جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

کرملین: شرکت مستقیم آمریکا در درگیری اوکراین نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر نخواهد داد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده مستقیماً در درگیری در اوکراین دخالت دارد، اما این نمی تواند نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر دهد.

ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن می‌خواهد با سفر بلینکن به چین «ارتباط مسکو و پکن» را تضعیف کند، گفت: محرومیت شهروندان روس از پروازهای ترکیه به مقصد کشورهای منطقه آمریکای لاتین با اعمال فشار آمریکا مربوط است.

واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»

بعد از فرود یک هواپیمای اتیوپیایی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت که روی آن عبارت «تل‌آویو» حک شده بود، سازمان هواپیمایی لبنان فورا شرکت صاحب این هواپیما را مجبور کرد تا عبارت مذکور را پاک کند و دیگر چنین موضوعی تکرار نشود.

تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل

در این گالری اسپوتنیک تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل به شما تقدیم می شود. قتل ژنرال های ایرانی در کنسولگری ایران ایران در سوریه در روز 1 آوریل باعث اقدام تلافی جویانه ایران در 14 آوریل شد که طی آن از بیش از 300 موشک و پهپاد استفاده شد.

Loading

اهداف و پیامدهای سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات

۱۴۰۰/۱۱/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با اشاره به سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، این سفر نمایشی را تلاشی برای موفقیت‌آمیز جلوه دادن «توافق ابراهیم» دانست که محور مقاومت باید در برابر آن هشیاری به خرج دهد.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، بابیان اینکه تحت‌فشار قرار دادن و ایجاد فضای روانی علیه ایران یکی دیگر از اهداف این سفر بود، افزود: ازآنجاکه رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی مقامی تشریفاتی است و اختیارات اجرایی و دولتی ندارد، این سفر ویژه و مهمی نبود و برای هیچ‌یک از دو طرف دستاورد عملیاتی و اجرایی نداشت. درواقع سفری که نفتالی بنت چندی پیش به امارات داشت از این سفر مهم‌تر بود.

عبدی در همین حال، سفر «اسحاق هرتزوگ» به امارات و اعلام حمایت رژیم صهیونیستی از ابوظبی در برابر هرگونه تهدید را دارای ابعاد سیاسی، دیپلماتیک و تبلیغاتی دانست.

 

پیامدهای حضور رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس

وی با تأکید بر ضرورت توجه جدی محور مقاومت بر پیامدهای این روابط اضافه کرد: حضور رژیم صهیونیستی در منطقه قطعاً پیامدهای شدید سیاسی، امنیتی، اقتصادی، دیپلماتیک و منطقه‌ای دارد و اراده و جدیتی که امارات نسبت به این روابط دارد، بر ابعاد این پیامدها می‌افزاید و علی‌رغم اینکه این سفر ممکن است خروجی مفصلی نداشته باشد، اما نباید به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

عبدی به پیامدهای حملات یمن به امارات و تشدید تقابل منطقه‌ای میان محور مقاومت و کشورهایی که به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی هستند، اشاره کرد و گفت: قطعاً در این شرایط، سفر رئیس رژیم صهیونیستی می‌تواند فضای تخاصم منطقه‌ای را تشدید کند، چراکه حملات انصارالله به امارات، در این راستا بود که این کشور را به تجدیدنظر در روابطش با رژیم صهیونیستی و تغییر در معادلات منطقه‌ای‌اش وادار کند؛ اما با استقبالی که امارات انجام داد، نشان داد می‌خواهد مسیر گذشته را با جدیت دنبال کند. این شرایط بر التهابات منطقه خواهد افزود و می‌تواند پیامدهای محاسبه نشده‌ای داشته باشد.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی به‌ضرورت بهره‌گیری از اهرم‌های متعدد برای وادار کردن امارات به تغییر رفتار منطقه‌ای خود اشاره کرد و افزود: نباید مناسبات و نظم منطقه‌ای، خصوصاً در خلیج‌فارس، با این مناسبات بر هم بخورد.

وی با اشاره به آشکار شدن ضعف دفاعی امارات یادآور شد: امارات تلاش کرد با اعمال سانسور شدید و تعیین مجازات سنگین برای درز دادن تصاویر و اطلاعات حملات، نوعی بازدارندگی ایجاد کند؛ اما روشن شد بازدارندگی و پدافندی که با صرف میلیاردها دلار فراهم کرده بود، ارزش این میزان سرمایه‌گذاری را نداشته است. قطعاً ادامه این شرایط آسیب‌های جدی به ابوظبی خواهد زد.

 

طرح آمریکا برای منطقه

عبدی در خصوص تلاش آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی برای تغییر چهره سیاسی و امنیتی منطقه، اظهار داشت: اگر مفروض بدانیم که آمریکا در حال جابجایی تمرکز خود از منطقه خاورمیانه به شرق آسیاست، قطعاً باید زیرساخت‌های مطمئنی برای خود طراحی و آماده کند که در غیابش، منافعش لطمه نبیند. به نظر می‌رسد، قرار است رژیم صهیونیستی نیابت آمریکا را بر عهده داشته باشد.

وی توضیح داد: البته رژیم صهیونیستی به‌تنهایی این بار را بر دوش نخواهد کشید. آمریکا به دنبال این است که بلوک منطقه‌ای شکل دهد که منافعش را حفظ کند که در آن رژیم صهیونیستی، حاکمان حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و مصر حضور دارند و برای ترکیه هم نقش‌هایی تعریف کرده‌اند؛ اما سیادت این نظم منطقه‌ای درهرحال با رژیم صهیونیستی است. توافق ابراهیم نیز در این چارچوب تحلیل می‌شود.

عبدی با اشاره به اقدامات متعدد آمریکا برای پیشبرد زیرساخت‌های توافق موسوم به «ابراهیم» و همچنین توافق سه‌جانبه میان اردن، امارات و تشکیلات خودگردان فلسطین برای تأمین آب اردن توسط رژیم صهیونیستی و تأمین برق اردن توسط این رژیم و میانجی‌گری امارات و سرمایه‌گذاری روی آن، گفت: باید بحث کریدور انرژی منطقه‌ای که میان سواحل جنوبی خلیج‌فارس با منطقه شامات و رژیم صهیونیستی در حال تعریف است نیز در این راستا موردتوجه قرار گیرد. درواقع آن‌ها تلاش می‌کنند به شکلی خطوط انرژی، مالی و اقتصادی طراحی شود که رژیم صهیونیستی حتماً در بخشی از زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی آن باشد.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی ادامه داد: در حوزه امنیتی نیز چندی پیش اعلام شد سازمان سیا آمریکا با انحلالِ گروه ایرانِ خود، همه اختیارات خود را به موساد رژیم صهیونیستی تفویض کرده تا ضمن پیشبرد منافع رژیم صهیونیستی، دیده‌بان سیا نیز باشد و منافع آن را هم تأمین کند. همه این‌ها نشان می‌دهد زیرساخت‌های انرژی، امنیتی و اقتصادی به‌گونه‌ای در حال طراحی است که رژیم صهیونیستی نه‌تنها بخشی از پروژه منطقه‌ای آن‌ها، بلکه محور و قطب اصلی منطقه باشد.

به اعتقاد عبدی، محور مقاومت باید شرایط را به‌درستی تحلیل کند و برای آن برنامه داشته باشد تا در شرایط اضطراری قرار نگیرد؛ باید قبل از اینکه اجازه دهد دشمن آن را به بازی خود بکشاند و مجبور به پذیرش شرایط کند، هر چه زودتر راهکارهایی طراحی کند تا پروژه کلان آمریکا برای منطقه محقق نشود.

وی تأکید کرد: باید تلاش کرد تا مبارزه با رژیم صهیونیستی تبدیل به مبارزه با یک بلوک منطقه‌ای نشود؛ چراکه در آن صورت پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر خواهد شد، وگرنه با همه کشورهایی که منافعشان با رژیم صهیونیستی درهم‌تنیده شده، وارد چالش جدی می‌شویم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *