جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading

ضرورت تقویت چین‌شناسی در اروپا برای تهیه راهبردی واقع‌بینانه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اروپا نیازمند نظامی برای شناخت چین است تا توان خود را برای برخورداری از ظرفیتی در درازمدت برای اقدام در برابر این کشور تضمین کند. حیاتی است که این مأموریت را در قالب سیاست خارجی و آموزشی تعریف کرد. ازاین‌رو، بسط شناخت چین از طریق آموزش باید بخشی از راهبرد اروپا در قبال چین باشد.

آندرئا فرنتسل و نادینه گودهاردت در تحلیلی که بنیاد علم و سیاست آلمان منتشر کرد، نوشتند: سند چشم‌انداز راهبردی کمیسیون اروپایی به تاریخ 12 مارس 2019 دیگر چین را کشوری درحال‌توسعه در نظر نمی‌گیرد، بلکه این کشور را بازیگر کلیدی جهانی و قدرت پیشرو در حوزه فناوری معرفی می‌کند. کمیسیون اروپایی تأکید دارد که گرچه چین شریکی برای همکاری و مذاکرات است، اما رقیبی اقتصادی و هماوردی سیستمی به‌ویژه از منظر مدل حکمرانی‌اش محسوب می‌شود.

در دوره همه‌گیری کووید-19 این رویکرد انتقادی به چین به میزان قابل‌توجهی در عرصه سیاسی، مطبوعاتی و جامعه اندیشکده‌ها افزایش‌یافته است. در غیاب توسعه اساسی شناخت از چین در سطح اروپا و در میان همه بخش‌ها بعید است بتوان بین روابط میان چین به‌عنوان شریک، رقیب و هماورد در آلمان و بالاتر از آن در سطح اروپا در بلندمدت تفاوتی قائل شد.

توسعه شناخت چین باید با تحصیلات دوران مدرسه آغاز شود. آموزش در سطح دبیرستان می‌تواند برای این مقصود کمک‌کننده باشد. شناخت بینافرهنگی هدف کلیدی دروس مربوط به چین در مدارس خواهد بود. یکی از مهارت‌های آموزشی در این خصوص، آموزش زبان و همین‌طور افزایش دانش جامعه‌شناسی فرهنگی درباره چین است. گرچه، شمار دانش‌آموزان حاضر در دوره‌های چینی در مدارس در سال‌های اخیر به‌شدت پایین و حدود 5000 نفر بوده است. این در حالی است که در آلمان هفت میلیون دانش‌آموز انگلیسی، 1.4 میلیون نفر فرانسوی و 464 هزار نفر اسپانیایی یاد می‌گیرند.

نکته مهم در خصوص شناخت چین در آموزش مدارس البته این است که این آموزش‌ها باید از منظر مالی و ایدئولوژیکی مستقل از دولت چین باشد. پیشنهادهای آموزش زبان و فرهنگی از طرف چینی در قالب سیاست خارجی باید به‌عنوان مکمل، مورد استقبال قرار بگیرد.

چین مدت‌هاست به اروپا آمده و به شکل فزاینده خود را تحمیل کرده و اعتمادبه‌نفس بالایی هم دارد. به همین خاطر است که اروپا در پی موضع مشترکی است و «راهبرد اروپایی قوی‌تری» را همان‌طور که جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه اعلام داشته، نیاز دارد. ازاین‌رو، شناخت چین چالشی نه‌تنها برای آلمان بلکه برای اروپا محسوب می‌شود. حتی در آمریکا، فقدان شناخت از چین در حال حاضر محل بحث است.

بدون استقرار نظام پایدار شناخت چین در سراسر اروپا و ارتقای فشرده آن، در آینده نزدیک با کمبود تخصص درزمینهٔ چین مواجه خواهیم شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *