جدیدترین مطالب

تحلیلی بر رویکرد آمریکا در قبال لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: واشنگتن درحالی مدعی تلاش برای مدیریت تنش و برقراری آتش‌بس به‌ویژه در لبنان است که عملاً به «موتور محرک» جنگ تبدیل شده است. اینکه آمریکایی‌ها در تریبون‌های رسمی، از کاهش تنش سخن می‌گویند و طرفین را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنند، با آنچه که در صحنه عمل و میدان انجام می‌دهند و از هرگونه کمک نظامی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک به رژیم اسرائیل برای ادامه جنگ دریغ نمی‌کنند، در «تناقض» کامل است.

ریشه و علل بدبختی غرب در مقابل رژیم اسرائیل

شورای راهبردی آنلاین- رصد: در حالی که اسرائیل بمباران لبنان را تشدید کرده و احتمال یک درگیری گسترده در منطقه وجود دارد، دولت‌های غربی مانند تماشاچیانی منفعل شاهد نمایشی به درازای یک دهه هستند که مسئولیتش را به عهده دارند.

تحلیلی بر اندیشه‌های گسترش یا زیاده‌طلبانه رژیم صهیونیستی در منطقه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای، ادعای قدیمی صهیونیست‌ها مبنی بر ایجاد سرزمینی از نیل تا فرات را به‌عنوان برنامه آینده رژیم اسرائیل اعلام کرده و گفته است: «من به صراحت می‌گویم که ما خواهان یک کشور یهودی هستیم که شامل اردن، عربستان سعودی، مصر، عراق، سوریه و لبنان است!».

تحلیلی بر موضع‌گیری مکرون درباره توقف ارسال تسلیحات به سرزمین‌های اشغالی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موضع اخیر مکرون درباره توقف ارسال تسلیحات از فرانسه به رژیم صهیونیستی که بلافاصله از ترس فشار لابی صهیونیست‌ها قدری تعدیل شد، با هدف بهره‌برداری‌های داخلی برای امانوئل مکرون و توازن مواضع دولت فرانسه بین یهودیان و مسلمانان داخل این کشور و نیز مسیحیان لبنان است.

بریکس چالشی برای نظم جهانی مورد نظر گروه 7

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ائتلاف بریکس چالش بزرگی را برای نظم بینالمللی مبتنی بر قوانین گروه 7 به رهبری آمریکا ایجاد می‌کند و در صدد تغییر ساختار قدرت جهانی موجود است که نویسنده توصیه‌هایی را برای مقابله با ابتکارات بریکس ارائه می‌دهد.

پیام‌ها و پیامدهای راهبردی وعده صادق 2

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات وعده صادق 2 که اهداف آن شامل امن‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی بود، خسارات زیادی را ایجاد کرد، ضمن آنکه انبوه موشک‌های بالستیک شلیک شده که بیشترین تعداد در یک روز در تاریخ به‌شمار می‌رود، در دوران حیات رژیم‌صهیونیستی بی‌سابقه است.

ابعاد رقابتی گوناگون بین آمریکا و چین و چشم انداز آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اگر برای رفع چالش‌هایی که واشنگتن و پکن در برداشت‌شان از یکدیگر با آن روبرو هستند، تلاشی فوری صورت نگیرد، احتمالا با درگیری قدرت‌های بزرگ مواجه خواهیم شد. برای شروع اتخاذ رویکردی جامع به منظور درک بهتر آنها از یکدیگر از طریق گفتگوهای سطح بالا امری ضروری است.

دکترین هسته‌ای روسیه در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین با رویکرد “بازدارندگی” مطرح می‌شود، چرا که روس‌ها فعلا بنایی بر استفاده از سلاح هسته‌ای ندارند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر رویکرد آمریکا در قبال لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: واشنگتن درحالی مدعی تلاش برای مدیریت تنش و برقراری آتش‌بس به‌ویژه در لبنان است که عملاً به «موتور محرک» جنگ تبدیل شده است. اینکه آمریکایی‌ها در تریبون‌های رسمی، از کاهش تنش سخن می‌گویند و طرفین را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنند، با آنچه که در صحنه عمل و میدان انجام می‌دهند و از هرگونه کمک نظامی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک به رژیم اسرائیل برای ادامه جنگ دریغ نمی‌کنند، در «تناقض» کامل است.

ریشه و علل بدبختی غرب در مقابل رژیم اسرائیل

شورای راهبردی آنلاین- رصد: در حالی که اسرائیل بمباران لبنان را تشدید کرده و احتمال یک درگیری گسترده در منطقه وجود دارد، دولت‌های غربی مانند تماشاچیانی منفعل شاهد نمایشی به درازای یک دهه هستند که مسئولیتش را به عهده دارند.

تحلیلی بر اندیشه‌های گسترش یا زیاده‌طلبانه رژیم صهیونیستی در منطقه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای، ادعای قدیمی صهیونیست‌ها مبنی بر ایجاد سرزمینی از نیل تا فرات را به‌عنوان برنامه آینده رژیم اسرائیل اعلام کرده و گفته است: «من به صراحت می‌گویم که ما خواهان یک کشور یهودی هستیم که شامل اردن، عربستان سعودی، مصر، عراق، سوریه و لبنان است!».

تحلیلی بر موضع‌گیری مکرون درباره توقف ارسال تسلیحات به سرزمین‌های اشغالی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موضع اخیر مکرون درباره توقف ارسال تسلیحات از فرانسه به رژیم صهیونیستی که بلافاصله از ترس فشار لابی صهیونیست‌ها قدری تعدیل شد، با هدف بهره‌برداری‌های داخلی برای امانوئل مکرون و توازن مواضع دولت فرانسه بین یهودیان و مسلمانان داخل این کشور و نیز مسیحیان لبنان است.

بریکس چالشی برای نظم جهانی مورد نظر گروه 7

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ائتلاف بریکس چالش بزرگی را برای نظم بینالمللی مبتنی بر قوانین گروه 7 به رهبری آمریکا ایجاد می‌کند و در صدد تغییر ساختار قدرت جهانی موجود است که نویسنده توصیه‌هایی را برای مقابله با ابتکارات بریکس ارائه می‌دهد.

پیام‌ها و پیامدهای راهبردی وعده صادق 2

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات وعده صادق 2 که اهداف آن شامل امن‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی بود، خسارات زیادی را ایجاد کرد، ضمن آنکه انبوه موشک‌های بالستیک شلیک شده که بیشترین تعداد در یک روز در تاریخ به‌شمار می‌رود، در دوران حیات رژیم‌صهیونیستی بی‌سابقه است.

ابعاد رقابتی گوناگون بین آمریکا و چین و چشم انداز آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اگر برای رفع چالش‌هایی که واشنگتن و پکن در برداشت‌شان از یکدیگر با آن روبرو هستند، تلاشی فوری صورت نگیرد، احتمالا با درگیری قدرت‌های بزرگ مواجه خواهیم شد. برای شروع اتخاذ رویکردی جامع به منظور درک بهتر آنها از یکدیگر از طریق گفتگوهای سطح بالا امری ضروری است.

دکترین هسته‌ای روسیه در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین با رویکرد “بازدارندگی” مطرح می‌شود، چرا که روس‌ها فعلا بنایی بر استفاده از سلاح هسته‌ای ندارند.

Loading

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

۱۴۰۳/۰۶/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

مرتضی رحمانی موحد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این که سیاست‌های نظامی ژاپن به سمت افزایش بودجه و تخصیص سهم بیشتر بودجه نظامی در تولید ناخالص داخلی این کشور حرکت می‌کند و برای اینکه این مساله توجیه سیاسی و داخلی داشته باشد، معمولا گاهی درباره خطر کشورهای همسایه مثل چین و کره شمالی هشدار می‌دهد تا بتوانند این افزایش بودجه را توجیه‌پذیر نماید، اظهارداشت: عموما سیاست کشورهایی که اقتصاد محور هستند و روند رشد و توسعه آنها قوی و پایدار است، این نیست که به راحتی گزینه جنگ و بی‌ثباتی را انتخاب کنند، اما غالبا با طرح برخی مواضع به‌دنبال توجیه خرید تسلیحات نظامی و افزایش بودجه نظامی‌شان هستند، از این رو، در پیش گرفتن این سیاست از سوی ژاپن به‌معنای این نیست که این کشور به سمت جنگ و مناقشه در منطقه حرکت خواهد کرد.

دیپلمات پیشین کشورمان در ژاپن اظهار داشت: تا دو سال قبل، هدف‌گذاری دولت ژاپن این بود که سالانه بیش از ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف بودجه دفاعی نکند. اما طبق سه سند امنیت ملی که در اواخر سال ۲۰۲۲ توسط دولت کیشیدا مورد بازنگری اساسی گرفت، دولت ژاپن مکلف شد تا هزینه‌های مرتبط با امور دفاعی را به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال مالی ۲۰۲۷ برساند. این سه سند عبارتند از راهبرد امنیت ملی، دستورالعمل برنامه دفاع ملی و برنامه دفاعی میان مدت بودجه دفاعی ژاپن برای سال مالی ۲۰۲۴ که به ۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته و به تدریج به آستانه ۲ درصد مطابق با اقتصادهای غربی نزدیک می‌شود.

رحمانی موحد ادامه داد: طبق اعلام وزارت دفاع ژاپن، هزینه‌های نظامی در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۲۵ به ۸.۹ تریلیون ین (۵۶.۷ میلیارد دلار) خواهد رسید. بر اساس گزارش‌ها، بودجه وزارت دفاع ۷.۷ تریلیون ین از این هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد. ۱.۲ تریلیون ین دیگر متعلق به بودجه گارد ساحلی ژاپن و عملیات حفظ صلح سازمان ملل متحد است.

این کارشناس مسائل شرق آسیا اظهار داشت: دو فاکتور در افزایش بودجه نظامی ژاپن موثر است؛ اول اینکه دولت ژاپن اصرار و تاکید دارد که محیط امنیتی شرق آسیا در مقابل توسعه‌طلبی نظامی چین و توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی و مناقشه تایوان، به‌شدت متشنج و وخیم شده است. دوم اینکه بودجه نظامی ژاپن در مقایسه با سایر اعضای گروه هفت نسبت به تولید ناخالص داخلی در رتبه پایینی قرار داشته است.

سفیر پیشین کشورمان در ژاپن تصریح کرد: آلمان هم زمانی در مورد افزایش هزینه‌های نظامی خود محتاط بود، اما در ماه فوریه اعلام کرد که به هدف ۲ درصدی ناتو خواهد رسید. بر اساس اعلام موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۳ با ۶.۸ درصد افزایش به رکورد تاریخی ۲.۴۴ تریلیون دلار رسید. ژاپن نیز، که تحت تأثیر ین ضعیف قرار گرفته است، یک رتبه در رده‌بندی جهانی سقوط کرد و به جایگاه دهم رسید. اما بودجه دفاعی آن با سریع‌ترین نرخ در بیش از ۵۰ سال اخیر رشد کرده است. البته باید اشاره کرد که دولت نخست وزیر فقید آبه به‌نوعی موجب چرخش سیاست کلی ژاپن در حوزه نظامی شد.

وی گفت: ژاپنی‌ها پس از شکست در جنگ جهانی دوم، بر اساس دکترین یوشیدا یعنی “ارتش ضعیف، کشور قوی” عمل کردند و به سرعت مسیر صنعتی شدن را طی کردند، اما آقای آبه با تصویب لوایح امنیتی به این دکترین پایان داد و دکترین جدید “ارتش قوی، کشور قدرتمند” را بنا نهاد که دولت‌های بعدی از جمله دولت سوگا و دولت کیشیدا در راستای تقویت این دکترین گام برداشته‌اند.

0 Comments