بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان
از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجیها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالتهای سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»
نتایج تحقیقات دانشگاه آکسفورد فاش میکند، از پروپاگاندا در رسانههای اجتماعی برای دستکاری افکار عمومی در سراسر جهان استفاده میشود. این تحقیقات نشان میدهد، رسانههای اجتماعی یک میدان نبرد بینالمللی برای “سیاستهای کثیف” است.
روزنامه گاردین نوشت : به عنوان نمونه، در روسیه حدود ۴۵ درصد از حسابهای توئیتری فوقالعاده فعال ربات هستند. در تایوان که کمپینی علیه تسای اینگ-ون، رئیسجمهوری آن به راه افتاده، هزاران حساب هماهنگ اما نیمه خودکار پروپاگاندای چین را پخش میکنند.
این تحقیقات که بخشی از “پروژه تحقیقات پروپاگاندای محاسباتی موسسه اینترنت آکسفورد” است، در ۹ کشور از جمله برزیل، کانادا، چین، آلمان، لهستان، اوکراین و ایالات متحده آمریکا انجام شد.
فیلیپ هوآرد، پروفسور مطالعات اینترنت در آکسفورد با اشاره به نتایج تحقیقات میگوید: دروغ، شایعه، اطلاعرسانی غلط که از عوامل سنتی پروپاگاندار هستند، به صورت آنلاین منتشر میشوند و الگوریتمهای فیسبوک یا توئیتر از آنها حمایت میکند.
محققان این پروهش در آمریکا هم به این نتیجه رسیدند که با پدیدهای به نام “ایجاد رضایت عمومی” روبرو هستند که در واقع توهم محبوبیت به وجود میآورد و در نتیجه یک نامزد سیاسی میتواند به محبوبیتی دست پیدا کند که قبلا نداشته است.
0 Comments