جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

طرح ارزی ایران

اگر دولت تا یکشنبه طرح ارزی ارائه نکند مجلس طرح خود را به رای میگذارد.

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است.

اسپوتنیک، تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

فلج سیاسی آمریکا

اخبار را ورق می زدم به مطلبی که نشریه واشنگتن پست در باره امضای لایحه کمک های آمریکا به کی یف اشاره می کند رسیدم.

Loading

سیاست جدید آمریکا در قبال ترکیه کنونی؛ بین همکاری و مهار

شورای راهبردی آنلاین- رصد: در چهار سال اخیر شاهد یک سلسله بحران‌ها در روابط آمریکا و ترکیه بوده‌ایم.

نیکولاس دانفورث در تحلیلی که اندیشکده بروکینگز آمریکا منتشر کرد، نوشت: درحالی‌که بسیاری از بحران‌ها انحراف یافته یا به زمان دیگری موکول شده است، اما هرگز ناپدید نشده‌اند.

گرچه تمایل شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا همراهی با خواسته‌های طرف ترکیه بود و به‌این‌ترتیب از فوران بحران‌ها جلوگیری می‌شد، اما رویکرد او صرفاً موجب تقویت عواملی شده است که بحران‌ساز هستند.

به‌بیان‌دیگر، دولت ترکیه بیشتر به ایالات‌متحده به‌عنوان تهدیدی راهبردی و نه یک هم‌پیمان نگاه می‌کند؛ و اکثریت رو به افزایشی در واشنگتن هم به دیدگاه مشابهی در قبال ترکیه رسیده‌اند.

رابطه با ترکیه اکنون نه‌تنها رابطه‌ای برای دولت بایدن محسوب می‌شود که نیازمند احیا است؛ بلکه مشکلی حل‌نشده در سیاست خارجی هم هست که باید مدیریت شود و به بهترین شکل ممکن تسکین یابد.

در این گزارش نگاه اجمالی به عوامل جهانی، منطقه‌ای و داخلی شده است که محرک آن بوده‌اند تا آنکارا رویکرد تخاصمی فزاینده‌ای را در قبال شرکای غربی خود اتخاذ کند.

سپس در این گزارش به منابع اصلی اختلاف میان آمریکا و ترکیه پرداخته‌شده است که شامل سوریه، شرق مدیترانه، روابط با روسیه و شماری از پرونده‌های حقوقی دو کشور علیه یکدیگر می‌شود.

نهایتاً در این گزارش مجموعه‌ای از توصیه‌های گسترده‌تر در این خصوص ارائه‌شده است که سیاست‌گذاران چگونه می‌توانند از تجمیع امتیازات و اهرم‌ها و حوزه‌های توافقی برای پیشبرد منافع آمریکا در قبال سیاست خارجی جدید ترکیه استفاده کنند.

به‌طور خاص در این گزارش از این گزینه‌ها حمایت‌شده است: 1- برنامه‌ریزی حول محور ترکیه؛ 2- هماهنگی با هم‌پیمانان و شرکا برای مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز ترکیه در هرکجا که لازم باشد؛ 3- باز گذاشتن باب همکاری در هرکجا که میسر باشد.

سیاست آمریکا در قبال ترکیه در دولت جدید ایالات‌متحده قطعاً تغییر تدریجی از همکاری به‌سوی مهار را تجربه خواهد کرد. پیگیری این توصیه‌ها به تضمین اینکه این دوره گذار به‌صورت سنجیده و با پرمنفعت‌ترین شیوه ممکن رخ دهد، کمک می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *