جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

آمریکا در حرف و عمل از اسرائیل می‌خواهد که پس از حمله ایران، خویشتنداری کند/ تل‌آویو احتیاط را در دستور کار دارد  

خبرآنلاین نوشت: بنیامین فریدمن، مدیر اندیشکده اولویت های دفاعی در واشنگتن، می گوید که اسراییلی ها خواهان درگیر شدن در یک رویارویی تلافی جویانه در برابر ایران نیستند، بنابراین ممکن است فضایی برای احتیاط وجود داشته باشد. ممکن است بگویند پاسخ می دهیم اما سپس در همان سطحی عمل کنند که سالها علیه ایران عمل کرده اند، مثل هدف گرفتن افسران سپاه پاسداران و ترور دانشمندان هسته ای ایران.

Loading

اشتباه محاسباتی مغرب در نزدیکی به تل‌آویو

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برقراری روابط بین مغرب و رژیم صهیونیستی و امضاء توافق‌نامه امنیتی- نظامی بین رباط و تل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آویو خشم مقامات دولت الجزایر را برانگیخت؛ تا جایی که روابط سیاسی میان دو کشور همسایه به‌کلی قطع شد. حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

مغرب سال‌هاست که از مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی رنج می‌برد و تلاش دارد تا با نزدیک شدن به رژیم اسرائیل و آمریکا از این بحران‌ها خارج شود.

از سال 2000 میلادی کشور عربی مغرب بدون هیچ‌گونه توجیه سیاسی و امنیتی، رابطه سیاسی خود را با رژیم صهیونیستی برقرار کرد و در پی آن، سفارتخانه رژیم اسرائیل را در رباط گشود. این در حالی است که الجزایر برقراری رابطه بین دو رژیم را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند.

در دوران حاکمیت ملک حسن دوم، پادشاه سابق مغرب، وی رابطه با رژیم صهیونیستی را به‌صورت پنهانی آغاز کرد؛ زیرا شرایط جهان عرب در آن زمان به‌گونه‌ای نبود که ملک حسن دوم بتواند رابطه خود را با این رژیم علنی کند. موضوع رابطه بین مغرب و رژیم صهیونیستی اگرچه موضوع تازه‌ای نیست اما ملک محمد ششم، پادشاه مغرب اعتقاد دارد که همسویی با اسرائیل و لابی صهیونیستی در ایالات‌متحده می‌تواند به برون‌رفت کشور پادشاهی مغرب از برخی بحران‌های اقتصادی‌، امنیتی و سیاسی منجر شود.

مغرب به دلیل درگیری 30 ساله با جبهه پولیساریو برای اعلام استقلال صحرای غربی از این کشور، با یک چالش نظامی و امنیتی شدید که اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار داده مواجه است. جبهه سوسیال‌دموکرات پولیساریو تحت حمایت الجزایر، نزدیک به 4 دهه است که درگیری خونینی با ارتش مغرب دارد. لذا استقلال صحرا از کشور مغرب به مفهوم خارج شدن بخش وسیعی از سرزمین مغرب از حاکمیت این کشور خواهد بود. مغرب مدعی است که ارتش الجزایر به اعضای جبهه پولیساریو که از 15 هزار چریک ورزیده تشکیل می‌شود آموزش نظامی و کمک تسلیحاتی می‌کند و بارها دو کشور تا مرز درگیری نظامی پیش رفتند.

از سوی دیگر اختلافات مرزی بین اسپانیا و مغرب بر سر دو منطقه استراتژیک «سبته وملیلا» که تحت حاکمیت اسپانیا قرار دارند، کشور پادشاهی مغرب را به سمت چالش با کشور اروپایی اسپانیا و در نهایت اتحادیه اروپا سوق داده است. لذا مغرب طی دو سال گذشته به‌طور آشکار به سمت برقراری رابطه آشکار با رژیم صهیونیستی حرکت کرد و یک قرارداد امنیتی-نظامی با این رژیم امضا کرد. هدف از این قرارداد این است که کشور پادشاهی مغرب از توانمندی نظامی و امنیتی اسرائیل برای تقابل با چریک‌های جبهه پولیساریو و تهدید امنیت همسایه خود الجزایر استفاده کند.

سفرهای اخیر وزرای خارجه و جنگ رژیم صهیونیستی به مغرب در چارچوب تلاش این رژیم برای احداث پایگاه‌های جاسوسی و نظامی در منطقه موسوم به مغرب عربی قرار دارد. از سوی دیگر مغرب در آخرین نشست سران اتحادیه آفریقا پیشنهاد کرد که رژیم صهیونیستی به‌عنوان عضو ناظر وارد این اتحادیه آفریقایی شود که با مخالفت شدید الجزایر، موریتانی و تونس مواجه شد. الجزایر بارها در نشست‌های منطقه‌ای و عربی برقراری رابطه بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را مغایر با اساسنامه و قوانین داخلی اتحادیه عرب تلقی کرده و رابطه بین مغرب و این رژیم را نقض آشکار تصمیمات مشترک عربی تلقی کرده است. همچنین شاهد بودیم که نشست اخیر مشترک وزرای خارجه مصر، مغرب، امارات و بحرین با وزرای خارجه رژیم اسرائیل و آمریکا در صحرای نقب خشم مقامات الجزایر را برانگیخت و آخرین حلقه ارتباطی بین الجزایر و مغرب نیز قطع شد. در این نشست، طرح موسوم به مهندسی امنیت منطقه و شکل‌گیری ناتوی عبری-عربی برای مقابله با ایران و محور مقاومت موردبحث وزرای خارجه 4 کشور عربی و آمریکا و رژیم اسرائیل قرار گرفت که این امر با واکنش برخی کشورهای عرب شمال آفریقا مانند تونس و الجزایر مواجه شد. ازاین‌رو مغرب اکنون مسیر خود را از برخی کشورهای عرب شمال آفریقا جدا کرده و مسیر همسویی با رژیم صهیونیستی و تهدید امنیت کشور الجزایر را در پیش‌گرفته که احتمال دارد به درگیری مرزی میان دو کشور نیز منجر شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *