أحدث المقالات

دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. 

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»

Loading

تروریستی خواندن انصارالله؛ کارشکنی جدید آمریکا در یمن

۱۳۹۹/۱۰/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کاردار پیشین ایران در یمن با بیان اینکه اقدام آمریکا در قرار دادن انصارالله در فهرست سیاه موسوم به گروه‌های تروریستی مذاکرات سیاسی و امدادرسانی‌ها را دشوارتر می‌کند، گفت: ترامپ و گروه او در روزهای پایانی کارشان، می‌خواهند با این اقدامات دولت بعدی آمریکا و حتی کشورهای منطقه را دچار مشکل کنند و بر روند تحولات تأثیر بگذارند.

مرتضی عابدینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به این تصمیم آمریکا درخصوص قرار دادن انصارالله یمن در این فهرست خاطرنشان کرد: در مذاکراتی که علی عبدالله صالح و طیف طرفدار در ریاض انجام دادند و توافق‌نامه‌ای امضا کردند که منجر به کناره‌گیری علی عبدالله صالح شد، کنگره‌ای با هدف گفتگوی ملی پیش‌بینی شد و تصمیم به شکل‌گیری مجمعی از تمام گروه‌های یمنی گرفتند.

وی افزود: در توافقات ریاض چند گروه یمنی حضور نداشتند که مهم‌ترین و مؤثرترین آن‌ها «انصارالله» بود. در آن نشست بدون اینکه به نام این گروه اشاره شود پیش‌بینی شد که وقتی این کنگره تشکیل شود باید تمام گروه‌های مؤثر یمنی در آن حضور داشته باشند. بدون اینکه به نام حوثی‌ها و انصارالله اشاره کنند، منظور آن‌ها از «گروه‌های مؤثر یمنی» دقیقاً این گروه بود؛ چراکه همه طرف‌های داخلی و خارجی می‌دانستند که انصارالله یک نیروی مؤثر یمنی است و این بحثی بوده که از گذشته به آن اذعان داشته‌اند.

این کارشناس تحولات یمن گفت: همان زمان وقتی از مقامات آمریکا پرسیدند که چرا با حضور این گروه در گفتگوهای یمنی موافقت کرده‌اید، مگر این گروه شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر نمی‌دهند؛ پاسخ آن‌ها این بود که به‌هرحال این‌ها بخشی از مردم یمن هستند و ما به شعار آن‌ها توجهی نداریم، ضمن اینکه تاکنون منافع ما را هم مورد خطر قرار نداده‌اند!

 

برچسب تروریست به انصارالله؛ خواست دولت ترامپ

عابدینی با بیان اینکه آمریکایی‌ها آن زمان به نقش مؤثر انصارالله در یمن اذعان داشتند و علاوه بر آن معتقد بودند می‌توانند با آن‌ها کار کنند، ادامه داد: این تصمیم که انصارالله در فهرست گروه‌های موسوم به تروریست قرار داده شود، در زمان دولت ترامپ مطرح شد و در دولت‌های پیشین اصلاً چنین بحثی نبود. حتی زمانی که موشکی به سمت کشتی آمریکایی شلیک شد، واکنش چندان جدی از ناحیه آمریکایی‌ها نداشتیم.

 

مواضع تناقض‌آمیز عربستان، بحرین و امارات

این دیپلمات کشورمان با اشاره به جنایاتی که ائتلاف عربستان در یمن انجام داده است، افزود: مقامات وزارت خارجه برخی کشورهای منطقه مانند امارات، بحرین و عربستان به‌صراحت اعلام کرده‌اند که از این اقدام آمریکا بسیار خوشحال‌اند و ابراز امیدواری کرده‌اند که این اقدام باعث شود این گروه به میز مذاکرات بازگردد، درحالی‌که این مواضع دارای تناقضی آشکار است.

وی توضیح داد: اگر آن‌ها تروریست هستند، پس مذاکره با تروریست‌ها چه معنایی دارد! این یکی از بزرگ‌ترین اشکالات این اقدام مقامات آمریکایی‌ها است. مگر آمریکایی‌ها و کشورهایی که در منطقه با عنوان ائتلاف عربی که چندان هم‌پایه و اساس ندارد، فعالیت می‌کنند، با تروریست‌ها مذاکره می‌کنند! آن‌ها باید به این سؤال پاسخ دهند.

این تحلیلگر مسائل منطقه در رابطه با مهم‌ترین پیامدهای این اقدام آمریکا نیز گفت: وقتی آمریکا انصارالله را در فهرست سیاه قرار داده و آن‌ها را تروریست خطاب می‌کند، کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد. سازمان‌های بین‌المللی که در حوزه جغرافیایی انصارالله فعالیت دارند تکلیفشان چیست؟ سازمان مللی که در صنعا دفتر دایر کرده و دبیر کل سازمان ملل که در آنجا نماینده دارد، چه باید بکنند؟

 

آخرین تلاش‌های ترامپ برای مشکل‌آفرینی در منطقه

عابدینی با اشاره به قدرت گرفتن انصارالله در ماه‌های گذشته، تحولات میدانی که به نفع آن‌ها رقم خورد و همچنین شکست‌های مکرر ائتلاف تحت رهبری عربستان در این منطقه، تأکید کرد: ترامپ و گروه او، آن‌هم در روزهای پایانی کارشان، می‌خواهند با این اقدامات دولت بعدی آمریکا و حتی کشورهای منطقه را دچار مشکل کنند و بر روند تحولاتی که به نفع انصارالله پیش می‌رفت، تأثیر بگذارند؛ درعین‌حال روشن نیست که چگونه می‌خواهند این تناقضات را حل کنند.

کاردار پیشین ایران در صنعا اضافه کرد: این اقدام آمریکا روند مذاکرات یمن را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. وقتی آمریکا به‌عنوان یک کشور عضو سازمان ملل متحد و شورای امنیت، انصارالله را در فهرست تروریستی قرار می‌دهد، چگونه می‌خواهد انتظار داشته باشد طرف‌ها بنشینند و مذاکره کنند؟ علاوه بر آن، این اقدام روند کمک‌رسانی به مردم یمن را سخت می‌کند. در این حالت ارتباطات سازمان‌های مدنی که در ابعاد پزشکی و غیرپزشکی خدمت‌رسانی می‌کنند با این گروه زیر سوال می‌رود.

عابدینی درعین‌حال در خصوص تأثیرگذاری این اقدام آمریکا بر پیروزی‌های انصارالله در عرصه نبرد نظامی و سیاسی در یمن، تأکید کرد: این اقدام قطعاً و یقیناً به لحاظ میدانی در تضعیف انصارالله مؤثر نخواهد بود. اتفاقاً ممکن است شاهد تقویت قدرت این گروه باشیم. درواقع با رویکردی که دولت آمریکا در پیش‌گرفته، ممکن است این اقدام باعث تقویت روحیه نیروهای حاضر در میدان شود.

وی افزود: این اقدام به‌هیچ‌عنوان به تضعیف نظامی انصارالله منتهی نخواهد شد، گرچه روند سیاسی در یمن را برای مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، مشکل‌تر می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *