جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

استعفای اعتراضی در وزارت خارجه آمریکا بر سر جنگ غزه / افزایش مخالفت با جنگ در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری یکی از کارمندان خود در اعتراض به آن‌چه که او «انفعال» ایالات متحده در قبال جنگ غزه نامیده بود، را ناشی از وجود «تنوع گسترده دیدگاه‌ها و نظرات» دانسته است.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از بحران سریلانکا تا مسیر طولانی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چرایی وقوع بحران سریلانکا، ارزیابی دولت سازی در آفریقا توسط سازمان ملل، همکاری بلاروس با روسیه در جنگ اوکراین، راه پر پیچ‌وخم اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا، ناتو و لزوم برخورداری از تسلیحات خودمختار و پشت پرده رقابت برای اداره آژانس اینترنت سازمان ملل ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بروکینگز

چرا سریلانکا دچار بحران شد و بعد چه خواهد شد؟: رئیس‌جمهور جدید سریلانکا در حالی روی کار آمد که این کشور با فروپاشی اقتصادی، بی‌ثباتی سیاسی و کمبود مداوم مواد غذایی و سوخت مواجه است. این گزارش ضمن واکاوی اینکه چگونه انتخاب‌های حکومت سریلانکا طی سال‌های متمادی به بروز این بحران منجر شده است، به بررسی اصلاحات دشوار پیش رو و پیامدهای فروپاشی سریلانکا برای سایر کشورهای درحال‌توسعه در سراسر آسیا و آفریقا می‌پردازد.

ارزیابی دولت سازی سازمان ملل در سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو و فراتر از آن: باوجود منابع عظیم بین‌المللی مستقر در کشورهایی مانند سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و سومالی، تعداد کمی از آن‌ها به پیشرفت قابل‌توجهی در برقراری یک حکمرانی پایدار، فراگیر و پاسخگو دست یافته‌اند. در سال 2013 یکی از جاه‌طلبانه‌ترین مأموریت‌های دولت سازی به رهبری سازمان ملل در سودان جنوبی پس از دو سال خاتمه یافت تا به‌جای آن بر حفاظت از غیرنظامیان در مواجهه با یک جنگ داخلی تمرکز کند.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

آیا بلاروس برای ارباب روسی خود می‌جنگد؟: الکساندر لوکاشنکو از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین با آن کشور مشارکت داشت، اما رفتار اخیرش  باعث نگرانی‌هایی دراین‌باره شده که آیا ممکن است نقش بلاروس را در این رابطه گسترش دهد. با توجه به اینکه ارتش اوکراین در شرق و جنوب پراکنده شده است، نمی‌تواند از عهده یک جبهه جدید در شمال برآید.

راه طولانی و پر پیچ و خم اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا: اوکراین تعهد اتحادیه اروپا را برای پیوستن به این اتحادیه به دست آورده است، اما مسیری طولانی پیش رو دارد. اوکراین و مولداوی با ورود به وضعیت کاندیدا توسط شورای اروپا در 23 ژوئن، از مرحله مقدماتی عبور کردند. بااین‌حال، اگرچه چیزی نمادین به‌دست‌آمده اما راه زیادی برای به عضویت اتحادیه در آمدن پیش روی آن‌ها قرار دارد. وظیفه اصلی پیش روی دو کشور ادامه کار شش سال گذشته است: ادامه اجرای توافق‌نامه‌های سال 2014 با اتحادیه اروپا که در سال 2016 به اجرا درآمد.

ناتو باید تسلیحات دارای هوش مصنوعی و سامانه‌های مستقل را در اختیار بگیرد: ناتو باید برای حفظ برتری در برابر دشمنان خود به‌طور کامل از هوش مصنوعی و سامانه‌های مستقل استفاده کند. توسعه حسگرها، پیشرفت‌های سریع در مدل‌های الگوریتم و پیشرفت‌های قابل‌توجه در محاسبات، فرصت‌ها را برای هوش مصنوعی و استفاده از آن در صنایع دفاعی گسترش داده است. درنتیجه، ناتو برای ایجاد تحول در فعالیت‌های نظامی و راهبردی خود فرصتی بی‌نظیر دارد.

پشت پرده رقابت برای اداره آژانس اینترنت سازمان ملل: آیا سازمان ملل بر اتصال جهان به اینترنت جهانی تمرکز خواهد کرد یا از آن به‌عنوان ابزاری برای اعمال کنترل بر دولت‌ها استفاده خواهد شد؟ این سؤال در انتخابات سپتامبر برای انتخاب دبیرکل بعدی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) مطرح می‌شود. دو دیدگاه کاملاً متضاد و دو شخصیت متفاوت، یکی روسی و دیگری آمریکایی در این خصوص با هم رقابت می‌کنند.

بلفر

رویکرد سوییس در قبال معاهده منع تسلیحات هسته‌ای: ده ها کشور در ماه ژوئن در وین گرد هم آمدند تا درباره چگونگی اجرای معاهده منع تسلیحات هسته‌ای با یکدیگر مذاکره کنند. فعالان خلع سلاح از سراسر جهان نیز به آن‌ها پیوستند. دیپلمات‌های سوئیسی هم حضور داشتند اما فقط ناظر بودند و مشارکت مستقیم نداشتند. شاید این امر تعجب‌برانگیز باشد اما با عمل‌گرایی سوئیس در مورد مسائل ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای هماهنگ است.

آمریکا برای حفظ رهبری در عرصه فن‌آوری به برنامه جذب «یک میلیون استعداد» از سراسر دنیا نیاز دارد: مهم‌ترین قدم آمریکا برای حفظ برتری خود در عرصه فن‌آوری که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون از آن برخوردار بوده، چیست؟ پاسخ باید واضح باشد: به‌کارگیری بااستعدادترین مغزهای جهان و استقبال از آن‌ها در جامعه‌ای که در آن فرصت تحقق رؤیاهای خود را دارند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای حفظ رهبری آمریکا در این عرصه در مواجهه با چالش بزرگ اقتصادی و نظامی چین، باید تا پایان اولین دوره ریاست جمهوری خود تلاشی فوری را برای جذب و حفظ یک میلیون استعداد برتر در عرصه فن‌آوری از سراسر جهان آغاز کند.

کارنگی

چطور شینزو آبه چشم‌انداز نوآوری ژاپن را متحول کرد: یکی از جنبه‌هایی که در بررسی مدیریت شینزو آبه نادیده گرفته شده، خلق اهداف خاص، آینده‌نگر و قابل‌اجرا شامل نوآوری، فن‌آوری و اکوسیستم‌های نوپا است.

چرا آمریکا باید درباره تایوان کمتر حرف بزند و بیشتر عمل کند: دولت بایدن اقدامات متعددی را در راستای شفاف‌سازی یا تغییر رویکردها در قبال چین و ایندوپاسیفیک انجام داده است. یک کارشناس مسائل چین در گفتگو با وب‌سایت اندیشکده کارنگی سخت شدن مواضع و قابلیت‌های رو به رشد را نیروهایی متزلزل کننده در رابطه واشنگتن-پکن خواند.

 چتم هاوس

زمان رو به پایان برای پوتین: یکی از مشاوران ارشد سه رئیس‌جمهور آمریکا در امور روسیه توضیح می‌دهد که یکی از دلایل دشوار بودن پیش‌بینی چگونگی پایان جنگ در اوکراین، این است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آن را به این شکل طراحی کرده است. او در روزهای منتهی به جنگ، جهان را در حدس و گمانه‌زنی نگهداشت. سیاست‌گذاران در سراسر جهان هنوز هم در تلاش‌اند تا متوجه شوند که او چه زمانی ممکن است به عملیات نظامی ویژه خود پایان دهد.

نخست وزیر بعدی بریتانیا؛ ایجاد اختلال یا همکاری‌ درنظم جهانی ؟: درحالی‌که رقابت محافظه‌کاران وارد مرحله جنجالی خود می‌شود، در مورد چگونگی تعامل نخست‌وزیر بعدی بریتانیا با جهان صحبت چندانی نشده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *