جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

تلاش اجتناب‌ناپذیر آمریکا و اروپا برای پایان جنگ یمن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: جو بایدن از زمان ورود به کاخ سفید تصریح کرده است که به دنبال راه حل سیاسی برای پایان جنگ یمن است. وی یک نماینده ویژه برای یمن منصوب کرده، فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان را متوقف ساخته و انصارالله را از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا حذف کرده است. اما با وجود این اقدامات بایدن، جنگ یمن عملا تشدید شده است.

وب سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: رهبران انصارالله هرگز از قرار گرفتن در فهرست سازمان تروریستی خارجی آمریکا نگران نبوده‌اند. تروریست خوانده شدن ایدئولوژی ضدآمریکایی عمیق آن‌ها، برای یمنی‌ها قابل درک است و مایه تضعیف چشمگیر قدرت آن‌ها در بخش‌های تحت کنترل این گروه در یمن نشده است؛ اما لغو این عنوان برای آن‌ها اعتماد به نفس جدیدی به ارمغان آورده است. اکنون رهبران انصارالله انتظار دارند که آمریکا با فشار بر عربستان سعودی به مرحله نظامی این جنگ پایان بخشد.

در عین حال، جنبش انصارالله به تصرف استان مارب ادامه داده است. مارب نفت زیادی دارد و تنها سنگر دولت منصور هادی در شمال این کشور محسوب می‌شود. تصرف این شهر می‌تواند ضربه نهایی را بر دولت هادی و عربستان وارد سازد.

با این حال، حامیان منطقه‌ای دولت هادی، نظیر امارات، می‌دانند که سقوط مارب سرنوشت دولت یمن را رقم می‌زند. از همین رو آن‌ها به اعزام و استقرار جنگجویان ضدانصارالله می‌پردازند که مورد حمایت عربستان و امارات بوده و در ساحل غربی یمن مستقر هستند. در نتیجه، ائتلاف به رهبری عربستان سعی دارد که مارب سقوط نکند و جنگ طولانی و مرگ‌بار احتمالا ادامه خواهد داشت. این امر هزینه‌های انسانی فاجعه باری خواهد داشت، به طوری که سازمان‌های بین‌المللی پناهجویی هشدار می‌دهند که این جنگ نزدیک به 400 هزار آواره درپی خواهد داشت.

با توجه به این پیش زمینه، ضروری است که فعالان بین المللی، با هدایت آمریکا و اروپا تلاش‌های خود را فورا تقویت کنند تا به منظور دست‌یابی به آتش بس راهی برای ترغیب انصارالله و عربستان برای توقف جنگ و بازگشت به میز مذاکره بیابند. در این خصوص، اتحادیه اروپا و کشورهایی نظیر آلمان، سوئد و هلند بازیگران کلیدی محسوب می‌شوند.

اروپایی‌ها و دولت بایدن می‌توانند انصارالله را از طریق تهران برای مذاکره راضی کنند. اگرچه انصارالله دست نشانده ایران نیست، اما تهران روی این جنبش تا حدی نفوذ دارد.

به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک، آمریکا و اروپا باید عربستان را به واگذاری برخی امتیازات به انصارالله، از جمله لغو تحریم‌ها و بازگشایی فرودگاه صنعا، وادار سازند. ظاهرا ریاض می‌خواهد که از این جنگ دست بکشد. در این صورت عربستان باید به جای مذاکرات محرمانه قبلی، مذاکرات آشکار با انصارالله را بپذیرد. همچنین، ائتلاف عربستان باید از تمایل دیرینه خود برای تحمیل شکست نظامی به انصارالله دست بردارد. برتری موقعیت انصارالله در شمال یمن و تمایل آن‌ها به تداوم جنگ بدین معناست که سعودی‌ها چاره‌ای جز واگذاری امتیازات نظامی ندارند.

این رویکرد باید با کمک‌های انسان‌دوستانه فوری بین المللی، ازجمله در مناطق تحت کنترل انصارالله، همراه باشد. پس از برقراری آتش بس و آغاز کمک‌های انسان دوستانه، بازیگران بین‌المللی می‌توانند زمینه را برای مذاکرات سیاسی به رهبری سازمان ملل بین انصارالله و دولت رسمی یمن و دیگر نمایندگان جناح‌های سیاسی این کشور فراهم کنند. این اقدامات می‌تواند مبادله اسرا، انتقال مدیریت بندر حدیده به سازمان ملل، اصلاح نظام مالی برای جلوگیری از فروپاشی پول یمن، و تسهیل ارسال کمک‌های مالی یمنی‌های خارج از این کشور به وطن خود، را شامل شود.

اقدامات اخیر بایدن از تمایل فزاینده آمریکا به حرکت در این مسیر حکایت می‌کند. اکنون کشورهای اروپایی نیز باید به تلاش خود در راستای این اقدامات بیفزایند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *