جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

تحقیق بین‌‎المللی درباره نقض حقوق بشر در جنگ غزه؛ ضربه سیاسی به رژیم صهیونیستی

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد حقوق بین‌الملل تصویب پیش‌نویس قطعنامه در شورای حقوق بشر برای پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه را گام مثبتی ارزیابی و تأکید کرد: کشورهای حامی فلسطین باید بر چینش درست اعضای کمیته تهیه گزارش از غزه توجه داشته باشند و با پرداختن به آن افکار عمومی مردم دنیا را نسبت به انتخاب اعضای آن حساس کنند تا اهداف رژیم صهیونیستی در ارائه گزارشی خنثی محقق نشود.

دکتر غلامرضا خواجی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای آغاز تحقیقات بین‌المللی در مورد نقض حقوق بشر  در درگیریهای اخیر در سرزمین‌های فلسطین ازجمله قدس شرقی، غزه و سرزمین‌های اشغالی خاطرنشان کرد: اگرچه این مکانیسم چندان قوی نیست لیکن قطعاً با توجه به مسائل داخلی که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است، این قبیل اقدامات به لحاظ سیاسی به ضرر این رژیم بوده و ضربه‌ای به آن خواهد زد.

 

تصمیم شورای حقوق بشر، ضربه‌ای سیاسی به رژیم صهیونیستی

وی با بیان اینکه با تصویب این قطعنامه، شورای حقوق بشر باید کمیته‌ای برای بررسی وضعیت تشکیل دهد و این کمیته باید با سفر به این سرزمین‌ها گزارشی تهیه کند، افزود: آخرین اهرمی که شورای حقوق بشر دارد ارسال این گزارش به شورای امنیت سازمان ملل است که قطعاً در این شورا توسط آمریکا و یا انگلیس وتو خواهد شد؛ اما در داخل شورا اگر کمیته با بررسی‌ها به این نتیجه برسد که نقض فاحش حقوق بشر صورت گرفته است باید نماینده رژیم صهیونیستی در جلساتی نسبت به این اتهامات پاسخگو باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بسته به قانع‌کننده بودن و یا نبودن پاسخ‌ها، حتی اگر شورای حقوق بشر علیه رژیم صهیونیستی رأی دهد، متأسفانه مکانیسم قوی دارای ضمانت اجرایی وجود ندارند؛ بنابراین بهترین اقدامی که می‌توانند داشته باشند، این است که یا عضویت رژیم صهیونیستی را به مدت سه سال تعلیق کنند و یا اینکه تصمیم به اخراج این رژیم از شورا بگیرند.

خواجی با اشاره به سایر قوانین مربوط به طرح‌های مقابله‌به‌مثل و یا تنبیه کشورها که می‌تواند در این زمینه موردتوجه شورای حقوق بشر قرار گیرد، گفت: اعضای این شورا می‌توانند از طرح مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها هم استفاده کنند و بر مبنای آن اگر یکی از کشورها به کشور دیگری صدمه بزند همه کشورها باید همکاری کنند و آن را تحت‌فشار قرار دهند و با فشارهایی مانند تحریم‌های اقتصادی، عدم معامله با این رژیم و سایر ابزارها بتوانند رژیم صهیونیستی را مجازات کنند.

این تحلیلگر حقوق بین‌الملل درعین‌حال به ضعف عملکرد این شورا باوجود نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در آن و تأثیراتی که بر نتایج گزارش‌ها گذاشته می‌شود پرداخت و اضافه کرد: تجربه نشان داده در اغلب موارد با اضافه کردن بندهایی به نفع رژیم صهیونیستی، گزارش‌ها خنثی می‌شود و یا در موردی وقتی گزارشی علیه این رژیم تهیه به گزارشگران پول‌های کلانی پرداخت شد و متن گزارش تغییر یابد!

 

ضرورت توجه به انتخاب اعضای کمیته تحقیق

این استاد دانشگاه با تأکید بر اهمیت چینش اعضای کمیته تحقیق و بررسی، اضافه کرد: اگر اعضایی که برای تهیه گزارش انتخاب می‌شوند سیاسی انتخاب شوند، با تهیه گزارشی خنثی و ضعیف، تحقیقات به‌طورکلی نتیجه‌ای نخواهد داشت و درواقع مصوبه شورا از بین خواهد رفت؛ بنابراین کشورهای حامی فلسطین باید برچینش درست اعضای این کمیته تأکید داشته باشند و با پرداختن به آن افکار عمومی مردم دنیا را نسبت به انتخاب اعضای آن حساس کنند تا اهداف رژیم صهیونیستی در ارائه گزارشی خنثی محقق نشود.

خواجی به واکنش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد که با «شرم آور» خواندن رأی شورای حقوق بشر سازمان ملل به قطعنامه‌ای ضد اسرائیلی، مدعی شده حملات به نوار غزه و کشتار کودکان و زنان فلسطینی، مشروع و قانونی بوده و گفت: این رژیم همواره مواضع منفی نسبت به آرای شورای حقوق بشر دارد. پیش از تشکیل این شورا، این موارد در کمیسیون حقوق بشر بررسی می‌شد که تماماً در اختیار آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و هر چه می‌خواستند در آن مصوب می‌کردند؛ بنابراین هر زمان رأیی در این شورا صادر می‌شود موردانتقاد شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه افکار عمومی دنیا و سران برخی کشورها دیگر چندان به اظهارات آمریکا و رژیم صهیونیستی گوش نمی‌سپرد، چراکه از مواضع آن‌ها آگاه است، تصریح کرد: وقتی علیه فلسطین جنایتی صورت می‌گیرد، کشورها متأثر می‌شوند و مانند گذشته نیست که نسبت به این مسائل آگاهی وجود نداشت. در نشست‌های شورای حقوق بشر در ژنو، تنها چند کشور هستند که همیشه با این رژیم در رأی دادن همراهی می‌کنند، سایر کشورها به‌طور قاطع با آن مخالفت می‌کنند.

 

مانع‌تراشی رژیم صهیونیستی برای تهیه گزارش شورای حقوق بشر

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل به مواضع وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در رد این قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل و تأکید بر عدم همکاری تل‌آویو با تحقیقات این شورا و دیگر سازمان‌های بین‌المللی، تأکید کرد: بعید است این رژیم برای انجام تحقیقات به این کمیته بدهد و قطعاً اسرائیل هیچ همکاری نخواهد کرد.

خواجی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در مانع‌تراشی برای پیگیری جنایاتش تجربه دارد و بر اساس آن فعالانه از راه‌های مختلف عمل می‌کند، ادامه داد: بااینکه این رژیم عنوان کرده که این رأی را قبول ندارد، اما در همه مراحل ازجمله تلاش برای نظارت برچینش اعضای کمیته، تماس با آن‌ها برای تأثیرگذاری برنگارش گزارش، مانع‌تراشی برای ورودشان به غزه و همچنین لابی با کشورها هنگام رأی‌دهی دخالت می‌کند تا درنهایت از گزارش نتیجه‌ای حاصل نشود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *