جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

هشدار بیش از ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس درباره عواقب دیپلماتیک جنگ غزه بر روابط با اسرائیل

لندن– ایرنا– افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس از احزاب سیاسی مختلف، طی نامه‌ای مشترک خطاب به «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه این کشور با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در این باریکه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

Loading

ضرورت پیگرد قانونی مهم‌ترین جنایت‌ ترامپ علیه ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، ترور سردار سلیمانی جنایت‌بارترین اقدامی بود که دونالد ترامپ در دوران حضورش در کاخ سفید علیه ایران انجام داد، گفت: ایران باید پرونده ترور سردار سلیمانی را به لحاظ حقوقی هم از طریق پلیس بین‌الملل و هم در شورای امنیت سازمان ملل پیگیری کند.

دکتر محمود دهقان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به خروج غیرقانونی ترامپ از برجام، خاطرنشان کرد: او یک قرارداد بین‌المللی مصوب اکثریت آرای شورای امنیت را زیر پا گذاشت و حاصل آن ناامنی منطقه‌ای و از همه مهم‌تر تحریم‌های تشدید‌شونده‌ای بود که بر اساس این خروج اجرا کرد.

وی با تأکید بر اینکه این تحریم‌ها خلاف حقوق بین‌الملل، روابط و عرف بین‌الملل و همچنین خلاف اهداف اصلی شورای امنیت و رویه آن بود، افزود: شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئول حفظ صلح و امنیت جهانی است، ولی یکی از قوی‌ترین اعضایش اقدامی ضد صلح و ضد امنیت بین‌المللی انجام داد و کار به‌جایی رسید که ما حتی برای خرید دارو هم نتوانستیم اقدامی بکنیم و تعدادی از ایرانی‌ها به همین خاطر جان باختند.

 

آثار تحریم‌های آمریکا در کوتاه مدت از بین نخواهد رفت

این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به طیف گسترده‌ای از داروها و تجهیزات پزشکی که ایران به‌واسطه تحریم‌های آمریکا برای تأمین آن‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شد و همچنین مشکلات پیش آمده در مسیر خرید هواپیماهای ایرباس توافق شده پس از برجام، گفت: آمریکا با این اقدام، امنیت هوانوردی ایران را به خطر انداخت و در مجموع با توجه به رفتارهای مخاصمه‌آمیزی که در پیش گرفت، روابط میان ایران و همسایگانش را به هم زد و ناامنی در منطقه ایجاد کرد. پیامدهای اقدامات دولت ترامپ علیه ایران در کوتاه‌مدت از بین نخواهد رفت.

دهقان به ابعاد توافق برجام و قطعنامه 2231 اشاره کرد و افزود: ایران به معنی واقعی توانست به قطعنامه‌ای برسد که برد – برد بود. البته ترامپ چندین بار اعتراف کرد که این قرارداد تماماً منافع ایران را تأمین کرده و منافع ما را تأمین نکرده است.

 

ترور شهید سلیمانی از بزرگ‌ترین جنایات ترامپ علیه ایران

وی با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی از دیگر جنایات آمریکا علیه ایران بود، اضافه کرد: این اقدام، دستور رئیس‌جمهور یک کشور برای ورود به خاک کشوری دیگر برای یک عمل جنایت‌کارانه بود، آن‌هم جنایتی علیه یک مهمان یک کشور دیگر!

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با یادآوری اینکه شهید قاسم سلیمانی مهمان دولت عراق بود، گفت: ترامپ تجاوزی غیرقانونی به خاک عراق کرد و با انجام عملیات تروریستی که خودش هم به آن اعتراف کرد، سردار سلیمانی را ترور کرد.

دهقان با تأکید بر اینکه ایران باید این جنایت دولت ترامپ را به لحاظ حقوقی پیگیری کند، ادامه داد: این جنایت در مجامع بین‌المللی قابل‌پیگیری است. این اقدام تجاوز به حقوق دیپلماتیک شهید قاسم سلیمانی و به لحاظ رده‌های نظامی، همچنین تجاوز نظامی و در حقیقت قتل یکی از بالاترین ژنرال‌های نظامی یک کشور است.

 

ضرورت پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی

این استاد دانشگاه گفت: ایران باید پرونده ترور شهید سلیمانی را به لحاظ حقوقی هم از طریق پلیس بین‌الملل و هم از طریق طرح در شورای امنیت سازمان ملل پیگیری کند. نمی‌توان یک مقام برجسته که قرار ملاقاتی با نخست‌وزیر عراق داشته و پیامی را انتقال می‌داده، ترور کرد. ایشان مصونیت دیپلماتیک داشته است.

وی با اشاره به ناکامی دولت ترامپ در سیاست اعمال فشار به ایران و همچنین ترور سردار سلیمانی، تصریح کرد: آن‌ها می‌خواستند شیرازه مدیریت مقاومت را در منطقه بشکنند، به همین دلیل هم چند فرمانده ایرانی را با هم هدف گرفتند، البته بعدازآن مقداری هم در عراق موفق شدند. همان‌طور که شاهد بودیم بخشی از گروه‌های مختلف عراقی مقداری پراکنده‌کار می‌کنند، اما آرام‌آرام شرایط تغییر می‌کند و ثبات جایگزین می‌شود.

دهقان تأکید کرد: معتقدم از دست دادن این دو فرمانده بزرگ، خسارتی برای ما و برای عراق بود؛ اما آن روحیه‌ای که در منطقه علیه آمریکا ایجاد شد و نفرتی که در جهان علیه آن‌ها شکل گرفت و خود را نشان داد، آن‌ها را به نتیجه عکس آنچه می‌خواستند رساند و خون این دو شهید دو ملت ایران و عراق را به هم بیشتر نزدیک و مرتبط کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *