جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

اروپا و روابط بین‌الملل معاصر

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پایان سال غم‌بار 2020 در حالی رقم خورد که همه‌گیری همچنان در بخش بزرگی از کره خاکی ما، به‌ویژه آمریکا و اروپا، جولان داد و هیچ چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای جز واکسیناسیون به چشم نمی‌خورد.

وب‌سایت موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل در یادداشتی نوشت: ازلحاظ بین‌المللی، دو واقعیت در ماه‌های اخیر موردتوجه بوده است. نخست، نقطه عطف مهم غرب در برابر چین پس از رویکرد تهاجمی دونالد ترامپ در برابر شی جین پینگ است. حتی در سال 2019، کشورهای اروپایی به فکر «تهدید چین» نبودند، هرچند که بسیاری از آن‌ها از تصرف تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های فن‌آوری توسط گروه‌های چینی در این قاره کهن نگران می‌شدند.

مسلماً، بروز این حس نگرانی از چین، ناشی از تغییر در لحن رهبران این کشور از زمان به قدرت رسیدن شی جین پینگ نیز بوده است. در کنار گفتمان نرم در مورد فضائل چندجانبه‌گرایی، رهبران چین با توجه به یک جانبه گرایی فزاینده آمریکا، دیگر تردیدی در اصرار بر آمال قدرت‌طلبی خود ندارند.

واقعیت دوم عبارت است از انتخاب بایدن – هریس به‌عنوان رئیس‌جمهور- معاون آمریکا که انتظار می‌رود عملکرد سیاست خارجی آمریکا را به روش مطلوب بازگرداند، اما یقیناً در قبال چین نرم‌تر نخواهد شد. برخی معتقدند که رویارویی چین-آمریکا در خصوص برخی مسائل (در رأس آن‌ها تایوان) احتمالاً رقابتی خواهد بود و جنگ مهمی به وقوع نخواهد پیوست. چنین اعتقادی ممکن است خیال خام باشد، به‌ویژه اگر ظهور فنّاورانه و اقتصادی چین تا جایی ادامه یابد که آمریکا را در جایگاه دوم قدرت جهانی پشت سر بگذارد. همین حالا نیز جدایی فنّاورانه این دو ابرقدرت آغاز شده است.

چشم‌انداز جنگ سرد فزاینده جدید صرفاً نگرانی برای اروپا نیست. در نشست‌های رده-بالای (مجازی) اخیر با شرکت کشورهای آسیایی، بسیاری از کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا نمی‌خواهند که مجبور به انتخاب بین چین و آمریکا شوند. آن‌ها انتظار دارند که اروپا نیز همین نگرش را داشته باشد. هشدار واضح بوده و تحت این شرایط، در درجه اول متوجه واشنگتن است. همچنین، واقع‌گرایان در مورد تمایل شدید دموکرات‌های آمریکا (البته نه‌فقط آن‌ها) به اجرای ایده تغییر رژیم به بهانه دفاع از حقوق بشر محتاط هستند. در اروپا، این تمایل مسلماً مهم‌ترین دلیل شکست صلح با روسیه پس از فروپاشی شوروی بوده است.

هیچ شکی نیست که اعضای اتحادیه اروپا همچنان به ائتلاف ناتو متعهد هستند، هرچند که پس از فروپاشی شوروی، هدف این ائتلاف کلاً مبهم بوده است. زیر سؤال بردن ناتو در آلمان یک تابوست و این کشور تمایلی به «استقلال راهبردی» اروپا نشان نمی‌دهد. آلمان در مورد دیدگاه پاریس احتیاط کرده و ضعف‌های اقتصادی فرانسه را موردتوجه قرار داده که به‌واسطه همه‌گیری بدتر شده است. کشورهایی نظیر لهستان، تهدید را صرفاً از جانب روسیه دیده و ازنظر بسیاری از اعضای ناتو، هدف وجودی این ائتلاف با پایان جنگ سرد به پایان نرسیده است. بااین‌حال، اروپا از خطر تبدیل تدریجی ائتلاف آتلانتیک تحت‌فشار آمریکا به ائتلاف ضد چین آگاه است؛ به‌عبارت‌دیگر، کشورهای اروپایی نیز همانند کشورهای آسیایی نمی‌خواهند که مجبور به انتخاب بین چین و آمریکا شوند، هرچند که اروپا برای گرایش به آمریکا دلیل موجه دارد.

یقیناً، اروپا نمی‌خواهد که آمریکا تحریم‌های ثانویه مخرب را ادامه داده و از آن‌ها سوءاستفاده کند. اگر متحدان آمریکا باسیاست‌های این کشور کاملاً همسو نباشند (مثلاً در مورد تحریم ایران) این تحریم‌ها نفس آن‌ها را خواهد گرفت.

ساخت اروپا تلاشی بلندمدت است و نمی‌توان همه‌چیز را یک‌باره کامل کرد. در حال حاضر، ایده استقلال فنّاورانه گام بزرگی محسوب می‌شود که آلمان نیز از آن حمایت کرده و می‌تواند جایگزین استقلال راهبردی (که مضمون تفرقه‌آمیز دارد) شود. ازنظر فرانسوی‌ها، بهترین کار ایجاد پایه‌های ساختمان اروپا بر اساس پروژه‌هایی (جامعه فولاد و زغال‌سنگ اروپا) است که هدف آن‌ها کمک به ظهور ایده برتری منافع اروپا بر مفهوم کلاسیک منافع ملی است. در حال حاضر، آیا این دقیقاً همان هدفی نیست که کمیسیون اروپا با ریاست اورسلا فن در لاین با پیشبرد طرح‌های فنّاورانه مهم دنبال می‌کند؟ این وظیفه‌ای کاملاً مشخص بوده و برای هیچ کشوری مضر نبوده و پیش‌نیاز هر نوع بلندپروازی، حتی بلندمدت، است. بااین‌حال، موفقیت این طرح قابل‌دستیابی بوده و کمک به ایجاد توازن جهانی که کشورهای اروپایی و دیگران به دنبال آن هستند، برای منافع جمعی کشورهای غربی مطلوب خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *