جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading

دلایل تحرکات اخیر ترکیه در شمال سوریه

۱۴۰۰/۰۸/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه درباره تحرکات اخیر ترکیه در سوریه گفت: «از ابتدا مسئله کردهای سوریه برای ترکیه یک مسئله جدی بود و امروز نیز به دنبال تصمیم آمریکا برای خروج از منطقه، آنکارا بیش از پیش از این ناحیه احساس خطر می‌کند، لذا دست به تحرکاتی زده است.»

حسین آجرلو در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره اهمیت مسئله کردها برای آنکارا اظهار داشت: «مهم‌ترین موضوع امنیت ملی ترکیه بحث کردها هستند؛ چه کردها در داخل این کشور و چه بیرون از ‌مرزهایش. در این رابطه در جنوب ترکیه و شمال سوریه ما شاهد حضور کردهایی هستیم که به نوعی با کردهای داخل ترکیه به خصوص پ ک ک ارتباط ساختاری دارند.»

آجرلو در خصوص ارتباط سازمانی و ایدئولوژیکی که بین این دو گروه برقرار شده است، گفت: «به دلیل ارتباط بین کردهای سوریه با پ‌ک‌ک و قدرت تحرک این جریان در شمال سوریه و در میان کردها، مسئله شمال سوریه برای ترکیه تبدیل به یک مسئله جدی شده است.»

به گفته این کارشناس، از ابتدای بحران سوریه تقریبا ترکیه با این موضوع درگیر بوده است.

آجرلو به توافقاتی که اخیرا صورت گرفته و منجر به آن شده بود تا مسئله کردها برای ترکیه تاحدودی فروکش کند، اشاره کرد و توضیح داد: «از یک سو با توجه به روند آستانه و توافقات صورت گرفته، و از سوی دیگر دستیابی به نوعی توافق بین کردهای سوریه در قالب نیروهای قسد (نیروهای دمکراتیک سوریه) و همپیمان آمریکا و ترکیه منجر به آن شده بود که یک آرامش نسبی در مسئله کردی هم در داخل سوریه و هم برای ترکیه ایجاد شود.»

این کارشناس در ادامه به تحولاتی که اخیرا منجر به تحرکات ترکیه شده پرداخت و گفت: «اخیرا ایالات متحده آمریکا با ترکیه در خصوص میزان حضور و نفوذ کردها دچار برخی چالش‌ها شده‌اند. درواقع ترکیه به این نتیجه رسیده که آمریکا قصد خروج از منطقه را دارد و اهداف دیگری را دنبال می‌کند که در این صورت کردها اختیارات بیشتری را در شمال سوریه برعهده خواهند گرفت؛ همین مسئله باعث ایجاد حساسیت‌هایی نزد ترکیه شده است.»

وی درباره شرایط در سوریه و به‌ویژه بخش کردنشین نیز گفت: «جایگاه نظام سوریه همزمان با آنکه اعتراضات در مناطق عرب‌نشین کردی افزایش پیدا کرد، بهبود بیشتری یافته است. همچنین شاهد هستیم که درگیری‌های میدانی آنکارا در جبهه‌هایی که حضور دارند با کردها افزایش داشته است؛ لذا در حال حاضر ثباتی که پیشتر به دنبال توافقات ایجاد شده بود، دچار خدشه شده است. همچنین یک سلسله اتفاقات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در این منطقه در حال رخ دادن است که ثبات در منطقه کردی سوریه را دستخوش تحولات کرده است.»

به گفته این کارشناس، شرایطی که قبلا در شرق و شمال سوریه حاکم بود زمانی قابل قبول بود که دولت سوریه در حالت بحرانی قرار داشت، ایالات متحده با متحدانش مانند فرانسه در آنجا مستقر بودند و ترکیه توانسته بود خط امنی در برخی مناطق مانند ادلب ایجاد کند.

وی افزود: «اما اخیرا با توجه به تغییر و تحولات عمده‌ای که اتفاق افتاده هم ترکیه در مناطق کردنشین سوریه دچار چالش شده، هم دولت سوریه ثبات بیشتری پیدا کرده و هم تحرک روسیه به دلیل کاهش نفوذ آمریکا در منطقه افزایش پیدا کرده است. با این تغییرات، ژئوپلیتیک این منطقه دستخوش برخی تحولات شده است و مجموعه اتفاقات امروز شمال سوریه را با در نظر گرفتن این عوامل می‌توان ارزیابی کرد.»

آجرلو درباره وضعیت کردها در صورت خروج آمریکا از منطقه هم توضیح داد: «یکی از چالش‌هایی که کردهای سوریه دارند، چالش با مناطق مختلفی است که در این رابطه به شدت به آمریکا وابسته هستند؛ لذا هرچقدر حمایت‌های آمریکا از کردها کاهش پیدا کند، آن‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شوند و ائتلاف‌شان با اعراب نیز دچار چالش می‌شود که همگی زمینه‌ساز بحران است.»

کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان درباره چشم‌انداز تحولات مناطق کردی سوریه و رویکرد جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: «با توجه به تحولات جدید در حوزه‌های مختلف که اغلب ژئوپلیتیکی است و همچنین تحولات میدانی، پیش‌بینی می‌شود که منطقه شمال سوریه و شرق فرات آبستن تحولات بیشتری خواهد بود. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران باید با هوشمندی و رصد دقیق تحولات شمال سوریه و شرق فرات به دولت سوریه کمک کند تا با تمرکز بر توافقات سیاسی با کردها این مناطق را تحت سیطره خود درآورد؛ زیرا تا زمانی که کل سرزمین‌های سوریه تحت حاکمیت دولت دمشق قرار نگیرد و دخالت خارجی در این منطقه پررنگ باشد، خروجی آن تداوم بحران سوریه است و به کل منطقه ضربه خواهد زد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *