جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

نگرانی آمریکا و اروپا از تقویت روابط روسیه با مصر

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در ماه ژوئن، شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه (روس‌اتم) غافلگیرانه اعلام کرد تولید تجهیزات برای اولین نیروگاه هسته‌ای مصر را در شهر الدبعه در شمال غربی این کشور آغاز می‌کند. تحولات جدید نگرانی‌هایی را در ایالات‌متحده و اروپا به وجود آورده است و ادامه این پروژه را نشانه‌ای از نزدیک شدن مصر به مسکو می‌دانند.

شهیرا امین در تحلیلی که اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: این اعلامیه که در جریان سفر رئیس سازمان نیروگاه‌های هسته‌ای مصر به مسکو اعلام شد، نشان‌دهنده احیای توافق‌نامه‌ای است که مصر و روسیه در سال 2015 امضا کردند و از آن زمان تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است. تصمیم برای ازسرگیری کار بر روی تأسیسات هسته‌ای غیرنظامی الدبعه تردیدهایی را در میان ناظران در ایالات‌متحده و اروپا برانگیخته است.

اولاً، روسیه که متعهد به تأمین مالی 85 درصد از هزینه پروژه الدبعه از طریق وام 25 میلیارد دلاری در یک دوره بیست‌ودوساله است، درگیر جنگ در اوکراین است که منجر به تحمیل اقدامات تنبیهی چندجانبه ازجمله تحریم‌های اقتصادی شده است.

در همین حال، تحلیلگران استدلال می‌کنند که مصر هیچ نیاز مبرمی به تأسیسات هسته‌ای ندارد. این کشور آفریقای شمالی به لطف سرمایه‌گذاری‌های فزاینده در انرژی‌های تجدید پذیر و اکتشافات بزرگ نفت و گاز در سال‌های اخیر مازاد انرژی دارد. بااین‌حال، مقامات مصری اصرار دارند که حفظ امنیت انرژی این کشور، نیازمند تنوع در منابع انرژی، ازجمله بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای و زغال‌سنگ است.

از سوی دیگر، جنگ روسیه در اوکراین و فشار متعاقب آن توسط ایالات‌متحده و متحدان اروپایی آن برای کنار گذاشتن استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه، فرصتی را برای مصر فراهم می‌کند تا وارد عمل شود و شکاف عرضه گاز به اروپا را از طریق افزایش تولید و صادرات کاهش دهد. پیش‌ازاین قراردادهایی توسط انی و شرکت هلدینگ گاز طبیعی مصر (EGAS) امضا شده است تا مصر در سال 2022، سه میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع را به اروپا – به‌ویژه ایتالیا – ارائه دهد.

مصر که روسیه را شریکی قاطع می‌بیند و قدردان حمایتش است، از تسلیم شدن در برابر فشارهای ایالات‌متحده و متحدان اروپایی برای محکوم کردن آشکار جنگ روسیه در اوکراین، خودداری کرده است. مصر بی‌طرفی در قبال این درگیری را انتخاب کرده و ایده اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را رد کرده است. این در حالی است که این کشور نیز از پیامدهای جنگ جاری رنج می‌برد، زیرا عمده واردات گندم آن قبل از جنگ، از روسیه و اوکراین انجام می‌شد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی بین‌المللی که در 15 تا 18 ژوئن در سن‌پترزبورگ برگزار شد، از روابط «متمایز» مصر با روسیه تمجید و خاطرنشان کرد که دو کشور در حال اجرای پروژه‌های «بزرگ» و «جاه‌طلبانه» هستند و تأسیسات الدبعه را یکی از این پروژه‌ها ذکر کرد. روسیه همچنین با ایجاد یک منطقه صنعتی روسی در کانال سوئز همکاری خود را با مصر افزایش می‌دهد که انتظار می‌رود 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب و همچنین به توسعه شبکه ریلی فرسوده مصر کمک می‌کند.

دو کشور دهه‌هاست روابط نزدیک خود را حفظ کرده‌اند، اما از زمان روی کار آمدن السیسی در سال 2014، روابط قوی‌تر شده است.

در همین حال، السیسی همچنان در خصوص رابطه با ایالات‌متحده محتاط برخورد می‌کند، زیرا ایالات‌متحده از قیام سال 2011 علیه دیکتاتوری حسنی مبارک حمایت کرد و بعداً مایل بود با تن دادن به حکومت اخوان‌المسلمین، به دموکراسی مصر فرصتی بدهد. بر اساس گزارش سی ان ان، ایالات‌متحده پا را فراتر گذاشت و در سال 2013 بخشی از 1.3 میلیارد دلاری را که سالانه به مصر می‌دهد، به دلیل «سرکوب خونین اخوان‌المسلمین» معلق کرد. البته ایالات‌متحده کمک‌های تعلیق شده را در سال 2015 مجدد از سر گرفت، اما این تعلیق باعث تنش در روابط ایالات‌متحده و مصر شده بود.

در سپتامبر 2021، وزارت امور خارجه ایالات‌متحده برنامه‌های دولت جو بایدن را برای جلوگیری از کمک‌های نظامی به ارزش 130 میلیون دلار به مصر تا زمانی که مصر «گام‌های خاص مرتبط با حقوق بشر» بردارد، اعلام کرد. وزارت خارجه مصر بارها اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر را «مداخله در امور داخلی کشور» و اطلاعات نادرست منتشرشده توسط مخالفان توصیف کرده است.

اگر ایالات‌متحده بخواهد همکاری خود را با مصر تقویت کند، ممکن است نیاز داشته باشد همان کاری را که اتحادیه اروپا انجام داده است انجام دهد، یعنی انتقاد خود از وضعیت حقوق بشر مصر را کاهش دهد و به دنبال منافع خود باشد. تا زمانی که السیسی جریان مهاجرت غیرقانونی از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) به اروپا را متوقف کند و به تلاش‌های ضد تروریسم خود ادامه دهد، اتحادیه اروپا مایل است چشمان خود را بر هرگونه افراط ببندد و زرادخانه ارتش مصر را هم با افزایش فروش تسلیحات اروپایی به مصر (به‌ویژه از آلمان و فرانسه) تقویت کند. اولویت‌های مشارکت جدید شامل کمک به مصر برای ایجاد یک اقتصاد پایدار و انعطاف‌پذیر از طریق انتقال فناوری سبز و دیجیتال، انرژی، توسعه روستایی و حمایت از کشور در مقابله با چالش امنیت غذایی است.

دولت بایدن برنامه خود را برای عقب‌نشینی یا حداقل کاهش ردپای آمریکا در خاورمیانه پنهان نکرده است. این تصمیم باعث شده است که کشورهای منطقه احساس آسیب‌پذیری و حتی رهاشدگی کنند، چراکه رهبران آن‌ها در طول همه‌گیری کووید-۱۹، کمبود مواد غذایی و تأثیر تغییرات آب‌وهوایی به حمایت ایالات‌متحده چشم دوخته بودند.

تعجب‌آور نیست که روسیه برای بازیابی موقعیت خود در خاورمیانه و شمال آفریقا و پر کردن خلأ بالقوه ایجادشده به‌واسطه خروج ایالات‌متحده از منطقه و تغییر تمرکز خود به جنگ روسیه و چین، وارد عمل شود. درحالی‌که مصر به جنگ خود علیه تروریسم در سینا ادامه می‌دهد و تلاش دارد اقتصاد خود را از رکود قریب‌الوقوع خارج کند، ایالات‌متحده باید در سیاست خود در قبال این منطقه و به‌ویژه مصر که ثبات آن برای ثبات منطقه کلیدی است، تجدیدنظر کند.

حمایت از مصر برای آمریکا برد – برد است، زیرا تضمین می‌کند که ایالات‌متحده یک شریک قابل‌اعتماد، به‌ویژه هنگامی‌که درگیری‌هایی در منطقه رخ می‌دهد، برای همکاری دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *