جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

چالش‌های پسابرگزیت برای انگلیس

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ایرلند با بیان اینکه انگلیس تلاش نمی‌کند بحران‌های موجود در خصوص برگزیت و خصوصاً مسئله ایرلند را به‌طور کامل حل کند و از آن به‌عنوان اهرم فشار و ابزار استفاده می‌کند، گفت: این کشور همه ابزارها و امکانات خود را به کار خواهد گرفت تا مانع از اتحاد دو ایرلند شود تا بتواند سیاست‌هایش را در این منطقه اعمال کند.

جواد کچوئیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به مناقشات بین ایرلند و اتحادیه اروپا با انگلیس بر سر مسائل پسابرگزیت ازجمله پروتکل ایرلند شمالی، خاطرنشان کرد: پروتکل ایرلند شمالی یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در روابط پس از برگزیت بین بروکسل و لندن است. در شرایط فعلی ایرلند شمالی به‌طور کامل تحت حاکمیت بریتانیا است و بسیار بعید به نظر می‌رسد انگلیس کمترین امکانی برای خروج آن از حاکمیت خود ایجاد کند.

وی افزود: حتی وقتی صحبت از برگزاری رفراندوم در ایرلند شد، انگلیس تلاش کرد تا با ارائه گذرنامه ایرلند شمالی به تعدادی از افغانی‌ها و ساکن کردن آن‌ها در این مناطق، بر نتایج رفراندوم تأثیر بگذارد.

 

انگلیس مانع اتحاد دو ایرلند

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به تمایل ایرلند شمالی و جنوبی به پیوستن به یکدیگر و ایجاد جزیره ایرلند واحد، گفت: انگلیس همه ابزارها و امکانات خود را به کار خواهد گرفت تا مانع از اتحاد دو ایرلند شود تا بتواند سیاست‌هایش را در این منطقه اعمال کند. درواقع مسئله ایرلند و مخالفت آن با ایجاد مرز یکی از مسائلی بود که باعث شد مذاکرات برگزیت طولانی شود.

کچوئیان به تجربه اسکاتلند و اعتراضات مردمی شکل‌گرفته در آن پس از برگزیت اشاره کرد و ادامه داد: نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در شرایط فعلی، اکثریت مردم اسکاتلند خواهان برگزاری همه‌پرسی استقلال برای خاتمه دادن به اتحاد ۳۱۴ ساله با انگلیس هستند، اما انگلیس پس‌ازاین اعتراضات با فشارهای اقتصادی متعدد به اسکاتلند، آن‌ها را به این نتیجه رساند که درهرحال به نفعشان است همچنان جزئی از بریتانیا باشند و قطعاً این تجربه مدنظر ایرلند قرار دارد.

این تحلیلگر مسائل اروپا به مواضع سخت کشورهای اروپایی، خصوصاً آلمان و فرانسه، در خصوص حمایت از ایرلند و انتقاد به انگلیس نسبت به عدم پایبندی به توافق برگزیت پرداخت و اضافه کرد: کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند از مسئله ایرلند شمالی در راستای منافع خود در مسیر ایجاد فشار به انگلیس استفاده کنند و در موقعیتی دیگر امتیاز بگیرند. به‌هرحال انگلیس با توجه به پیش‌بینی‌هایی که نسبت به سال‌های آینده دارد، به این نتیجه رسیده که حضور در اتحادیه اروپا منافعش را تأمین نمی‌کند و باید با خروج از اتحادیه، به آمریکا بیشتر نزدیک شود.

 

موضع سخت اروپا در خصوص ایرلند

کچوئیان توضیح داد: انگلیس پس از برگزیت، برای ارسال کالا به ایرلند شمالی که بخشی از قلمروی این کشور به شمار می‌رود ولی تابع قوانین تجاری اتحادیه اروپاست، با مشکل جدی مواجه شده و بارها درخواست مذاکرات مجدد درباره پروتکل ایرلند شمالی را داده است، اما اتحادیه اروپا هرگونه مذاکره مجددی دراین‌باره را به‌شدت رد کرده است.

سفیر پیشین ایران در ایرلند با اشاره به جدال لفظی انگلیس و اتحادیه اروپا و تهدید انگلیس مبنی بر احتمال تعلیق بخش‌هایی از توافق برگزیت، گفت: در جریان مذاکرات برگزیت آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی از مواضع ایرلند حمایت می‌کردند. انگلیس هم با استفاده از ابزارهای خود برای حفظ اهداف خود تلاش می‌کند؛ اما ایرلند درهرحال ایجاد مرز را به نفع خود نمی‌داند و انگلیس هم این مسئله را نقطه‌ضعف ایرلند می‌داند و از آن بهره می‌گیرد.

کچوئیان با تأکید بر اینکه فشارهای اتحادیه اروپا به انگلیس باعث عقب‌نشینی این کشور نخواهد شد، افزود: لندن می‌داند اگر در خصوص برگزیت، گامی به عقب بردارد، باید گام‌های بیشتری را در این راستا بردارد، بنابراین در برابر این فشارها مقاومت خواهد کرد. درواقع انگلیس تلاش نمی‌کند بحران‌های موجود در خصوص برگزیت و مسئله ایرلند را به‌طور کامل حل کند. به‌هرحال این پرونده‌ها به‌عنوان ابزار و اهرم فشاری در اختیارش قرار دارند و با حل آن‌ها ابزارهای بازی خود را از دست می‌دهد.

وی اظهار داشت: همان‌طور که نایب‌رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پس از دیدار با دیوید فراست، وزیر برگزیت انگلیس، لندن را به کم‌کاری برای رسیدن به توافق بر سر چالش‌های مرزی متهم کرده بود. نباید فراموش کرد که انگلیس به‌طورکلی با ایجاد بحران و حفظ چالش‌ها، منافع و سیاست خارجی خود را پیش می‌برد.

این دیپلمات پیشین کشورمان ضمن برشمردن چالش‌های برگزیت برای آینده بریتانیا، ادامه داد: نظرسنجی‌های جدید حاکی از آن است که سیاستمداران انگلیس برای نقش آتی بریتانیا در پسابرگزیت خواهان روابط نزدیک با اتحادیه اروپا هستند، اما با توجه به رویکرد این کشورها، نسبت به مواضع سخت‌گیرانه فرانسه و آلمان نگرانی‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته تولید ناخالص داخلی بریتانیا نیز پس از برگزیت در مقایسه با دورانی که عضو اتحادیه بود، حدود 4 درصد کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: بریتانیا با این توافق بسیاری از مزیت‌های تجاری و مالی خود را در سطح اروپا و جهان از دست داد.

کچوئیان با تأکید بر اینکه برگزیت تأثیرات ژئوپلیتیک فراوانی بر تحولات داخلی و ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی، دفاعی، مالی و انرژی اروپا داشت، افزود: پیامدهای منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با گذشت زمان بیشتر احساس می‌شود و این چالش‌ها که هر بار خود را در حوزه‌های مختلفی نشان می‌دهد، با توجه به نظرسنجی‌ها باعث کاهش شور و شوق مردم نسبت به برگزیت شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *