جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چرایی سنگ‌اندازی واشنگتن در مسیر عضویت فلسطین در سازمان ملل/ وتوی آمریکا چه معنایی داشت؟

آمریکا هرچند بعد از دهه ۹۰ همزمان با سلسله مذاکرات بین اعراب و اسرائیل تلاش کرده بود که خود را به عنوان میانجی صادق معرفی کند اما امروز کاملا روشن است که از یک طرف نه کشورهای عربی و فلسطین این موضع آمریکا را قبول کرده اند و نه آمریکا بنا دارد تا این نقش به اصطلاح میانجیگرانه را بدون اطمینان از جلب نظر اسرائیل انجام دهد. بنابر این سیاست امریکائی ها در قبال طرح دو کشوری و مبنای این کشور در پیگیری این طرح بدون توجه به تفسیر اسرائیل از این مسئله نیست.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

پیامدهای پیروزی راستگرایان در انتخابات ایتالیا و نگرانی‌های اروپا

۱۴۰۱/۰۷/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا تاکید کرد: پیروزی حزب «برادران ایتالیا» هشداری برای همگرایی اروپایی است و از سوی رهبران اتحادیه و یا فدرال‌گرایان اروپایی به عنوان یک تهدید نگریسته می‌شود.

امیرحسین عسکری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به پیروزی راستگرایان در انتخابات اخیر در ایتالیا خاطرنشان کرد: پیروزی حزب «برادران ایتالیا» در انتخابات ۲۰۲۲، با ویژگی اروپا ستیزی، مخالفت با مهاجرت، محافظه‌کاری و ملی‌گرایی افراطی مؤید پیروزی راست‌ترین جریان سیاسی در این کشور است که می‌تواند اتحادیه اروپا را در معرض تهدید واگرایی و گسست یا بحران قرار دهد.

وی با بیان اینکه ایتالیا به واسطه موقعیت و جایگاه منحصر به فردی که برای اتحادیه اروپا و قاره اروپا دارد از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: از یک سو ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا شناخته می‌شود و از سوی دیگر این کشور بزرگترین دریافت کننده بودجه از نسل بعدی اتحادیه اروپا است. علاوه بر این، نهادها و شرکای اروپایی به دولت جدید ایتالیا از این زاویه نگاه می‌کنند که آیا دولت جدید که جایگزین ائتلاف «وحدت ملی ماریو دراگی» می‌شود، به همان اندازه در پیشبرد اصلاحات لازم برای واجد شرایط بودن در حمایت و صرف هزینه‌های دریافتی به موقع و کارآمد مؤثر خواهد بود یا خیر؟

 

نگرانی اروپا نسبت به پیروزی راستگرایان در ایتالیا

این تحلیلگر مسائل اروپا با یادآوری اینکه ایتالیا از نظر مالی یکی از بزرگترین دولت‌های بدهکار اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، گفت: نگرانی‌های اروپایی‌ها در این زمینه در مطبوعات مختلف انعکاس یافته است.

عسکری ادامه داد: اما اهمیت انتخابات ایتالیا تنها معطوف به مسائل مالی، سهام، بازار و اوراق قرضه نیست. جنگ اوکراین نوع دیگری از مباحث را در این زمینه مطرح کرده است. در طول جنگ اوکراین، دولت «دراگی» نقش رهبری را در اتحادیه اروپا و ناتو ایفا کرد. اینکه آیا دولت بعدی ایتالیا به همان اندازه در حمایت از اوکراین یا مخالفتش با تهاجم روسیه ثابت قدم و استوار است، سؤال دیگری است که در اینباره مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه حزب برادران ایتالیا، حزب راست افراطی و به عبارتی راست‌ترین حزب سیاسی در ایتالیا است، اضافه کرد: رهبر این حزب، جورجیا ملونی، در انتخابات ۲۰۲۲ ایتالیا توانست با کسب ۲۶ درصد آراء حزبش را به بزرگترین حزب ایتالیا تبدیل کند. بنابراین، دولت بعدی ایتالیا از نظر طیف سیاسی راستگراترین دولت این کشور پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود و ملونی نیز به عنوان نخستین نخست وزیر زن در این کشور دولت خود را تشکیل خواهد داد.

عسکری گفت: حزب «برادران ایتالیا» یک انشعاب راست از درون حزب «خلق آزاد» به رهبری «سیلیو برلوسکونی» است. این حزب از نظر عقبه و سابقه سیاسی وارث حزب «اتحاد ملی» است که در سال ۲۰۰۹ در حزب «خلق آزاد» ادغام شده است. حزب اتحاد ملی از نظر مشی سیاسی یک حزب «نئوفاشیست» و جمهوری خواه بود که با تلاش اعضای سابق حزب منحل شده‌ ملی فاشیست تاسیس شده بود.

این تحلیلگر مسائل اروپا تصریح کرد: از نظر گرایش سیاسی، این حزب دارای مؤلفه‌های ملی گرایی، محافظه کاری، محلی گرایی یا بومی گرایی، مخالفت با مهاجرت و بدبینی نسبت به اروپا است و البته در سطح اروپا، این حزب از طیف محافظه کاران و اصلاح طلبان اروپا محسوب می‌شود.

عسکری یادآور شد: پیروزی جریان راست افراطی در ایتالیا که از دوره پس از جنگ جهانی دوم تاکنون سابقه نداشته، دو واکنش برجسته در اروپا دربرداشته است: از یک سو، جریانهای راست افراطی اروپایی در سایر کشورها، به جورجیا ملونی و حزب او تبریک گفتند؛ اما واکنش دوم همراه با نگرانی و تردید در خصوص آینده نقش ایتالیا در اروپا و اتحادیه بود.

 

پیامدهای پیروزی راستگرایان

این کارشناس مسائل اروپا درخصوص پیامدهای پیروزی راستگرایان در انتخابات ایتالیا اظهار داشت: مؤلفه‌های ایدئولوژیک و مشی سیاسی حزب برادران ایتالیا و رهبر این حزب، نگرانی‌های فزاینده‌ای را برای اروپایی‌ها دربرداشته است؛ چراکه نخستین و بارزترین ویژگی این حزب سیاسی بدبینی به اروپا است و می‌تواند اتحادیه اروپایی را در وضعیت بحرانی‌تری نسبت به گذشته قراردهد. این حزب همواره خواستار بازنگری در قوانین و معاهدات اروپایی بوده و از حامیان سرسخت برگزیت در بریتانیا نیز محسوب می‌شود. در واقع، نخستین پیامد این انتخابات برای اروپا و اتحادیه اروپا را می‌توان تضعیف احتمالی همگرایی اروپایی در آینده دانست.

وی ادامه داد: این حزب می‌تواند بر تقویت جریان‌های راست افراطی درسراسر اروپا نیز تأثیر داشته باشد. با درنظرگرفتن کسب قدرت در سایر کشورهای اتحادیه توسط احزاب راست سیاسی و یا نفوذ آنان درساختار سیاسی، مانند مجارستان، لهستان و حتی فرانسه، پیروزی حزب «برادران ایتالیا» یک هشدار برای همگرایی اروپایی محسوب می‌شود که از سوی رهبران اتحادیه و یا فدرال گرایان اروپایی به عنوان یک تهدید نگریسته می‌شود. علاوه براین، در سایر کشورها نیز ممکن است احزاب راست افراطی و ضداروپا انگیزه بیشتری برای فعالیت سیاسی پیدا کنند.

عسگری با بیان اینکه این حزب تا پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین خواستار بهبودی روابط با روسیه بود، اضافه کرد: این حزب، پس از وقوع جنگ اوکراین در۲۴ فوریه ۲۰۲۲، ضمن محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خواستار ارسال سلاح به کی یف برای مقابله با تهاجم پوتین شد. با این حال، «پولیتیکو» درگزارشی این احتمال را مطرح کرد که سرنگونی دولت ماریو دراگی در نتیجه سیاست‌های پنهانی روس‌ها بوده و از این رو، به قدرت رسیدن جورجیا ملونی می‌تواند جبهه اروپایی را در مقابل تهاجم روسیه به اوکراین تضعیف کند.

وی ادامه داد: از دیگر تأثیرات و پیامدهای احتمالی انتخابات ایتالیا برای اروپا و اتحادیه را می‌توان گسست در جبهه واحد اروپایی علیه روسیه دانست. درواقع، این سؤال برای رهبران اروپا و ایالات متحده بسیار مهم است که آیا ایتالیا همچنان به عنوان بخش محکم و قابل اعتماد اروپا و غرب در قبال روسیه عمل خواهد کرد یا خیر؟

عسکری در پایان گفت: از نظر اقتصادی نیز، از آنجا که ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه شناخته می‌شود، پیروزی راست افراطی در این کشور با ویژگی بارز اروپاستیزی، در صورتیکه منجر به لغو  برخی معاهدات اروپایی از سوی ایتالیا شود، علاوه بر تضعیف اتحادیه و انشقاق در اروپا، می‌تواند از حیث اقتصادی نیز ضربه‌ای بزرگ و برجسته به اروپا و اتحادیه وارد کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *