جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است کی‌یف نباید از همان نوع حمایتی که غرب از رژیم صهیونیستی در جریان حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی ارائه کرد، درخواست کند، زیرا این دو وضعیت قابل مقایسه نیستند.

قدردانی احزاب ملی لبنان و فلسطین از عملیات «وعده صادق»

نمایندگان احزاب ملی لبنان و نیز فلسطین در جریان نشستی که روز گذشته با سفیر کشورمان در بیروت داشتند، با اشاره به اینکه ایران یک جهش بزرگ و موثر در عرصه تقابل با اشغالگران رقم زد، از عملیات موفق «وعده صادق» ضد دشمن صهیونیستی تمجید و قدردانی کردند.

آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد

تهران- ایرنا- دولت آمریکا اعلام کرد معافیت ونزوئلا را از تحریم‌های بخش نفت و گاز به دلیل نگرانی در مورد مسائل مربوط به انتخابات در این کشور آمریکای لاتین، از امروز پنج شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) تمدید نخواهد شد و دولت کاراکاس نیز اعلام کرد کاخ سفید با این اقدام، مرتکب اشتباه شده است.

Loading

نقش ژئوپلیتیک آب در ایجاد و گسترش تنش‌ها در خاورمیانه

۱۴۰۰/۱۲/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: از عناصر کلیدی که الگوهای رفتار سیاسی-اجتماعی دولت-ملت‌ها را در خصوص استقرار نظم و تداوم امنیت کنترل و مدیریت می‌کند، امتیاز دسترسی به ذخایر آب شیرین است. در خاورمیانه نقش آب بیش از اینکه بر آسایش و رفاه شهروندان تأکید داشته باشد، بر وحدت و یکپارچگی واحدهای سیاسی تأثیر می‌گذارد. مریم وریج کاظمی - پژوهشگر مسائل ژئوپلیتیک

در این میان اغلب کشورهای خاورمیانه به دلیل منابع آبی مشترک از شرایط نابرابری برخوردارند به‌طوری‌که توسعه زیرساخت‌های اقتصادی آن‌ها به سیاست‌های قومی-نژادی کشورهای بالادستی بستگی دارد. ضمن اینکه تغییرات آب و هوایی، رشد جمعیت، رشد شهرنشینی و توسعه فعالیت‌های کشاورزی به تقاضا برای آب در این منطقه دامن می‌زند. چنین وضعیتی نیروی محرکه‌ای را برای عملیاتی کردن استراتژی مداخله گران به وجود می‌آورد که به‌طور مستقیم با افزایش فقر و سختی‌های معیشتی، تغییرات عمیقی بر ساختارهای حاکمیت ملی کشورها برجا می‌گذارد.

در خاورمیانه، کشورهای حوضه فرات و دجله از وضعیت ناپایدار امنیتی برخوردار هستند؛ اختلافات عمیق مرزی، اشتراکات فرهنگی- قومی-مذهبی با آن‌سوی مرزها، حوضه‌های مشترک آبی- معدنی-هیدروکربنی، تهدیدی برای امنیت سیاسی-اجتماعی در نظر گرفته می‌شود که مؤلفه‌های هویتی را در خاورمیانه، که به‌شدت نسبت به آن حساس است، را هدف قرار می‌دهد. در این راستا، همان‌طور که در جنگ داخلی سوریه شاهد بودیم کمبود آب باعث مهاجرت گسترده به شهرها و درنتیجه افزایش خشونت‌های ملی شده بود و نیروهای مرکزگریز توانستند از این نارضایتی برای رسیدن به اهداف تجزیه‌طلبانه خود بهره‌برداری کنند که البته نتیجه آن چیزی جز خسارت‌های گسترده نبوده است. اگرچه تا حد زیادی شرایط در این مناطق کنترل شده به نظر می‌رسد اما آن ناآرامی‌ها و تنش‌ها، شرایطی را برای تداوم گسست وحدت بین قومیت‌ها با ایدئولوژی‌های متفاوت ایجاد کرده است که در صورت نبود یک برنامه اصولی و دقیق مجدداً شاهد جنگ‌های داخلی و گسترش تروریسم به نسبت شدیدتر از قبل خواهیم بود.

این موضوع برای عراق بی‌نهایت می‌تواند خطرناک و غیرقابل‌کنترل باشد چراکه این کشور به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی‌اش سخت تحت‌فشار قرار دارد. این محدودیت در برهه‌هایی باعث دست‌اندازی به فضای پیرامونی برای فرار از انقباض ژئوپلیتیکی بوده است. حال با سیاست‌هایی که ترکیه در قبال ظرفیت‌های آبی در نظر گرفته است، ما می‌بایست شاهد تبعات منفی این استراتژی در آینده بسیار نزدیک باشیم. البته ترکیه به دلیل رشد جمعیت همچنین حضور روزافزون پناهندگان و مهاجرین سیاسی-جنگی، ناچار است برای پویا کردن اقتصادش از منابع آبی خود استفاده بهینه نماید، ازاین‌رو احداث سدها و یا تغییر مسیر انشعابات سامانه رودهای فرات و دجله برای جلوگیری از کاهش اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی، ارتقاء توسعه شهری و تعدیل نابرابری‌های در حاشیه شهرهای مهاجرپذیر در این راستا قابل ارزیابی است. ضمن اینکه تعلقات مرکزگریز کُردها همچنین دیگر ناراضیان منطقه‌ای ازجمله موضوعاتی است که آنکارا سعی دارد با ابزار ژئوپلیتیک آب بر آن نظارت داشته باشد.

به‌هرروی، عراق در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد که هرگونه نوسانات در میزان آب رودخانه‌ها، کشمکش‌های محلی را به سمت اعتراضات ملی سوق می‌دهد و موجب تبلیغات خاموش واگرایی در سایه اختلافات قومی-مذهبی فراخوانی برای اجرای عملیات تروریستی و درنهایت تجزیه سرزمینی خواهد شد. ازاین‌رو سیاست‌های ژئوپلیتیک آب ترکیه به‌عنوان کشور بالادستی در امنیت عراق و کشورهای پیرامونی آن بسیار حائز اهمیت است. لذا، پیش‌بینی می‌شود که قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای نفوذ و پیگیری اهداف کلان خود در عراق –سوریه و حتی ایران، در نظام حاکمیتی و حزبی ترکیه مداخله نمایند و آن را هم سو با سیاست‌های خود برنامه‌ریزی نمایند که به‌مرور جنبش‌های خودجوش جدایی‌طلب منطقه‌ای تهدیدات فزاینده‌ای را علیه ایران، عراق، سوریه، کویت، عربستان سعودی ایجاد خواهند کرد. در چنین شرایطی مرزها به‌شدت آسیب‌پذیر می‌شوند و بیش از آنکه بازدارنده تهاجمات و تنش‌ها باشند تسهیل‌کننده پیوندهای ناسیونالیستی قومی در دو سوی مرز و انبساط خلأهای اجتماعی همین‌طور خشونت‌های فرقه‌ای در سطح گسترده خواهند شد.

از سوی دیگر با کمبود آب، مهاجرت به نواحی پیرامونی شهرهای بزرگ علاوه بر نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی، شرایط مساعدی برای تشدید محرومیت‌ها به وجود می‌آورد که گرایش‌ها به سمت فعالیت‌های غیرقانونی فرامرزی و منطقه‌ای مانند قاچاق مواد مخدر، کالا و انسان سهم بسزایی در تداوم بی‌ثباتی و هرج‌ومرج خواهد داشت. این معضلات اگرچه به نظر اقدام اساسی لازم را برای تزلزل ساختارهای ملی ایجاد نمی‌کند اما به‌طور مستقیم بقای جوامع انسانی را با چالش‌های متعددی مواجه می‌سازند که تبعات منفی آن بر سرمایه‌های اقتصادی-اجتماعی غیرقابل‌انکار خواهد بود. از این لحاظ شرایط در نواحی مرزی کشورهای منطقه خاورمیانه، بسیار قابل‌تأمل است.

آنچه مشخص است، بی‌تفاوتی نسبت به معضلات تنش آبی در خاورمیانه که با تغییرات اقلیمی و افزایش گازهای گلخانه‌ای شدت بیشتری می‌یابد، با رشد تروریسم زیست‌محیطی(حملات هدفمند مختلف به سیستم‌های آب و..) و درآمیختگی آن با تروریسم فراملی، بیش‌ازپیش نظم ژئوپلیتیک منطقه‌ای را دستخوش تغییرات بنیادی می‌کند. ضمن اینکه مردمان مناطقی که تحت‌فشار کم‌آبی و خشکسالی به‌ناچار مجبور به ترک شهرها و روستاهایشان شدند(بخصوص جوانان)، به دلیل آسیب‌های روانی طولانی‌مدت، مورد مناسبی برای پیوستن به سازمان‌های تروریستی به شمار می‌آیند تا اقدامات خشونت‌طلبانه را بسط و گسترش دهند.

بی‌شک نقش آب در ایجاد و تداوم جنگ‌ها و تنش‌های خاورمیانه، غیرقابل‌انکار است و بعید به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک معضل آب به‌عنوان نقطه کانونی بحران و درگیری در منطقه از بین برود، بدین ترتیب نمی‌توان چشم‌انداز روشنی از وضعیت ثبات و امنیت در خاورمیانه انتظار داشت مگر اینکه کشورهای منطقه بر سر بعضی از موضوعات به تفاهم برسند تا مشارکت استراتژیک مثبت و سازنده‌تر ایجاد شود و اعتماد متقابل برقرار گردد و البته سرمایه‌گذاری‌های زیادی می‌بایست در بخش‌های مختلف انجام شود تا منطقه از وضعیت بحران خارج شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *