جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

کارایی «اینترنت بدن» و نگرانی‌های مربوطه

شورای راهبردی آنلاین- رصد: اینترنت اشیا برای ما خودروهای بدون راننده، تماس‌های تصویری و یخچال‌های هوشمند را به ارمغان آورده است. اشیای مورد نیاز روزانه با وجود حسگرها و ارتباطات شبکه‌ای شکل تازه‌ای به خود گرفته‌اند؛ اما مرحله بعدی اینترنت بدن است. کم‌کم متوجه می‌شوید که فناوری شخصی‌شده برای شما تا چه اندازه می‌تواند شخصی باشد. به این فکر کنید که کپسول‌های هوشمندی اطلاعات درون بدن‌تان را منتقل کنند، تخت‌های هوشمند پیگیر ضربان قلب و تنفس شما باشند، حتی لباس‌های هوشمند بتوانند دمای بدنتان را اندازه بگیرند و دمای بدن شما را به صورت هوشمند تنظیم کنند.

در پژوهشی که موسسه رند منتشر کرد، آمده است: همان‌طور که پژوهشگران موسسه رند در بررسی اینترنت بدن متوجه شده‌اند، این امر شامل خطراتی است. هر ابزاری از جمله ابزاری که درون بدن انسان کار گذاشته می‌شود، قابل هک شدن است و حقیقتاً باید به حریم خصوصی و کاربردهای اینترنتی ابزارهایی که با ما زندگی می‌کنند، اندیشیده شود؛ اما پژوهشگران در عین حال به پتانسیل این فن‌آوری‌ها که ما را از درون و بیرون می‌شناسند، برای تغییر زندگی و حفظ جان انسان‌ها اشاره می‌کنند.

ماری لی، ریاضیدان موسسه رند که ریاست این پژوهش را به عهده داشته است، گفت: کارهای زیادی در خصوص این که چطور باید اینترنت بدن را تنظیم کرد، انجام شده است. ما می‌خواستیم به برخی موضوعات نیز اشاره کنیم که ممکن است افراد زیادی به آن فکر نکرده باشند. محبوبیت این فن‌آوری‌ها رو به رشد است. بنابراین باید مسائل را بررسی کنیم و اطمینان یابیم که توازن ایجاد می‌کنیم.

 

تعریف اینترنت بدن

تامارا بانبری، دانشجوی دوره دکترا در کانادا دو میکروچیپ در دست راست و چپ خود دارد. یکی از این چیپ‌ها می‌تواند رمز عبور، مشخصات فردی و حتی بلیت‌های الکترونیک قطار را در خود ذخیره کند. او می‌گوید: نمی‌خواهیم ۲۰ سال بعد به حالا نگاه کنیم و بگوییم واقعاً باید برای این فن‌آوری‌ها موانعی کار می‌گذاشتیم. او که خود و افراد هم فکر خودش را سایبورگ‌های داوطلب می‌خواند، می‌گوید باید در این باره همین حالا که خطرات هنوز کوچک هستند، فکر کنیم.

پژوهشگران رند در خصوص چگونگی تعریف اینترنت بدن در تقلا هستند. آن‌ها در نهایت دیدگاه گسترده‌ای را انتخاب کردند تا به سیاستگذاران کمک کنند به چالش‌ها و فرصت‌ها بیندیشند. این‌ شامل هرگونه ابزاری است که اطلاعات مربوط به سلامتی یا بیومتریک را جمع‌آوری می‌کند؛ مانند آن‌هایی که در بدن بانبری کار گذاشته شده و به نوعی عملکرد انسان را تغییر می‌دهند. همچنین یک ابزار برای قرار گرفتن در این فهرست، باید اطلاعاتی را از طریق اینترنت، به خودی خود یا از طریق ابزاری دیگر مانند تلفن همراه منتقل کند.

ردیاب‌های تناسب اندام، جمع‌آوری کننده الکترونیک اطلاعات سلامت را می‌توان در قالب این تعریف قرار داد. همچنین لوزالمعده مصنوعی، ایمپلنت‌های مغزی و استندهای هوشمند در این فهرست قرار می‌گیرند. کاشت حلزون گوش می‌تواند به بازیابی شنوایی کمک کند، در آینده نزدیک کاشت چشم می‎تواند بینایی را اصلاح یا تقویت کند.

تاثیری که این فناوری‌ها می‌توانند بر نظام سلامت داشته باشد، چیزی کم از یک انقلاب ندارد؛ اما موفقیت واقعی به داده‌ها مربوط خواهد بود. به نوشته پژوهشگران همه آن ابزارهایی که سلامت و رفتار ما را دنبال می‌کنند، مخزن گنجی از اطلاعات جدید را درباره آنچه افراد را سلامت نگه می‌دارد، یا آن‌ها را بیمار می‌کند، ارائه خواهند داد.

این امر درک ما را از سلامت بلند مدت جمعیت ارتقا می‌بخشد و مسیری را در جهت مداخلات موثرتر در سلامت عمومی نشان می‌دهد، به پزشکان در تشخیص زودتر علائم بیماری، به بیمارستان‌ها در ارائه بهتر مراقبت‌ها و درمان دقیق‌تر و به نظام مراقبت از سلامت آمریکا در کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. بر اساس یکی از برآوردها بهبود مراقبت و کارآیی فن‌آوری پزشکی می‌تواند سالانه میلیاردها دلار صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

در حالی که روزانه تعداد بیشتری از تجهیزات پزشکی آنلاین می‌شوند، نفوذ به حریم خصوصی فقط بخشی از خطرات مربوطه است. پژوهشگران نشان داده‌اند که می‌توانند به یک پمپ انسولین نفوذ کنند و به عنوان مثال احتمال تجویز یک دوز مرگ‌آور را بالا ببرند. دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا از ترس اینکه کسی بتواند از طریق دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلبش به او حمله کند، قابلیت‌های استفاده بی‌سیم از آن را غیرفعال کرده بود.

حتی ردیاب‌های ساده تناسب‌اندام هم می‌توانند اطلاعات حساسی را عرضه کنند. چند سال قبل یک اپلیکیشن مربوط به تناسب اندام یک نقشه جهانی را منتشر کرد و در آن تمامی دویدن‌ها و قدم‌زدن‌هایی را که ردیابی کرده بود، به نمایش گذاشت. تحلیلگران نظامی به سرعت متوجه شدند که جزئیات این نقشه آنقدر زیاد است که می‌تواند پایگاه‌های آمریکایی و متحدانش را در مکان‌هایی مانند سوریه و افغانستان شناسایی کند.

با این حال پژوهشگران رند فقط یک نسخه از مقررات قوانین مربوط به حمایت از مصرف‌کنندگان را یافتند که ممکن است اینترنت بدن را کنترل و از آسیب‌های احتمالی آن جلوگیری کند.

برخی از جدی‌ترین تلاش‌ها برای ایجاد محافظ‌هایی در این رابطه نه از جانب دولت و بلکه از جانب گروه‌های غیرانتفاعی فعال در حوزه حریم خصوصی و فن‌آوری انجام شده است. پژوهشگران نتوانستند مشخص کنند که این داده‌ها در مالکیت چه کسی قرار دارد. شما؟ پزشک شما؟ سازنده تجهیزات؟ زیرا قوانین در هر یک از ایالات متفاوت است.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که کنگره آمریکا باید برای شفافیت داده‌ها و محافظت از حریم خصوصی قوانین ایمنی پایه را ایجاد کند. دولت و صنعت باید یک برنامه صدور مجوز داشته باشند تا در سنجش امنیت دستگاه‌های مختلف به مصرف‌کنندگان کمک شود. تولیدکنندگان باید از همان آغاز برای ایجاد امنیت کار و چگونگی رفع ضعف ابزاری را که ممکن است در بدن کسی کار گذاشته شود، مشخص کنند.

لی در این باره گفت: این اولین قدم در مورد سیاستگذاران و سازندگان برای مدیریت این خطرات است. فواید پزشکی این دستگاه‌ها واقعی است، اما برای تحقق فواید باید این خطرات رفع شود. این پژوهش مبنایی برای ادامه کار در خصوص این سوالات در آینده برای ما فراهم می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *