جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

پیامدهای سفر وزیر خارجه امارات به اراضی اشغالی

۱۴۰۱/۰۷/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه کشورهای منطقه باید متوجه پیامدهای تلاش رژیم صهیونیستی برای افزایش حضور امنیتی و نظامی در منطقه باشند، گفت: همه تلاش رژیم صهیونیستی معطوف به افزایش امنیت برای خود است و به واسطه ماهیت نژادپرستانه که دارد، هیچگاه این امکان برای آن وجود ندارد که بتواند از دیگر کشورها حمایت کند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اولین سفر وزیر خارجه امارات به اراضی اشغالی و مذاکرات انجام شده در دومین سالگرد عادی سازی روابط دو طرف، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به دلیل شکنندگی  و مشکلات داخلی و ناپایداری امنیت در اراضی اشغالی، تلاش مضاعفی برای برقراری ارتباط با کشورهایی که از قبل با آنها ارتباط ناآشکار داشته، انجام داد و در این ارتباط با استفاده از امپراتوری رسانه‌ای، تلاش‌ها بر این معطوف بود که این اقدامات، به طور قابل توجهی برجسته شود.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال این است که خلاء امنیتی خود را با برقراری روابط نزدیک با کشورهای خاورمیانه جبران کند، افزود: رژیم صهیونیستی همچنان به دنبال برقراری رابطه با دیگر کشورهای منطقه است. در این راستا، سفر وزیر خارجه امارات به سرزمین‌های اشغالی انجام شد و همزمان با این سفر، موضوع از دستور خارج شده تشکیل «ارتش عربی» و یا «ناتوی عربی» نیز مطرح شد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا به مذاکرات وزیرخارجه امارات با نخست وزیر رژیم صهیونیستی  اشاره کرد که در آن به پیگیری مفاد نشست امنیتی «نقب» و تفاهم برای سازوکار امنیتی جدید در منطقه غرب آسیا پرداخته شده بود و گفت: قریب به 10 سال است که درخصوص این سازوکار صحبت می‌شود و تاکنون نیز هیچ اقدام عملی در این باره  صورت نگرفته است. حتی سفر بایدن به منطقه نیز نتوانست تحرکی به این مساله بدهد و با وجود تبلیغات گسترده‌  در خصوص افزایش کشورهایی که با رژیم صهیونیستی روابطی عادی دارند و یا ایجاد سازوکار جدید امنیتی، دستاوردی در این زمینه ایجاد نشد.

صدرالحسینی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی به بزرگنمایی رابطه‌اش با کشورهای خاورمیانه نیاز دارد، اضافه کرد: در طول سفر بایدن به منطقه، برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، موضوع تشکیل ناتوی عربی را داستان سرایی از جانب رسانه های رژیم صهیونیستی قلمداد کردند و برخی کشورها به کشورهای غرب آسیا و حوزه خلیج فارس، خصوصا ایران، اطمینان دادند در این مورد اقدامی علیه منافع ایران انجام نخواهد شد. ضمن اینکه به واسطه آمادگی‌های کامل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و رصد اطلاعاتی دقیق، آن‌ها بر هر تحرک ناهمساز احاطه و اشراف دارند.

وی با اشاره به صادرات 758 میلیون دلاری تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی به امارات و همچنین تلاش برای افزایش حجم روابط اقتصادی تا پایان سال 2022 به 2.5 میلیارد دلار، افزود: امارات اعلام کرد دراین سفر 65 تفاهم نامه همکاری امضا شده که عمده آنها در حوزه نظامی و امنیتی بوده است. افزایش حضور امنیتی و نظامی در حوزه خلیج فارس، یکی از موضوعات مهم و اساسی برای رژیم صهیونیستی است و برای آن تلاش می‌کند. این مساله پیامدهای مهمی دارد که باید مورد توجه کشورهای منطقه قرار گیرد.

صدرالحسینی در عین حال گفت: با توجه به وضعیت شکننده دولت در رژیم صهیونیستی و احتمال بالای برکناری لاپید، وضعیت سیاسی و امنیتی رژیم از داخل به گونه‌ای به هم ریخته که در خیابان‌های اصلی و پرفت و آمد تل‌آویو هم ناامنیهای سریالی را مشاهده کرده ایم. شرایط داخلی این رژیم، نارضایتی افکار عمومی کشورها نسبت به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و وضعیت منطقه، به گونه‌ای نیست که این رژیم بتواند به واسطه قراردادهای امنیتی برای خود امنیت بخرد و یا تحولی در توازن قدرت در غرب آسیا ایجاد کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، یادآورشد: وضعیت انباشت سلاح در منطقه به گونه‌ای است که حقیقتا روی انبار باروت قرار گرفته و افزایش این سلاح ها برای کشورهای منطقه پیامدهای خطرناکی به همراه دارد. اگر سلاح‌ها می‌توانست کمکی به این کشورها کند، این میزان سلاح که تاکنون با بهای هنگفتی خریداری کرده‌اند، آن‌ها را به اهدافشان می‌رساند. امروز امارات به واسطه دخالت‌های نظامی که در یمن داشته با تهدیدهایی از جانب مردم یمن به رهبری انصارلله روبرو شده و اختلافات مهمی با عربستان پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کرد تاسیسات بندری و گمرکی امارات چگونه تحت تاثیر حملات هواپیماهای بدون سرنشین مردم یمن قرار گرفت، خاطرنشان کرد: با وجود همه تبلیغات، تصویر نامطلوبی از توانمندی‌های نظامی امارات شاهد بودیم و ثابت کرد امارات در برابر جریان مقاومتی انصارالله که تنها مستظهر به پشتیبانی مردمش است نتوانست به اهداف خود برسد. اکنون که امارات با تغییر سیاست آمریکا در غرب آسیا و تمرکز بر راهبرد مهار چین مواجه شده، تلاش می‌کند خلاء این کاهش تعهدات امنیتی را با توسل به رژیم صهیونیستی پوشش دهد که قطعا موفق نخواهد بود و این رژیم نیز نمی تواند نقش نیروی نیابتی کاخ سفید را ایفا کند.

صدرالحسینی به همکاری‌های امارات و رژیم صهیونیستی در زمینه های امنیت غذایی، کشاورزی و انرژی اشاره و تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با توجه به مشکلات اقتصادی، به پول‌هایی که از امارات و دیگر کشورهای عربی می‌گیرد، نیاز دارد. تلاش رژیم صهیونیستی برای نفوذ در حوزه‌های گوناگون، از جمله پزشکی و درمانی، کشاورزی و غذایی می‌تواند برای آینده مردم امارات و رژیم حاکم بر این کشور خطرناک باشد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به اعتراض‌های صورت گرفته از سوی مردم امارات نسبت به سفر وزیر خارجه این کشور به اراضی اشغالی گفت: همه تلاش رژیم صهیونیستی معطوف به افزایش امنیت برای خود است و به واسطه ماهیت نژادپرستانه که دارد، هیچگاه این امکان برای آن وجود ندارد که بتواند از دیگر کشورها حمایت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *