أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading

ناکامی سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: از سال 2018 که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از خروج خود از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران خبر داد، تعدادی از مفسران و سیاستمداران آمریکا امیدوار بودند که تشدید بحران اقتصادی، ایران را برای بازگشت به میز مذاکره، تسلیم در برابر خواسته‌های آمریکا و پذیرش توافقی جدید وادار خواهد کرد که این توافق جدید، برنامه هسته‌ای، موشک‌های دوربرد و فعالیت‌های ایران در منطقه را دربر خواهد گرفت. بااین‌وجود، واکنش ایران خلاف این را نشان می‌دهد.

راز زیمت در یادداشتی که وب‌سایت شورای آتلانتیک آن را منتشر کرد، نوشت: اگرچه رهبران ایران شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی شهروندان ایران را نادیده نگرفته‌اند، اما درهرصورت محدودیت‌های داخلی سیاست ایران را تحت تأثیر قرار داده و مقامات تهران را بر آن داشته است تا افکار عمومی را مدنظر قرار داده و سیاست خود را با واقعیات متغیر تعدیل کنند. حتی زمانی که رهبران ایران مجبور به تصمیم‌گیری‌های راهبردی و تغییر سیاست خویش بوده‌اند، اقتصاد تنها یکی از عوامل متعدد محسوب شده و لزوماً مهم‌ترین آن‌ها نبوده است.

درمجموع اگرچه تحریم‌ها نقش قابل‌توجهی در تصمیم تهران برای امضای توافق هسته‌ای داشته است، اما نمی‌توان این تغییر جهت سیاسی را صرفاً با عوامل اقتصادی توجیه کرد. بلکه باید تحولات ایجادشده در فضای سیاسی ایران و دستاوردهای فنی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را نیز مدنظر قرار داد. در حوزه سیاسی، انتخاب حسن روحانی فرصتی برای تغییر در سیاست ایران ایجاد کرد و انتقال مسئولیت مذاکرات هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزیر امور خارجه، محمدجواد ظریف، به مذاکرات شتاب بخشید که درنهایت، دو سال بعد به توافق منجر شد. در حوزه هسته‌ای، ایران تا سال 2012 به پیشرفت چشمگیری دست‌یافت، به‌طوری‌که این کشور توانست بخش‌هایی از برنامه خود را موقتاً تعلیق سازد و هم‌زمان مؤلفه‌های اساسی، نظیر تداوم تحقیق و توسعه تحت محدودیت خاص را حفظ کند و زیرساخت‌های هسته‌ای داخلی خود را نگه دارد.

طی دو دهه اخیر، علیرغم محدودیت‌های زیاد اقتصادی، ایران اهداف راهبردی خود در خصوص برنامه هسته‌ای، توسعه موشک‌های دوربرد و فعالیت‌های منطقه‌ای را دنبال کرده است. این کشور حمایت از مقاومت در سوریه را افزایش داده، در مبارزه علیه داعش در عراق مشارکت قابل‌توجهی داشته و علیرغم تحریم‌ها و شرایط بد اقتصادی به حمایت از گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان ادامه داده است.

اولویت‌های ایران بازتابی از باور مسئولان رده‌بالای ایران است که معتقد هستند توانمندی‌های راهبردی ایران به‌ویژه برنامه هسته‌ای و موشک‌های دوربرد این کشور، برای تضمین بقای نظام ضروری است. تصمیم آمریکا به خروج از برجام نیز صرفاً باعث تقویت این باور شده است که آمریکا قابل‌اعتماد نیست و واشنگتن از برنامه هسته‌ای صرفاً به‌عنوان دستاویزی برای تضعیف ایران و پیشبرد هدف دیرینه خود برای تغییر نظام استفاده می‌کند.

یقیناً رهبری ایران نیز از وخامت شرایط اقتصادی شهروندان ایران آگاه است اما وی معتقد است که راه‌حل این بحران تنها در «اقتصاد مقاومتی» است. ایشان این ادعا را رد می‌کنند که مشکلات اقتصادی ایران ناشی از تحریم‌های آمریکا بوده و ایران برای رفع این مشکلات باید از دستورات غربی‌ها اطاعت کند. ضمن آنکه ازنظر ایشان، بازگشت کنترل نشده شرکت‌های خارجی به بازار ایران ممکن است جامعه ایران را در معرض نفوذ سیاسی و فرهنگی غرب قرار دهد.

درنتیجه، تحولات آتی موجب ناامیدی کسانی خواهد شد که معتقدند تشدید تحریم‌های اقتصادی به‌تنهایی ایران را به تغییر سیاست خارجی خود وادار خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *