این کشور نیز متقابلا برنامه‌هایی برای مقابله با این اهداف غرب خواهد داشت. با این حال با توجه به شرایط جنگی فعلی، در اختیار گذاشتن فرصت‌ها و امکانات بیشتر از سوی آمریکا، جاذبه‌های بیشتری برای جذب نخبگان روسی ایجاد می‌کند. در بلندمدت، با توجه به تغییر شاخص‌های قدرت در فضای جدید نظام بین‌الملل، قطعا چنین تحولاتی قدرت روسیه در زمینه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از قدرت رقابت آن می‌کاهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *