جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

Loading

فرسایش نرم برجام یکی از نبردها در سطح جهانی است

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) در یک بولتن پژوهشی با بیان اینکه 'فرسایش نرم برجام یکی از نبردها در سطح جهانی است'، بر لزوم بازاندیشی اروپا در ماهیت نظام بین المللی و ائتلاف سازی های جدید برای مقابله با دولت آمریکا تاکید کرد.

در بولتن این موسسه اروپایی در ارتباط با وضعیت نظم جهانی آمده است: برخی از نبردها در سطح جهانی آغاز شده که تصمیم دولت آمریکا برای خروج از توافق آب و هوایی پاریس ، حمله به مقررات حل و فصل مناقشه در سازمان تجارت جهانی ، و فرسایش نرم توافق هسته ای ایران از جمله این نبردها هستند.
این موسسه پژوهشی اروپایی می افزاید: تمام این مسائل نشان می دهند که بزرگترین چالش اروپا در سالهای آینده بازاندیشی در روابط دو سوی آتلانتیک و ماهیت نظام بین المللی است.
این گزارش خاطرنشان می کند: هر چند درخصوص قابل اعتماد بودن تضمین های امنیتی آمریکا تردیدهایی ایجاد شده و دولت آمریکا نهادهای جهانی را مورد حمله قرار داده و شخص ترامپ هم غیر قابل پیش بینی است ، اما تغییر ذهنیت اروپایی نسبت به آمریکا از یک جزء نظم جهانی به بزرگترین منبع بی نظمی جهانی ، بسیار دشوار است.
گزارش شورای روابط خارجی اروپا می افزاید: اروپا در بلندمدت نباید آتلانتیک گرایی را رها کند اما در کوتاه مدت باید تلاش کند که با رییس جمهوری آمریکا به نحو دیگری برخورد کند و در درجه اول لازم است که اهرمهای خود را در برابر آمریکا افزایش دهد. اروپایی ها همچنین باید نسبت به ائتلاف سازی با دیگران اقدام کنند و از طریق همکاری با قدرت های دیگر ، به تقویت نهادهای جهانی در برابر سیاست تجدیدنظرطلبی ترامپی کمک کنند.
در ادامه این مطلب آمده است: هر چند اروپایی ها نباید نسبت به انگیزه های چین یا دیگر قدرتها هیچ توهمی داشته باشند اما صرف فرایند ایجاد تنوع در روابط سیاست خارجی اروپا ، می تواند تاثیر مثبتی بر رفتار آمریکا داشته باشد.
به گزارش ایرنا ، هر چند در بولتن شورای روابط خارجی اروپا توضیحی در ارتباط با ‘فرسایش نرم’ توافق هسته ای با ایران ارائه نشده اما مشخص است که منظور سیاست های کارشنی و بهانه جویی دولت ترامپ در روند اجرای برجام است.
این درحالی است که اتحادیه اروپا و قدرتهای بزرگ اروپایی با حمایت قاطع از توافق هسته ای ایران و 1+5 به عنوان سندی بین المللی و مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل، این پیام را به روشنی ارسال کرده اند که هرگونه کارشکنی آمریکا در برجام تنها انزوای بیشتر آن کشور را در پی دارد.
‘فدریکا موگرینی’ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته در آغاز کنفرانس سال 2017 سفیران سیاسی کشورهای عضو این اتحادیه دربروکسل، از توافق هسته ای به عنوان یکی از نمونه های شیوه اتحادیه اروپا در سیاست خارجی مبتنی بر گفتگو و دیپلماسی یاد کرد و گفت:این توافقی بین دو کشور نبود؛ بارها این را تکرار کرده ام و احساس می کنم که ناچاریم در ماههای آینده هم بارها این موضوع را تکرار کنیم. ‘آنگلا مرکل’ صدر اعظم آلمان نیز روز شنبه از برجام به عنوان نمونه موفقی از دیپلماسی یاد کرد که باید به عنوان یک الگو مورد استفاده قرار گیرد.
شورای روابط خارجی اروپا یک موسسه پژوهشی اروپایی است که در سال 2007 تشکیل شده و هم اکنون در 7 پایتخت اروپایی دفتر دارد و تحلیلهایی در ارتباط با مسائل مهم جهانی بر اساس خط مشی اروپا ارائه می دهد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *