جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

هشدار بیش از ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس درباره عواقب دیپلماتیک جنگ غزه بر روابط با اسرائیل

لندن– ایرنا– افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس از احزاب سیاسی مختلف، طی نامه‌ای مشترک خطاب به «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه این کشور با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در این باریکه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

Loading

دفاع از برجام آغاز تحقق استقلال اتحادیه اروپاست

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اندیشکده چتم هاوس نوشت: آمریکا فقط دونالد ترامپ نیست و اتحادیه اروپا باید برای تحقق آرزوی کسب استقلال راهبردی از توافق هسته ای با ایران دفاع کند.

در یادداشتی که روز شنبه در تارنمای اندیشکده انگلیسی منتشر شده آمده است: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به خروج از برجام، امنیت منطقه ای و جهانی را به شدت تضعیف کرد و خطر جنگ و رقابت بر سر تسلیحات هسته ای را در خاورمیانه و سایر مناطق افزایش داد. خروج یکجانبه ترامپ از برجام در حکم تمرد از سازمان ملل و حقوق بین الملل است.
در ادامه گزارش افزوده شده است: اقدامات اروپا پیامدهای جدی برای ائتلاف آنها با آمریکا، امنیت خاورمیانه و نیز روابط اروپا با چین، روسیه و دیگر کشورهای در پی خواهد داشت.
منافع اتحادیه اروپا وانگلیس، فرانسه و آلمان با آمریکا همگن و همسو نیست. ترامپ علیه تهران خواهان تغییر حکومت، پیروزی اسرائیل و عربستان بر ایران و شرکای منطقه ای این کشور است.
ترامپ برجام را توافقی بد می داند و در مقابل، اروپایی ها با توجه به نقش مهم این پیمان در مقابله با اشاعه هسته ای در خاورمیانه دارای منافع راهبردی برای حمایت از آن هستند.
اروپایی ها و آمریکایی ها در زمینه مبارزه با اشاعه هسته ای منافع راهبردی دارند، اما نقش برجام در دستیابی به این هدف بسیار متفاوت تعبیر و تفسیر می شود. پرسش این است که اتحادیه اروپا و آلمان، انگلیس و فرانسه اکنون چگونه در این برهه از اهرم خود به منظور دست یافتن به اهداف راهبردی بهره می گیرند.
اتحادیه اروپا و انگلیس، فرانسه و آلمان باید برای زنده نگه داشتن برجام با سایر اعضای شورای امنیت و تهران همکاری کنند. این رویکرد در عمل یعنی اینکه آنها حتی در صورت خروج اختیاری یا اجباری شرکت های بزرگ چندملیتی از ایران، گام هایی ویژه برای حفاظت از سرمایه گذاری های تجاری اروپا در این کشور بردارند و در مقابل فشار آمریکا برای قطع دسترسی جمهوری اسلامی به نظام سوئیفت و سایر اقدامات بایستند.
چتم هاوس در پایان نوشته است: باید توجه داشت که آمریکا فقط ترامپ نیست و اروپایی ها باید از برجام دفاع و ساختار دیپلماتیک خود را حفظ کنند. اگر اتحادیه اروپا در آرزوی استقلال راهبردی است، جنگ برای نجات پیمان هسته ای با ایران نقطه شروع تحقق این آرزو است. این اتحادیه تنها در صورتی قادر به مذاکره موثر با آمریکا درباره تهران خواهد بود که راهبرد و توانایی نمایش اقدام بر مبنای منافع خود را داشته باشد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *